Med den senaste generationens grafikkort från både AMD och Nvidia finns prestanda nog för att driva ray tracing-funktioner, 4K UHD-upplösning och stora doser ögongodis – men inte nödvändigtvis alla delar samtidigt om högre bildfrekvens önskas. Här kommer uppskalningstekniker in, vilka tillåter att spelet renderas i en lägre upplösning för att sedan förstoras, gärna med minimala förluster i bildkvalitet.

Läs SweClockers test av AMD Fidelity FX Super Resolution

Nvidias Deep Learning Super Sampling (DLSS) har ett par år på nacken och kan med Geforce RTX-märkt hårdvara använda Tensor-kärnorna och maskininlärning för att åstadkomma ett bra resultat. Under gårdagen rullade AMD ut DLSS-utmanaren Fidelity FX Super Resolution (FSR), som lägger tonvikt på att funktionen inte kräver särskild hårdvara. FSR uppges även ha en relativt enkel process för att byggas in i spel, vilket delvis tillskrivs dess öppna källkod. Nu beskriver spelutvecklare denna enkelhet i mer konkreta ordalag.

Terminator: Reistance is based on a custom version of Unreal Engine 4, so we were a bit worried that it might complicate integration. Luckily, FSR is open-source, so we were able to merge it with our internal engine changes. It took maybe a day to implement with the engine, and then some time to add a new option to UI. We didn't need to make any tweaks, it just worked.

På AMD:s Youtube-kanal berättar utvecklare bakom de tidiga FSR-spelen om sina första intryck av tekniken. Bland dessa finns Teyon som arbetar med Terminator: Resistance, där teknikchefen Mateusz Makowiec förklarar att FSR-implementationen gick smidigt, trots att spelet använder en specialvariant av Unreal Engine 4. Makowiec menar att det tog någon enstaka dag att få in FSR i spelmotorn, och ytterligare lite tid för att lägga till delar i användargränssnittet. I övrigt menar han att finjusteringar inte behövdes.

På Youtube-kanalen tar även Forspoken-skaparen Luminous Productions, Exor Studios med The Riftbreaker, Kingshunt-utvecklaren Vaki Games, Rebellion som bygger in FSR-stöd i Evil Genius 2 och slutligen Counterplay Games som utvecklar Godfall, bladet från munnen. Styrkor som bättre spelprestanda och smidig implementation haglar tätt i dessa korta videoklipp.

Finns det någon tungdriven titel som du hoppas får FSR-stöd i framtiden?