I april presenterade Nvidia planer på att i samarbete med Mediatek kombinera egen grafikhårdvara ARM-processorer. Under pågående Game Developer Conference visar Nvidia idag upp frukten av samarbetet, i form av RTX-funktionalitet på ARM-baserade plattformar. Dels visas Wolfenstein: Youngblood, dels The Bistro-demo.

Testsystemet drivs av kommande Mediatek Kompanio 1200-plattform, en ännu ej lanserad plattform för bärbara datorer. Kompanio 1200, eller MT8195 som den också kallas, är utrustad med fyra starkare ARM Cortex A78-kärnor och fyra strömsnåla ARM Cortex A55-kärnor. Kretsarna tillverkas på TSMC:s 6 nm-nod.

I Wolfenstein: Youngblood erbjuds ray tracing i form av reflektioner och för att öka prestandan har spelet även stöd för Nvidias AI-uppskalning DLSS. Detta markerar den första speltiteln med native-stöd för ARM som erbjuder ray tracing och DLSS. Nvidia och ID Software menar att det banar vägen för framtida spelutveckling när de visar upp vad som är möjligt i Linux på en ARM-baserad plattform. Även Epic Games uttalar sig om tekniken, fast med fokus på mer än bara spelutveckling:

NVIDIA extending RTX support to Arm and Linux has the potential to benefit games and industries such as automotive, where leading manufacturers use Unreal Engine not only for design visualization but also for digital cockpits and infotainment.

– Nick Penwarden, Chefsingenjör på Epic Games

Utöver Wolfenstein: Youngblood visas som sagt även The Bistro-demot, som specifikt syftar till att demonstrera två tekniker: RTX Direct Illumination (RTXDI) och NVIDIA Optix AI-Acceleration Denoiser (NRD).

RTX-teknik som redan idag är tillgänglig i Nvidias SDK för ARM:

  • RTX Direct Illumination (RTXDI), vilket tillåter utvecklare att addera dynamiskt ljus till sina spelmiljöer.

  • NVIDIA Optix AI-Acceleration Denoiser (NRD), som med hjälp av AI renderar högupplösta bilder snabbare.

  • RTX Memory Utility (RTXMU), som optimerar applikationers användande av grafikminne.

RTX-teknik som ska bli tillgänglig i en kommande uppdatering för Nvidias ARM-SDK:

  • RTX Global Illumination (RTXGI), vilket används för att återskapa och efterlikna hur ljus studsar och reflekteras i verkliga miljöer.

  • Deep Learning Super Sampling (DLSS), en kombinerad kantutjämning- och uppskalningsteknik som med hjälp av AI ger högre bilduppdateringsfrekvens med förhållandevis lite förlust i bildkvalitet.

Något datum för när SDK:n med DLSS och RTXGI blir tillgänglig har Nvidia inte delat med sig av i dagsläget.

Hoppas du på en framtid där ARM blir lika självklart som x86 för spelplattformar?