Snabbtest: Grafikprestanda i Total War: Attila

Det har blivit tid att ta kontroll över hunnerna och marschera ut på erövringståg. SweClockers låter sommardatorn och ett gäng grafikkort svettas i senaste Total War: Attila.

Inledning

Spelserien Total War är ingen ny bekantskap. Ursprungliga Shogun: Total War lanserades redan år 2000, och sedan dess har en uppsjö titlar breddat familjen. Senast ut var Total War: Rome II, vilken lanserades under 2013.

attila 2015-02-11 19-43-51-75.png

Nu är det dags för nästa stortitel i serien. Total War: Attila utspelar sig under hunnernas erövringar runt år 400, där spelet går ut på att leda sin egen fraktion till framgång. Som vanligt handlar det om en blandning mellan övergripande kampanjläge och mer detaljstyrda strider med kontroll över enskilda trupper.

Under skalet ruvar en lätt uppdaterad variant av grafikmotorn Warscape från föregångaren Total War: Rome II. Det innebär gott om grafiska effekter samt stöd för stora mängder samtidiga enheter, vilket sätter rejäl press på både processor och grafikkort.

SweClockers testar samma förhandsversion av Total War: Attila som gått ut till spelmedia för recension. Det innebär att ytterligare optimeringar och ändringar kan tillkomma innan lansering eller som en tidig uppdatering.

Tidigare speltester med SweClockers sommardator 2014

Titel

Datum

Länk

Evolve

2015-02-10

Till artikeln

Battlefield Hardline Beta

2015-02-04

Till artikeln

Dragon Age: Inqusition

2014-11-21

Till artikeln

Far Cry 4

2014-11-19

Till artikeln

Call of Duty: Advanced Warfare

2014-11-06

Till artikeln

Civilization: Beyond Earth

2014-10-27

Till artikeln

Kommentarer till artikeln

60 debattinlägg

Skicka en rättelse
9

ID Cooling släpper ultrakompakt processorkylare med kylförmåga på 100 watt

Kraftfulla komponenter i kompakta chassin är på modet i entusiastkretsar. Nu släpper ID Cooling en 30 mm hög processorkylare som utlovar kompetent kylförmåga. Läs mer

I samarbete med Eset
15

Så upptäcker antivirus skadliga program

I veckans Så fungerar-avsnitt lyfter vi en fråga som är ständigt återkommande i forumet. Vi frågar oss hur antivirus fungerar och besöker Eset, skaparen av Nod32. Läs mer

103

Forumet: Berätta om din första egna dator

Nostalgin flödar i SweClockers forum när det börjar pratas om gamla ägodelar. Vilken var din första datorn och när kom du in i hårdvarusvängen? Gå in i forumet och dela med dig! Läs mer

7

Fredagspanelen 169: Radeon VII, Nvidia DLSS i spel och kemikalieskatten

Strax innan Jonas och Jacob ska ge sig iväg till Växjö för en medlemsträff hoppar duon in i studion för att gå igenom stora händelser från senaste två veckorna. Läs mer

13

SweClockers öppnar ny kategori för smarta hem och hemautomation i Galleriet

Intresset för hemautomationsprojekt av olika slag fortsätter öka på SweClockers, och därför öppnar vi nu en ny kategori i Galleriet för just detta Läs mer

32

Fortsatt sjunkande priser på SSD-enheter – 1 TB för runt 1 500 kronor 

På bara fyra månader har det skett stora förändringar på marknaden för SSD-enheter, där många modeller i de större storleksklasserna börjar komma ned i pris. Läs mer

72

Nvidias senaste kvartalsrapport visar på sjunkande försäljning inom gamingsegmentet

Försäljningen av Nvidias grafikkort har sjunkit under det senaste kvartalet, vilket gjort avtryck på företagets intäkter för det senaste kvartalet. Läs mer

15

Galleriet: Hemmabyggt arkadspel tillverkat i ek

"Pettzoon" känner suget efter retrospel och bygger ett eget arkadkabinett i ek, vilket han visar i galleriet. Läs mer

64

The Division 2 säljer bättre än föregångaren – trots slopad Steam-lansering

Ubisofts beslut att hoppa över Steam för lanseringen av The Division 2 var ett lyckat sådant, då spelet redan har fler förbokningar än föregångaren. Läs mer

14

Nvidia Geforce GTX 1660 Ti utan kylare och grafikkretsen TU116 framför kameran

Tätt inpå den stundande lanseringen av Geforce GTX 1660 Ti publiceras bilder på grafikkortet utan kylare, något som även bekräftar den grafikkretsen TU116. Läs mer

147

SweClockers Meet & Geek i Växjö – ikväll klockan 18:00!

Väntan är över och ikväll blir det medlemsträff i Växjö! Det är därmed sista chansen att anmäla sin närvaro, för skönt nördigt häng från klockan 18:00 och långt in på småtimmarna. Läs mer

I samarbete med EVGA
41

Ray tracing – djupdykning i tekniken och betydelsen för framtidens spel

När Nvidia lanserade Geforce RTX 2000-serien slogs det på stora trumman för ray tracing. Vad är det, hur skiljer det från traditionell rastrering och varför beskrivs det som "den heliga graalen"? Läs mer