Håller med dig om mycket. Men från egen erfarenhet så kan jag säga att det lönar sig att välja ÅF och tillverkare med kundfokus.
Nyligen hade jag en HDD som gick sönder efter garantin gick ut. Var känt fabrikationsfel på den så frågade om dom kunde tänka sig att godkänna en RMA ändå men att jag inte blev sur om dom vägrade.
Fick RMA beviljad bums utan minsta mothugg.
Ringde och beställde retursedel skickade in den.
Fick mail där dom frågade vad jag ville ha för ersättnigsdisk.
Svarade på det och tackade så mycket för kanonsupportet.
Fick ny disk inom en vecka från att jag mailat dom om felet.
I samma veva köpte jag en ny rätt dyr IPS skärm för jag ville ha nåt som var kvalitativt och bra från en annan ÅF.
När jag fick hem den var den defekt. Bakgrundsbelysnigen var så ojämn att den var nikotingul på halva sidan trots att just belysningen ska vara fabrikskalibrerad så att ljustyrkan alltid är homogen över hela bilden. Finns skärmar där man kan kalibrera dioderna manuellt men denna har inte det då tillverkaren valt att göra detta till nästan 100% perfektion själva så finns inte ens möjligheten. Sedan satt en pixel fast och en eller flera döda.
Men ÅF tyckte det var acceptabelt och nekade mig RMA.
Dom bad mig ringa tillverkaren för att få den kalibrerad.
Ringde tillverkaren och gav dom samma felbeskrivning men precis som jag sagt till ÅF, hur ska jag kalibrera nåt som ni gjorti fabrik och inte get användaren möjlighet att göra ändå. Först unddrade supportet varför jag rigde dom när det uppenbart var en deffekt skärm sedan sa dom den är skrot då jag inte ska kunna kalibrerar det ÅF ville. Tjejen där var rak på sak och sa att du har haft ren otur och fått rent skrot så du ska ha ny för det är det ända vi ger våra kunder. Vi kan göra RMA och ÅF fortsätter vägra sa hon bara säga till så fixar vi det. Så vi kom övernes om att jag kontaktar ÅF igen och säger till dom hur läget är och vägrar dom så ringer jag tillverkaren igen och då byter dom ut den själva.
Ringde ÅF och dom blev smått ställda när jag berättade vad tillverkaren tyckte hur dom hanterat deras kund så då valde ÅF att ringa tillverkaren och fråga hur deras rutiner var.
Tog inte 2 minuter så ringer ÅF tillbaks och ja dom hade nog fått sig en avhyvling för var helt annat ljud nu. Blev DOA och en ny skärm 11 dagar senare som var 100% perfekt precis som bästa recensionsexemplaret.
Såg desutom att ÅF några veckor senare helt plötsligt hade en till skärm på väg in. Kan mycket väl tro att tillverkaren ersatte dom också precis som dom sa så varför envisas ÅF med RMA hanteringar? Vist kostar dom lite hantering och support personal men inte mer.
ÅF fick en bra resenetion av mig trots det då dom löste det. Inga problem att ge dem en skans till men hade dom vägrat andra gången så hade jag varit mindre snäll det är säkert.
Så min erfarenhet är helt klart att välja ÅF och tillverkare efter dom som har kundfokus lönas sig.
Då är skiten löst på en vecka. Nu sitter vi här månader senare i limbo med våra Samsung SSD enheter. Varför ska jag någonsin välja samsung igen? Varför ska jag snåla en tia och välja en ÅF som jag vet dummar sig när jag vet att betala några tior extra hos en som säger, "inga problem det fixar vi bums".
Ditt argument att 840 är en budgetdisk och ska särbehandlas faller på två punkter som jag ser det.
Lagen gör igen skillnad på vad något anses vara i andras ögon. Garanti är garanti.
Sedan får du med samma usla Samsung support att göra om din älskade 840 PRO eller 850 PRO strular och felet är av en natur samsung anser kostar dom för mycket pengar att lösa.
Annars får man ju köpa företagsprodukter och säkert betala dyra avgifter för sådant support. Fick prata med det supportet tillslut om mina 840 och 840 EVO men det rann ut i sanden det med. Men det var tack vare dustin kopplade mig dit.
Så hade jag haft en 840 PRO och vi fått ett problem av liknande natur som samsung inte velat åtgärda hade jag bara varit ännu mer blåst pengamässigt sett som ända skillnaden.
Så jo jag håller med dig om att det ofta är så verkligheten fungerar men tar man lärdom så inser man också att alla ÅF och tillverkare inte suger lika hårt utan vissa har faktiskt kund fokus.
Företag förstår bara pengar så man får vissa sitt missnöje med plånboken helt enkelt.
Vet inte hur många ÅF jag har konto hos så spelar igen roll om jag bojkottar hälften i ett par år tills jag ser en trend där dom bemöter kunder bättre tex. Samma sak med tillverkare. Finns nog med ÅF och tillverkare å välja på.
Samsungs support sög inte alltid. Haft Samsung produkter med fel tillbaks över 10 år men man märker stor skillnad vad det gäller kund mottagande nu mot då.