Samsung 840 EVO och 840 lider av degraderad läspreastanda med tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du verkar ha en fungerande firmware så det är bara att köra på normalt.

Om du har tid/lust läs min EDIT och om du har något att säga om det berätta gärna

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ackki:

Om du har tid/lust läs min EDIT och om du har något att säga om det berätta gärna

Nej firmwaren kommer inte att påverkas, den ligger i kontrollern i disken och fungerar oberoende av vilken dator du ansluter den till.
Jag förmodar att du kan koppla in en "tom sdd" direkt i en mac och låta den ta hand om den, macen har ju ett filsystem som är inkompatibelt med pc så det är troligen bara dumt att göra nått med disken i en pc men nån som är bättre på lagring i macmiljö kan svara bättre på det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ackki:

Betyder det här att jag har den senaste updatering plus den här fixen eller vad jag nu ska kalla det. eller gör jag fel?

Som mrqaffe säger: Detta är den uppdaterade firmwaren, och eftersom disken är tom behöver gammal data in skrivas om. Bara att stoppa i din Mac, tuta och köra.

Permalänk
Medlem

Nån som hört nåt om när Samsung skall släppa fix till EVO 840 basic modellerna också?

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Alla 840 EVO har ny firmware med Restoration tool. Basic är bara "SSD:n" i lådan utan tillbehör. Laopton, Desktop versionerna är en samma SSD som i basic kittet fast med "tillbehör" så som addapterplatta till laptop för 9.5mm 2.5" enheter eller 2.5" till 3.5" addapter för desktop maskiner.

Önskar samsung slutade kalla kitten Basic osv då det varken fins 840 EVO basic eller 840 Basic. Finns bara 840 och 840 EVO SSD enheter INGET annat. Basic är BARA SSD:n utan tillbehör, samma SSD enheter i alla kitten för en given storlek. Sedan finns det mSATA versioner med av 840 EVO i alla fall.

Permalänk
Medlem

Kommer det någon fix för 840 NP?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Knappast om du menar 840 och då skriver man 840 bara inget annat. Finns inget som heter NP vad jag vet? Finns 840, 840 EVO, 840 PRO sedan finns det mSATA variant av 840 sedan finns det OEM modeller av 840 och 840 EVO som har diverse namn men det fins igen fix för dom heller så har man OEM derivat så är man rökt.

Samsung förnekar att det är fel på skiten. Tyska samsung påstod ju att det var fel på dom men Samsung verkar tagit tillbaks det då Supportet mm inte känner till ärendet och igen kan få en kommentar av samsung i frågan lägre. Skribeneter jag pratat med säger att Samsung duckar alla 840 frågor i princip.

Flera ÅF i Sverige vägrar RMA verkar det som för samsung ersätter tydligen inte 840 med detta fel då det inte "existerar" så även om du kan påvisa felet så "existerar" det inte.
ÅF i Sverige har en förmåga att gå på vad tillverkaren säger täcks av garantin inte vad svensk lag säger. Vara som är trasig/defekt där användaren inte orsakat felet bör väl rimligtvis repareras/ersättas kan man tycka? Skit samma om tillverkaren vill stå för kostnaden eller ej vad är annars vittsen med en lag som ställer dom till svars?

Verkar inte som dom hör talas om fabrikationsfel. Finns en lag i Sverige om det. Vist man måste då bevisa felet men hur svårt är det. Finns hur många dokumenterade fall som helst. Men när blev det nåt rättsligt fall över nåt sånt i Sverige senast?

Med andra ord undvik ÅF som nekar RMA på 840 och undvik Samsung för all framtid. Skitföretag Samsung.

Permalänk

Låter jäkligt dåligt. Skönt att min polare gjorde rma innan det typ var försent. Men förstår lite varför (förklarar nedan).

1. Dom bekräftat det är fel på 840. Men problmet blir felsökningen som kommer ta rätt lång tid, dels för dom måste ha diskar med gamla data att testa på sen måste FW vara stabil, så lär ta minst 5/6 månader för en fix om inte 1 år till och med (garantitiden hinner ju passeras för disken nästintill).

2. Dom bekräftar problmet. Men inser att det det inte är logiskt att fixa diskarna, men gör folk RMA till ÅF. Så blir det in riktigt kostsam process speciellt när dom måste ersätta med nya diskar till t.ex 840 evo.

3. Dom dementerar hela saken och försöker täcka över problmet just för det blir för dyrt med första och andra alternativet.

Är ju budgetdiskar, så att förvänta sig support i toppklass är lite väl mycket kanske.

Men så klart jag undviker nog samsung till viss utsträckning i alla fall.

Men är ju dumt också att bojkotta vist märke. Jag har själv hamnat i sån rävsax för några år sen. Köpte i stället billigare/dyrare produkt och blir inte lika nöjd som om man köpt det märket man bojkottat.

Men att undvika viss ÅF är dumt, just för 99% av alla elektronikkedjor går nästan +-0, så dom har inte råd att ta smällen själv om tillverkaren vägrar att se det som RMA.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

När jag köpte min hette den 840 non Pro och så fanns det en 840 Pro variant också.

Jaja får väl se vad som händer surt är det då SSD är svindyrt med tanke på prestandan man får. Jag har kört taktiken att installera så lite som möjligt på den och kör nästan bara op systemet. Men det är kanske fel taktik om man vill hålla den fräsch?

Man kanske ska köra defrag emellanåt även om man ju inte ska skriva för mycket heller

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Låter jäkligt dåligt. Skönt att min polare gjorde rma innan det typ var försent. Men förstår lite varför (förklarar nedan).

1. Dom bekräftat det är fel på 840. Men problmet blir felsökningen som kommer ta rätt lång tid, dels för dom måste ha diskar med gamla data att testa på sen måste FW vara stabil, så lär ta minst 5/6 månader för en fix om inte 1 år till och med (garantitiden hinner ju passeras för disken nästintill).

2. Dom bekräftar problmet. Men inser att det det inte är logiskt att fixa diskarna, men gör folk RMA till ÅF. Så blir det in riktigt kostsam process speciellt när dom måste ersätta med nya diskar till t.ex 840 evo.

3. Dom dementerar hela saken och försöker täcka över problmet just för det blir för dyrt med första och andra alternativet.

Är ju budgetdiskar, så att förvänta sig support i toppklass är lite väl mycket kanske.

Men så klart jag undviker nog samsung till viss utsträckning i alla fall.

Men är ju dumt också att bojkotta vist märke. Jag har själv hamnat i sån rävsax för några år sen. Köpte i stället billigare/dyrare produkt och blir inte lika nöjd som om man köpt det märket man bojkottat.

Men att undvika viss ÅF är dumt, just för 99% av alla elektronikkedjor går nästan +-0, så dom har inte råd att ta smällen själv om tillverkaren vägrar att se det som RMA.

Håller med dig om mycket. Men från egen erfarenhet så kan jag säga att det lönar sig att välja ÅF och tillverkare med kundfokus.
Nyligen hade jag en HDD som gick sönder efter garantin gick ut. Var känt fabrikationsfel på den så frågade om dom kunde tänka sig att godkänna en RMA ändå men att jag inte blev sur om dom vägrade.

Fick RMA beviljad bums utan minsta mothugg.
Ringde och beställde retursedel skickade in den.
Fick mail där dom frågade vad jag ville ha för ersättnigsdisk.
Svarade på det och tackade så mycket för kanonsupportet.
Fick ny disk inom en vecka från att jag mailat dom om felet.

I samma veva köpte jag en ny rätt dyr IPS skärm för jag ville ha nåt som var kvalitativt och bra från en annan ÅF.
När jag fick hem den var den defekt. Bakgrundsbelysnigen var så ojämn att den var nikotingul på halva sidan trots att just belysningen ska vara fabrikskalibrerad så att ljustyrkan alltid är homogen över hela bilden. Finns skärmar där man kan kalibrera dioderna manuellt men denna har inte det då tillverkaren valt att göra detta till nästan 100% perfektion själva så finns inte ens möjligheten. Sedan satt en pixel fast och en eller flera döda.
Men ÅF tyckte det var acceptabelt och nekade mig RMA.
Dom bad mig ringa tillverkaren för att få den kalibrerad.

Ringde tillverkaren och gav dom samma felbeskrivning men precis som jag sagt till ÅF, hur ska jag kalibrera nåt som ni gjorti fabrik och inte get användaren möjlighet att göra ändå. Först unddrade supportet varför jag rigde dom när det uppenbart var en deffekt skärm sedan sa dom den är skrot då jag inte ska kunna kalibrerar det ÅF ville. Tjejen där var rak på sak och sa att du har haft ren otur och fått rent skrot så du ska ha ny för det är det ända vi ger våra kunder. Vi kan göra RMA och ÅF fortsätter vägra sa hon bara säga till så fixar vi det. Så vi kom övernes om att jag kontaktar ÅF igen och säger till dom hur läget är och vägrar dom så ringer jag tillverkaren igen och då byter dom ut den själva.
Ringde ÅF och dom blev smått ställda när jag berättade vad tillverkaren tyckte hur dom hanterat deras kund så då valde ÅF att ringa tillverkaren och fråga hur deras rutiner var.
Tog inte 2 minuter så ringer ÅF tillbaks och ja dom hade nog fått sig en avhyvling för var helt annat ljud nu. Blev DOA och en ny skärm 11 dagar senare som var 100% perfekt precis som bästa recensionsexemplaret.

Såg desutom att ÅF några veckor senare helt plötsligt hade en till skärm på väg in. Kan mycket väl tro att tillverkaren ersatte dom också precis som dom sa så varför envisas ÅF med RMA hanteringar? Vist kostar dom lite hantering och support personal men inte mer.

ÅF fick en bra resenetion av mig trots det då dom löste det. Inga problem att ge dem en skans till men hade dom vägrat andra gången så hade jag varit mindre snäll det är säkert.

Så min erfarenhet är helt klart att välja ÅF och tillverkare efter dom som har kundfokus lönas sig.
Då är skiten löst på en vecka. Nu sitter vi här månader senare i limbo med våra Samsung SSD enheter. Varför ska jag någonsin välja samsung igen? Varför ska jag snåla en tia och välja en ÅF som jag vet dummar sig när jag vet att betala några tior extra hos en som säger, "inga problem det fixar vi bums".

Ditt argument att 840 är en budgetdisk och ska särbehandlas faller på två punkter som jag ser det.
Lagen gör igen skillnad på vad något anses vara i andras ögon. Garanti är garanti.
Sedan får du med samma usla Samsung support att göra om din älskade 840 PRO eller 850 PRO strular och felet är av en natur samsung anser kostar dom för mycket pengar att lösa.
Annars får man ju köpa företagsprodukter och säkert betala dyra avgifter för sådant support. Fick prata med det supportet tillslut om mina 840 och 840 EVO men det rann ut i sanden det med. Men det var tack vare dustin kopplade mig dit.

Så hade jag haft en 840 PRO och vi fått ett problem av liknande natur som samsung inte velat åtgärda hade jag bara varit ännu mer blåst pengamässigt sett som ända skillnaden.

Så jo jag håller med dig om att det ofta är så verkligheten fungerar men tar man lärdom så inser man också att alla ÅF och tillverkare inte suger lika hårt utan vissa har faktiskt kund fokus.

Företag förstår bara pengar så man får vissa sitt missnöje med plånboken helt enkelt.
Vet inte hur många ÅF jag har konto hos så spelar igen roll om jag bojkottar hälften i ett par år tills jag ser en trend där dom bemöter kunder bättre tex. Samma sak med tillverkare. Finns nog med ÅF och tillverkare å välja på.
Samsungs support sög inte alltid. Haft Samsung produkter med fel tillbaks över 10 år men man märker stor skillnad vad det gäller kund mottagande nu mot då.

Permalänk
Medlem

För er som sitter med vanliga 840 (ej Pro eller EVO) så funkar det fortfarande att köra DiskFresh för att skriva om all data och återställa hastigheten:
http://www.puransoftware.com/DiskFresh.html

Skulle inte Samsung släppa nån uppdatering till dessa så kan man ju köra DiskFresh 1-2 gånger om året eller liknande.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Alla kör inte windows. Ser inte varför användaren ska behöva fulhacka till sig en fix. Inte acceptabelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Alla kör inte windows. Ser inte varför användaren ska behöva fulhacka till sig en fix. Inte acceptabelt.

Jag skrev inte heller att det är acceptabelt...

Däremot kanske någon är intresserad av att få reda på en lösning som faktiskt fungerar tills Samsung får tummarna loss, om de nu någonsin får det. Tycker det är lite mer konstruktivt än att bara skriva sida efter sida med gnäll.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BengansBlogg:

Däremot kanske någon är intresserad av att få reda på en lösning som faktiskt fungerar tills Samsung får tummarna loss, om de nu någonsin får det. Tycker det är lite mer konstruktivt än att bara skriva sida efter sida med gnäll.

Gnäll? Jag tycker nog pa1983 backar upp det han säger och inte bara gnäller.

Jag tillhör inte de som tycker att man bara blint ska acceptera vad man får, utan tillverkarna har ett ansvar för vad de säljer, hur de marknadsför sig och efterföljande support. Se bara på senaste Dragon Age: Inquisition. Totalt trasigt, fördärvat PC-interface trots att Bioware flera gånger sagt att det utvecklats för PC. Det är inte "gnäll" när folk skriver om sin besvikelse och förklarar exakt vad som inte fungerar. Lika lite är det "gnäll" när pa1983 skriver om sina erfarenheter.

Jag håller dessutom med pa1983 i att vilken ÅF man väljer har stor betydelse. Jag har aldrig haft problem med RMA av HD eller SSD, men då har jag köpt av två jag vet är bra av erfarenhet.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengansBlogg:

Hur många tror du har skrivit det du föreslog då? Typ lika många som inte läser något utan måste gå in och fråga efter den nya firmwaren om och om igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Gnäll? Jag tycker nog pa1983 backar upp det han säger och inte bara gnäller.

Jag tillhör inte de som tycker att man bara blint ska acceptera vad man får, utan tillverkarna har ett ansvar för vad de säljer, hur de marknadsför sig och efterföljande support. Se bara på senaste Dragon Age: Inquisition. Totalt trasigt, fördärvat PC-interface trots att Bioware flera gånger sagt att det utvecklats för PC. Det är inte "gnäll" när folk skriver om sin besvikelse och förklarar exakt vad som inte fungerar. Lika lite är det "gnäll" när pa1983 skriver om sina erfarenheter.

Jag håller dessutom med pa1983 i att vilken ÅF man väljer har stor betydelse. Jag har aldrig haft problem med RMA av HD eller SSD, men då har jag köpt av två jag vet är bra av erfarenhet.

Nu var det knappast just pa1983 jag pekade på även om ordvalet kanske var olyckligt. Vad jag ville ha sagt är att den lösning som då finns med DiskFresh drunknar i allt annat i denna tråden och därför postade jag den igen. Naturligtvis skall man få säga till när något är fel.

Skrivet av pa1983:

Hur många tror du har skrivit det du föreslog då? Typ lika många som inte läser något utan måste gå in och fråga efter den nya firmwaren om och om igen.

Alright, jag backar ur denna diskussion.

Hade glömt hur meningslöst det är att försöka hjälpa till med något på det här forumet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nej men poängen jag ville få fram är att folk får anstränga sig lite i bland.
Länkar med artiklar och guider finns både på sweclockers och i kommentarsfälten upprepade flera gånger och även som Nyheter.

Tyvärr ser jag både i trådarna på swec och overclock.net där flera användare var dom första att skriva diagnostik och disk återställningsprogram 840 och 840 EVO att folk frågar var man får tag i restoration tool och liknande istället för att läsa artikeln eller läsa första posten med samlingstrådar och information och det är ren lathet tycker jag då alla användare innan faktiskt deltog och ansträngde sig lite för att både bidra och dra nytta av vad folk skapade.

Men visst kan man bidra med något nytt så självklart ska man posta men jag ser samma frågor och samma svar postas om och om igen i 840/840 EVO trådar nu vilket är lite tröttsamt när det räckt att dom läste 3:e inlägget före sitt.

Själv är jag fullt medveten om dessa program då jag pratat med några av utvecklarna dessutom men inte direkt så att dom vill använda sina program heller utan det var mest en temporär fix och diagnostikverktyg till Samsung fixade firmwaren. Numera verkar många tycka det är en bra lösning istället vilket aldrig var tanken.

Det jag ska göra är att lägga till DiskFresh för dom som vill köra det i samlingsposten i början på tråden.
Blir du nöjd med det? Kan ju dom som har en TLC baserad Samsung SSD utan firmwarefix använda det om dom så önskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Ärlig fråga nu.

Om man sätter in en 840 med tex EXT2 eller liknande Linux filsystem i en Windows burk, kan man köra verktyg som diskfresh då? Är det filsystems-beroende är mer frågan...

Har nämligen en sits liknande detta hos en som sitter liknande klister som du gör. Men att starta på en Windows to go USB disk, med verktyget skulle gå att lösa några gånger om året.

Permalänk
Medlem

Igen aning då jag inte kört diskfresh så vet inte på vilken nivå det jobbar. Beror ju på om det arbetar på filsystemet eller under det.
EXT4 lär han nog köra om han har en SSD då inga tidigare versioner stödjer TRIM.

Skulle kolla i tråden på overclock.net då jag tror någon skrev ett script för att göra samma sak där i princip under linux.
http://www.overclock.net/t/1507897/samsung-840-evo-read-speed...

Jag kör inga 840/840 EVO alls lägre. Sålda eller nerpackade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Igen aning då jag inte kört diskfresh så vet inte på vilken nivå det jobbar. Beror ju på om det arbetar på filsystemet eller under det.
EXT4 lär han nog köra om han har en SSD då inga tidigare versioner stödjer TRIM.

Skulle kolla i tråden på overclock.net då jag tror någon skrev ett script för att göra samma sak där i princip under linux.

Jag kör inga 840/840 EVO alls lägre. Sålda eller nerpackade.

Oki, tackar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Nån som hört nåt om när Samsung skall släppa fix till EVO 840 basic modellerna också?

edit:
äaschhh..nu blandar jag ihop 840 EVO Basic igen...sjävklart menar jag 840 modellerna.

Vad beror på att IOPS har blivit sämre? Att köra diskrefresh hjälper bara read/write och inte IOPS.
Random Write IOPS - 33 389 (60 000 normalt) /62 000 och Random Read IOPS 82 739 (normalt 92 000) / 96 000.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk

Nu efter en tids användning med fix och uppdaterad firmware. Verkar som diskarna fortfarande har problemet eller är det normalt att det ser ut så här?

Permalänk
Medlem

Inga större avvikelser tycker jag men vist inte 100% plan men kan vara flera andra faktorer. Ungefär vad en 840 EVO klarar med 64byte block storlek. Kan trycka på dom två gula kuggarna lägst upp och öka upp den till tex 2048 så får du se den maxa ut 550Mb/sek eller när i alla fall.
Ju mindre ju petigare blir dom oftast. Min MX100 klarar ca 200MB/sek ur lådan i HD tune med data i cellerna medans tomma celler klarar 400MB/sek typ men drar man till med 2048Kb så får man mycket bättre resultat typ 550MB/sek. Så viss påverkan har det nog om det finns data i cellerna eller ej men varierar från SSD modell beroende på val av nand och kontroller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengansBlogg:

För er som sitter med vanliga 840 (ej Pro eller EVO) så funkar det fortfarande att köra DiskFresh för att skriva om all data och återställa hastigheten:
http://www.puransoftware.com/DiskFresh.html

Skulle inte Samsung släppa nån uppdatering till dessa så kan man ju köra DiskFresh 1-2 gånger om året eller liknande.

Redigering... Återkommer med mina bench resultat såg att jag laddade ner Unity i bakgrunden lol så förhoppningsvis är det inte så illa.

Ska testa diskfresh se vad jag får för före och efter. AS-SSD som tomshardware kör med som måttstock.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av pa1983:

Håller med dig om mycket. Men från egen erfarenhet så kan jag säga att det lönar sig att välja ÅF och tillverkare med kundfokus.
Nyligen hade jag en HDD som gick sönder efter garantin gick ut. Var känt fabrikationsfel på den så frågade om dom kunde tänka sig att godkänna en RMA ändå men att jag inte blev sur om dom vägrade.

Fick RMA beviljad bums utan minsta mothugg.
Ringde och beställde retursedel skickade in den.
Fick mail där dom frågade vad jag ville ha för ersättnigsdisk.
Svarade på det och tackade så mycket för kanonsupportet.
Fick ny disk inom en vecka från att jag mailat dom om felet.

I samma veva köpte jag en ny rätt dyr IPS skärm för jag ville ha nåt som var kvalitativt och bra från en annan ÅF.
När jag fick hem den var den defekt. Bakgrundsbelysnigen var så ojämn att den var nikotingul på halva sidan trots att just belysningen ska vara fabrikskalibrerad så att ljustyrkan alltid är homogen över hela bilden. Finns skärmar där man kan kalibrera dioderna manuellt men denna har inte det då tillverkaren valt att göra detta till nästan 100% perfektion själva så finns inte ens möjligheten. Sedan satt en pixel fast och en eller flera döda.
Men ÅF tyckte det var acceptabelt och nekade mig RMA.
Dom bad mig ringa tillverkaren för att få den kalibrerad.

Ringde tillverkaren och gav dom samma felbeskrivning men precis som jag sagt till ÅF, hur ska jag kalibrera nåt som ni gjorti fabrik och inte get användaren möjlighet att göra ändå. Först unddrade supportet varför jag rigde dom när det uppenbart var en deffekt skärm sedan sa dom den är skrot då jag inte ska kunna kalibrerar det ÅF ville. Tjejen där var rak på sak och sa att du har haft ren otur och fått rent skrot så du ska ha ny för det är det ända vi ger våra kunder. Vi kan göra RMA och ÅF fortsätter vägra sa hon bara säga till så fixar vi det. Så vi kom övernes om att jag kontaktar ÅF igen och säger till dom hur läget är och vägrar dom så ringer jag tillverkaren igen och då byter dom ut den själva.
Ringde ÅF och dom blev smått ställda när jag berättade vad tillverkaren tyckte hur dom hanterat deras kund så då valde ÅF att ringa tillverkaren och fråga hur deras rutiner var.
Tog inte 2 minuter så ringer ÅF tillbaks och ja dom hade nog fått sig en avhyvling för var helt annat ljud nu. Blev DOA och en ny skärm 11 dagar senare som var 100% perfekt precis som bästa recensionsexemplaret.

Såg desutom att ÅF några veckor senare helt plötsligt hade en till skärm på väg in. Kan mycket väl tro att tillverkaren ersatte dom också precis som dom sa så varför envisas ÅF med RMA hanteringar? Vist kostar dom lite hantering och support personal men inte mer.

ÅF fick en bra resenetion av mig trots det då dom löste det. Inga problem att ge dem en skans till men hade dom vägrat andra gången så hade jag varit mindre snäll det är säkert.

Så min erfarenhet är helt klart att välja ÅF och tillverkare efter dom som har kundfokus lönas sig.
Då är skiten löst på en vecka. Nu sitter vi här månader senare i limbo med våra Samsung SSD enheter. Varför ska jag någonsin välja samsung igen? Varför ska jag snåla en tia och välja en ÅF som jag vet dummar sig när jag vet att betala några tior extra hos en som säger, "inga problem det fixar vi bums".

Ditt argument att 840 är en budgetdisk och ska särbehandlas faller på två punkter som jag ser det.
Lagen gör igen skillnad på vad något anses vara i andras ögon. Garanti är garanti.
Sedan får du med samma usla Samsung support att göra om din älskade 840 PRO eller 850 PRO strular och felet är av en natur samsung anser kostar dom för mycket pengar att lösa.
Annars får man ju köpa företagsprodukter och säkert betala dyra avgifter för sådant support. Fick prata med det supportet tillslut om mina 840 och 840 EVO men det rann ut i sanden det med. Men det var tack vare dustin kopplade mig dit.

Så hade jag haft en 840 PRO och vi fått ett problem av liknande natur som samsung inte velat åtgärda hade jag bara varit ännu mer blåst pengamässigt sett som ända skillnaden.

Så jo jag håller med dig om att det ofta är så verkligheten fungerar men tar man lärdom så inser man också att alla ÅF och tillverkare inte suger lika hårt utan vissa har faktiskt kund fokus.

Företag förstår bara pengar så man får vissa sitt missnöje med plånboken helt enkelt.
Vet inte hur många ÅF jag har konto hos så spelar igen roll om jag bojkottar hälften i ett par år tills jag ser en trend där dom bemöter kunder bättre tex. Samma sak med tillverkare. Finns nog med ÅF och tillverkare å välja på.
Samsungs support sög inte alltid. Haft Samsung produkter med fel tillbaks över 10 år men man märker stor skillnad vad det gäller kund mottagande nu mot då.

Dold text

Ja som jag skrev i dom två punkterna.

Vist enligt lagen har du rätt, men det är om produkten avviker från specifikationerna eller/och du inte tycker produkten lever upp till dina krav.

Är jäkligt fulspelat av samsung ja, men enligt samsung själva är detta ingen premium disk, därför den inte har MLC och kostar där efter. Hade du där emot betala för viss support dom inte ådrar sig är det helt annan sak.

Sen är support mer eller mindre färskvara, ena gången sköter den personen i support det exemplariskt, en annan i supporten helt åt skogen.

Sen är än så längre samsungs 850 pro det hållbaraste,skrivtåligaste och långtködjup för konsumenter, bygger även på 40mm nand, så stabilare än dagens 20 och 16mm diskar.

Skulle inte vilja ha sandforce disk, riktigt medioker kontroller. Marvel håller jag högre och samsungs tar jag på första plats, får hoppas nästa sandforce levererar.

Får hoppas samsung inte gör om denna tabbe igen. Dom gör bra grejer och är rätt långt fram i utvecklingen, men detta får en att börja se efter andra märken.

Tyvärr finns det ingen likvärdigt på SSD marknaden än, men ska komma ny nand teknik.

Får hoppas dom börjar med vettig kontroller också.

Men det jag åsyftade till att jag i alla fall köpt annan produkt än den jag bojkotta och blev inte nöjd, har inte med SSD marknaden att göra utan generellt med köp.

Men blir svårt att bojkotta samsung, för dom har ett finger med i många produkter med annat märke på utsidan också

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Fullt medveten om att Samsung sitter i allt. Betyder inte att jag köper saker det står samsung på eller saker till största del tillverkat av samsung.

Samsung är stora och framåtriktade men tyvärr säljer även dom mö skit. Köp ram minnen som inte klarade spec ens. Visade sig mindre konstigt när samsung medvetet hade 3 olika steppings av samma SDRAM där den bästa klarade specs med råga i samma moderkort. Tyvär reflekteras det sällan av artikelnummer eller pris. Beror på batch man får. Samma sak gäller samsungs skärmar. Fick en, var katastrof. Fick en ny så var det en bra panel i den. Samsung är tyvärr lite lotto i bland då dom stoppar lite var dom har över i sina prylar utan att klart märka ut detta. Får ofta kolla vad det står på kretsen/panelen etc vid leverans.

Igen som förnekat att samsung gjort bra SSD enheter och varit ledande. Tyvärr visar dom ju nu hur lite det betyder när det skiter sig. Bättre dom gjort en intel och gått ut och erbjudit en fix eller ersättningsprodukt. Kolla bara intel och B2 steppade 6 seriens kretsar. Så det ska skötas. Samsung är enorma, dom har råd. Bara snåla jävlar.

Inte så att dom tjänar en del om man tänker på att en samsung TLC kostar lika mycket som många MLC enehter. Kan man fundera på var pengarna dom där 1/3 nandchipen dom sparar hamnar i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Inte så att dom tjänar en del om man tänker på att en samsung TLC kostar lika mycket som många MLC enehter. Kan man fundera på var pengarna dom där 1/3 nandchipen dom sparar hamnar i.

Inte för att jag säger emot dig på hur de borde bete sig, men om jag förstått det rätt så är det inte så mycket vinst med TLC som det borde vara, pga den ökade mängden ECC som behövs.
De borde få 2x mer utrymme på samma krets, men får ca 50%, där du måste validera allt.

Sen har allt från Intel till Apple, till Sony skitit i sina kunder vid tillfällen också, så jag tror inte något företag är bättre än ett annat, skillnaden är bara VAR och HUR de lurar sina kunder.

Permalänk
Medlem

Tror inte jag köpt sony sedan dom la rootkitt på CD skivor. Det gick ju visserligen till domstol där dom förlorade och fick ersätta folk med nya skivor men gäller väl främst USA.

Funderar på en PS4 nån gång i framtiden dock men inte aktuellt på ett bra tag.

Permalänk
Medlem

Verkar ju inte som om fixen för 840 EVO fungerade nåt vidare.
Sett fler och fler posta på overclock.net. Var någon för ett par veckorsedan, någon i föra veckan och nu verkar det bli än fler denna veckan.
Tiden lär utvisa om fixen fungerade eller ej men ser lite dystert ut.

Ser inte ut som samsung fixade felet. Antigen vill dom inte eller så kan dom inte fixa problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Verkar ju inte som om fixen för 840 EVO fungerade nåt vidare.
Sett fler och fler posta på overclock.net. Var någon för ett par veckorsedan, någon i föra veckan och nu verkar det bli än fler denna veckan.
Tiden lär utvisa om fixen fungerade eller ej men ser lite dystert ut.

Ser inte ut som samsung fixade felet. Antigen vill dom inte eller så kan dom inte fixa problemet.

Hmm. Av vad jag kan se så togs både den artikeln ner direkt och ska undersökas mer, då de ser helt vanligt användande. Men visst, en del av dem ser inte 100% ut. Jag ska kolla hur mina ser ut, jag har dock inte märkt någon försämring.
De kan ju inte fixa "felet" i sig, utan de kommer tappa laddning och försämras. Det som ska vara skillnaden är ju att den när den når under ett visst bestämt värde ska flytta om cellen. Så du lär få lite dippar och ojämna kurvor, vilket jag ser i de flesta budget SSD faktiskt (även om 840 visar dem mer tydligt).

Så länge de inte blir så långsamma att det märks så tror jag dock inte det är ett problem som kräver att man skriker varg varenda gång man ser en kurva.
Jag själv är fast med ytterligare* en MX100 disk som get boot problem och BSOD, och nu håller butiken på att "testa den"... så jag sitter i din båt, men med din favorit disk istället.

*(Har i en annan butik och disk haft samma problem när de sätts i laptop. Denna fick jag dock utbytt mot en EVO 840 som har fungerat bra sedan dess)