Permalänk

I get you totally man!
Så fort testerna/recensionerna kommer, är jag som klistrad framför skärmen.
Ska bli kul att se Benq X2200W vs Eizo FlexScan S2201WSEK och även ta med 226BW för se vilken som faktiskt är snabbast.

Visa signatur

"There is no greater evidence of superior intelligence than to be surprised at nothing. "

Permalänk
Medlem

Jag väljer mellan s2201wsek, w2207h och 226bw men jag tror eizon ryker då den inte rekomenderas för spel enligt deras egna guide. Men jag kan fortfarande inte bestäma mig.

Visa signatur

Antec 182b | Intel Quad Q6600 @ 3 GHz| Thermalright Ultra 120 | Gigabyte P35 DS3 | Corsair PC6400 CL4 4x1024 MB | 8800 GTS 320 | Raptor 36 GB | Samsung SpinPoint 320 GB | Corsair Powersupply 520W | Eizo S2201W

Permalänk
Medlem

Valet av skärm är en så pass individuell fråga att oavsett vad "experter" säger så är det endast DU som vet vad du vill ha.

Om du inte har så stora krav och kanske inte ens vet vad back light bleeding eller ghosting innebär så kan du heller inte sätta för höga krav.

Båda dessa finns i alla TN-paneler, oavsett vad tillverkarna säger. Gör alla tester som finns och jag låvar att du hittar en hel del brister i även den dyraste TN-panelen.

Med detta sagt kan jag avslöja att jag har en HP w2207h - det är en del back light bleed, och vad beträffar ghosting har jag själv inte märkt nånting som stört mig och jag har gått igenom en hel drös spel i olika inställningar.

Jag är helt klart för glossy, många anser detta vara en nackdel, men om man jämför färger, skärpa och djup/liv i bilden så vinner glossy hands off. Jag har alltid en lampa tänd och det är endast när bilden blir helt svart som man ser sig själv, och i spel där det ofta är mörkt, typ bioshock... Men det är upp till var och en att sätta sina egna prioriteringar. Jag tänkte efter vad nackdelarna med glossy var och jämförde med fördelarna, då blev beslutångesten helt plötsligt inte ett faktum utan jag sög åt mig en HP w2207h.

Personer som gnäller på HP w2207h är oftast personer som har för höga krav, och har man dessa krav och är dum nog att satsa på TN-panel så får man fråga sig om man inte gör bättre i att använda insidan av huvudet i stället för arslet. Jag menar, arslet ska man ju sitta på, inte tänka med... Där är vi nog alla överens.

Sen har vi 5ms på HPn, men grey to grey hit och dit... Du märker ingen skillnad, dock efter närmare tester på HP w2207h visar det sig att det snarare rör sig om 16ms. Vilket oftast är fallet. Samma sak gäller när man snackar watt i ett högtalarsystem, ren watt är inte samma sak som den watt du ser tillverkarna skriva ut, om du har någon erfarenhet av sånt det vill säga.

Den absolut bästa 22" skärmen är inte TN-panel och jag är inte uppdaterad på skärmar för närvarande då det precis kom en drös nya som jag inte sett tester på ännu.

Men ska du se på film är glossy att föredra faktiskt.

Gör såhär, ta fram penna och papper, kludda ner fördelar och nackdelar med de olika skärmarna, glutta igenom de behov du har och hur kräsen du faktiskt är, jag menar, vem försöker vi lura? De flesta av oss har inte så stora krav, än mindre en fet plånbok att punga ut för de stora fiskarna, majoriteten får nöja sig med de små, och de är i de flesta fall mer än bra nog.

Hoppas detta hjälper någon, jag hade också problem att bestämma mig, men en lista med för och nackdelar hjälpte mig att bestämma mig, kanske kan det hjälpa Dig också?

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem

Du har nog rätt. Bara suttit vid skolans TFT-skärmar och jag har själv en gammal 19 tums triniton som ser tråkig ut. Får nog bli en HP w2207h då den är höj och sänkbar.

Visa signatur

Antec 182b | Intel Quad Q6600 @ 3 GHz| Thermalright Ultra 120 | Gigabyte P35 DS3 | Corsair PC6400 CL4 4x1024 MB | 8800 GTS 320 | Raptor 36 GB | Samsung SpinPoint 320 GB | Corsair Powersupply 520W | Eizo S2201W

Permalänk
Medlem

du kan vrida den i alla led, till och med få den att stå med smala sidorna upp/ner och de breda kanderna åt sidan om du är med på vad jag menar. Den är otroligt flexibel, och bland de snyggare skärmarna på marknaden.

Dock kan man ha synpunkter på att kanterna på skärmen också är glossy, vilket kan irritera dina ögon... Men som sagt, jag är nöjd - och det skulle de flesta bli skulle jag våga gissa på

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk

jackpot inlägg jioop! välskrivet med normal ton ist för satsa på nobelpris i litteratur. gj
Själv kommer jag dock satsa på BenQ X2200W då jag är en gamer, men det är en annan femma.
/nilsson

Visa signatur

"There is no greater evidence of superior intelligence than to be surprised at nothing. "

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av O.nilsson
jackpot inlägg jioop! välskrivet med normal ton ist för satsa på nobelpris i litteratur. gj
Själv kommer jag dock satsa på BenQ X2200W då jag är en gamer, men det är en annan femma.
/nilsson

Frågan är om den verkligen kommer att vara snabb eller om det bara är en massa inputlag ökande ms sänkande skit?

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk
Medlem

Får jag fråga en sak angående döda pixlar.

Har tänkt att köpa en HP w2207 fastg oroar mig för döda pixlar.

Ä rdet alltså så att man inte har någon rätt att lämna tillbaka skärmen om man bara har upp 1-3 döda pixlar.

Det är ju helt värdelöst. En skärm med en död pixel är oanvändbar enligt mig. Hur stor är risken att man får döda pixlar?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mittens
Frågan är om den verkligen kommer att vara snabb eller om det bara är en massa inputlag ökande ms sänkande skit?

Läste någonstans att benq hade ordnat det på ett bra sätt, som sagt vi får vänta på tester & recensioner!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det finns inte någon paneltillverkare som garanterar att det inte finns några döda pixlar.
Sedan har alla olika tillverkare olika specifikationer om hur mycket som är tillåtet.
Jag letade runt lite på www.flatpanels.dk och hittade en sida som förklarar pixel/subpixelfel samt listar upp en del tillverkare och vilka regler dom har.

// Honda

Visa signatur

Finns en anledning till att folk betalar lite extra för en Eizo !!

Gigabyte GA-P35-DS3 Rev 2.0 / E8200 @ 3,2Ghz / Arctic Freezer 7 Pro / 4X1Gb Corsair PC6400 4-4-4-12/ Geforce 8400 / 2 X SATA 160Gb / Eizo / Vista 32-bit

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jojs
Läs det här då.
http://www.prad.de/en/monitore/review/2007/review-hp-w2207-pa...

Skärmen har mycket bra responstid även om g-t-g tiden är 5ms.

Vet inte vad du har emot w2207h, har du spelat bakom den?

Japp, har spelat endel på den och Samsung 226BW är snabbare i praktiken men fortfarande för slö anser jag. Jag vet inte om 2207 ovan har en ny panel eller om det är en ny panel de har i testet för den jag provade förra året var dock inte speciellt snabb.

Sedan är det där ganska missvisande test egentligen. Man skall kolla millisekunder medans man spelar då det blir "jobbigare" för panelen att hänga med när det är många färger som skiftar. Förstår du?

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Avstängd

w2207H HAR ghost problem.
Jag har suttit och spelat en hel del med den, jag märker ghosting direkt.
Sen om inte vissa andra gör det, bara bra för er Jag märker det tydligt iaf.
226BW hade mindre ghostproblem än w2207H iaf, sen är den så dålig på alla andra sätt

Permalänk

så om 226BW är sis så där för spel vilken ska man ta för spel och film?

Eizo är bra men dyra

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legoloppa
så om 226BW är sis så där för spel vilken ska man ta för spel och film?

Eizo är bra men dyra

Ja alltså det feta problemet folk har är att de tror att man kan köpa ett grafikkort för 3000kr, minne för 1000kr (4gb), en Quad processor för 2000kr, 1tb hårddisk och sedan slänger de ut pengarna på en skit skärm för 3000kr som oftast är en 22" och TN panel. Efterhand kommer man och gnäller på X och Y.

Man skall inte glömma att _allt_ ser man på skärmen och köper man ett grafikkort för 3000kr till exempel så är det den signalen grafikkortet skickar ut som man ser på skärmen. Utan ram minne, ingen bild på skärmen. Utan processor, ingen bild på skärmen. Med andra ord, har man en bra dator bör man hur som helst överväga en BRA skärm!

Är man nöjd med sin befintliga TN, fine.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem

Köper man en bra skärm så kan man räkna med att den håller endel datoruppgraderingar framöver också, man behöver inte byta skärm lika ofta som man byter datordelar om man köper en ordentlig på en gång!

Min Samsung 959NF (CRT) har jag haft i åtskilliga år, varit mycket nöjd med den!

Permalänk

behöver en skärm för film spel men helst 1680x1050 eller högre så äre en 24"5ms skärm som gäller om så vilket fabrikat?

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem

Kolla A.N'doja's recension av LG L245WP här:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Jag blev såld iaf, får min på tisdag

Permalänk

alldeles för dyr 6000kr

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legoloppa
alldeles för dyr 6000kr

Kolla upp LG L227WT , kostar 3200 typ, jag har den och är nöjd med spelprestandan och så får jag bättre bild i film med den än min 32' lcd tv

Visa signatur

| Intel 8400 wolfdale @ 4 Ghz | Asus Maximus Formula X38 | Crucial Ballistix 8500 2 Gb | 550W Corsair | Gainward 8800GTS 512mb@ 750 / 2000 | Lian-Li PC-101b |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jaekae
Kolla upp LG L227WT , kostar 3200 typ, jag har den och är nöjd med spelprestandan och så får jag bättre bild i film med den än min 32' lcd tv

Då var det en dålig 32" LCD TV kan jag tala om.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| Intel 8400 wolfdale @ 4 Ghz | Asus Maximus Formula X38 | Crucial Ballistix 8500 2 Gb | 550W Corsair | Gainward 8800GTS 512mb@ 750 / 2000 | Lian-Li PC-101b |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jaekae
ne den är inte så dålig, http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=333289

För katten min 24" LCD kostar 6000kr och det är ändå billigt tanke på vad man får.

Men det beror lite på vad du jämför med. Jag skulle aldrig fått för mig att köpa den med om det var du eller någon annan, att få bättre bild med en TN panel än en LCD TV är bara löjligt så dålig Tv'n måste vara.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem

köpa tvn? den har jag inte betalt en krona för

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vill att ni överväger Lenovo ThinkVision L220X
http://www.prisjakt.se/produkt.php?e=241408 4364:-

En s-pva panel i med 1900x1200 i native upplösning, 1000:1 i kontrast 178 graders betraktningsvinkel och färgåtergivnig 92 % av NTSC samt 6 ms responstid

det är även Bekräftat av Lenovo att flatpanels.dk har fel info angående denna skärm, så ovan ska stämma

recenssion på denna skärm:
konsument guiden:http://www.konsumentguiden.se/Dator/Bildskarm/LCD/Lenovo_L220...
direktlänk till recenssionen:http://www.goodgearguide.com.au/index.php/taxid;1549691195;pi...

http://www.pcadvisor.co.uk/reviews/index.cfm?ReviewID=1621

Hade viljat se ett mer utförligt test på denna skärm men än så länge ser det riktigt bra ut, vi får väl lita på att Bill O'Brien på Computerworld testat en del skärmar så att han vet vad han pratar om

Så mitt val ligger på denna skärm pga. dess höga native upplösning och snabba responstid samt att den har höj/sänkbar/vridbar stativ samt att den inte hade några ghosting eller bleeding problem enligt den review som gjorts, att den endast kostar 4364:- i jämförelse med alla skit tn-skärmar som inte man bör slösa bort sina pengar på !

Mvh.Micke

Visa signatur

Thermaltake Armor-vista prem.64-
Asus Maximus Extreme,X38-Q9650 3,00GHz-Corsair TWIN3X 1600MHz DDR3,8GB-ATI 4870X2-3st Barracuda 7200.10 250GB SATA2.raid0-Cooler master real power pro 1250W-Razer barracuda AC-1 gaming ljudkort-Benq FP241W 24"

Permalänk
Medlem

Om man nu inte lirar nåt alls , men vill ha bra bild på skärmen vid filmtajm så vad rekommenderas egentligen ??
Har plockat hem mer o mer HD-film så upplösningen bör ju va så bra som möjligt.

Visa signatur

Core Duo 2,66 , Antec P182 , Asus P5K , Scythe Ninja;

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snapsnap
Om man nu inte lirar nåt alls , men vill ha bra bild på skärmen vid filmtajm så vad rekommenderas egentligen ??

En Tv eller en skärm som inte har TN-panel.

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk
Medlem

en skärm (antar jag) - TN har jag inte fattat vad det är riktigt än - En bra 22 tumsskärm som funkar bra med film från datorn - har en inkopplad tjockis-TV men tanken är att när den blir dålig så köper jag en plattis. Så en vettig skärm för bra bild när ja se på film vid datorn ?
Tips ?

Visa signatur

Core Duo 2,66 , Antec P182 , Asus P5K , Scythe Ninja;

Permalänk
Medlem

http://www.youtube.com/watch?v=0iZG6JGee94

kanske inte 22 tum men jekla cool var den ^^

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ska köpa 22" LCD till endast spelande! Pris ~3000 :- Är HP W2207H det självklara valet då?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 3.6GHz || Asus ROG Strix B450-F Gaming || Asus GeForce GTX 1660 Super || Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3200MHz || Corsair RM650X V2 650W || Kingston A2000 1TB NVMe M.2 || Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jioop
Valet av skärm är en så pass individuell fråga att oavsett vad "experter" säger så är det endast DU som vet vad du vill ha.

Om du inte har så stora krav och kanske inte ens vet vad back light bleeding eller ghosting innebär så kan du heller inte sätta för höga krav.

Båda dessa finns i alla TN-paneler, oavsett vad tillverkarna säger. Gör alla tester som finns och jag låvar att du hittar en hel del brister i även den dyraste TN-panelen.

Med detta sagt kan jag avslöja att jag har en HP w2207h - det är en del back light bleed, och vad beträffar ghosting har jag själv inte märkt nånting som stört mig och jag har gått igenom en hel drös spel i olika inställningar.

Jag är helt klart för glossy, många anser detta vara en nackdel, men om man jämför färger, skärpa och djup/liv i bilden så vinner glossy hands off. Jag har alltid en lampa tänd och det är endast när bilden blir helt svart som man ser sig själv, och i spel där det ofta är mörkt, typ bioshock... Men det är upp till var och en att sätta sina egna prioriteringar. Jag tänkte efter vad nackdelarna med glossy var och jämförde med fördelarna, då blev beslutångesten helt plötsligt inte ett faktum utan jag sög åt mig en HP w2207h.

Personer som gnäller på HP w2207h är oftast personer som har för höga krav, och har man dessa krav och är dum nog att satsa på TN-panel så får man fråga sig om man inte gör bättre i att använda insidan av huvudet i stället för arslet. Jag menar, arslet ska man ju sitta på, inte tänka med... Där är vi nog alla överens.

Sen har vi 5ms på HPn, men grey to grey hit och dit... Du märker ingen skillnad, dock efter närmare tester på HP w2207h visar det sig att det snarare rör sig om 16ms. Vilket oftast är fallet. Samma sak gäller när man snackar watt i ett högtalarsystem, ren watt är inte samma sak som den watt du ser tillverkarna skriva ut, om du har någon erfarenhet av sånt det vill säga.

Den absolut bästa 22" skärmen är inte TN-panel och jag är inte uppdaterad på skärmar för närvarande då det precis kom en drös nya som jag inte sett tester på ännu.

Men ska du se på film är glossy att föredra faktiskt.

Gör såhär, ta fram penna och papper, kludda ner fördelar och nackdelar med de olika skärmarna, glutta igenom de behov du har och hur kräsen du faktiskt är, jag menar, vem försöker vi lura? De flesta av oss har inte så stora krav, än mindre en fet plånbok att punga ut för de stora fiskarna, majoriteten får nöja sig med de små, och de är i de flesta fall mer än bra nog.

Hoppas detta hjälper någon, jag hade också problem att bestämma mig, men en lista med för och nackdelar hjälpte mig att bestämma mig, kanske kan det hjälpa Dig också?

Visa signatur