PUBG: Playerunknown's Battlegrounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Sjukt vad spelet skalar med CPU kraft.
Uppgraderade från 2600K till 8700K och MIN FPS har mer än fördubblats. (38->85)
Helt plötsligt så har man en GPU bottleneck istället för första gången

@Apexed: 2700 vs 3770 presterar nästintill exakt lika så borde inte vara något problem där.
Likaså med ett GTX 770 så länge du håller inställningarna nere och inte tänkt spela i 1440p.

Konstigt när jag spelar så ligger min i5 2500k(4.6ghz) på kanske 60-80% användning medans mitt r9 290 ligger iprincip alltid på 100%, så det är definitivt väldigt gpu tungt. Verkar som man behöver runt gtx1070+ för att få riktigt fin fps iaf.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Konstigt när jag spelar så ligger min i5 2500k(4.6ghz) på kanske 60-80% användning medans mitt r9 290 ligger iprincip alltid på 100%, så det är definitivt väldigt gpu tungt. Verkar som man behöver runt gtx1070+ för att få riktigt fin fps iaf.

När jag kollade i MSI Afterburner så gick användningen upp och ner hela tiden, låg aldrig stadigt som den gör nu på 90+.
1080p allt på Very Low.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Konstigt när jag spelar så ligger min i5 2500k(4.6ghz) på kanske 60-80% användning medans mitt r9 290 ligger iprincip alltid på 100%, så det är definitivt väldigt gpu tungt. Verkar som man behöver runt gtx1070+ för att få riktigt fin fps iaf.

Gjorde samma byte som Tobblish från 2600K till 8700K. Det är natt och dag, dom börjar ha gjort sitt Sandy Bridge, men dom har gjort det bra

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Entusiast

Lyckades synka skott med polaren i en match häromdagen... två gånger om. Går fan inte ens synka skott så bra om du ens försöker

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mimematis:

Sjukt vad spelet skalar med CPU kraft.
Uppgraderade från 2600K till 8700K och MIN FPS har mer än fördubblats. (38->85)
Helt plötsligt så har man en GPU bottleneck istället för första gången

38 FPS låter väldans lågt, men det kanske var kombon mellan CPU och GPU som gjorde det. Jag kör en 2500K i 4.3 GHz tillsammans med ett GTX 1070 och hoppar mellan 55 och 120 FPS (cappat vid 120) beroende på omgivningen och vad som händer. Men du kanske har högre spelinställningar än mig också.

Det jag upplever som ett problem är mickrostutter som kommer i och med den varierande FPS'en. Hoppas på att det löser sig vid uppgraderingen av dator som jag planerat nu snart.

Skrivet av Maarus:

Konstigt när jag spelar så ligger min i5 2500k(4.6ghz) på kanske 60-80% användning medans mitt r9 290 ligger iprincip alltid på 100%, så det är definitivt väldigt gpu tungt. Verkar som man behöver runt gtx1070+ för att få riktigt fin fps iaf.

Jag ligger på runt 75% CPU också med min 2500K, och det är nästan oberoende av hur FPS'en ligger. Kommer inte ihåg hur GPU'n låg i förhållande.

Men jag tror det är hur spelmotorn fungerar som påverkar också, som minneshantering och annat. När det är mycket som händer och mycket byggnader i närheten orkar inte CPU och GPU med att leverera trots att de inte går i 100%. Jämför med hur spelmotorn i Fallout 4 ballade ur när man byggde en riktigt stor bas. När jag klev in i min hembas sjönk FPS'en till runt 45 samtidigt som belastningen på både CPU och GPU också sjönk ner runt 40%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

38 FPS låter väldans lågt, men det kanske var kombon mellan CPU och GPU som gjorde det. Jag kör en 2500K i 4.3 GHz tillsammans med ett GTX 1070 och hoppar mellan 55 och 120 FPS (cappat vid 120) beroende på omgivningen och vad som händer. Men du kanske har högre spelinställningar än mig också.

Det jag upplever som ett problem är mickrostutter som kommer i och med den varierande FPS'en. Hoppas på att det löser sig vid uppgraderingen av dator som jag planerat nu snart.

Blir som sagt stor skillnad av att byta cpu. kring 40fps hade nog jag ibland också med min 2600k, ospelbart och stuttrande hit och dit. Nu med 8700k kommer man nog aldrig under 80-90 som lägst. Även högre högsta fps såklart och mindre stutters.

Nu har man ju tusan 80+ i början där alla spawnar...Har också ett GTX 1070

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

38 FPS låter väldans lågt, men det kanske var kombon mellan CPU och GPU som gjorde det. Jag kör en 2500K i 4.3 GHz tillsammans med ett GTX 1070 och hoppar mellan 55 och 120 FPS (cappat vid 120) beroende på omgivningen och vad som händer. Men du kanske har högre spelinställningar än mig också.

38 FPS var worst case som jag mätte i början på starter island samt uppe på polishuset i Yashnya.
Utanför där så var det 50-100 men som sagt GPU load hoppade något enormt och skapade microstutter.
Märktes inte på OSD där visade den 99% men när man kollade i Afterburner så var det berg och dalar.
Antar att RTSS OSD syncar annorlunda mot vad Afterburner gör.

Men som du är inne på så spelar nog minnet också en stor roll i det hela.

Permalänk
Medlem

Mer highlights.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Strix Rog B550-F gaming | AMD Ryzen 7 5800x | 2x16GB Ballistix 3600MHz CL16 | ASUS TUF RTX 3080 |Gigabyte AORUS FI27Q-X 27" 1440p 240hz IPS + AOC 27" 1440p 144hz

Permalänk
Medlem

@daniz: Trevligt med lite höjdpunkter från vanliga dödliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av REWplayFF:

@daniz: Trevligt med lite höjdpunkter från vanliga dödliga.

Kul med lite feedback

Det är lite weird att höra sig själv. Framförallt det klassiska "De är här" (sjukt koncentrerad på att skjuta och pricka och kan inte förklara bättre var de faktiskt är)

Visa signatur

Asus Strix Rog B550-F gaming | AMD Ryzen 7 5800x | 2x16GB Ballistix 3600MHz CL16 | ASUS TUF RTX 3080 |Gigabyte AORUS FI27Q-X 27" 1440p 240hz IPS + AOC 27" 1440p 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av daniz:

Kul med lite feedback

Det är lite weird att höra sig själv. Framförallt det klassiska "De är här" (sjukt koncentrerad på att skjuta och pricka och kan inte förklara bättre var de faktiskt är)

Bristfällig kommunikation lider fler av. Två barndomskamrater har införskaffat spelet och "dom är till vänster" utbrast en. Vi andra två kikade till vänster och tog position bakom träd, men blev skjutna i ryggen av "dom"
Själv har jag bidragit med bl a "jag är i ett hus", "dom är på taket" och flertalet gånger "där" på frågan om "var" dom befinner sig. Nu börjar det bli något bättre och 2-3 silverfiskar och nån bronspeng och hämtats hem i squad. Dock har vi alltid bara varit tre. Bortförklaringar finns det gott om. Dom tar aldrig slut...Finns det inga, hittar vi på nya.

Permalänk
Medlem
Skrivet av REWplayFF:

Bristfällig kommunikation lider fler av. Två barndomskamrater har införskaffat spelet och "dom är till vänster" utbrast en. Vi andra två kikade till vänster och tog position bakom träd, men blev skjutna i ryggen av "dom"
Själv har jag bidragit med bl a "jag är i ett hus", "dom är på taket" och flertalet gånger "där" på frågan om "var" dom befinner sig. Nu börjar det bli något bättre och 2-3 silverfiskar och nån bronspeng och hämtats hem i squad. Dock har vi alltid bara varit tre. Bortförklaringar finns det gott om. Dom tar aldrig slut...Finns det inga, hittar vi på nya.

Jag har märkt att det hjälper att försöka tänka var man är och vad som är norr, syd, öst och väst. Man har ju nött samma karta ett tag nu.

Så slipper man kolla upp på kompassen för att roppa åt vilket håll de är.

Även använda minimappen när någon får panik och skriker ”HÄR”. Oftast är deras indikator riktad mot fienden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Strix Rog B550-F gaming | AMD Ryzen 7 5800x | 2x16GB Ballistix 3600MHz CL16 | ASUS TUF RTX 3080 |Gigabyte AORUS FI27Q-X 27" 1440p 240hz IPS + AOC 27" 1440p 144hz

Permalänk
Medlem

Såg att PCGamer gick ut med att spelet skulle gå ur Early Access i December, tror ni priset höjs markant då? Så att det är värt att införskaffa nu innan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Francesc:

Såg att PCGamer gick ut med att spelet skulle gå ur Early Access i December, tror ni priset höjs markant då? Så att det är värt att införskaffa nu innan?

Det känns åtminstone inte som att spelet kommer bli billigare! Köpte det såpass tidigt att jag numer gått med vinst på att sälja lådorna man kan köpa för ingame-valutan, det är lite kul! Om det är ett spel du tror att du vill spela, passa på och köp på en gång!

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem

@Azureye: Snyggt jobbat!

Visa signatur

|MB: MSI X570 GAMING PLUS |CPU: Ryzen 5600X @ 4800Mhz |GPU: ASUS RTX 2070 SUPER ROG Strix |RAM:Corsair Vengeance RGB PRO @ 3600Mhz|SSD Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Francesc:

Såg att PCGamer gick ut med att spelet skulle gå ur Early Access i December, tror ni priset höjs markant då? Så att det är värt att införskaffa nu innan?

Priset väntas ligga kvar på samma nivå, har sagts att de inte ska göra en ARK och fyrdubbla priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av daniz:

Lite mer auto highlights, önskar vi vann sista rundan

https://youtu.be/DC-hVnWRk8A

Skickades från m.sweclockers.com

är det nvidia experiens som löser auto highligts? Har inte fått det att funka

Visa signatur

|MB: MSI X570 GAMING PLUS |CPU: Ryzen 5600X @ 4800Mhz |GPU: ASUS RTX 2070 SUPER ROG Strix |RAM:Corsair Vengeance RGB PRO @ 3600Mhz|SSD Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segmonsson:

är det nvidia experiens som löser auto highligts? Har inte fått det att funka

Ja det stämmer. Man aktiverar Shadow-Play i inställningar högst upp inne i spelet.
Väldigt finurligt och roligt för en själv som värdesätter de få gånger man lyckas med något bra. Man får med dialogen från t ex TS eller Discord dessutom.

Visa signatur

Man
2-barnsfar
Spelnörd

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om den nya kartan som planeras släppas med version 1.0?
Ska bli intressant att få vara med från början och utforska en ny karta utan att några personer har 1000h i ryggen och sitter vid väl utvalda ställen och kastar sig över en..

Visa signatur

Man
2-barnsfar
Spelnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Musslan:

Ja det stämmer. Man aktiverar Shadow-Play i inställningar högst upp inne i spelet.
Väldigt finurligt och roligt för en själv som värdesätter de få gånger man lyckas med något bra. Man får med dialogen från t ex TS eller Discord dessutom.

Okej!

Får kolla på det

Visa signatur

|MB: MSI X570 GAMING PLUS |CPU: Ryzen 5600X @ 4800Mhz |GPU: ASUS RTX 2070 SUPER ROG Strix |RAM:Corsair Vengeance RGB PRO @ 3600Mhz|SSD Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Avstängd

Ni som har lite jobbigt med fps'en kan jag rekommendera att klocka ram. Hittade en tråd på reddit ang detta. Sitter på 4790k @ 4.6ghz, 980ti och 16gb 1600mhz vilka jag drog upp i 2200mhz och flytet blev buttery smooth. Och fps'en håller sig runt 80-100 vart jag än i världen vänder. Typ iaf, händer ibland att den gör ett hopp, men aldrig under 60.

Edit: Upptäckte att jag körde windowed och efter att jag ändrade till fullscreen är fps'en uppe o nosar på 115. Även lägsta är ca 15 högre, så inga drops under 70-75 någonting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Musslan:

Vad tror ni om den nya kartan som planeras släppas med version 1.0?
Ska bli intressant att få vara med från början och utforska en ny karta utan att några personer har 1000h i ryggen och sitter vid väl utvalda ställen och kastar sig över en..

Tror att när man själv tycker att man har koll på kartan har andra som investerar mer tid redan 1000h på den kartan också

Permalänk
Medlem

Hörde talas om detta spelet och det lät intressant.

Har nu skaffat det och gillar det verkligen.

Jag gillar att vara ensamvarg vilket är svårt om man spelar Battlefield t.ex.

Så tanken på att alla har ingenting från början och att alla är ensamma (om man väljer det) tilltalade mig verkligen.

Men:

När jag landar försöker jag först hitta vapen. Innan jag ens har landat så har antalet spelare redan börjat minska, hur hinner de det?

Hur verkar många hitta bra vapen när jag fortfarande letar vapen?

Så jag letar vapen och försöker hålla mig innanför spelarzonen.

Under tiden händer en massa.

Brukar sluta med att jag blir skjuten utan att ha sett en enda spelare.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem

@Larsp777:

De som hoppar först kommer också ner först, och passerar planet över ställen där många hoppar som Military Base eller Georgopol så hinner ett par dö snabbt.

Looten brukar generellt vara bättre på de ställen som är lite tätare.

Permalänk
Medlem

Spelet är väldigt dåligt optimerat, jag kör på ultra och det ser ut som på low bara att det laggar mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mcqwartz:

Spelet är väldigt dåligt optimerat, jag kör på ultra och det ser ut som på low bara att det laggar mer

Visst är inte spelet snyggt men tycker det märks rätt tydligt om man kör ultra eller low.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

@Larsp777:

De som hoppar först kommer också ner först, och passerar planet över ställen där många hoppar som Military Base eller Georgopol så hinner ett par dö snabbt.

Looten brukar generellt vara bättre på de ställen som är lite tätare.

Ok, det är väl logiskt antar jag.

Några tips för att spela bättre?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem

@Larsp777: Ta närstrid direkt ofta så lär du dig snabbare.

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Hörde talas om detta spelet och det lät intressant.

Har nu skaffat det och gillar det verkligen.

Jag gillar att vara ensamvarg vilket är svårt om man spelar Battlefield t.ex.

Så tanken på att alla har ingenting från början och att alla är ensamma (om man väljer det) tilltalade mig verkligen.

Men:

När jag landar försöker jag först hitta vapen. Innan jag ens har landat så har antalet spelare redan börjat minska, hur hinner de det?

Hur verkar många hitta bra vapen när jag fortfarande letar vapen?

Så jag letar vapen och försöker hålla mig innanför spelarzonen.

Under tiden händer en massa.

Brukar sluta med att jag blir skjuten utan att ha sett en enda spelare.

Att överraska motståndaren är det viktigaste när man pushar, droppar man då bland de farligare ställena gäller det att vara snabb.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Thrustmaster HOTAS Warthog!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

https://i.imgur.com/ybuw6JP.jpg

Statsen resettades och jag förlorade min 100% win ratio men det gör inget för den tog man upp direkt igen!

Fantastisk strat. Inget kampande där inte

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Thrustmaster HOTAS Warthog!