Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cita_08
Två Prisvärda och bra spelskärmar!

Samsung 22" LCD Syncmaster 226BW TCO99 svart, 1680x1050, 2ms, VGA/DVI, 1000:1

Samsung 20" LCD Syncmaster 206BW svart, 1680x1050, 2ms, 3000:1, VGA/DVI

Inte direkt.

Permalänk
Medlem

Jag gjorde precis detta "testet" på min 940BW : http://www.prad.de/images/monitore/testsoftware/schlieren.jpg
Drog alltså runt bilden på skärmen.
Jag skrek som en stucken gris av förskräckelse så det såg ut.
Det såg ut som bara halva fönstret följde med,men det är bara bra för då kan nästa skärm bara bli bättre.

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cita_08
Två Prisvärda och bra spelskärmar!

Samsung 22" LCD Syncmaster 226BW TCO99 svart, 1680x1050, 2ms, VGA/DVI, 1000:1
...

Bara om du får en Samsungpanel och inte en av de 4 andra som är fullständigt värdelösa.

Permalänk
Medlem

Ok, här kommer min lovade mini-recension

Mitt första intryck var att skärmen var tung, då jag var lov att bära den från posten (några hundra meter bara) Efter att jag packat upp den så var intrycket istället att den kändes gedigen. Den känns inte plastig, utan känns riktigt rejäl.

Strax efter att jag kopplat in skärmen så började den att låta en hel del. Inte mycket, men tillräkligt för att vara irriterande. Som tur var slutade det ganska snabbt, och har inte kommit tillbaks. Skärmen kanske bara behövde värmas upp.

Sen hade jag läst lite om att vissa hade mycket backlight bleeding på den, men min skärm verkar inte ha särskilt mycket sånt i alla fall. Om man har en helt svart bakgrund så kan man se att den blöder lite grann i överkanten, men det är helt omöjligt att se annars. Betraktningsvinkeln är också den acceptabel. Om man tittar på den från sidan så blir färgerna dåliga, men så är det väl på alla TN-paneler. Jag har inga problem med färgerna när jag sitter rakt framför den, färgerna är då jämna över hela skärmen.

Ghosting kan jag dock se när jag testar med t.ex. det här testet. Det är inte mycket, men märkbart mer än på min Samsung 931BF skärm. Jag stör mig inte ett dugg på det, men det finns säkert de som inte tål ghosting alls. Jag testade att spela lite UT3, och kunde då inte märka någonting konstigt. Men samtidigt så spelar jag inte mycket FPS-spel, så jag är ganska okänslig för ghosting.

Skärmen har även en så kallad EzUp-fot, som gör att man kan vrida och vända hur man vill på skärmen, vilket gjorde det enkelt att justera skärmen så att den kommer i rätt höjd med min andra skärm. Det går även att vrida skärmen 90 grader så att den står på högkant, vilket kan vara trevligt när man läser dokument och sånt. Foten är nog en av orsakerna till att skärmen väger så mycket, då skärmen vägen 10.5 kg.

En annan intressant sak är att man faktiskt kan stänga av lysdioden som visar om skärmen är på eller inte. Nu lyser den iofs. inte särskilt stark, men det visar ju att någon tänkt till lite i alla fall. Jag har även slagit på BrightRegulator som ska justera ljusstyrkan automatiskt, men jag kan inte se att den gör någon skillnad. Det kanske betyder att den fungerar En till trevlig sak är att skärmen har en inbyggd USB-hubb med två utgångar. Skärmen har även inbyggda högtalare, men då jag redan har bra högtalare så har jag inte testat skärmens än.

Allt som allt så är jag väldigt nöjd med skärmen än så länge, men då är jag varken någon petig grafiker eller känslig spelare. Det var allt jag kan komma på att skriva om nu, men om någon har några frågor så svarar jag gärna på dem. Tyvärr så har jag varken en CRT-skärm eller kamera, så jag kan inte göra något inputlagg-test.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mittens
GTFO!

Off-T

Jag tycker någon borde testa den här skärmen:http://www.prad.de/en/monitore/review/2007/review-iiyama-e220...

Grymt intressant!
Synd det bara finns ett test att gå på, hur bra står sig PRAD's test?
Bara det jag läst där tror jag nästan jag hittat en ny etta.
2 ms , fin bild och litet input lag, verkar det som.

"Suitable for hardcore gamer: ++"
"Occasional gamers and professional league players will be equally well served with the Iiyama as a gaming monitor."
"Hardcore gamers especially will hardly find a faster 22-inch model."
Det är bara iofs ett test, någon som kan komma med mer om denna skärm?

Vad tror ni om den här skärmen jämfört med LG L227WT och Eizo S2201? (Eizon "leder" av dem två än så länge.)
Hur känt är det här märket, hur bra rykte har det?
Sen att det finns så få svenska återförsäljare gör mig lite sne.
Pixmania är de att lita på? - Har fått lite av den motsatte intrycket.

Så over-all, bra skärm i mitt pris, de som ger matnyttiga svar/kritik till den här skärmen får en guldstjärna i kanten!
/nilsson

Visa signatur

"There is no greater evidence of superior intelligence than to be surprised at nothing. "

Permalänk
Medlem

http://www.behardware.com/articles/681-1/panels-that-are-prod...

Edit
Nej,vad var det för skit.

Nu så.

http://www.behardware.com/articles/689-2/22-inch-lcd-monitors...

Du kan sätta guldstjärnan vid "Anmärkning:".
Förresten,vilken sida är det som man kan jämföra massor av skärmar?

Visa signatur

just like Flinstones.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mittens
http://www.behardware.com/articles/681-1/panels-that-are-prod...

Edit
Nej,vad var det för skit.

Skärmen lider alltså av defekter som inte reparerats?
Låter ju inge bra. Vad är det som är skit du syftar på, skärmen? PRAD's tester? Pixmana?

Är Eizo'n ett bättre val än Iiyama E2201W-B1? Enligt det första test på den verkade Iiyama E2201W-B1 mycket bra för mig.
Nu vet jag varken ut eller in.

Edit: Iiyama ligger ju på underbar input tid i det testet.
delay of 0 ms: there are those monitors (which are unfortunately too rare) that have very little or no input lag. The best of all is the Iiyama. It’s even the first one to have no delay since we’ve started this test. The Samsung 226BW S series is part of this group even if its lag isn’t exactly zero.

Tror nästan jag går på den, något som talar emot Iiyama E2201W-B1?

Visa signatur

"There is no greater evidence of superior intelligence than to be surprised at nothing. "

Permalänk
Medlem

Nä för mig blir det nog LG L245WP som A.N'doja har. Verkar väldigt vettig och billig för att vara 24" trots allt, sen ska den ha väldigt lite input lag också (den bästa 24" för spel kanske?)

Sen att den inte har TN panel är ju det största pluset egentligen, lite input lag är en bonus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av O.nilsson
Skärmen lider alltså av defekter som inte reparerats?
Låter ju inge bra. Vad är det som är skit du syftar på, skärmen? PRAD's tester? Pixmana?

Nej,tänkte mer på att det inte var en recension.

Du ser att behardware också har kommit fram till att den i stort sett saknar inputlag.

Visa signatur

just like Flinstones.

Permalänk

Det testet från behardware var ju jävligt uttömligt! Mycket bra info och allt,perfa!
Låter som ett bra skärmval för spel alltså =).
Den verkar vara skärmen för mig med knappt något input lag, bra färger (inte superbra då iofs) och trivsam kontrast!
Igen, Pixmania är det ett företag att lita på? Skulle det vara OK att köpa skärmen där?
Iiyama E2201W-B1 presterar bra i spel verkar det som, därför är den nu nr1 för mig.
Hur tror ni den är som skärm annars, all-round, film & "office-arbete"?
/Nilsson

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag är mycket tveksam till Pixmania och hade själv inte handlat där.

Såg att Pixmania har köpt upp Webbhallen.
Synd att man inte kan hämta från dom istället.

Visa signatur

just like Flinstones.

Permalänk

jaadu, vad ska man göra då?
Menar, nu när man hittat en skärm som passar mig väldigt bra , och ska vara väldigt lämplig till spel känns det inte kul att bara ge upp.
Sen är det så att bara de säljer Iiyama E2201W-B1.
Hur får man då gå tillväga? -Hur opålitliga är dessa Pixmania, någon som har koll på det?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Läs deras omdömen på prisjakt.

Visa signatur

just like Flinstones.

Permalänk

läst det och inte gör det mig glad.
Det är bara 3 butiker som säljer skärmen: pixmania,M25 och netsuperstore.
Alla dessa har i stort sett bara missnöjda kunder.
Dead-end eller? Vill ha skärmen , men fan inte från de säljarna.
Hur ska man gå tillväga, chansa och köpa från pix? leta ny skärm bara för det här?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

läst det och inte gör det mig glad.
Det är bara 3 butiker som säljer skärmen: pixmania,M25 och netsuperstore.
Alla dessa har i stort sett bara missnöjda kunder.
Dead-end eller? Vill ha skärmen , men fan inte från de säljarna.
Hur ska man gå tillväga, chansa och köpa från pix? leta ny skärm bara för det här?

Har inte läst omdömena,vad får de kritik för?
Blåser de folk?
Synd att de inte har någon butik.

Visa signatur

just like Flinstones.

Permalänk

Ligger på 4.88/10 i omdöem. Mer än 150 st 1: or.
Det som det mest klagas på är låånga leveranstider och dålig service.
Franska manualer följer endast med verkar det som, även att lagret ligger i Frankrike och att returnera sin vara vid defekt inte går smidigt.

Kan snabbt summera allt negativt i en killes kommentar:
"Sämsta tänkbara nätshop, varorna finns inte på lager, allt skickas från frankrike, franska manualer, tar veckor innan prylarna kommer, ofta fel varor, lägger på extra avgifter, strul vid retunering eller återbetalning! ALDRIG MER!!!"

nej för fan, sådant håller inte. Sen att Iiyama inte är etablerade gör mig även lite suspekt, menar man vill ju ha lite garanti på märkets rykte.
Ser ut att bli en LG L227WT atm, snäppet före 226BW.
Ingen mästerskärm jag letar efter, bara en bra gaming-skärm med stora mått, ingen CRT även då de är överlägset bäst att spela på.
Vill vara mer up-to-date med en skärm med stort mått,snygg ,bra responstid och fina klara färger etc.
Det verkar inte finnas så många snabbare skärmar än den med 22" och under 4500:-
, eller?
/Nilsson

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Benq X2200W ser ganska intressant ut oxo för gaming syfte

http://www.bjorn3d.com/viewnews.php?id=1711

men den har iofs inte kommit ut än

Visa signatur

| Intel 8400 wolfdale @ 4 Ghz | Asus Maximus Formula X38 | Crucial Ballistix 8500 2 Gb | 550W Corsair | Gainward 8800GTS 512mb@ 750 / 2000 | Lian-Li PC-101b |

Permalänk

å fy tusan! - BenQ gör ju riktigt bra skärmar, speciellt i de dyrare klasserna dock.
Februari sägs det, någon som vet något mer specifikt? (bara för sakens skull)
Både X2000W & Benq X2200W ligger på 2ms responstid ,grey to grey.
Däremot kommer X2200W att ligga på 8ms MRT (VAD ÄR DET? =), kommer X2000W ha samma värde i den kategorin?
Denna skärm , hur kommer den stå sig mot LG L227WT?
Den verkar sannerligen intressant ut, bara att döma innan den kommit ut, och benq gör ju bevisat bra skärmar!
Jaekae, way to go!

Edit: På prisjakt står bägges responstid som 7ms, samsung 226bw har 2, LGn likaså.
I texten från länken får man följande meddelandet:

"With BenQ’s performance technologies and exceptional 92% NTSC color gamut, the 22-inch widescreen X2200W is engineered with the professional gamer in mind. Also within the X Series family is the 20-inch widescreen X2000W, boasting an ultra-fast 2ms GTG response time, AMA® Technology and a host of high-end features also found on the X2200W, including Senseye+game® Technology. Both Windows® Vista™ Premium models deliver exquisite viewing pleasure for gaming, movies, TV and all other multimedia applications. "

Hur ska man tolka det här?

Edit2:
X2200W:
Responstid
5ms (Normal) 2ms (GTG)

Dessa 2ms är det samma som Samsung 226BW och LG L227WT framställer och stoltserar med bara för att få det se bättre ut?
Att de alltså inte har så snabb reponstid egentligen, stämmer det?
Tacksam för den som faktiskt orkar svara, uppskattar det starkt!
/Nilsson

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem

tror den Benq kommer vara snabbare än LGn , för den är gjord för spel. kommer troligtvis bli den snabbaste LCDn hittils.

Jag hade en Benq 19 tummare innan min nya skärm. Den var då det snabbaste som fanns för spel då jag köpte den. Men färgåtergivningen på den var värdelös.

----------

nån som kan tyska o kan säga va han säger på d där testet? ^^

Visa signatur

| Intel 8400 wolfdale @ 4 Ghz | Asus Maximus Formula X38 | Crucial Ballistix 8500 2 Gb | 550W Corsair | Gainward 8800GTS 512mb@ 750 / 2000 | Lian-Li PC-101b |

Permalänk
Medlem

Har läst igenom tråden nu men kan inte riktigt bestämma mig för vilken skärm som verkar bäst. Mina krav är: minst 22", bra kontrast, 1680x1050 eller högre upplösning. Den får inte heller vara bredare än 52.2 cm, annars får den inte plats på skrivbordet. Skärmen skall endast användas till spelande och surfande, alltså inget filmtittande. Skärmen får kosta max 3000 :- Helst mindre.

Dessa är dom jag har kollat på:

Samsung 226BW: http://prisjakt.se/produkt.php?p=151398

HP W2207H: http://prisjakt.se/produkt.php?p=234611

LG L225WT: http://prisjakt.se/produkt.php?p=219766

Asus VW222U: http://prisjakt.se/produkt.php?p=209024

Vilken av dessa är bäst? Jag är ingen expert på skärmar så jag antar att jag inte är så kräsen. Jag har tidigare bara använt TFT(LCD?)-skärm. Den jag har nu är: http://prisjakt.se/produkt.php?p=103038, men sedan jag köpte mig en TV (http://prisjakt.se/produkt.php?p=168416) så tycker jag att min nuvarande skärm ser rätt så dassig ut (dålig kontrast och kass betraktningsvinkel) Så jag antar att vilken skärm jag än väljer så kommer jag bli nöjd?

Så här ser min TV ut: Länk 1, Länk 2. (Färgerna blir av någon anledning mycket, vad ska man säga, mörkare än vad de är i verkligheten. Förmodligen beror det på kameran som är ganska dålig.) Bry er inte om ränderna på bilderna, dom syns endast på korten och inte vanligtvis

Och så här ser min Datorskärm ut: Länk 1, Länk 2. (Mycket gråare och tristare)

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 3.6GHz || Asus ROG Strix B450-F Gaming || Asus GeForce GTX 1660 Super || Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3200MHz || Corsair RM650X V2 650W || Kingston A2000 1TB NVMe M.2 || Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Jag är helt övertygad om att Eizon är snabbare, bättre betraktningsvinklar, färger. Framförallt färger då skärmen är kalibrerad från fabrik och är det ända företaget som kalibrerar från fabrik.

MEN, jag har inte suttit vid den skärmen av Eizo, har däremot suttit vid 24" S2431W och spelat endel och den är snabb, snabbare än 2207. Varför 22" av Eizon skulle vara slöare då det är en lillebror är för mig ett myserium. Men som säker källa, nej jag vet inte.

Samsung 226BW är snabbare än 2207 dessutom bara för att lägga in det också.

Läs det här då.
http://www.prad.de/en/monitore/review/2007/review-hp-w2207-pa...

Skärmen har mycket bra responstid även om g-t-g tiden är 5ms.

Vet inte vad du har emot w2207h, har du spelat bakom den?

Visa signatur

Kunskap är makt, vem styr din kunskap?

J.Johansson

Permalänk
Medlem

Om man bara är ute efter bra data så välj inte HP skärmen det går att få mycket bättre prestanda billigare. Men personligen skulle jag titta på skärmarna och inte på prestandan. Kan inte påstå att jag direkt lider av att skärmen är slö. Jag lider inte av att skärmen är usel på pappret heller jag har sett många av dom andra. I mina ögon är dom usla i verkligheten men det är ju en smak sak. Läser man bara tester och sedan köper den skärm som fått bäst i test på postorder så blir man garanterat nöjd :-).

Permalänk
Avstängd

Funderar på att skicka iväg en beställning på denna skärm
Lenovo ThinkVision L220x

Är det något nerköp eller hur vad bör man tänka på där? Skärmen skall vara bra allround och gå och spela på, mest cad arbete

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk

http://www.inet.se/bildskaermar/22-/benq-tft-22--x2200w-hdmi/... ser onekligen intressant ut för en gamer, då den ryktas om att bli den snabbaste spel-skärmen på marknaden för vara en lcd.
Frågan är bara hur lång tid det tar innan den kommer in i lager.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

http://www.inet.se/bildskaermar/22-/benq-tft-22--x2200w-hdmi/... ser onekligen intressant ut för en gamer, då den ryktas om att bli den snabbaste spel-skärmen på marknaden för vara en lcd.
Frågan är bara hur lång tid det tar innan den kommer in i lager.

Ska definitivt bli intressant att se recensioner av den där.

Permalänk
Medlem

visst borde det där med 8 ms vara med input lag och allt inräknat eller vad menar dom med det?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Ilyaman såg ju faktiskt riktigt intressant ut.
Benqen också eventuellt, vill se fler tester på inputlag osv.

Kanske någon av dom kan duga tom för mig.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av definition
Ilyaman såg ju faktiskt riktigt intressant ut.
Benqen också eventuellt, vill se fler tester på inputlag osv.

Kanske någon av dom kan duga tom för mig.

Satsa då på benqen (vänta på lite recensioner och tester först etc), eller chansa och hanlda på Pixmania. Hade inte jag inte gjort iaf.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Ne jag kommer inte handla mer nu innan det finns gott om recensioner med tester så