Hörlurar för att isolera sig från omvärlden

Permalänk

Hörlurar för att isolera sig från omvärlden

Hej, har frågat på vissa andra ställen men ingen verkar konstigt nog ha ett svar på detta. Vore uppskattat om folk kunde dela med sig av sin expertis inom området till en vilsen själ...

Jag bor i ett väldigt lyhört hus där man hör folk slamra ibland och dra möbler och springa i trapphuset. Ibland vill jag kunna sätta mig på kvällen och ta på mig lurarna och titta på någon film och då vill jag inte bli konstant störd av grannarnas bestyr. Det är svårt att kontrollera vad folk i min omgivning gör, så det enda jag kan göra är att försöka ta kontrollen där jag kan göra det. Därför skulle jag behöva ett par hörlurar som jag kan ta på mig och kunna vara fri från dessa stressorer/grannar.

Jag kan tänka mig att betala runt 1000-2000:- och jag är helt ok med att det är kabel till, jag måste alltså inte ha trådlös. Jag upplever det inte som att "noise cancelling"/brusreducering fungerar på det sättet jag vill så jag vill inte förlita mig på sånt, utan jag tror att man snarare skulle behöva något som isolerar ljudet ute från lurarna. Läste nånstans att noise cancelling inte fungerar för plötsliga ljud ändå.

Hur kommer det sig förresten att det inte finns eller är mer populärt med hörlurar som ljudisolerar så som såna där hörselskydd man hade på slöjden? Varför vill alla ha hörlurar som läcker in (och ut för den delen) ljud? För mig låter det märkligt, för faktorn att slippa bli störd är för mig nog den viktigaste.

Ljudkvalitet är en bonus fast inget jag finner är viktigt i jämförelse. För jag sitter ändå med typ 300-kronors lurar annars så jag misstänker att ljudkvaliteten kommer vara minst lika bra som det ändå.

Några idéer på vad som finns eller vad jag kan leta efter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ståupptuppen:

Hej, har frågat på vissa andra ställen men ingen verkar konstigt nog ha ett svar på detta. Vore uppskattat om folk kunde dela med sig av sin expertis inom området till en vilsen själ...

Jag bor i ett väldigt lyhört hus där man hör folk slamra ibland och dra möbler och springa i trapphuset. Ibland vill jag kunna sätta mig på kvällen och ta på mig lurarna och titta på någon film och då vill jag inte bli konstant störd av grannarnas bestyr. Det är svårt att kontrollera vad folk i min omgivning gör, så det enda jag kan göra är att försöka ta kontrollen där jag kan göra det. Därför skulle jag behöva ett par hörlurar som jag kan ta på mig och kunna vara fri från dessa stressorer/grannar.

Jag kan tänka mig att betala runt 1000-2000:- och jag är helt ok med att det är kabel till, jag måste alltså inte ha trådlös. Jag upplever det inte som att "noise cancelling"/brusreducering fungerar på det sättet jag vill så jag vill inte förlita mig på sånt, utan jag tror att man snarare skulle behöva något som isolerar ljudet ute från lurarna. Läste nånstans att noise cancelling inte fungerar för plötsliga ljud ändå.

Hur kommer det sig förresten att det inte finns eller är mer populärt med hörlurar som ljudisolerar så som såna där hörselskydd man hade på slöjden? Varför vill alla ha hörlurar som läcker in (och ut för den delen) ljud? För mig låter det märkligt, för faktorn att slippa bli störd är för mig nog den viktigaste.

Ljudkvalitet är en bonus fast inget jag finner är viktigt i jämförelse. För jag sitter ändå med typ 300-kronors lurar annars så jag misstänker att ljudkvaliteten kommer vara minst lika bra som det ändå.

Några idéer på vad som finns eller vad jag kan leta efter?

Hej.

Vilka hörlurar har du hittills provat som gjort att du ej är nöjd med noise cancellation?
Jag har själv slutat bry mig om kategorin "Gaming headsets" och testat olika typer i premium segmentet och min slutsats är att det är bara BOSE som jag varit nöjd med, inte ens Sennheisers NC är ens i närheten även om ljudet är bra.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Skrivet av Ståupptuppen:

Hur kommer det sig förresten att det inte finns eller är mer populärt med hörlurar som ljudisolerar så som såna där hörselskydd man hade på slöjden? Varför vill alla ha hörlurar som läcker in (och ut för den delen) ljud? För mig låter det märkligt, för faktorn att slippa bli störd är för mig nog den viktigaste.

Några idéer på vad som finns eller vad jag kan leta efter?

Jag är ingen ljudtekniker, men kortfattat har det sannolikt att göra med:
– Vanliga over ears reducerar ljud något. I vissa fall tillräckligt när man samtidit spelar musik/ser en fil/spelar ett spel.
– Passiv brusreducering är konstant. Man kan alltså inte slå på och av den vilket är mycket begränsande exempelvis i trafiken eller på ett kontor där man kan behöva föra samtal.
– Passiv brusreducering är instängande vilket har en (subjektivt) negativ effekt på ljudkvaliteten. Man får mindre så kallad "ljudbild" vilket gör att ljudet känns mindre realistiskt.
– Aktiv brusreducering är idag tillräckligt bra för att utföra jobbet minst lika bra som passiv brusreducering. De flesta nöjer sig med att ljudet dämpas rejält och behöver inte att ljudet totalt elimineras. Jag har provat Bose Quietcomfort, Bang Olufsens H-serie, Sonys WH-serie och Apples brusreducerande AirPods och där är Sonys lurar i mitt tycke bäst när det kommer till ljudislolering.

Slutligen en fråga: har du testat senaste generationens brusreducerande hörlurar?

Edit: länk till genomgång av de bästa brusreducerande lurarna 2020.
https://www.techradar.com/news/audio/portable-audio/best-nois...

Edit 2: förresten, har du källa på att aktiv brusreducering inte fungerar på plötsliga ljud? Upplever det som att de fungerar lika bra oavsett ljudets tillfällighet (vilket också är rimligt: ljudvågor som ljudvågor). Däremot är ju ofta plötsliga ljud av mer högljudd karaktär vilket skulle kunna bryta genom den aktiva brusreduceringen, men då handlar det inte om ljudets tidsmässiga längd utan om dess volym.

Permalänk
Skrivet av nihilist71:

Hej.

Vilka hörlurar har du hittills provat som gjort att du ej är nöjd med noise cancellation?
Jag har själv slutat bry mig om kategorin "Gaming headsets" och testat olika typer i premium segmentet och min slutsats är att det är bara BOSE som jag varit nöjd med, inte ens Sennheisers NC är ens i närheten även om ljudet är bra.

Inte många, provade farsans jobblurar och mina egna lurar som är såna här:
https://www.dustinhome.se/product/5011123295/blackwire-c3225-...

Är medveten om att det kanske inte är topp-notch kvalitet för att bedöma tekniken i sig. Fast det var tillräckligt för att inse för min del att det inte var någon magisk lösning på mitt problem, så jag blev lite rädd för att förlita mig enbart på tekniken aktiv brusreducering.

När du säger nöjd då, är det tillräckligt för att få bort grannljud tro som är i den klassen där man hör dunsar och sådant?

Skrivet av Larsgustavarvid:

Jag är ingen ljudtekniker, men kortfattat har det sannolikt att göra med:
– Vanliga over ears reducerar ljud något. I vissa fall tillräckligt när man samtidit spelar musik/ser en fil/spelar ett spel.
– Passiv brusreducering är konstant. Man kan alltså inte slå på och av den vilket är mycket begränsande exempelvis i trafiken eller på ett kontor där man kan behöva föra samtal.
– Passiv brusreducering är instängande vilket har en (subjektivt) negativ effekt på ljudkvaliteten. Man får mindre så kallad "ljudbild" vilket gör att ljudet känns mindre realistiskt.
– Aktiv brusreducering är idag tillräckligt bra för att utföra jobbet minst lika bra som passiv brusreducering. De flesta nöjer sig med att ljudet dämpas rejält och behöver inte att ljudet totalt elimineras. Jag har provat Bose Quietcomfort, Bang Olufsens H-serie, Sonys WH-serie och Apples brusreducerande AirPods och där är Sonys lurar i mitt tycke bäst när det kommer till ljudislolering.

Slutligen en fråga: har du testat senaste generationens brusreducerande hörlurar?

Edit: länk till genomgång av de bästa brusreducerande lurarna 2020.
https://www.techradar.com/news/audio/portable-audio/best-nois...

Jo jag föredrar over ears generellt, det ger den där omfamnande förmågan. Så jag vill helst ha sådana hörlurar.

Det är inget problem för min del att det är begränsande i trafiken eller kontor, för jag har inget emot oljud när jag är utomhus, det är bara när jag är hemma och försöker koppla av. Så jag använder sällan eller aldrig lurar utomhus.

Har nog inte gjort det tror jag, det är de där lurarna som jag skrev ovanför som jag testat. Vore inte något som ger både passiv och aktiv brusreducering vara att föredra? För då har man lite säkerhet mot ljud som den aktiva inte lyckas döda ut eller.

Borde man kanske köpa lurar och testa och sedan skicka tillbaka dem?

Citat:

Edit 2: förresten, har du källa på att aktiv brusreducering inte fungerar på plötsliga ljud? Upplever det som att de fungerar lika bra oavsett ljudets tillfällighet (vilket också är rimligt: ljudvågor som ljudvågor). Däremot är ju ofta plötsliga ljud av mer högljudd karaktär vilket skulle kunna bryta genom den aktiva brusreduceringen, men då handlar det inte om ljudets tidsmässiga längd utan om dess volym.

Nu har jag visserligen inte läst djupare kring just den detaljen och har någon vetenskaplig källa, fast tänkte på citat som denna:
"Ett par brusreducerande hörlurar klarar av att blockera vissa typer av ljud och fungerar mest effektivt mot låga basljud och sämre mot högfrekventa ljud. Regelbundna ljud som flygplansbuller, eller sorlet från människor på bussen är exempel på ljud som reduceras bra. Plötsliga ljud, en hög smäll när något tappas i golvet eller skrikande röster är ljud som är svårare att dämpa genom brusreducering."

Förväntar mig inte att höga smällar som skulle ske i min egen lägenhet ska dödas ut, men man tycker ju att det borde gå att döda ut när man hör distanta dunsar och halvmufflade dunsar från grannar och sånt från trapphus. För så fort jag hör såna ljud när de sätter igång så kan jag inte fokusera, det är kört för jag lyssnar bara på de ljuden då.

Permalänk
Medlem

Vill du gå en extrem väg så vet jag att Peltor säljer hörselkåpor med bluetooth och noise cancelation. Tror dom e rätt dyra och vet inte riktigt hur bra ljudkvalitet e men har en släkting som e maskinarbetare och dom funkar bra för vad han använder dom till.

Visa signatur

Ryzen R9 5900X | Dark Rock Pro 4 | Gigabyte Pro 3060 Ti | MSI B450 PRO CARBON AC | 32GB Corsair Vengeance LPX 3600 MHZ

Permalänk

Jag har ett par Sony WH-H900N som jag tränar med på gymmet och ibland kollar film med. Tycker ANC har blivit enormt bra, även fast mina inte är särskilt nya. Det är knappt jag hör något av folket/Musiken på gymmet med dessa på.

Hade rekommenderat dig att prova ett par Sony WH-XB900N eller liknande och se vad du tycker om deras brusreducering.

Permalänk
Medlem

Jag kör med hederliga gamla hyperx cloud II och folk måste knacka mig på axeln för att jag ska märka något, ringklocka och barnskrik försvinner ^^
Tror ofta det är en frågan även om hur tätt de sluter om dina öron, du kan ha jätte fancy lurar men har du en glipa kommer iaf ljudet in, nu under covid kanske de flesta ställen tagit bort provlurar men annars värt att åka och pröva olika?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Skrivet av Ferrat:

Jag kör med hederliga gamla hyperx cloud II och folk måste knacka mig på axeln för att jag ska märka något, ringklocka och barnskrik försvinner ^^
Tror ofta det är en frågan även om hur tätt de sluter om dina öron, du kan ha jätte fancy lurar men har du en glipa kommer iaf ljudet in, nu under covid kanske de flesta ställen tagit bort provlurar men annars värt att åka och pröva olika?

Kör samma lurar och upplever precis samma. De isolerar mycket bra! Så pass bra att jag i början tyckte de var obehagliga att prata i Discord med för att jag knappt hör mig själv..

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ståupptuppen:

Hur kommer det sig förresten att det inte finns eller är mer populärt med hörlurar som ljudisolerar så som såna där hörselskydd man hade på slöjden? Varför vill alla ha hörlurar som läcker in (och ut för den delen) ljud? För mig låter det märkligt, för faktorn att slippa bli störd är för mig nog den viktigaste.

Slutna hörlurar låter generellt betydligt sämre än öppna och halvöppna, jag tror inte ens det finns nån sluten lur i den högsta kvalitetsklassen utan de stannar vid övre mellanklassen. De som bryr sig om ljudkvalitet och kan tänka sig att investera är helt enkelt inte intresserade av en konstruktionsprincip som gör det närmast omöjligt att få det att låta riktigt bra.

För ditt ändamål tror jag det funkar med aktiv bullerbekämpning för de lurarna har faktisk ganska hög passiv akustisk dämpning också även om de inte dämpar lika mycket som hörselskydd.
Men hörselskydd låter inte så dåligt de heller så är du ute efter dämpningen så kan de vara ett vettigt alternativ så att kolla in Peltor och Honeywell kan vara värt det om du vill ha högsta dämpning mot omgivningsljud.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vad du letar är väl egentligen valfri DJ/studio lur som är stängd https://www.thomann.de/se/dj_hoerlurar.html?ls=25&oa=pra
Med ljud i kommer du inte höra annat än om grannen kör slagborren eller tappar något tungt i golvet.

ANC fungerar fint för plötsliga ljud, vad som inte hanteras är frekvensspann som plötsliga ljud ofta innehåller. Kan du tänka dig att gå upp över 2k så rekomenderar jag sony wh1000-xm3, jag har dom när jag dammsuger

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk

Uppskattar alla svar, de jag inte citerar ska veta att jag läst er post iaf och ska prova eller kolla upp det ni nämnt också. Så ni inte tror att jag ignorerar. Ska framförallt kolla upp de där lite dyrare brusreducerande lurarna och de där bygglurarna.

Skrivet av B.Linder:

Vad du letar är väl egentligen valfri DJ/studio lur som är stängd https://www.thomann.de/se/dj_hoerlurar.html?ls=25&oa=pra
Med ljud i kommer du inte höra annat än om grannen kör slagborren eller tappar något tungt i golvet.

ANC fungerar fint för plötsliga ljud, vad som inte hanteras är frekvensspann som plötsliga ljud ofta innehåller. Kan du tänka dig att gå upp över 2k så rekomenderar jag sony wh1000-xm3, jag har dom när jag dammsuger

Låter lovande, det där var riktiga billiga grejer också.

Jo har man konstant musik är det nog lugnt bara de omfamnar öronen (oavsett brusreducering), men det är sällan musik jag lyssnar på, med musik är det oftast inget problem. Tittar man på en film eller spelar däremot till exempel så kan det vara prat och då dödar inte ljudet ut som musik gör som är mer "konstant" känner jag. Jag skulle till exempel kolla på en serie i fredags och jag fick till slut stänga av och ta en paus för att varje gång det var en pratscen (vilket det ofta är) så hörde jag grannarna tappa något eller slamra. Mycket distraherande så hela avkopplingsfaktorn försvann.

Permalänk
Skrivet av Ståupptuppen:

Inte många, provade farsans jobblurar och mina egna lurar som är såna här:
https://www.dustinhome.se/product/5011123295/blackwire-c3225-...

Är medveten om att det kanske inte är topp-notch kvalitet för att bedöma tekniken i sig. Fast det var tillräckligt för att inse för min del att det inte var någon magisk lösning på mitt problem, så jag blev lite rädd för att förlita mig enbart på tekniken aktiv brusreducering.

När du säger nöjd då, är det tillräckligt för att få bort grannljud tro som är i den klassen där man hör dunsar och sådant?

Jo jag föredrar over ears generellt, det ger den där omfamnande förmågan. Så jag vill helst ha sådana hörlurar.

Det är inget problem för min del att det är begränsande i trafiken eller kontor, för jag har inget emot oljud när jag är utomhus, det är bara när jag är hemma och försöker koppla av. Så jag använder sällan eller aldrig lurar utomhus.

Har nog inte gjort det tror jag, det är de där lurarna som jag skrev ovanför som jag testat. Vore inte något som ger både passiv och aktiv brusreducering vara att föredra? För då har man lite säkerhet mot ljud som den aktiva inte lyckas döda ut eller.

Borde man kanske köpa lurar och testa och sedan skicka tillbaka dem?

Nu har jag visserligen inte läst djupare kring just den detaljen och har någon vetenskaplig källa, fast tänkte på citat som denna:
"Ett par brusreducerande hörlurar klarar av att blockera vissa typer av ljud och fungerar mest effektivt mot låga basljud och sämre mot högfrekventa ljud. Regelbundna ljud som flygplansbuller, eller sorlet från människor på bussen är exempel på ljud som reduceras bra. Plötsliga ljud, en hög smäll när något tappas i golvet eller skrikande röster är ljud som är svårare att dämpa genom brusreducering."

Förväntar mig inte att höga smällar som skulle ske i min egen lägenhet ska dödas ut, men man tycker ju att det borde gå att döda ut när man hör distanta dunsar och halvmufflade dunsar från grannar och sånt från trapphus. För så fort jag hör såna ljud när de sätter igång så kan jag inte fokusera, det är kört för jag lyssnar bara på de ljuden då.

Försökte vara kortfattad, men det är svårt...
Jag tror att ett par WH-1000 MK4 utan tvekan kommer att lösa dina problem. De är både aktiva och passiva i sin brusreducering och stänger ute allt från bilmotorer till skrikande barn och grannar som släpar möbler (särskilt om du samtidigt lyssnar på något i dem).

De har dessutom utmärkt komfort, fantastiskt ljud och bra batteritid. De kan användas både trödlöst och med sladd om jag minns rätt och du kan kalibrera den aktiva brusreduceringen efter smak och tycke. Den passiva brusreduceringen är sannolikt ungefär lika bra som, om inte bättre än, de exempel på DJ-lurar som länkats här i tråden eftersom de båda är over-ear. Skillnaden är att Sonys WH-lurar är designade för att stänga ute ljud, så även den passiva brusreduceringen kommer vara skapt med det i åtanke.

Att kritiskt jämföra dessa lurar med over-earvarianterna du länkat till som exempel skulle jag inte rekommendera. Dels på grund av den enorma kvalitets- (och pris)skilnaden, men också för att de är designade för olika saker och framför allt för att de är byggda på helt olika sätt.

Mitt tips är alltså att prova att beställa hem 2-3 brusreducerance lurar som du tycker verkar lovande i 2000-4000 kronorsklassen (det är så mycket det kostar) på exemplevis faktura och sedan skicka tillbaka de som inte möter dina krav. Det gjorde jag och var både kul och givande! Apropå det skulle jag inte rekommendera ett par gaming-fokuserade lurar eftersom du då får betala för ett gamingvarumärke och ett fokus som inte nödvändigtvis lirar med dina behov – så som ljudupptagning för chatt eller tydlig bas/diskant för spel. Bor du i en stad med butiker du kan hämta ut i går det också generellt bra att bara droppa av de du vill returnera där. Typ Webhallen eller Inet (och säkert även Elgiganten om du nu inte har något problem med uruselt kundbemötande och dåliga affärsmetoder).

Rekommenderar i ordning:
Sony WH: https://www.webhallen.com/se/product/322872-Sony-WH-1000XM4-S...
Bose QC: https://www.komplett.se/product/1133046/tv-ljud-bild/horlurar...
Bang Olufsen H9: https://www.hifiklubben.se/bang--olufsen-beoplay-h9-traadlost...

Ps. Glöm inte att ta komforten i beaktning. Inte kul att sitta och få ont i öron och nacke om lurarna inte är bekväma. De hjälper ingen liggandes på soffbordet!

Edit: Sladdlöst är verkligen inte att underskatta när det gäller gött soffhäng, beroende på din boendesituation så klart. Kan bli jävligt meckigt att hålla på och fixa med en sladd som ligger över soffbordet om man är bunden av en kabel. Jobbigt när man ska ut i köket och hämta en öl eller Cola också.

Förtydligat angående passiv brusreducering.
Permalänk
Skrivet av guran4670:

Kör samma lurar och upplever precis samma. De isolerar mycket bra! Så pass bra att jag i början tyckte de var obehagliga att prata i Discord med för att jag knappt hör mig själv..

Framför allt riktat till TS:
De här lurarna (https://www.hyperxgaming.com/sweden/us/headsets/cloud-gaming-...) bör inte att jämföras rakt av med lurar med aktiv brusreducering i. Det är för visso så att den passiva brusreduceringen isolerar mer eller mindre bra i olika hörlursmodeller och dessa är, i min erfarenhet, relativt bra i det avseendet. Att de dämpar utanförliggande ljud, särskilt när man har ljud på i dem kan jag understryka. De är dock inte unika i att göra det. Jag har ett par Steelseries Arctis 7 Pro Wirelless och även de är rätt obehagliga att använda i Discord om man inte har på någon medhörning alls (man hör typ bara sig själv i huvudet). Jag skulle dock inte köpa dem för att stänga ute utanförliggande ljudkällor, utan snarare för att komma åt en bra mic och bra ljud.

Mycket möjligt att den typen av passiv reducering duger för dig dock. Men med riktiga brusreducerande lurar får du det HyperX:en erbjuder PLUS aktiv reducering. Testa och se!

Permalänk
Skrivet av Larsgustavarvid:

Framför allt riktat till TS:
De här lurarna (https://www.hyperxgaming.com/sweden/us/headsets/cloud-gaming-...) bör inte att jämföras rakt av med lurar med aktiv brusreducering i. Det är för visso så att den passiva brusreduceringen isolerar mer eller mindre bra i olika hörlursmodeller och dessa är, i min erfarenhet, relativt bra i det avseendet. Att de dämpar utanförliggande ljud, särskilt när man har ljud på i dem kan jag understryka. De är dock inte unika i att göra det. Jag har ett par Steelseries Arctis 7 Pro Wirelless och även de är rätt obehagliga att använda i Discord om man inte har på någon medhörning alls (man hör typ bara sig själv i huvudet). Jag skulle dock inte köpa dem för att stänga ute utanförliggande ljudkällor, utan snarare för att komma åt en bra mic och bra ljud.

Mycket möjligt att den typen av passiv reducering duger för dig dock. Men med riktiga brusreducerande lurar får du det HyperX:en erbjuder PLUS aktiv reducering. Testa och se!

Håller med dig om att brusreducering är det TS ska ha!
OT: hur får man medhörning i discord?

Permalänk
Skrivet av guran4670:

Håller med dig om att brusreducering är det TS ska ha!
OT: hur får man medhörning i discord?

Jag får det via min förstärkare till hörlurarna. Vet inte om det går via Discord. Inte omöjligt!

Permalänk
Medlem

För runt 2k lätt Sony WH-1000XM3, tycker de är bättre än min kusins bose som kostade lika mycket.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.