Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GauntMan
Tänkte bara tipsa att MediaMarkt har den billiga versionen för 2495, ialla fall här i Västerås, slog till direkt. Nu håller jag på att modda in en 80GB ipodhårddisk istället för SSD:n.

Är inte ipodhårddisken ganska långsam?

Nästan värt att köpa en Acer Aspire One för 2500kr och trycka in en annan vanlig hårddisk. Dock bryter man väl garantin men ändå. Billigare än en Msi Wind plus att man slipper vänta.

Permalänk
Medlem

Med vad jag vet kan man inte byta från ssd -> hdd.

Xp versionen har sata
Linux versionen har ZIF
eller något sånt

Skulle det vara möjligt att ha en One som enda dator?

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

Det är helt klart möjligt att ha en aspire one som enda dator beroende på vad du gör med din dator. Men om du bara ska surfa och skriva dokument så duger den gott. Personligen så skulle jag köpa en 22" skärm och koppla den till den när man sitter hemma.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fo0+
Jag köpte en Aspire One på Onoff och jag visste iofs inte vilket batteri som medföljde men personalen trodde att det var 6-cellsbatteriet eftersom det står på deras hemsida att batteritiden är upp till 7 timmar (vilket jag antar att 3-cell inte ens kan prestera om man kör Linux?) så nu sitter jag med en dator som måste laddas efter 2-3 timmar. Hade fått ett utskick från Acer där de hade 6-cellsbatterierna men där det enbart står "Strax tillbaka..." där priset egentligen ska stå. Vad är det för idé med ett sånt utskick? Är det någorlunda pris på 6-cellsbatteriet så köper jag det när det finns att få tag på. Annars är jag nöjd med datorn. Testade nån fil med HD-kvalite i VLC som dock inte såg så fin ut och som jag inte vet vad det kan bero på...
Blev sugen på en neoprenväska men att beställa från Acer Store och betala 1/3 av priset på väskan i frakt kändes lite onödigt. Nåt annat bra tips?

Ingen har sett 6-cellsversionen i Sverige ännu. Och batteriet är rätt dyrt, 700-1000 kr talades det om tidigare (tror det var 70£ på någon webbutik från england). Skillnaden mellan 3-cell och 6-cell med i övrigt samma konfiguration var väl 30€ (observera olika valutor).
Jag tror du tyvärr måste känna dig lite lurad av försäljaren på OnOff. Vad är det för sätt att "tro" om produkten, fasiken de är anställda för att kunna saker.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hansenjr
Kan någon med denna dator koppla upp den till en extern skärm och kolla hur hög upplösning man kan få ut?

Med XP/Vista och Intels drivrutiner kan du få ut 25xx*19xx. Med Linpus är den tyvärr begränsad till 1024*768, hittills.

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk
Medlem
Citat:

Med vad jag vet kan man inte byta från ssd -> hdd.

Jag har en 1,8tums hårddisk med zifkontakt. Tänkte köra lite benchmarks först och sedan byta så jag har något att jämföra med.

Visa signatur

"The GauntMan knows he will win"

Permalänk
Medlem

Ska t.o.m. gå att stoppa in en 2,5" om man löder dit en SATA-kontakt.

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[/list]

Permalänk
Medlem

Vilken kvalitet har denna UMPC (jämfört med tex MSI Wind)
Har hört vissa rykten om att man inte riktigt vågar köpa Acer pga dålig kvalitet

//Peter

Permalänk
Medlem

Har aldrig haft en annan acer men de som jämför är ofta förvänade över hur bra byggkvalitén är på One. Personligen är det enda jag kan klaga på att tangentbordet sviktar lite, vilket jag tänker fixa nästa gång jag öppnar datorn.

Visa signatur

[/list]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Painby
Har aldrig haft en annan acer men de som jämför är ofta förvänade över hur bra byggkvalitén är på One. Personligen är det enda jag kan klaga på att tangentbordet sviktar lite, vilket jag tänker fixa nästa gång jag öppnar datorn.

fixa - hur då?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Ingen har sett 6-cellsversionen i Sverige ännu. Och batteriet är rätt dyrt, 700-1000 kr talades det om tidigare (tror det var 70£ på någon webbutik från england). Skillnaden mellan 3-cell och 6-cell med i övrigt samma konfiguration var väl 30€ (observera olika valutor).
Jag tror du tyvärr måste känna dig lite lurad av försäljaren på OnOff. Vad är det för sätt att "tro" om produkten, fasiken de är anställda för att kunna saker.

Visst suger det!

Jag mailade och frågade/påpekade om detta men fick ett "blaha blaha" svar... De sköt det ifrån sig eftersom jag i samma mail frågade något om en specifik OnoFF-butik.

Visa signatur

Mattias - författare av: "Datorn i skolan - pryl eller verktyg?" - Om netbooks i skolan
http://skoldator.wordpress.com

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Jag har fått uppfattningen att det är många som är positivt överraskade. För min del är det bara AA1 jag tänker på nu, tangentbordet verkar vara perfekt. Tyckte jag läste något inlägg i tråden där någon jämförde mot asus eee pc och den personen gillade acern mer.

En sak som är konstant med acer var att det är jobbigt att skruva i, inte så att det är omöjligt (det finns ju videofiler hur man fixar det mesta i AA1) men de har ju inte gjort allting så lättåtkomligt som möjligt.
Jag allt för väl hur dålig kvalité det kan vara på Acer, kompisen har en sådan där 15,4" köpt för rätt många år sen då 6000 kr var det billigaste man kunde få en 15,4" för...

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Har också dåliga erfarenheter av billiga acer-datoer, men det var några år sedan... Har inte hört något dåligt om AA1 (ännu?)

Visa signatur

Mattias - författare av: "Datorn i skolan - pryl eller verktyg?" - Om netbooks i skolan

Permalänk
Medlem

Äntligen har det dykt upp ett fläktkontrolls program till AA1. Fungerar bra och fick tyst på min skönhet.

http://www.aspireoneuser.com/forum/viewtopic.php?f=7&t=1888&s...

Permalänk
Medlem

Nu har jag bestämmt mig:-)

Det blir en blå AA1... färgen och att det inte framkom ngt negativt avgjorde!

Ytterligare 1 fråga:
är det bättre att köra Vista på AA1?

//Peter

Permalänk

tror inte det... men det är bara en gissning. Vissa som testat med andra netbooks har sagt att Vista funkar aningen sämre... Inte mycket.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skoldator
tror inte det... men det är bara en gissning. Vissa som testat med andra netbooks har sagt att Vista funkar aningen sämre... Inte mycket.

OKi , då förstår jag, det var bara på länken som Gegg refererade till pratas det om Vista...

//Peter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ska t.o.m. gå att stoppa in en 2,5" om man löder dit en SATA-kontakt.

nån uppfattning om moddnivån i övrigt, är det samma mjukvara och konfiguration på mammabrädan så att det bara funkar då alltså bara att den fattas?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Det skulle iaf funka att boota från USB-CDROM (han hade det för att installera ubuntu). Men en sådan kostar ju riktigt mycket.

men en stor USB-hårddisk har la de flesta liggande? för det går ju utmärkt att plugga in sin CD/DVD som också de flesta har liggande och skräpar nånstans, eller iaf en i datorn. lite jobbigt kanske, men sparar in några hundar då..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Re: Nu har jag bestämmt mig:-)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lelkes
Det blir en blå AA1... färgen och att det inte framkom ngt negativt avgjorde!

Ytterligare 1 fråga:
är det bättre att köra Vista på AA1?

//Peter

inte alls för att vara dum nu men vista kommer fungera väldigt segt på sådana datorer då vista äter ram minne... Kör XP eller Linux

Visa signatur

Core i5 3570k, 8GB minne, Geforce GTX 670

EEE PC 1005 som kör ubuntu 12.04

Permalänk
Medlem

Re: Re: Nu har jag bestämmt mig:-)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalleidol
inte alls för att vara dum nu men vista kommer fungera väldigt segt på sådana datorer då vista äter ram minne... Kör XP eller Linux

Sant, om man bara kör med standard 512mb i linuxversionen. Med 1536mb går vista fint, med bortplockad page fil och swap.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
nån uppfattning om moddnivån i övrigt, är det samma mjukvara och konfiguration på mammabrädan så att det bara funkar då alltså bara att den fattas?

Som jag förstår det skiljer det bara vilken kontakt som är dit-lödd, BIOS visar IDE device 0 och 1.

Visa signatur

[/list]

Permalänk

Verkar vara en riktigt spänstig maskin,sitter precis å installerar Vista Home Basic på den.

Och om det blir för mycket "såpakänsla"med det så går jag tillbaka till XP.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MikeNomad
Verkar vara en riktigt spänstig maskin,sitter precis å installerar Vista Home Basic på den.

Och om det blir för mycket "såpakänsla"med det så går jag tillbaka till XP.

kanske en kännslig fråga, men var/hur fick du tag på Vista?
//Peter

Permalänk
Medlem

Ett tips om ni vill ha tyst på fläktskrället...min väsnades alldeles för mkt när jag fick den idag..iaf enligt min smak. blev direkt besviken faktiskt. Men det fanns hopp. så finns det åtgärdat med ett litet program jag hittade på aspireoneuser.com Det är för XP versionen. http://www.aspireoneuser.com/forum/viewtopic.php?f=7&t=1888 det hjälpte direkt.

Linux användare hävisas hit http://www.aspireoneuser.com/forum/viewtopic.php?f=4&t=300&st...

Jag har lekt lite med den idag o jag fick faktiskt en lädersleeve till min..rackarns najs.

Edit: Jag var sen...som vanligt..

Permalänk

Har blivit väldigt sugen på den här men börjar bli lite osäker när det verkar vara så många inställningar och tillbehör att välja mellan. Har alltid kört windows men kanske jag ska testa att köpa en med linux nu istället? Och om jag då väljer med linux då är minnet annorlunda? 8 gb flash eller vad det är? Vad är då fördelarna med att ha ett sånt litet minne?
Känner mig som en total idiot men det hör inte till ovanligheterna. Jag ska främst surfa på den hade jag tänkt mig men det är fullt möjligt att jag vill dra igång någon film då och då, går det bra eller är det något krångel? Såg någon här som inte kunde spela .avi-filer, är det bara på linux varianten eller generellt?
Eller tycker ni jag ska köpa en asus eee 901 eller msi wind istället?

Permalänk

linux har normalt inget problem med avi filmer... iaf inte på vanliga pc datorer eller på "vanliga" laptops

Visa signatur

Core i5 3570k, 8GB minne, Geforce GTX 670

EEE PC 1005 som kör ubuntu 12.04

Permalänk
Medlem

nu väntar man på prissänkningen , så kanske det blir en aspire one

Permalänk

har inte prissänkningen redan skett på mediamarkt? då de säljer den för 2500...

EDIT: du som stängde av fläkten, blev den inte för varm då? eller går allt fortfarande bra?

Permalänk

2500 - för linuxvarianten? Vad tar de då för Windowsversionen? Vilken mediamarkt pratar vi om?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GauntMan
Tänkte bara tipsa att MediaMarkt har den billiga versionen för 2495, ialla fall här i Västerås, slog till direkt. Nu håller jag på att modda in en 80GB ipodhårddisk istället för SSD:n.

Gissar på att de har samma priser över hela Sverige på mediamarkt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fiskmasen_99
har inte prissänkningen redan skett på mediamarkt? då de säljer den för 2500...

EDIT: du som stängde av fläkten, blev den inte för varm då? eller går allt fortfarande bra?

Den är inte avstängd. Den startar istället vid en högre temperatur. Min CPU ligger normalt på 50 grader. Har ställt in så att fläkten startar först vid 55. Det händer om inte ibland så mkt sällan att den surrar till. Om det skulle minska livslängden med en månad eller två spelar ju inte så stor roll. Så personligen skulle jag vilja kalla det riskfritt.