Samsung 840 EVO och 840 lider av degraderad läspreastanda med tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Jag själv är fast med ytterligare* en MX100 disk som get boot problem och BSOD, och nu håller butiken på att "testa den"... så jag sitter i din båt, men med din favorit disk istället.

http://forum.crucial.com/t5/Crucial-SSDs/MX100-will-not-boot-...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Jo jag hittade den posten (och en del andra), det var därför jag beslöt mig att lämna in den första, och de godtog bytet. Tack för tipset ändå

Denna butiken verkar dock vara lite mer... snål eller försiktig iaf. Trots att jag visat de den sidan du länkade också. Vi får se... jag anser att den är "trasig" iaf. Och det är mycket möjligt att en FW fix kan hjälpa den. Kan de fixa felet så tar jag utan problem tillbaka disken, men jag kan inte ha dessa boot problem mm hos personers datorer.

Permalänk

Får dessa resultat, verkar jäkligt skumt dethär... 840 EVO köpt för tre dagar sen med ny firmware samt Performance Restoration genomfört.

Permalänk

Programmet visade nu även ett I/O Error-felmeddelande. Dags för RMA?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hetkyckling:

http://i.imgur.com/1Y2o9fY.png

Får dessa resultat, verkar jäkligt skumt dethär... 840 EVO köpt för tre dagar sen med ny firmware samt Performance Restoration genomfört.

Skrivet av Hetkyckling:

Programmet visade nu även ett I/O Error-felmeddelande. Dags för RMA?

Att den visar fel i läs/skriv är väl inte rätt, utan tvekan.

Men det jag ser på kurvan är vad jag förväntar mig på enheten.
Den har en cache, när den blir fylld så sjunker hastigheten till TLC minnes skrivhastighet. Eftersom disken är tom (ny) så behöver den inte tömma cellerna, varför den lyckas skriva väldigt snabbt och mycket innan all cache och behov av GC pressar ner hastigheten.
Dessa diskar är inte gjorda att skriva hela disken på, i ett svep, utan för dagligt bruk

Läshastigheten ligger ju relativt stabilt på topp hela vägen, med 2 små dippar, vilket är kanske dina I/O fel. Läs fel är inte okej, oavsett hastighet. Men jag ser som sagt inga direkta fel på hastigheten på den. Har du kollat så du inte har fel på sata-kabeln, då detta även kan ge I/O fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Hmm. Av vad jag kan se så togs både den artikeln ner direkt och ska undersökas mer, då de ser helt vanligt användande. Men visst, en del av dem ser inte 100% ut. Jag ska kolla hur mina ser ut, jag har dock inte märkt någon försämring.
De kan ju inte fixa "felet" i sig, utan de kommer tappa laddning och försämras. Det som ska vara skillnaden är ju att den när den når under ett visst bestämt värde ska flytta om cellen. Så du lär få lite dippar och ojämna kurvor, vilket jag ser i de flesta budget SSD faktiskt (även om 840 visar dem mer tydligt).

Så länge de inte blir så långsamma att det märks så tror jag dock inte det är ett problem som kräver att man skriker varg varenda gång man ser en kurva.
Jag själv är fast med ytterligare* en MX100 disk som get boot problem och BSOD, och nu håller butiken på att "testa den"... så jag sitter i din båt, men med din favorit disk istället.

*(Har i en annan butik och disk haft samma problem när de sätts i laptop. Denna fick jag dock utbytt mot en EVO 840 som har fungerat bra sedan dess)

Hade jag varit gjord av pengar hade jag köpt något bättre. Ända jag anser om MX100 är att har man råd till en budget disk så framstår den ju som bättre än 840 EVO eller V300. Får vad man betalar för varken mer eller mindre. Bra pris/prestanda helt enkelt.
Hade jag som sagt haft råd och behov av en snabbare och mer hållbar enhet så hade jag ju fått försöka skrapa ihop till en sådan med men just nu är jag lika fattig som jag var efter hela 840/840EVO härvan begav sig då jag bytte ut dom.

Mina två MX100 rullar fint i linux hittills. Kan kolla hur länge jag haft dom men köpte dom 2-3 veckor före 840 EVO fixen kom.
Päronen har en MX100 med och den fungerar fint hittills och benchmarkar som en MX100 bör, inte imponerande på nåt vis men den har inte degraderat i alla fall.

Också sett att en del har problem med MX100 i laptops och skit men även 840 EVO hade ju sådana fel med vissa firmwares.

Orimärburken kör en Crucial M4 128Gb. Aldrig updaterad. Vet att den har ny firmware nog för att leva upp till senare 520/200MB sek prestandan och har testat själv. Så inte direkt missnöjd med den. Har 32Gb ram på den burken och mästa lagaras på filservern så vad det gäller OS och program i linux är det rappt så det räcker till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Hade jag varit gjord av pengar hade jag köpt något bättre. Ända jag anser om MX100 är att har man råd till en budget disk så framstår den ju som bättre än 840 EVO eller V300. Får vad man betalar för varken mer eller mindre. Bra pris/prestanda helt enkelt.
Hade jag som sagt haft råd och behov av en snabbare och mer hållbar enhet så hade jag ju fått försöka skrapa ihop till en sådan med men just nu är jag lika fattig som jag var efter hela 840/840EVO härvan begav sig då jag bytte ut dom.

Mina två MX100 rullar fint i linux hittills. Kan kolla hur länge jag haft dom men köpte dom 2-3 veckor före 840 EVO fixen kom.
Päronen har en MX100 med och den fungerar fint hittills och benchmarkar som en MX100 bör, inte imponerande på nåt vis men den har inte degraderat i alla fall.

Också sett att en del har problem med MX100 i laptops och skit men även 840 EVO hade ju sådana fel med vissa firmwares.

Orimärburken kör en Crucial M4 128Gb. Aldrig updaterad. Vet att den har ny firmware nog för att leva upp till senare 520/200MB sek prestandan och har testat själv. Så inte direkt missnöjd med den. Har 32Gb ram på den burken och mästa lagaras på filservern så vad det gäller OS och program i linux är det rappt så det räcker till.

Jo jag förstår det. Säger inte att du ska slänga dina.
"Dont fix what aint broken".
Men det är lite taskigt att rekommendera diskar som man vet kan ge allvarliga fel, om man inte är beredd på att fixa det åt dem.
Den som jag har lämnat in nu till butik, har jag fått köpa en ersättnings SSD till för egna pengar (eftersom det var jag som valde disken, ironiskt nog baserat på folks lovord här), så att personen kan få en fungerande dator. Har kostat mig ca 6 timmas jobb (hämta dator, ta isär, testa, klona/Backup, testa disk, lämna in, montera annan SSD och klona in data, testa dator) + en SSD, bara för detta.
Hade jag vetat att de ens hade dessa BSOD och boot problem så hade jag antingen testat det med min egna MX100 jag köpte bara för att kunna testa dem, eller så hade jag från början köpt ett annat märke. Detta precis som skiten du haft med 840 (och jag förstår din ilska).
Jag har alltid varit noga med att välja beprövade SSD, och har tills 840 ens varit i drift i ett år, levt på Intel 520, just därför att de har alltid fungerat för mig.

Oavsett så tror och hoppas jag att Crucial fixar sin disk med en FW eller liknande. Men eftersom det verkar vara lite slumpmässigt så kommer det ta tid ens att hitta exakta felet.

Permalänk

Nu verkar man ha fått en SSD med lite för hög prestanda...

Någon som vet vad detta beror på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hetkyckling:

Nu verkar man ha fått en SSD med lite för hög prestanda...

http://i.imgur.com/5JdJOpa.png

Någon som vet vad detta beror på?

Samsung Rapid.

Permalänk
Medlem

Har nyligen (ca 2v) märkt att min ena SSD (OS) har droppat i Benchmark. Fram tills idag så har den visat låga resultat både på "Write" samt "Random write". Men när jag testade idag igen så verkar iallafall "Write" tillbaka i rätt/ursprungliga hastighet.

Jag har två Samsung SSD 840 EVO.

Någon som har input på varför "Random write" är så lågt i jämförelse med min andra SSD?

Visa signatur

Moderkort: ASUS Z97-A ATX | Processor: Intel Core i7 4790K 4GHz | CPU-kylare: Noctua NH-U14S | Grafikkort: MSI GeForce GTX 770 | RAM: ADATA 16GB CL9 1600MHz | SSD: Samsung SSD 250GB | Nätagg: EVGA Supernova G2 750W, 80+ Gold, Modulär | Display: ASUS 24" VG248QE 144Hz | Mus: SteelSeries Sensei RAW Headphones: QPAD QH-90| Keyboard: QPAD MK-50 MX Red

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Har läst lite vilt i de länkade trådarna men det verkar mörkt. Frågar ändå, ingen fix för 840(non-evo) på horisonten?

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Lär inte komma någon och frågan är också hur bra fixen var för 840 EVO.
Get bort och sålt mina 840/840 EVO. Bara päronen som har en 840 (ej EVO) så en fix vore ju nice men ja inte ens åf vill ju veta av 840.

Päronen har sin som sekundär lagring dock använder dom nog knappt den då dom har en 512Gb MX100 först att fylla upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S-amme:

Har nyligen (ca 2v) märkt att min ena SSD (OS) har droppat i Benchmark. Fram tills idag så har den visat låga resultat både på "Write" samt "Random write". Men när jag testade idag igen så verkar iallafall "Write" tillbaka i rätt/ursprungliga hastighet.

Någon som har input på varför "Random write" är så lågt i jämförelse med min andra SSD?

http://i.imgur.com/NSnmBsd.jpg

http://i.imgur.com/6kKsjPf.jpg

Oj, ser stora skillnader. Vad kör du för optimering genom Samsung Magician?

Permalänk
Medlem
Skrivet av S-amme:

http://i.imgur.com/NSnmBsd.jpg

http://i.imgur.com/6kKsjPf.jpg

Hmm. Testa att kolla med ett annat program än just Samsungs. Det felet som 840 EVO disken har är läs hastighetsberoende och ska inte påverka skrivhastigheten.
Så antingen är den disken för överfylld (och därför får usel prestanda), eller så har den börjar slitas ut och fått några slitna NAND celler som skrevs långsamt.
En OS disk får ofta mer last än non OS disk, både från Windows och från alla andra program som har temp, inställningar mm på den disken.
Du kan kolla SMART attributen så ser du om något ser galet ut.

Skrivet av pa1983:

Lär inte komma någon och frågan är också hur bra fixen var för 840 EVO.
Get bort och sålt mina 840/840 EVO. Bara päronen som har en 840 (ej EVO) så en fix vore ju nice men ja inte ens åf vill ju veta av 840.

Päronen har sin som sekundär lagring dock använder dom nog knappt den då dom har en 512Gb MX100 först att fylla upp.

Har inga problem med mina EVO diskar än. Dock lär det som du sa inte komma någon fix till 840 (non EVO) disken. Den är för gammal tydligen... lite dåligt, vet. Själv väntar jag på fixet på MX100 disken så jag kan våga använda den igen.

***bort/mod***

§1
Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBodyLotion:

Oj, ser stora skillnader. Vad kör du för optimering genom Samsung Magician?

http://i.imgur.com/boZwVHW.png

http://i.imgur.com/lTUN5yk.png

Jag kör "Maximum performance". Se nedan bild.

Visa signatur

Moderkort: ASUS Z97-A ATX | Processor: Intel Core i7 4790K 4GHz | CPU-kylare: Noctua NH-U14S | Grafikkort: MSI GeForce GTX 770 | RAM: ADATA 16GB CL9 1600MHz | SSD: Samsung SSD 250GB | Nätagg: EVGA Supernova G2 750W, 80+ Gold, Modulär | Display: ASUS 24" VG248QE 144Hz | Mus: SteelSeries Sensei RAW Headphones: QPAD QH-90| Keyboard: QPAD MK-50 MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Hmm. Testa att kolla med ett annat program än just Samsungs. Det felet som 840 EVO disken har är läs hastighetsberoende och ska inte påverka skrivhastigheten.
Så antingen är den disken för överfylld (och därför får usel prestanda), eller så har den börjar slitas ut och fått några slitna NAND celler som skrevs långsamt.
En OS disk får ofta mer last än non OS disk, både från Windows och från alla andra program som har temp, inställningar mm på den disken.

Körde precis med AS SSD: Övre är OS hårddisken.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Samsung 840 EVO - RAID - Performance tool support?

Tar hjälp här i tråden då många verkar kunniga.

Vet någon när samsung har planer på att behaga support för deras supportverktyg och RAID (0)?

I dagsläget så sjunker prestandan litegrann för varje dag som går med två stycken 840 EVO i raid, och det går inte att fixa med deras verktyg.

Startar jag det står det bara "No supported device found" eller liknande. De sista jag läste på deras hemsida att det inte har stöd för raid.

- Vad ska vi som har raid då göra hade ni tänkt, samsung? >.< -

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Tar hjälp här i tråden då många verkar kunniga.

Vet någon när samsung har planer på att behaga support för deras supportverktyg och RAID (0)?

I dagsläget så sjunker prestandan litegrann för varje dag som går med två stycken 840 EVO i raid, och det går inte att fixa med deras verktyg.

Startar jag det står det bara "No supported device found" eller liknande. De sista jag läste på deras hemsida att det inte har stöd för raid.

- Vad ska vi som har raid då göra hade ni tänkt, samsung? >.< -

Att snippa in firmware-uppdateringar till RAID har ju alltid varit något av en svårighet då det blir ett till lager emellan. Har du inte möjlighet att tillfälligt bryta raiden så får du köra DiskFresh (på fullt fräs, icke SSD-"read only" läge) någon gång per år istället.

Visa signatur

i9 10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition
R7 5700X | 64 GB DDR4-3200 | Gigabyte B550 Gaming X V2 | RTX 2080 Ti Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Har inga problem med mina EVO diskar än. Dock lär det som du sa inte komma någon fix till 840 (non EVO) disken. Den är för gammal tydligen... lite dåligt, vet. Själv väntar jag på fixet på MX100 disken så jag kan våga använda den igen.

***bort/mod***

***bort/mod***
Jag har följt och följer fortfarande alla trådar om 840 och 840 EVO och är soppas insatt så jag kan se vad det är för information folk lägger fram.
Har fortfarande tillgång till både 840 och 840 EVO även om jag inte är ägare/användare av dom lägre så har jag fri tillgång till alla förutom en för att följa upp detta.

Alla 3st MX100 har gått fin fint i månader nu inte en hängning eller något annat fel och bra SMART data på alla. Inga prestanda problem heller. En av varje storlek på 3st helt olika system. Så ärligt talat vet jag inte vad du gör för att alla dina MX100 ska paja.

***bort/mod***

Samsung har missköt detta. Många är inte nöjda med fixen. Andra får igen fix (840).

Folk har klagat vilt på overclock.net tex och kontaktat flera HW sidor då många inte är nöjda med fixen så nog klagar folk alltid men så lätt är det inte att få med sig stora nyhetsidor. Tyvärr är inte många HW sidor intresserade av att ge storföretag dålig PR då dom lever på att ha bra relationer med dessa.

Pcperspective som var måttligt seriösa tyckte att 840 EVO var fixad efter en månad. Fan skrattretande då det tar 2 månader för en 840 EVO att utveckla felet normalt sett så hur kan dom avgöra det på en månad och säga att dom är done?
Dom var SÅ "serieösa" i början och hur dom skulle testa ända fram till ett år osv men nej nu dög en månad in.

Det är old news och igen bryr sig. Siterna har fått 850 EVO att testa och gamla nyheter tjänar dom inget på.

Jag är fortfarande lika intreserad av en fix för 840 nu som då för det är inte bara jag som är drabbad utan andra nära mig också.
Kommer en fix för 840 så får jag flasha samsung SSD skrot det är säkert.

§1
Permalänk
Hedersmedlem

*Inlägg redigerade enligt §1*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Att snippa in firmware-uppdateringar till RAID har ju alltid varit något av en svårighet då det blir ett till lager emellan. Har du inte möjlighet att tillfälligt bryta raiden så får du köra DiskFresh (på fullt fräs, icke SSD-"read only" läge) någon gång per år istället.

Kan du förklara hur detta fungerar för en lite dummare?

Ett program som läser igenom/skriver igenom hela hårddisken antar jag?

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Kan du förklara hur detta fungerar för en lite dummare?

Ett program som läser igenom/skriver igenom hela hårddisken antar jag?

Ja, precis så fungerar det!

http://www.puransoftware.com/DiskFresh.html

Bocka bort "read only" innan du kör.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Ja, precis så fungerar det!

http://www.puransoftware.com/DiskFresh.html

Bocka bort "read only" innan du kör.

Tackar!

Jag ska fixa lite performancetester, sedan köra programmet och kolla om det blir någon skillnad

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Tackar!

Jag ska fixa lite performancetester, sedan köra programmet och kolla om det blir någon skillnad

Du har säkert redan full koll på detta, men:

Försäkra dig om att testa med ett program som läser befintligt data från disken, tex HDtune.
(Många testprogram skriver först till disken, för att sedan läsa...)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av S-amme:

Körde precis med AS SSD: Övre är OS hårddisken.

http://i.imgur.com/wKzHaSq.jpg

Skumt. Antingen är det slitage, eller så är det portarna är min gissning.
Du kan ju testa byta SATA port mellan de två. Kan hända att du måste byta boot order i BIOS dock.
Hastigheterna är dock inte hemska, men visst är där en skillnad som inte borde finnas.

Skrivet av pa1983:

Alla 3st MX100 har gått fin fint i månader nu inte en hängning eller något annat fel och bra SMART data på alla. Inga prestanda problem heller. En av varje storlek på 3st helt olika system. Så ärligt talat vet jag inte vad du gör för att alla dina MX100 ska paja.

Samsung har missköt detta. Många är inte nöjda med fixen. Andra får igen fix (840).

Folk har klagat vilt på overclock.net tex och kontaktat flera HW sidor då många inte är nöjda med fixen så nog klagar folk alltid men så lätt är det inte att få med sig stora nyhetsidor. Tyvärr är inte många HW sidor intresserade av att ge storföretag dålig PR då dom lever på att ha bra relationer med dessa.

Pcperspective som var måttligt seriösa tyckte att 840 EVO var fixad efter en månad. Fan skrattretande då det tar 2 månader för en 840 EVO att utveckla felet normalt sett så hur kan dom avgöra det på en månad och säga att dom är done?
Dom var SÅ "serieösa" i början och hur dom skulle testa ända fram till ett år osv men nej nu dög en månad in.

Det som retar mig är konstana klagandet. Okej, du har en poäng, det har bara gått 1-2 månader, och "felet" tog tid på att yttra sig. Men det började visa sig rätt fort, även om det tog tid innan det blev riktigt illa. Inget tecken kan jag se på detta, som testar MINA diskar lite då och då. Inget. Nada, None.

Samtidigt så lovordar du Crucial (MX100) som PRECIS SOM SAMSUNG, ignorerar sina fel, BSOD, inkompatibilitet och andra fel. Om du nu ska vara objektiv, följ DET också. För de skyller på Intels drivare och BIOS fel mm, men ingen fix finns, är på gång, eller hörs. Vissa har lyckats genom att testa 5 olika drivare fått dessa stabila, men när en SSD krashar i IDE-läge i Felsäkert Windows, då ÄR det något fel.

Som sagt, för DIG fungerar de bra, men inte för många andra som sitter med fel, blåskärmar och problem VARJE DAG. Vad gjorde EVOn? Den blev långsam... men inga krasher, eller förlorade filer. Ett enkelt program återställde prestandan (tillfälligt) och nu har den tagits hand om. Din 840 kan du fortfarande köra denna tillfälliga lösning och få tillbaka prestandan (om jag förstått det rätt, jag har ingen non EVO).

Men INGEN hjälp ges MX100 användare.. Forum trådar med krasher, frysningar, BSOD, boot problem och alla möjliga fel finns på många ställe nu, och de blir fler och fler. Precis som Samsungs 840 diskar... men i det "kriget" är allt okej hos dig, så då bryr du dig inte.
Ledsen för tidigare kommentarer, men just detta retar jag mig på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Du har säkert redan full koll på detta, men:

Försäkra dig om att testa med ett program som läser befintligt data från disken, tex HDtune.
(Många testprogram skriver först till disken, för att sedan läsa...)

Uhm, njae det kan jag inte säga att jag hade direkt koll på

Men tack för tipset, då ska jag prova med HDtune

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Skumt. Antingen är det slitage, eller så är det portarna är min gissning.
Du kan ju testa byta SATA port mellan de två. Kan hända att du måste byta boot order i BIOS dock.
Hastigheterna är dock inte hemska, men visst är där en skillnad som inte borde finnas.

Det som retar mig är konstana klagandet. Okej, du har en poäng, det har bara gått 1-2 månader, och "felet" tog tid på att yttra sig. Men det började visa sig rätt fort, även om det tog tid innan det blev riktigt illa. Inget tecken kan jag se på detta, som testar MINA diskar lite då och då. Inget. Nada, None.

Samtidigt så lovordar du Crucial (MX100) som PRECIS SOM SAMSUNG, ignorerar sina fel, BSOD, inkompatibilitet och andra fel. Om du nu ska vara objektiv, följ DET också. För de skyller på Intels drivare och BIOS fel mm, men ingen fix finns, är på gång, eller hörs. Vissa har lyckats genom att testa 5 olika drivare fått dessa stabila, men när en SSD krashar i IDE-läge i Felsäkert Windows, då ÄR det något fel.

Som sagt, för DIG fungerar de bra, men inte för många andra som sitter med fel, blåskärmar och problem VARJE DAG. Vad gjorde EVOn? Den blev långsam... men inga krasher, eller förlorade filer. Ett enkelt program återställde prestandan (tillfälligt) och nu har den tagits hand om. Din 840 kan du fortfarande köra denna tillfälliga lösning och få tillbaka prestandan (om jag förstått det rätt, jag har ingen non EVO).

Men INGEN hjälp ges MX100 användare.. Forum trådar med krasher, frysningar, BSOD, boot problem och alla möjliga fel finns på många ställe nu, och de blir fler och fler. Precis som Samsungs 840 diskar... men i det "kriget" är allt okej hos dig, så då bryr du dig inte.
Ledsen för tidigare kommentarer, men just detta retar jag mig på.

Har aldrig påstått att det är okej. Men du verkar vilja att jag ska tycka dom som köpt MX100 och har stabila system på något vis ska ska anse att nåt är fel på deras system bara för du råkar ha ett RMA ärende vilket jag självklart inte tycker är kul att någon ska behöva genomgå.
Tyvärr är inte det fallet då många har fullt fungerande system med MX100.
Har precis uppgraderat ena burken med nytt moderkort och CPU så det är fjärde konfigurationen och fortfarande inga problem.
Hittills har jag testat MX100 på AMD 785G, Celeron J1900 SoC, Intel Z77, Intel H97 utan problem och alla kör AHCI.
Alla system förutom Z77 går 24/7 och Z77 systemet går i vilolägen men är annars alltid på då den sitter på UPS då det är päronens burk.
Som sagt aldrig nekat till problemet folk upplever med MX100 har själv läst trådarna på deras forum. Men jag har inte själv trots 4st konfigurationer med 3st olika versioner av MX100 lyckats få ett enda problem med dom.
Kör som sagt själv 2st MX100 och päronen kör MX100 + 840.
Självklart skulle jag också vilja ha en firmware fix för det problemet ut i fall att.
Man kan göra jämförelsen som du gjorde att 840 EVO i alla fall var stabil men då kan man vända på steken och säg att dom flest får inte problem med MX100 och därmed har både prestanda och stabilitet madens 840 EVO innebär garanterad usel prestanda under dom 1.5 åren innan Samsung fixade problemet. Bara att välja pest eller kolera.
Kollar man loggarna för 840 EVO så hade den också problem likt MX100 i början på diverse OEM system, laptops, MAC etc.
Vore självklart grymt om Crucial fan och fixade problemet vissa användare lider det har nog igen nekat till.

Men får jag välja mellan 840 EVO och MX100 tar jag MX100 då den är i princip likvärdig och billigare om man är på en budget.
Nu fins ju en Fix för 840 EVO så det utesluter ju inte den för dom som hellre vill ha Samsung men då gäller det ju att man litar på att fixen är permanent och om andra problem dyker upp att samsung fixar dom annars är det ju samma skit som Crucial i så fall om man blir hängandes.

Folk får köpa vilken SSD dom vill, ända jag sagt är att MX100 var och är likvärdig till 840 och 840 EVO i pris/prestanda om man generaliserar lite då igen SSD presterar lika dant i alla scenarion men om man ser till helheten. Litar man nu inte på 840 EVO och inte MX100 ja då får man kanske titta lägre upp i prisklasserna. För eller senare får man ju faktiskt göra ett aktivt val som konsument. Inte alltid man är nöjd med det valet nej i efterhand men sånt är livet tyvärr vilket tex mina päron fick lida för.

Skulle jag hitta ett problem med MX100 så ska du få reda på det det lovar jag.

Permalänk
Medlem

Jag har inte slutat följa 840 och 840 EVO fiaskot och jag har sedan länge vetat att användare fått tillbaks prestanda problemet även efter att dom kört restoration tool och bekräftat att rätt firmware används.

Men nu är antalet drabbade så stort att både techreport och pcper valt att ta upp det igen.

Dom som vill läsa om drabbade användare bör kika på denna tråden.
www.overclock.net/t/1507897/samsung-840-evo-read-speed-drops-...

Artikel från techreport.
http://techreport.com/review/27727/some-840-evos-still-vulner...

Artikel från Pcperspective
http://www.pcper.com/news/Storage/All-may-not-be-well-Samsung...

Permalänk
Skrivet av pa1983:

Jag har inte slutat följa 840 och 840 EVO fiaskot och jag har sedan länge vetat att användare fått tillbaks prestanda problemet även efter att dom kört restoration tool och bekräftat att rätt firmware används.

Men nu är antalet drabbade så stort att både techreport och pcper valt att ta upp det igen.

Dom som vill läsa om drabbade användare bör kika på denna tråden.
www.overclock.net/t/1507897/samsung-840-evo-read-speed-drops-...

Artikel från techreport.
http://techreport.com/review/27727/some-840-evos-still-vulner...

Artikel från Pcperspective

Sista glömde du länken

Men låter inte bra alls.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv

Skräp disk, Så här ser det ut nu efter 107 timmars användande efter att jag kört samsungs optimeringsprogram.
I början hade jag en jämn och fin kurva som låg på max prestanda vad disken skulle ge, som knappt dippade något "Hittar inte det första testet jag la upp"

Fick man RMA dessa diskar annars åker den i soporna.