Permalänk

moderkort ASUS

hej!

jag har en följande moderkort med tillhörande chipset

chipset: Intel 440BX AGPSet
moderkort: ASUS i440BX

jag har sökt efter information på ASUS hemsida utan att hitta något. jag tror att mitt moderkort är sönder pga att jag får ett felmeddelande när jag startar upp datorn. Det står "ogiltig systemdiskett. sätt i en ny...". jag testade med att dra ut alla kablar som var kopplad till diskettstationen samt att ställa in i BIOS:en att diskettstation inte fanns på denna dator,men samma meddelande dök ändå upp. Är det någon som vet varför?

Mvh Andreas

Permalänk
Medlem

För mej låter det snarare som det är problem med hårddisken. Brukar stå så när operativet eller disken havererat. Prova först att installera operativet och går inte det så prova med en annan disk om du har möjlighet.

Visa signatur

Jag gillar inte fakta, de stör min argumentation.

Permalänk

jag har testat hårddisken på en annan dator, och hårddisken fungererar korrekt. testade även att koppla ur den fungerande datorns diskettstaion fysiskt och ställa in i BIOS:en att ingen station fanns. detta funkade, så det måste va ngt annat fel på datotn.

Permalänk

Kolla så du sätter hd rätt på kablarna och att inte din cd är byglad som master om du har den på samma kabel då kan du få sådana medelande

Visa signatur

Kan inget men är villig att lära

Permalänk

hej igen!

IDE-kablarna (tror att de heter så. breda och platta kablar) kan bara anslutas till hårddisken på ett sätt. cd-rom och diskarna har egna kablar, dvs att de inte sitter på samma kabel. när jag anslöt IDE-kabeln till diskettstationen satte jag den fel först. kan detta kanske förstört moderkortet? /andreas

Permalänk
Medlem

Det kan ha förstört moderkortet, kan också vara så att ide kablarna var dåliga sen innan...

Visa signatur

Gammal PC räv, numera Applenörd
---------------------------------------------------------------

Permalänk
Medlem

ta ur cdrom och disketstation och sånt, kolla så du byglat rätt och har en ny IDE kabel.

Visa signatur

CCNP