Prestandatester i Total War: Attila

Redaktionen delar upp testerna i två sektioner. Till att börja med används ett standardsystem för att se beteendet med olika inställningar, där spelets fördefinerade nivåer används. Resultaten kompletteras av ytterligare tester med andra grafikkort.

sommar_ingress1.jpg

Resultat med SweClockers sommardator 2014

Först ut är resultat med SweClockers sommardator. Det Radeon 280X-baserade grafikkortet från MSI är överklockat direkt ur kartong, och processorn knuffas upp till 4,5 GHz för att ge maximalt med extra spelrum. Inställningarna som testas är spelets fördefinierade nivåer Maximum Performance, Performance, Quality, Maximum Quality och Extreme Quality.

(DirectX)

1 920 × 1 080 pixlar (med/min)

2 560 × 1 440 pixlar (med/min)

Max. Perf.

85/63 fps

68/47 fps

Performance

60/50 fps

47/39 fps

Quality

47/38 fps

37/28 fps

Max. Quality

31/25 fps

22/18 fps

Extr. Quality

15/11 fps

10/7 fps

Det står snabbt klart att testsekvensen i Total War: Attila är riktigt tung att dra runt. Vid den lägre upplösningen behöver sommardatorn kliva ned hela vägen till Performance innan snittet landar på 60 fps. Mindre känsliga överlever antagligen med mellanläget Quality, men allt över det är snarast plågsamt.

Vid den högre upplösningen ser det föga förvånande ännu tyngre ut. Den som vill klara prestandatestet med snitt över 60 fps behöver gå ned hela vägen till enkla Maximum Performance, i princip helt utan grafiska effekter. Med reglaget i topp blir det mer eller mindre bildspel – ett snitt på endast 10 fps gör ingen människa glad.

attila 2015-02-11 19-39-02-79.png

Resultat med ytterligare grafikkort

För att testa ytterligare grafikkort används kvalitetsläget Quality, vilket bör ge spelbar bildfrekvens med de flesta kort. Redaktionen plockar en rad aktuella modeller från både Nvidia och AMD.

Redaktionen inleder med samtliga AMD-baserade grafikkort, vilka inbördes hamnar på relativt rimliga nivåer. Radeon R9 290X orkar inte riktigt nå 60 fps som snitt, R9 290 landar en noslängd bakom och R9 270X parkerar i tabellens botten.

Allt ställs dock på ända när Nvidias modeller äntrar scenen. Inte nog med att grafikkorten presterar distinkt bättre än motsvarande AMD-varianter, de slår dessutom i någon form av prestandatak som jämnar ut siffrorna rejält.

Förklaringen kan vara att processorn inte orkar med, eller att spelmotorn av annan anledning håller tillbaka modellerna i det aktuella kvalitetsläget. Det är oavsett tydligt att Nvidias drivrutiner i dagsläget är betydligt bättre optimerade för nya Total War – när Geforce GTX 960 drar jämnt med Radeon R9 290 finns ingen annan förklaring.

Vid den högre upplösningen ser det annorlunda ut. Samtliga grafikkort ligger mer naturligt placerade i förhållande till varandra, vilket tyder på att siffrorna inte begränsas på samma sätt.

Det handlar dock fortfarande om noterbart bättre prestanda för Nvidia tabellen igenom. Geforce GTX 980 är ohotad ledare, och i trion GTX 980, GTX 780 Ti samt GTX 970 landar samtliga före Radeon R9 290X.

attila 2015-02-11 19-39-41-52.png

Prestandakort i Extreme Quality-läget

Att försöka hålla rimliga bildfrekvenser i all ära, med tanke på att vissa modeller i någon mån hålls tillbaka kan det även vara roligt att se beteendet med reglagen i topp. Redaktionen kör därför några extratester med de snabbaste korten i Extreme Quality-läget, vilket bland annat betyder 4x MSAA.

1 920 × 1 080 pixlar (med/min)

2 560 × 1 440 pixlar (med/min)

R9 290X

22/16 fps

14/10 fps

R9 290

20/15 fps

13/9 fps

GTX 980

36/25 fps

23/15 fps

GTX 970

30/21 fps

19/12 fps

Med siffrorna inne är det åter tydligt att Nvidia i dagsläget dominerar stor när det kommer till Total War: Attila. Geforce GTX 980 springer cirklar runt båda Radeon-korten, och även GTX 970 kan utan problem hålla AMD-modellerna stången.

I inget fall handlar det dock om speciellt njutbar bildfrekvens. Toppnoteringen är ett snittvärde på 36 fps vid upplösningen 1080p, knappast silkeslent eller värt att notera i historieböckerna. Maxade inställningar och testsekvensen i Attila är helt enkelt för mycket för ett ensamt grafikkort.

Processorbelastning och renderingstider

Snabbtest i all ära, redaktionen passar även på att samla in lite ytterligare data. Processortestet körs med respektive flaggskepp vid kvalitet Quality och upplösningen 1080p. Renderingstiderna fångas upp under 60 sekunder vid högre 1440p, även där med kvalitet Quality.

attila_cpu_gpu_ab.png

Loggen talar sitt tydliga språk – inget av grafikkorten får jobba till max. Intressant nog är inte den totala processoranvändningen överdrivet hög heller, vilket pekar mot tveksamma optimeringar eller dåligt utnyttjande av flera kärnor. Det är i så fall knappast första gången – tidigare Total War-titlar har haft stora svårigheter inom samma område.

attila_290x.png
attila_980.png

Renderingstiderna rimmar väl med den subjektiva uppfattningen – testsekvensen är lite ryckig, hackig och bångstyrig i allmänhet. Båda läger presenterar tydliga frysningar som förstör flytet, något som även går att upprepa inne i själva spelet.

Med tanke på att det handlar om färsk spelkod och ännu ej optimerade drivrutiner är det svårt att dra på några större växlar över resultatet. Total War: Attila är i dagsläget rätt skakigt, men resultatet kan förhoppningsvis förbättras snabbt.