Snabbtest: Grafikprestanda i Doom Eternal

Snart släpps nästa del i Doom-serien. SweClockers laddar upp testriggen och testar 12 grafikkort i purfärska Doom Eternal.

Spelserien Doom är en given klassiker när det kommer till FPS-genre där första titeln släpptes år 1993. För fyra år sedan tog Bethesda upp manteln och startade om serien ihop med Id software, där resultatet blev Doom (2016), och om bara några dagar är det dags för uppföljaren Doom Eternal. Givetvis har SweClockers prestandatestat titeln.

Doom_eternal-1.jpg

Under huven sitter spelmotorn Id Tech 7 som har högre texturer än föregående motorn och klarar av dubbelt så stora spelytor. Maximala bildfrekvens har också ökat till 1 000 FPS från tidigare 200 FPS, som gör undertecknad väldigt glad.

Komponenter i testsystemen

Komponent

Modell

Tack till

Processor

Intel Core i7-8700K @ 4,7 GHz

Webhallen

Moderkort

Asus ROG Maximus X Hero

Asus

Minne

2 × 8 GB G Skill Trident Z RGB
3 200 MHz, 14-14-14-34

G.Skill

Grafikkort

  • AMD Radeon VII (16 GB)

  • AMD Radeon RX 5700 XT (8 GB)

  • AMD Radeon RX 5700 (8 GB)

  • AMD Radeon RX Vega 64 (8 GB)

  • AMD Radeon RX Vega 56 (8 GB)

  • AMD Radeon RX 390 (8 GB)

  • Nvidia Geforce RTX 2080 Ti Founders Edition (11 GB)

  • Nvidia Geforce RTX 2080 Super (8 GB)

  • Nvidia Geforce RTX 2070 Super (8 GB)

  • Nvidia Geforce RTX 2060 Super (8 GB)

  • Nvidia Geforce GTX 1080 Ti (11 GB)

  • Nvidia Geforce GTX 1070 (8 GB)

Kylning

Noctua NH-D15

Noctua

Lagring

Samsung 860 Evo, 1 TB

Samsung

Nätaggregat

Seasonic Prime Ultra Titanium, 1 000 W

Seasonic

Chassi

Streacom BC1 Open Benchtable

Streacom

Skärm

Dell P2415Q

Operativsystem

Windows 10 Professional 64-bit (1903)

För prestandatestet i Doom Eternal används testsystemen för grafikkortsrecensioner, med en överklockad Core i7-8700K i hjärtat av systemet. Totalt används 12 stycken grafikkort från Nvidia och AMD som sträcker sig från dagens prestandamonster till gamla klassiker som fortfarande finns bland användarna.

Doom_eternal-11.jpg

Testslingan är från banan Hell On Earth med en längd på 45 sekunder för varje kort, där mjukvaran OCAT används för att snappa upp bildfrekvensen. Redaktionen fick ta del av tidiga drivrutiner från både Nvidia och AMD, vilka är Geforce Drivers 442.61 respektive Radeon Software 20.3.1 Beta.

Prestanda vid olika detaljnivåer

Innan vi presenterar prestandamätningar från hela uppställningen grafikkort kan det vara intressant att se hur spelets olika förinställda detaljlägen påverkar bildfrekvensen. Korten som används är Radeon RX 5700 och Geforce RTX 2060 Super för att jämföra hur dessa hamnar ställt mot varandra.

Radeon RX 5700 (8 GB)

1 920 x 1 080

2 560 x 1 440

3 840 x 2 160

Low

172/131

126/100

72/59

Medium

159/118

116/89

65/52

High

144/107

106/82

60/49

Ultra

142/105

104/79

59/47

Nightmare

141/103

104/78

58/47

Ultra Nightmare

140/102

103/78

48/37

Detaljnivåerna Ultra Nightmare till High ser marginell skillnad i upplösningarna 1 920 x 1 080 och 2 560 x 1 440 pixlar. Däremot blir det märkbar prestandaförlust i 4K UHD-upplösning som är på gränsen till spelbart i detaljnivån High. Med spelet ställt till Medium eller Low blir det en väldigt trevlig prestandahöjning för den lägsta upplösningen.

Geforce RTX 2060S FE (8 GB)

1 920 x 1 080

2 560 x 1 440

3 840 x 2 160

Low

138/99

101/70

59/41

Medium

134/95

94/64

55/38

High

121/88

86/64

50/37

Ultra

117/75

77/54

46/34

Nightmare

111/78

76/56

46/34

Ultra Nightmare

109/73

69/50

42/30

Den gröna sidan ser inte lika högra siffror som konkurrenten och blir därför större skillnader för varje detaljnivå. Även lägsta detaljnivån med lägsta upplösningen har svårt att nå samma bildfrekvens som röda lagets högsta inställningar, och gissningsvis handlar det om optimering när kortet bör vara närmare Radeon RX 5700 än vad siffror antyder.

Doom_eternal-4.jpg

Prestanda med olika grafikkort

Med detaljnivåerna avklarade är det dags att kika på fler grafikkort. Detaljnivån för samtliga är högsta Ultra Nightmare, som körs i upplösningarna 1 920 × 1 080, 2 560 × 1 440 och 3 840 × 2 160 pixlar.

I vanlig ordning så placeras Geforce RTX 2080 Ti i toppen av listan med Radeon RX 5700 XT närmst bakom. AMD ser ut att prestera väldigt bra i Doom Eternal där både RX 5700 XT och Radeon VII hamnar ovanför Geforce RTX 2080 Super.

Med upplösningen i 2 560 × 1 440 pixlar blir ställningen dramatisk annorlunda där Geforce RTX 2080 Ti och Radeon VII hamnar på samma nivå. Toppen av listan tas nästan helt över av AMD som verkligen visar framfötterna i Vulkan-baserade speltiteln.

Med spelet ställt till 4K UHD kliver Radeon VII upp på ett betryggande ledning över Geforce RTX 2080 Ti, där den stora mängden grafikminne verkar göra större nytta än väntat. Utöver det är den knappt några grafikkort som klarar att driva spelet i den högsta upplösningen med en vettig bildfrekvens.

Sammanfattande tankar

Första intrycket av Doom Eternal är att titeln verkar mycket mer tungdriven än förra spelet från 2016, som troligen är roligare för redaktionen än för spelarna. Det var heller inte helt oväntat när utvecklarna själva gick ut med systemkraven som var betydligt högre än tidigare Doom-titel.

Doom_eternal-8.jpg

Samtidigt har undertecknad upplevt väldigt stora prestandaskillnader beroende på område och även om det finns någon specifik detalj med i bild. I en del av testslingan finns det rök och varje gång det kommer in i bild sjunker bildfrekvensen markant.

Sett till detaljnivåerna så märks det inga större skillnader mellan Low och Ultra Nightmare, och under stridens hetta kommer ingen märka lägre detaljnivå på en växt eller stenvägg. Med det sagt så är det inga fiender i testslingan så vet inte hur texturerna ändras på demonerna i lägsta detaljnivån.

Trots att Doom Eternal är något krävande är det verkligen inte omöjligt att få till en bra spelupplevelse med en lägre detaljnivå. Skulle inte det räcka finns det även möjlighet att skala ned upplösningen, alternativt skala upp också om det finns extra kraft för det.

Doom_eternal-5.jpg

Under den korta speltiden som undertecknad hann med så handlade majoriteten av det om att samla in ammunition, som antingen ligger löst ute i världen eller att dräpa fienderna på speciella sätt för att få påfyllning. Det blir väldigt mycket resurshantering och mindre skjuta-på-allt-som-rör-sig som många vill ha i ett Doom-spel.

Doom Eternal lanseras skarpt på fredag den 20:e mars på Steam, Bethesda Launcher, Xbox One och Playstation 4.

Kommer du hoppa in direkt och spela vid lansering? Dela med dig i forumet!

Skicka en rättelse
16

Anton och Jonas packar upp hemlig modermodem-byggsats

I dagsläget är det inte många hemanvändare som bygger datorer av enskilda kretsar. Det kanske finns en anledning till det. Läs mer

42

Half-Life 3 skrotades som resultat av spretig utvecklingskultur inom Valve

En dokumentär om Valve avslöjar att Half-Life 3 varit under utveckling, men skrotades efter problem med spelmotorn Source 2. Läs mer

19

Youtube är inte skyldiga att lämna ut IP-adresser

Det tyska filmbolaget Constantin Film Verleihs försök att kräva uppgifter från Youtube skördar inga framgångar i EU-domstolen. Läs mer

23

Intel "Rocket Lake" kan få flertrådning som inte matchar kärnorna

Nästa generations Intel-processorer "Rocket Lake" kan bli först med den udda konfigurationen åtta kärnor och tolv trådar. Läs mer

13

Designa SweClockers nästa musmatta

Det är dags för nya musmattor där medlemmarna får vara med och designa och sedan rösta fram motivet som ska prägla mattorna. Läs mer

2

Microsoft arbetar på utökad säkerhet i Windows 10-kärnan

Kernel Data Protection ska utöka systemets skydd mot angrepp som försöker korrumpera data eller söker förhöjda rättigheter. Läs mer

18

Western Digital introducerar hårddiskar med tekniken EAMR

De enterprise-klassade hårddiskarna gör entré för EAMR, där elektricitet gör det möjligt att öka lagringsdensiteten. Läs mer

23

Nvidias senaste drivrutin optimerar för spelet Death Stranding

I forumet tipsar medlemmen Ragnarok om att Nvidias nya drivrutin optimerar för spelen Death Stranding och Horizon: Zero Dawn. Läs mer

65

SweClockers intervjuar OVPN om bataljen med filmbolagen

Efter nyheten om att VPN-leverantören OVPN blir nästa måltavla för filmbolagen uppstod många frågor, vilka bolaget här svarar på. Läs mer

29

En genomgång av Android-upplevelsen i telefonen Surface Duo

Windows Central går igenom användarupplevelsen i Surface Duo, Microsofts kommande Android-telefon med två skärmhalvor. Läs mer

100

Chieftec släpper 20 år försenat datorchassi

Med estetik och behov anpassade för år 2000 avtäcker Chieftec en nygammal datorlåda med fem externa 5,25- och 3,5-tumsplatser. Läs mer

42

Nvidia Geforce RTX 3060 introducerar kretsen GA106 efter flaggskeppen

Mellanklassens grafikkrets sägs hamna i samma prisklass som Geforce RTX 2060, och lanseras några månader efter toppmodellerna. Läs mer