Skala mig hit och dit

En detalj som är lite rörig är att vi inte direkt får tillgång till lägre men passande upplösningar som 2560 × 1440 eller 2560 × 1080 pixlar. Det varierar dessutom med ditt grafikkort vad du kan göra eller inte göra, samt med vilken anslutning du använder. Nvidias drivrutiner kan enkelt med sin ”Custom…”-knapp skapa en anpassad upplösning och välja att skala i grafikkortet för att hålla bildens förhållande intakt.

aoc_u3477pqu_custom_nvidia.png

Kör du 2560 × 1440 direkt till skärmen (vi fick endast detta att fungera via Display port) kommer U3477PQU alltid att sträcka ut bilden på bredden. Du kan inte påverka bildförhållandet i skärmen på just den upplösningen, men det fungerar med en del andra varianter med 1440 pixlar på höjden. Här kan man alltså föredra att skala via grafikkortet i stället.

Det breda formatet 2560 × 1080 pixlar (typiskt för äldre och mindre 21:9-skärmar) kan vara önskvärt ifall du har ett tungdrivet spel och ett grafikkort som inte riktigt orkar med. Alternativt att spelet inte vill kliva upp till 3440 × 1440 pixlar. Där har vi ingen framgång med AMD:s grafikkort men Nvidias custom resolution bankar den biffen utan problem.

Värt att notera är att vi erbjuds lite olika upplösningsalternativ för Nvidias respektive AMD:s kort. Det är också olika vad som fungerar med Display Port och med TMDS-baserad signal för HDMI och DVI. Vissa av upplösningsalternativen vi erbjuds är riktigt udda. Vem vill till exempel köra 4:3-formatet 1792 × 1344 pixlar på den här skärmen?

aoc_u3477pqu-nvidia-res.PNG

Vad Nvidias:s drivrutin erbjuder för upplösningar

aoc_u3477pqu-amd-res.PNG

Vad AMD:s drivrutin erbjuder för upplösningar

Håll dig till 3440 × 1440 och DP

Lång historia kort är detta ganska rörigt. När du kliver ifrån skärmens 3440 × 1440 pixlar i signalen kan det sluta lite hur som helst. Här kan vi helt klart önska att AOC tog sig tid att bättre beskriva relevanta upplösningar i skärmens EDID och gav bättre möjligheter att för dig som användare prioritera bildförhållande eller pixelmappning. I ärlighetens namn är det fler än AOC som skulle behöva se över detta. Problemet är allmänt hos de allra flesta skärmar men det blir knppast bättre av att U3477PQU har en ovanlig pixelmatris.