Permalänk
Medlem

klarar den max 1gb minne eller kan man slänga in en 2gb so-dimm?

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

har aspire one a150 en 2,5tums eller 1,8 tums hårddisk ?

Permalänk
Medlem

2,5" SATA

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Painby
2,5" SATA

tackar , då kan man slänga in valfri ssd 2,5sata sen då

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dInmIn
Några inlägg upp... kanske kan ge dig en hint:

Nej det gjorde det inte. Det stod bara att det verkar krångligt att uppgradera.
Jag var ute efter fakta om någon visste vad som skulle göras, och krångligheten i det hela.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fenix
klarar den max 1gb minne eller kan man slänga in en 2gb so-dimm?

Det är 512 MiB inbyggt på moderkortet. Utöver det kan du köpa en 1 GiB SO-DIMM DDR2-modul och få maximala 1,5 GiB RAM.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Uppgradera RAM på en aspire A150

någon som har hittat en guide? Jag har googlat, men ej lyckats:-(

Permalänk

Jag har en guide här: http://www.idiots.org.uk/vga_rgb_scart/
Det är ju ganska lyckat att inte skriva vad man vill ha för guide;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fiskmasen_99
......
Det är ju ganska lyckat att inte skriva vad man vill ha för guide;)

det har du ju rätt i*blink*
guiden jag är intresserad av är hur jag uppgraderar RAM på en Aspire One 150

Permalänk

Här har du en utförlig guide för att uppgradera RAM på AAO 110: http://www.aspireoneuser.com/forum/viewtopic.php?f=40&t=2673
Så vitt jag förstått är det ingen skillnad på modellerna när det gäller RAM så guiden borde funka bra för dig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lelkes
det har du ju rätt i*blink*
guiden jag är intresserad av är hur jag uppgraderar RAM på en Aspire One 150

Är också intresserad att veta till modellen 150 not (110 modellen)
undrar också om det är lätt att byta hårddisk??

Någon som vet som har den hemma i Stockholm för köp?

Permalänk

Här ser du hur men byter hårddisk. Värt att tänka på är att 110 modellen har zif kontakt och 150 har sata:

http://jkkmobile.blogspot.com/2008/08/how-to-add-18-hdd-or-ss...

Permalänk

Någon som testat JavaIDE'n Eclipse på Acer Aspire One ännu?
Är ju rätt så tungt program, men det borde funka väl?

Visa signatur

[AMD Athlon64 4400+ ][Geforce 8800GTS][ASUS M4N-SLI]
[3x300gb i RAID0, 500 gig och en 74gb raptor = 1474 GB]

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ADSL_kalle
Någon som testat JavaIDE'n Eclipse på Acer Aspire One ännu?
Är ju rätt så tungt program, men det borde funka väl?

Jag kanske blir tvingad att köra eclipse när jag köpt AA1.

Jag väntar på 6-cell batteriversionen. Det är outhärdligt att vänta så här mycket. Jag hoppas att det direkt nämns i tråden när någon sett en sådan på svenska marknaden (alltså att de listas på en webbutik eller prisjakt ö.h.t., inte att det är i lager)!
Jag har inte bestämt mig för windows eller linux-varianten ännu.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Hur många kör med programmet som man reglerar fläkten med i XP?
Det finns ingen avinstallationsprogram till de?
Några problem att köra det?

Stefan

Visa signatur

Stefannorr: Dell 9300-1,86 ghz-1024 -60 GB/7200-NEC 6500-Nvidia Geforce 256 mb-17 WXGA

Permalänk
Hedersmedlem

Ytterliggare en kväll, ytterliggare köpsugen på AA1
Funderar på att köpa AA1 nu och sen någon gång köpa till 6-cells batteri. Skiljer 80$ på amerikanska prisar mellan likadana där batteriet är skillnaden. Det blir några hundra extra att betala om man ska köpa ett 6-cells separat sen men kanske är värt för jag behöver en omgående.

Jag läste i en recension att Acer anger att SD-kortplatsen (antar det är den fasta) bara ska klara upp till 8 GB SD-minnen men att de testade med 16 GB och det fungerade. Någon som kan verifiera det? Det gäller linuxvarianten.
Med sådant här pris på sådant här bra minne (15 MB/s) så är ju inte det lite begränsade 8 GB SSD-flashdisken så farligt.
SanDisk Ultra II SDHC 16GB (prisjakt).

Visst ger hårddiskvarianten med windows mycket mer men jag vill inte ha XP på netbooken och känns inte så nödvändigt att köpa den med XP för att installera linux och få kortare batteritid.

En fråga till er som köpt den: Hur stor är orginalkartongen? Går den ner i en normal ryggsäck eller inte?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize

En fråga till er som köpt den: Hur stor är orginalkartongen? Går den ner i en normal ryggsäck eller inte? [/B]

Jajamensan !

Permalänk
Medlem

HAr bara sett positiva svar på frågan om 16GB fungerar. 32 är en annan sak däremot...

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[/list]

Permalänk
Medlem

I valet och kvalet

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nipra
Har ett dilemma, vænta tills dess att 80GB-versionen kommer in i lager på jobbet eller plocka ut en 8GB idag.

Ett alternativ kan vara en extern usb-kopplad hårddisk.

Sjäv har jag en 160 GB WesternDigital Passport - tyst, stöttålig, flexibel, snabb.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

HAr bara sett positiva svar på frågan om 16GB fungerar. 32 är en annan sak däremot...

Annan sak som i att du inte sett det eller att du vet att det inte fungerar?
För jag såg en youtube-video där någon (lite mer professionellt) presenterade AA1 och de stoppade i ett 32 GB SDHC kort som fungerade.

Btw sitter och skriver det här på min nya fina vita AA1 A-110

Lite synd dock att jag verkar fått den långsammare Intel SSD-flashdisken (Samsungs ska vara snabbare).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Som att de enda trådar om 32GB-minnen har varit ganska fåordiga, men det verkar fungera för de flesta också.

Ett tips till alla med en AAO: var försiktiga med rengöring av ytan runt skärmen, till och med en mikrofiberduk gör repor i plasten!

Visa signatur

[/list]

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

[...]
Ett tips till alla med en AAO: var försiktiga med rengöring av ytan runt skärmen, till och med en mikrofiberduk gör repor i plasten!

För sådana där ytor så använder iaf jag glasögonduk (eller vad det nu kallas).

Nu ska jag skruva isär den och slänga i mer minne.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
För sådana där ytor så använder iaf jag glasögonduk (eller vad det nu kallas).

Nu ska jag skruva isär den och slänga i mer minne.

Nu har jag äntligen fått min:-)
Och jag skall oxå skruva lite...

Permalänk
Medlem

Lite avis på er som lyckats bestämma er för acern... sitter själv och velar mellan acern, winden och 901:an. Inte nog med det... nu har HP 2133 kommit på på dustins sida också >.<

Vad var det som fock er att välja just Acern?

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dInmIn
Lite avis på er som lyckats bestämma er för acern... sitter själv och velar mellan acern, winden och 901:an. Inte nog med det... nu har HP 2133 kommit på på dustins sida också >.<

Vad var det som fock er att välja just Acern?

1) tangentborde
2) färgen (=blå metallic)
3) priset

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lelkes
1) tangentborde
2) färgen (=blå metallic)
3) priset

Hmm.. intressant

Tangetbordet är väl rätt bra på winden också vad jag har förstått så där känns det som att det går jämt ut.

Jag själv gillar den vita av de båda

Skulle jag köpa acern hade jag köpte A150 modellen med hårddisk så där blir priset ungefär detsamma. 120GB HDD och 1GB RAM i båda då också....

Vilka problem man har

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Hedersmedlem

Tangentbordet (jämfört med 901:an).
Sen ser jag det inte som något positivt att ha en mekanisk hårddisk. Sämre batteritid och jag har verkligen inte behov av att klämma in hela musikarkivet på datorn. Nu har ju AA1 förhållandevis liten SSD-flashdisk men man kan ju utöka det, jag har beställt det där 16 GB SDHC-minnet jag skrev om tidigare.
Sen tycker jag det är riktigt snygg, den vita alltså. Den blåa går inte alls hem hos mig. Och ja - bra pris. Sen så har den väl för acer en ovanligt bra byggkvalité. Deras vanliga 15,4" budgetdatorer hatar man ju men den här känns lite mer gedigen (men kom ihåg, det är 3000 kr datorer vi talar om).

Wind:en har jag inte kollat in på länge då tillgången väl inte var bra i Sverige? Överhuvudtaget är Sverige försumpat när det gäller UMPC-vågen tycker jag. Här har vi bara en variant var av A110 och A150 att välja på men det finns ju många olika varianter på dem i andra länder.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Frågor till er som kör xp på den:

Hur snabb och trevlig är den i xp?
Vilka spel kör ni och med vilken prestanda?
Hur bra fungerar den med extern skärm?
Klarar den hd avkodning?

Ang hd avkodning så spelar det roll vad man kör för codec etc men hur bra har ni fått det?

Om jag skaffar en så kommer det antagligen bli min primära dator vilket den känns lite vek för. Men jag spelar inte något speciellt och skulle behöva en bärbar.

Isf funderar jag på en 120gb modell.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

e med intreserad av vilka spel den klarar, nån som orkar prova wow? antar at smärtgränsen går där nånstans med 950 kretsen

Visa signatur

Gamestation |AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2Ghz| |Corsair TWINX 2048Mb PC3200 400Mhz| |2 x GeForce 7800GTX 256Mb SLI| |Western Digital 320Gb 7200rpm 8Mb S-ATA2| |MSI K8N SLI Platinum nForce4| |Antec TX1050B Black Miditower 500W|
Dell Vostro 1500 |T7250 2.0Ghz| |160Gb 7200rpm| |3Gb RAM| |8600M GT| |9Cell batteri|

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kimmeh
e med intreserad av vilka spel den klarar, nån som orkar prova wow? antar at smärtgränsen går där nånstans med 950 kretsen

Spelar inte WoW men tror du har lite fel om begränsningen. Atom (N270) är ju relativt core-arkitekturen väldigt svag för sin frekvens. Vissa Core 2 Duos kan man väl köra med 945 chipset. Så chipset är väl inte så begränsande.

Visa signatur