Snabbtest: Grafikkort i The Outer Worlds

Snabbtest: Grafikkort i The Outer Worlds

Obsidian tar med oss till rymden med nya The Outer Worlds. SweClockers undersöker prestandan med 13 olika grafikkort.

Purfärska The Outer Worlds lanserar skarpt för alla idag. Många har längtat efter titeln, och även om det har varit blandade betyg bland recensenter är majoriteten positiva. Det vi på SweClockers är intresserade över är dock vad som krävs av grafikkortet för den optimala Halcyon-upplevelsen.

Screenshot (10).jpg

Av den anledningen sparkar Kenneth igång testbänken och letat rätt på 13 grafikkort för att se hur dessa står i spelet. Under huven sitter den beprövade motorn Unreal Engine, så rimligtvis borde titeln kunna flyta på relativt bra – beroende på detaljnivå såklart.

Snacka i den stora The Outer Worlds-tråden

Komponenter i testsystemen

Komponent

Modell

Tack till

Processor

Intel Core i7-8700K @ 4,7 GHz

Webhallen

Moderkort

Asus ROG Maximus X Hero

Asus

Minne

2 × 8 GB G Skill Trident Z RGB
3 200 MHz, 14-14-14-34

G.Skill

Grafikkort

  • AMD Radeon VII (16 GB)

  • AMD Radeon RX 5700 XT (8 GB)

  • AMD Radeon RX 5700 (8 GB)

  • AMD Radeon RX Vega 64 (8 GB)

  • AMD Radeon RX Vega 56 (8 GB)

  • Sapphire Radeon RX 580 Nitro (8 GB)

  • Nvidia Geforce RTX 2080 Ti Founders Edition (11 GB)

  • Nvidia Geforce RTX 2080 Super (8 GB)

  • Nvidia Geforce RTX 2070 Super (8 GB)

  • Nvidia Geforce RTX 2060 Super (8 GB)

  • Nvidia Geforce GTX 1080 Ti (11 GB)

  • Nvidia Geforce GTX 1080 (8 GB)

  • Nvidia Geforce GTX 1060 (6 GB)

Kylning

Noctua NH-D15

Noctua

Lagring

Samsung 860 EVO, 1 TB

Samsung

Nätaggregat

Seasonic Prime Ultra Titanium, 1 000 W

Seasonic

Chassi

Streacom BC1 Open Benchtable

Streacom

Skärm

Dell P2415Q

Operativsystem

Windows 10 Professional 64-bit (1903)

För detta snabbtest använder vi i vanlig ordning redaktionens testsystem, i vilket vi roterar 13 olika kort från AMD och Nvidia. Drivrutinerna som används är senaste tillgängliga för respektive tillverkare. Det innebär Radeon Software 19.10.2 samt Geforce Drivers 440.97 – båda med uttalade prestandaförbättringar för The Outer Worlds.

Screenshot (16).jpg

För att mäta prestanda används en slinga i början av spelet, vilken klockar in på 55 sekunder. Bildfrekvensen fångas med hjälp av mjukvaran OCAT för samtliga kort.

Prestanda vid olika detaljnivåer

Innan vi presenterar prestandamätningar från hela uppställningen grafikkort kan det vara intressant att se hur spelets olika förinställda detaljlägen påverkar bildfrekvensen. Därför plockar vi in de likvärdigt prissatta Geforce RTX 2060 Super och Radeon RX 5700 XT för en snabb jämförelse.

Radeon RX 5700 XT

1 920 × 1 080

2 560 × 1 440

3 840 × 2 160

Low

132/85 FPS

95/74 FPS

50/43 FPS

Medium

121/78 FPS

87/62 FPS

46/36 FPS

High

112/76 FPS

79/58 FPS

42/33 FPS

Very High

95/68 FPS

64/51 FPS

34/29 FPS

Ultra

87/56 FPS

60/48 FPS

32/27 FPS

För AMD:s räkning går det att pressa upp Radeon RX 5700 XT till förinställda Ultra även i 2 560 × 1 440 pixlar, med risk för fall i bildfrekvens i vissa scener. Annars är det inga problem att ställa ned detaljnivån utan att någon större förlust rent grafiskt. Däremot är allt i 4K UHD-upplösning nästintill ospelbart.

Geforce RTX 2060S

1 920 × 1 080

2 560 × 1 440

3 840 × 2 160

Low

136/88 FPS

104/74 FPS

56/46 FPS

Medium

125/79 FPS

94/63 FPS

51/41 FPS

High

117/76 FPS

85/56 FPS

46/36 FPS

Very High

101/68 FPS

71/52 FPS

37/31 FPS

Ultra

90/58 FPS

65/50 FPS

35/29 FPS

Nvidia följer lite samma tema där allt upp till 2 560 × 1 440 pixlar är spelbart, men rekommendationen är åter att undvika 4K UHD-upplösning. Samma sak gäller även här, det finns gott om möjligheter att tumma på detaljnivån utan att spelet ser markant sämre ut.

Screenshot (23).jpg

Prestanda med olika grafikkort

Med undersökningen av detaljnivåer avklarad väljer vi ut förinställda "Ultra" för testet med de 13 grafikkorten. Upplösningen som testas är 1 920 × 1 080, 2 560 × 1 440 samt 3 840 × 2 160 pixlar.

Med spelet i lägsta upplösningen 1 920 × 1 080 pixlar så klarar nästintill samtliga kort att hålla sig över 60 FPS-gränsen, där enbart Geforce GTX 1060 och Radeon RX 580 inte håller måttet. Annars tar Nvidia hand om toppen av listan, där första Radeon i form av RX 5700 XT hamnar bakom RTX 2060 Super.

Vidare till nästa upplösning. Där presterar fortfarande Nvidia bra i titeln, medan Radeon RX 5700 XT har det kämpigt i mitten av listan. Närliggande hittas även Radeon VII som inte tyckts kunna utnyttja sin fulla potential i The Outer Worlds.

Sist men inte minst är 4K UHD-upplösningen där ingen av korten klarar att hålla sig ovanför 60 FPS-gränsen. Prestandan går verkligen ned till botten när så pass många pixlar slängs in i leken.

Sammanfattande tankar

Här brukar det stå några korta ord om spelet, men om sanningen ska fram så har undertecknad bara sprungit exakt samma slinga hela tiden och inte hunnit se något annat i världen. Så illa att inte ens ett enda skott har avlossats, men det lär nog ändras i helgen när spelet ska testas på riktigt.

FZ recenserar The Outer Worlds på PC

Screenshot (6).jpg

Prestandamässigt ska det inte vara några större problem att driva runt titeln, men lägre prestandaklasser får tumma lite på detaljnivåerna. Lyckligtvis så märks det väldigt lite skillnad på Low och Ultra medan bildfrekvensen ökas markant.

Det gäller då i upplösningarna 1 920 × 1 080 och 2 560 × 1 440 pixlar, där 4K UHD uppenbarligen är för tungdrivet även för prestandamonstret Geforce RTX 2080 Ti. Det kan finnas möjlighet att kunna driva runt spelet i lägsta detaljnivån, men det känns lite motsägelsefullt med tanke på upplösningen.

Titeln lanseras idag på Epic Games Store och i Windows Store inom Game Pass för PC. Kommer du köpa spelet eller har du redan börjat? Dela med i kommentarerna!

Skicka en rättelse
0

SweClockers Awards – intervju med vinnarna

Glada vinnare i SweClockers Awards stod på rad för att byta några ord med Lars "Lan" Levin under SweClockers Live! den 9 november. Läs mer

25

Tyskland tvingar Apple att öppna upp mobila betalningar över NFC

Åtkomst till NFC-kretsarna i Apples Iphone-telefoner är låst till företagets egna funktioner, något en tysk domstol nu tvingar företaget att öppna upp. Läs mer

14

Deepcool frälser grafikkortshållare med RGB

För den som är rädd att grafikkortet knäcker moderkortet släpper Deepcool ett ställ med både RGB-belysning och genomdragning av kablar. Läs mer

35

Diablo II i uppdaterad version är osannolikt

De ursprungliga utvecklarna bakom Diablo II förklarar att källkoden är förlorad och att allt skulle behöva göras om till en remaster. Läs mer

11

MSI Cubi 5 10M ger sex kärnor och 64 GB DDR4 i kubformat

Den kompakta kubdatorn MSI Cubi 5 10M bestyckas med sexkärniga Intel Comet Lake, 64 GB primärminne och trådlöst Wifi 6. Läs mer

89

Valve avslöjar Half-Life: Alyx

Hela 15 år efter Half-Life 2 är det dags för en ny del, men den som hoppats på att Valve lärt sig räkna till 3 lär bli besviken. Läs mer

95

Star Wars: Science Fiction eller Fantasy?

Vilken genre Star Wars ingår i är en vattendelare. Är den episka sagan Fantasy i rymdmiljö eller handlar det om Science Fiction? Läs mer

I samarbete med AOC
18

Testpilot: AOC 24G2U – 24-tums IPS-skärm för spel till pangpris

Dinoman testar det senaste AOC har att erbjuda i deras budgetsegment för bildskärmar inriktade mot PC-spelare. Läs mer

181

Google Stadia – vad är det och vad ingår?

Det är inte alldeles glasklart vad Google Stadia är och vad som ingår. Här går SweClockers igenom på djupet, i artikel såväl som i video. Läs mer

97

Jämnt rymdskägg i quiz om sci-fi i spel

Utöver debatt om huruvida Star Wars är sci-fi eller fantasy visade förra veckans quiz om sci-fi i spel jämnt fördelade resultat. Läs mer

91

Svenskt 5G försenas av säkerhetspolitiska skäl

Den tidigare planerade auktionen av 5G-frekvenser skjuts på framtiden på grund av en ny säkerhetspolitisk lagändring. Läs mer

29

AMD "Navi" med ray tracing visas på CES 2020

I början av januari avtäcker AMD nästa generation av grafikarkitekturen RDNA med bland annat hårdvarustöd för ray tracing. Läs mer