Permalänk
Hedersmedlem

Finns det någon information om vilka som får 6-cellsbatterier när de väl kommer, blir det bara A150 (windowsdatorn) eller även A110 (linux)?

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Aspire one skall finnas i flera olika utföranden och konfigurationer vilket kan ses på den amerikanska sidan www.cclonline.com. Olika rammängd och hårddiskar oberoende av operativsystem och betydligt mindre prisskillnad än här i Sverige.

Vad gäller batteriet skall detta bli en liknande konfigurationsfråga (iaf i USA), hur det kommer se ut i Sverige är oklart än. 6-cells batterier har iaf dykt upp på vissa icke-svenska webhandlar nu och ligger på mellan 700 till 1000 svenska kr. Exempelvis: http://www.cclonline.com/product-info.asp?product_id=24756&ca...
http://www.cdw.com/shop/products/default.aspx?ProductID=14780...

Visa signatur

LG LW60 - EEE 901

Permalänk
Medlem

Om man vill köra XP och inte linux, rekomenderar ni då den lite dyrare varianten eller funkar det finfint med XP på den enklare varianten?

Står i valet och kvalet om det är värt den där extra 1000-lappen för att kunna köra XP. Kommer ju mest att surfa och ordbehandla lite i office, kanske köra lite film på den men inte så mkt mer avancerat.

Permalänk
Medlem

Jag har nu bokat XP-varianten på Inet, samt ett extra fodral och en trådlös USB-mus....

Valde XP-n då jag känner mig mycket säkrare med detta OS, samt att jag ville ha rejäl HD. Kommer mest surfa, skriva mail, tanka bilder från kameran o sådant.

Hellre 1000:- extra för XP och stor HD än en billigare med Linux o liten SSD.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )
Om man vill köra XP och inte linux, rekomenderar ni då den lite dyrare varianten eller funkar det finfint med XP på den enklare varianten?

Står i valet och kvalet om det är värt den där extra 1000-lappen för att kunna köra XP. Kommer ju mest att surfa och ordbehandla lite i office, kanske köra lite film på den men inte så mkt mer avancerat.

Du kan väl köra xp på den billigare varianten med, bara att installera som jag fattat det.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk

Så fort man läser att batteritiden ligger på cirka 2 timmar så blir man ointresserad. Det var den saken.

Permalänk

håller med mmacguyver...

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av macguyver
Så fort man läser att batteritiden ligger på cirka 2 timmar så blir man ointresserad. Det var den saken.

Därför som en del (t.ex. mig) väntar på 6-cells versionen som har längre batteritid. Datorn blir lite tjockare (batteriet sticker upp som jag förstått det) men det går nog enkelt att leva med.
Som bengan skrev ovan så finns de första 6-cell batterierna att köpa löst för 700 till 1000 kr. Lite väl saftigt så jag väntar på att AA1 kommer ut med 6-cell inkluderat så jag inte betalar för ett medföljande 3-cell i onödan.

Edit: Eller är hela 6-cell 120 GB hårddiskversionen tjockare?

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Sitter här i sängen och skriver på min nya blåa Acer Aspire One A150 med XP, och är helnöjd hittills!

Är van vid pekplatta sedan tidigare, så det är inga som helst problem att använda denna och sidoknapparna.
Tangentbordet är precis lagom för mig och jag hittar knapparna lätt.

Datorn hittade husets trådlösa nätverk direkt, och även Telias mobila bredband funkar perfekt här hemma.

Acern jobbar förvånansvärt snabbt så surfandet går snabbt och lätt.

Ett bra köp för min del!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Därför som en del (t.ex. mig) väntar på 6-cells versionen som har längre batteritid. Datorn blir lite tjockare (batteriet sticker upp som jag förstått det) men det går nog enkelt att leva med.
Som bengan skrev ovan så finns de första 6-cell batterierna att köpa löst för 700 till 1000 kr. Lite väl saftigt så jag väntar på att AA1 kommer ut med 6-cell inkluderat så jag inte betalar för ett medföljande 3-cell i onödan.

Edit: Eller är hela 6-cell 120 GB hårddiskversionen tjockare?

hårddisken påverkar inte tjockleken. De nuvarande modellerna med 120 gig är lika tunna som den med flash. Måtten på de olika modellerna är:

3-cell: 24,9 x 17 x 2,9 (995 gram)
6 cell: 24,9 x 19,5 x 3,6 (1260 gram)

det större batteriet sticker dels ut där bak, dels en del på undersidan

Visa signatur

LG LW60 - EEE 901

Permalänk
Hedersmedlem

Finns det några bilder på hur 6-cell ser ut?
Jag väntar ivrigt. Såg via wikipedia att det i frankrike så kostade 6-cell (i övrigt lika) 30€ extra. Hellre det en att köpa separat batteri.

M3 har testat AA1 http://www.idg.se/2.1085/1.175139
De klagar väldigt mycket på pekplattan och "musknapparna".

Citat:

Inträngd under tangentbordet hittar vi en hoptryckt pekplatta som uppvisar lika stor precision som en Roomba på en nyspolad isbana (läs: inget vidare). De tveksamt placerade knapparna på vardera sida är i princip oanvändbara och vi önskar att datorn försetts med styrpinne istället.

Ni som äger en AA1 redan, håller ni med om det där?

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Inte ett dugg! Jag har aldrig använt bärbara i större utsträckning tidigare så har därför inte vant mig vid den vanliga placeringen, dessutom är det så mycket smidigare att bara använda tapping istället för knapparna. Då jag använder vänsterhanden ligger tummen väldigt bra på högerknappen för övrigt. Tapping fungerar utmärkt och plattan är väldigt precis tycker jag, så länge man inte är kladdig om fingrarna glider det bra.

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk
Citat:

Inträngd under tangentbordet hittar vi en hoptryckt pekplatta som uppvisar lika stor precision som en Roomba på en nyspolad isbana (läs: inget vidare). De tveksamt placerade knapparna på vardera sida är i princip oanvändbara och vi önskar att datorn försetts med styrpinne istället.

Det där är helt en smaksak. Jag som har enbart haft en bärbar dator dom senaste tre åren kan säg a att när jag testade den i två olika affärer kändes pekplattan snarast bra. Att knapparna sitter på sidan är också en vanesak och som någon annan sa är det mycket lättare att bara slå på själva pekplattan.

Med 6-cells batterier ser dator ut på följade sätt:

Även om batteriet sticker ut en del så får man tänka på hur smal den är från början, det blir alltså ingen gigantisk skillnad men helt vackert är det ju inte Det finns tydligen leverantörer utomlands som har börjat prissätta 6-cells batteriet inkluderat med datorn och där tycks priset bli ca 30£ extra om du köper konfigurationen med batteriet istället för att införskaffa det löst.

Visa signatur

LG LW60 - EEE 901

Permalänk
Medlem

Goda nyheter för alla som är intresserade av att köpa en Aspire One, Acer kommer nu att sänka priserna på samtliga Aspire One modeller.
http://www.engadget.com/2008/08/22/acer-remembers-netbooks-we...

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

När är det tänkt att Intel skall släppa dubbelkärniga varianten av Atom?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jumbo
När är det tänkt att Intel skall släppa dubbelkärniga varianten av Atom?

http://mikrodatorn.idg.se/2.1030/1.175116

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Hedersmedlem

Aaah. Jag var till alina (i Uppsala) idag och klämde på den. Tangentbordsknapparna är ju av samam typ som i min dell d810, blir perfekt. Till skillnad från asus eee pc som stod bredvid.
Killen i butiken sa att den saknade stöd för att boota via via USB-minne och minneskort, är det så? Det skulle iaf funka att boota från USB-CDROM (han hade det för att installera ubuntu). Men en sådan kostar ju riktigt mycket.
Det vore smidigare att ha OS-installationen på något USB-minne/SD-minneskort istället för att fixa igång så den kan starta installation via nätverket (det hade den stöd för såg jag). Om man nu vill installera om.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Fungerar perfekt från USB-minne, åtminstonde de flesta märken (finns en tråd på aspireoneuser.com/forum). SD-kort verkar däremot inte funka, BIOS kan tydligen inte läsa dem eller nåt. Har inte testat själv.

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Painby
Fungerar perfekt från USB-minne, åtminstonde de flesta märken (finns en tråd på aspireoneuser.com/forum). SD-kort verkar däremot inte funka, BIOS kan tydligen inte läsa dem eller nåt. Har inte testat själv.

http://www.aspireoneuser.com/forum/viewtopic.php?f=6&t=1556

Här är nått som tyder på att USB-boot ska funka, kanske den du menar.

Nån som kan tipsa om en bra väska/sleeve? Gärna där laddaren får plats också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BeRetta
http://www.aspireoneuser.com/forum/viewtopic.php?f=6&t=1556

Här är nått som tyder på att USB-boot ska funka, kanske den du menar.

Nån som kan tipsa om en bra väska/sleeve? Gärna där laddaren får plats också.

Har själv installerat Vista från ett Corsair Voyager 1Gb.

Här är tråden jag menade: http://www.aspireoneuser.com/forum/viewtopic.php?f=4&t=540

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk
Medlem

Jag köpte en A150 på Alina i förrgår, och orkade inte strula med USB-pinnar, så det blev en USB-Brännare också (595:- var det värt att slippa strul).

Med ett rent XP Professional utan allt Acertjafs tycker jag det är en riktigt trevlig dator. Batteritiden har jag ännu inte haft tillfälle att testa, men det är ett mindre problem för mig - jag ville ha en dator som får plats i kameraväskan och alltid kan följa med.

Tangentbordet är litet, men bättre än eee - kräver lite tillvänjning tror jag. Styrplattan tycker jag inte om, men jag har alltid en liten Logitech MX Nano med mig, så det struntar jag i

Testade att plåta min A150 och sätta ihop bilderna i Microsoft Photosynth - resultatet kan beskådas här: http://photosynth.net/view.aspx?cid=2509aa33-7f7f-4b55-871b-6... (fungerar bara i Windows ...).

/afe

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av afe
Jag köpte en A150 på Alina i förrgår, och orkade inte strula med USB-pinnar, så det blev en USB-Brännare också (595:- var det värt att slippa strul).

Med ett rent XP Professional utan allt Acertjafs tycker jag det är en riktigt trevlig dator. Batteritiden har jag ännu inte haft tillfälle att testa, men det är ett mindre problem för mig - jag ville ha en dator som får plats i kameraväskan och alltid kan följa med.

Tangentbordet är litet, men bättre än eee - kräver lite tillvänjning tror jag. Styrplattan tycker jag inte om, men jag har alltid en liten Logitech MX Nano med mig, så det struntar jag i

Testade att plåta min A150 och sätta ihop bilderna i Microsoft Photosynth - resultatet kan beskådas här: http://photosynth.net/view.aspx?cid=2509aa33-7f7f-4b55-871b-6... (fungerar bara i Windows ...).

/afe

Då antar jag försäljaren hade ett icke-bootbart USB-minne (det var en kille på alina city strax före lunchtid). Han talade om USB-cdrom men tillade att de var jättedyra (nämnde storleksordningen 900 kr).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Vet inte vad din försäljare pratade om, men jag köpte en vanlig USB-brännare som funkar till vilken dator som helst. Brännaren är för övrigt klart större än datorn ... (en Samsung).

Jag vet att det går att boota från USB, men XP låter sig inte installeras hur som helst ...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Då antar jag försäljaren hade ett icke-bootbart USB-minne (det var en kille på alina city strax före lunchtid). Han talade om USB-cdrom men tillade att de var jättedyra (nämnde storleksordningen 900 kr).

Han kanske tidigare varit anställd på onoff. (lura på folk onödiga tillbehörs-typen).

Iaf jag beställde en på Alina igår o efterlyser en snygg neoprenväska! Ingen som har nått tips?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av afe
Vet inte vad din försäljare pratade om, men jag köpte en vanlig USB-brännare som funkar till vilken dator som helst. Brännaren är för övrigt klart större än datorn ... (en Samsung).

Jag vet att det går att boota från USB, men XP låter sig inte installeras hur som helst ...

Glömde bort, det var en sådan där riktigt slimmad variant, inte en 5,25" i externt kabinett.

Killen verkade väldigt kompetent, det där med onoff och lura på mig kände jag inte igen. Men jag sade ju iaf direkt att jag skulle vänta till 6-cells versionen och vi snackade om datorn lite mer vardagligt, inte sådär påträngande försäljare.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Jag hade inga problem att installera XP från ett usbminne och jag har inga pj00r skillz på datorer. Och det är verkligen inte värt att betala 600 spänn för att få det gjort via en skiva, det var bara att följa instruktionerna o sen var det klart. Jag använder ett gratis usb-minne från JC

Permalänk
Medlem

Kan någon med denna dator koppla upp den till en extern skärm och kolla hur hög upplösning man kan få ut?

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Aspire One på Onoff och jag visste iofs inte vilket batteri som medföljde men personalen trodde att det var 6-cellsbatteriet eftersom det står på deras hemsida att batteritiden är upp till 7 timmar (vilket jag antar att 3-cell inte ens kan prestera om man kör Linux?) så nu sitter jag med en dator som måste laddas efter 2-3 timmar. Hade fått ett utskick från Acer där de hade 6-cellsbatterierna men där det enbart står "Strax tillbaka..." där priset egentligen ska stå. Vad är det för idé med ett sånt utskick? Är det någorlunda pris på 6-cellsbatteriet så köper jag det när det finns att få tag på. Annars är jag nöjd med datorn. Testade nån fil med HD-kvalite i VLC som dock inte såg så fin ut och som jag inte vet vad det kan bero på...
Blev sugen på en neoprenväska men att beställa från Acer Store och betala 1/3 av priset på väskan i frakt kändes lite onödigt. Nåt annat bra tips?

Permalänk
Medlem

Tänkte bara tipsa att MediaMarkt har den billiga versionen för 2495, ialla fall här i Västerås, slog till direkt. Nu håller jag på att modda in en 80GB ipodhårddisk istället för SSD:n.

Visa signatur

"The GauntMan knows he will win"

Permalänk

Fick du med den långsamma eller snabba ssd:n?