Permalänk
Medlem
Skrivet av Leon1:

Hur vet man vilken pekplatta man har?

Det står i enhetshanteraren om inte annat. Sen kan du ju även kolla om du har ett program igång längst ner till höger (sry tappat vad det heter där nere) som heter "Synaptics pekdon", förutsatt att du inte formaterat och skippat installera drivrutinen igen:)

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Tja!

Ni som haft denna dator en längre tid nu, har ni haft några problem med den? Så som problem med tangentbord, överhettning mm. vad som helst. Är rikitgt sugen på köpa en, men är lite tveksam till Acer då jag har haft 3 datorer tidigare som jag varit allt annat än nöjd med. Det är iofs 3 år sen jag sist ägde en Acer.

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyrgrim:

Tja!

Ni som haft denna dator en längre tid nu, har ni haft några problem med den? Så som problem med tangentbord, överhettning mm. vad som helst. Är rikitgt sugen på köpa en, men är lite tveksam till Acer då jag har haft 3 datorer tidigare som jag varit allt annat än nöjd med. Det är iofs 3 år sen jag sist ägde en Acer.

Tacksam för svar!

Jag har haft min sen juli/augusti nån gång nu, och jag upplever inga "hemska" problem.
Det enda att klaga på är nätverkskortet som är sådär, satt uppkopplad till samma wlan som en asus n43JF, jag hade hälften så bra mottagning som asusen. Dock ska väl detta lösas med ett INtel 6200 wifikort som är beställt.

Forstsättningsvis har jag inte fåt ubuntu att funka på acern, men asusen funkade allt på utan minsta problem. Mer specifikt är det drivrutinsproblem, inget wifi, ethernet, switchable graphics och datorn går på full klock konstant så datorn blir rätt varm då. allt detta endast med ubuntu 10.04

TGB flexar lite, men inget märkbart.

Skärmen har otroligt kass betraktningsvinkel, men jag har vant mig.

Hårddisken klickar som fan, drygt. Ska byta till ssd och hoppas att hddn håller som extern.

Detta är väl allt jag har att klaga på, resten är fantastiskt med denna datorn.
Kanske ska tillägga att jag har 14tums modellen (4820TG), den med mest värmeproblem.

Visst blir datorn varm när man spelar, men jag har aldrig märkt att den throttlar ett dugg. måste påstå att den blev varmare av ubuntu än COD4/DiRT2 etc.

så jag säger bara KÖP ifall du står ut med halvkasst wifi och inte tänker köra ubuntu:D:P

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk

Går det att återinstallera all bloatware som kom med från början på något sätt?
Typ få den med "factory settings".

Tyrgrim> Jag är inte supernöjd med min, fast å andra sidan spelar jag inte, utan vill bara surfa bekvämt. Prestandan är inte det jag stör mig på, utan touchpaden! Men ska du bara spela så lär du använda separat mus ändå... Om du vill köpa en splirrans 3820tg m. 3 års drulleförsäkring (ersätter datorn vid olycka, ingen självrisk eller värdenedsättning) värd 2k, så hör av dig!

Nypriset var 9870:- men jag begär 9000:- Se min annons här på sweclockers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av farbrorjoakim:

Tryck på F2 snabbt som tusan direkt efter start, då kommer du in i bios. Under fliken advanced, tror jag, finns alternativ för swichable graphics och där väljer du discrete istället och voila så kör den ATI konstant.

Tack!

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av klirre:

Det står i enhetshanteraren om inte annat. Sen kan du ju även kolla om du har ett program igång längst ner till höger (sry tappat vad det heter där nere) som heter "Synaptics pekdon", förutsatt att du inte formaterat och skippat installera drivrutinen igen:)

Precis det jag har gjort så jag har ingen aning om vad jag har. Hittar heller inget i enhetshanteraren.

Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Permalänk

Bumpar min fråga, någon som vet om man kan göra/ladda ner en "factory reset" eller installera alla program som var med från början?

Permalänk
Skrivet av thundercat:

Bumpar min fråga, någon som vet om man kan göra/ladda ner en "factory reset" eller installera alla program som var med från början?

Acer Support - Frequently Asked Questions list for How to use Acer eRecovery

Visa signatur

Asus EeePC 1215n

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leon1:

Precis det jag har gjort så jag har ingen aning om vad jag har. Hittar heller inget i enhetshanteraren.

Konstigt, min står det klart och tydligt i enhetshanteraren->möss och pekdon: "Synaptics PS/2 Port TouchPad"

Kan dock inte svara för de som har den "andra" touchpaden.

Thundercat:
Jag har absolut inga problem med min touchpad? vilken sort har du? min är riktigt bra enligt mitt tycke, klår alla andra jag testat (kanske jag som inte är så petig). Om det var du som jämförde med mac så kan jag inte uttala mig, aldrig ens rört en macbook (hemska tanke).

Visa signatur

Permalänk

Doh! så lätt trodde jag inte det skulle vara, thx!

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

En massa text

3820TG skiljer ju sig markant på kylningen mot 4820TG. Skiljer sig väl på det mesta förutom speccen antar jag även om jag inte kollat inuti båda datorerna. I vart fall så håller sig min dator på väldigt bra nivåer, även under spel där jag aldrig hör fläkten även när den är överklockad. Visst, om jag stänger av ljudet helt och lyssnar så hör man ju fläktarna men inget störande.

Min hårddisk är faktiskt knäpptyst. Funderade på att sätta in min gamla 7200 RPMare i datorn men jag kom på att den låter rätt mycket mer så jag får nog köpa en såndär hybriddisk som ska vara tyst istället.

Skrivet av klirre:

Konstigt, min står det klart och tydligt i enhetshanteraren->möss och pekdon: "Synaptics PS/2 Port TouchPad"

Kan dock inte svara för de som har den "andra" touchpaden.

Thundercat:
Jag har absolut inga problem med min touchpad? vilken sort har du? min är riktigt bra enligt mitt tycke, klår alla andra jag testat (kanske jag som inte är så petig). Om det var du som jämförde med mac så kan jag inte uttala mig, aldrig ens rört en macbook (hemska tanke).

Kanske så är ALPS-plattorna mycket sämre än synaptics-plattorna? Jag har en ALPS i min och får säga att synapticsplattan i min gamla Dell var mycket skönare att använda.

Permalänk

Yup, sitter en ALPS-platta i min, och den är ljusår sämre än den touchpad som sitter i 2010-macbooken. Det var förvisso väntat, men ALPS-plattan är också riktigt dålig i jämförelse med den synapticsplatta jag hade på gamla lappen.

Permalänk
Medlem

nån som vet hur man får ut full kapasitet av nätverkskortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blendan:

nån som vet hur man får ut full kapasitet av nätverkskortet?

Det trådlösa? mitt var helkasst (broadcom) hade bara 50% hastighet jämfört med andra laptops så jag köpte ett intel 6200 wifi-kort och skruvade i. gick från 11mbit/s till 48 som ingenting. det är typiskt acer att snåla in på allt som inte står i specs när man köper datorn...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har nyligen gjort en clean installation av windows 7, allt fungerar bra förutom att jag inte får ut någon bild genom hdmi och vga (bara en stillbild av bakgrundsbilden). Vad kan jag ha glömt att installera?

Efter att jag installerat om windows 7 så blev det mycket mycket högre nedladdningshastighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krstuns:

Jag har nyligen gjort en clean installation av windows 7, allt fungerar bra förutom att jag inte får ut någon bild genom hdmi och vga (bara en stillbild av bakgrundsbilden). Vad kan jag ha glömt att installera?

Efter att jag installerat om windows 7 så blev det mycket mycket högre nedladdningshastighet.

Du har antagligen utvidgat ditt skrivbord till den andra skärmen. Drar du muspekaren "över" högerkanten av din primära skärm kommer din muspekare att hamna på skärmen med "stillbilden" av din bakgrundsbild.

Vad vill du göra? Klona skärmen, enbart använda den andra skärmen?

Tryck FN + F5 så får du upp inställningar för skärmdelning. Vet dock inte om detta fungerar om man kör på det integrerade grafikkortet, men det fungerar när man kör ATi-kortet.

Annars finns det i kontrollpanelen för respektive grafikkort.

Även Windows 7 har en egen snabbinställning för skärmdelning. Windowstangent + P (som i projektor).

Permalänk
Medlem

Tack nu fungerar det jättebra!

Permalänk
Medlem

Finns det någon inställning som gör att datorn inte stänger av sig när man viker ihop skärmen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av krstuns:

Finns det någon inställning som gör att datorn inte stänger av sig när man viker ihop skärmen?

Energialternativ (batteriet nere till höger i win)-> "ange vad som händer när datorns lock stängs" (vänstra spalten)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej.
Jag råkade installera alps drivrutiner för styrplattan när jag har synaptics. Det funkade bra med de drivrutinerna men nu ville ändå ha tillverkarens drivrutiner. Jag får styrplattan att funka efter bytet av drivrutin men kan inte göra några inställningar i synaptics program. Inga zoomfunktioner eller scrolla med två fingrar m.m fungerar t ex. Har avinstallerat alps drivrutiner i både enhetshanteraren och i "ta bort program" i kontrollpanelen. Kan det ligga kvar nått annat och störa eller?
Försöker jag starta moodpad får jag ett felmeddelande om att det saknas drivrutin.

Permalänk
Medlem

Köpte min Acer från Inet för fyra månader sen. Imorse när jag startade datorn märkte jag direkt att den gav ifrån sig ett annorlunda ljud.

Tidigare har datorn varit i princip ljudlös, bortsett från att fläktarna varvat i några sekunder någon gång per timme. Då har det dock bara varit "luften" som låtit men idag ger den sig ifrån ett högre och annorlunda ljud (mer "mekansikt" än jämfört med det tidigare ljudet) som dessutom varar bra mycket längre. Är detta något jag måste acceptera eller vad ska jag göra?

Försökte få med ljudet på film: YouTube - Surr
Det är ljudet under första 10 sekunderna jag menar, sen slutar det tillfälligt och ljudbilden bli den normala igen.

Permalänk
Medlem

Fläktar slits och börjar låta mer efter ett tag om det är dålig kvalite på dem, tycker att tillverkningsgarantin borde gälla.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför bilden hackar när jag kör youtube i 1080p fullskärm (har låtit den buffra), det gjorde det inte innan min cleaninstall av windows7. Vad kan jag ha glömt att installera? Kan det vara någon grafikinställning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krstuns:

Jag förstår inte varför bilden hackar när jag kör youtube i 1080p fullskärm (har låtit den buffra), det gjorde det inte innan min cleaninstall av windows7. Vad kan jag ha glömt att installera? Kan det vara någon grafikinställning.

Vilket grafikkort kör du på? Fixar det integrerade Intelkortet fullHD? Har du aktiverat maskinvaruaccelration i Flash (Högerklicka på flash->Inställningar->Fliken längst till vänster-> Bocka i Aktivera maskinvaruacceleration).

Permalänk
Medlem

Hey clockers!

Har liten fråga till alla er 3820tg ägare. Köpte min 3820 från komplett för 2 veckor sedan, har testat den ordentligt i diverse benchmarks. Har i5 460M CPU med HD5650M GPU. Processorn går inte att överklocka alls. Hittar ingen clockgen som funkar i SETFSB.
Nu till grafikkortet- folk på Owners Lounge kan köra på 750 Core 1100 Memory, 100% stabilt i spel. Mitt grafikkort överklockar till runt 700/1080 men allt fryser efter 10~ minuter av BC2.

Min fråga är egentligen vad ni har för högsta överklockning på GPUn och ifall någon lyckats klocka i5 460m processorn?

Permalänk
Medlem

Hej!

Min svåger har en Acer TimelineX som har fungerat bra den senaste tiden.

Dock här om dagen blev uppkopplingen väldigt segt och nu när han kopplar in den på hdmi till tvn så blir det otroligt segt! När han kör utan så fungerar det hur bra som helst!

någon som har tips på om hur lösa?

Mvh

Permalänk

Hörni gott folk, ser ett gammalt inlägg här från augusti där någon hade följande problem:

Skrivet av Liath:

Ok, då är det något knas på min sida. Har avinstallerat ATIs grafikdrivrutiner och kört Driver Cleaner. Har nu lagt in ATI kortet igen. Försöker sedan följa detta:

1. Installera Acer ATI vga driver från din backup / alternativt ladda hem från Acers hemsida: Acer Europe - Service & Support, Drivers & Utilities, Downloads
2. Installera Intel HD Graphics driver: Support Intel
3. Gå in i BIOS (F2 på uppstart) och ställ in Graphic Mode till discrete under den andra fliken: ImageBam - Fast, Free Image Hosting and Photo Sharing
4. Installera senaste ATI Catalyst drivern ovanpå allt: Graphics Drivers & Software
5. Starta om datorn, gå tillbaks till BIOS och ändra tillbaks till switchable.
6. Nu ska allt fungera

Dock säger datorn ifrån på steg 2 och ger följande felmeddelande: Den drivrutin som installeras nu har inte validerats för den här datorn. Inskaffa korrekt drivrutin från datortillverkaren. Installationen har avslutats.

Jag kunde inte se att killen fick något bra svar och heller ingen uppföljning på hur det gick för honom, och nu sitter jag själv i samma båt med min 3820TG.

Köpte datorn för två månader sedan, skaffade då en ny Seagate Momentus på 500GB som kraschade i helgen, fick den utbytt igår och har installerat om Windows på den men när jag nu ska försöka dra in ATIs catalyst-drivrutiner så fastnar jag alltså i punkt 2 på listan här ovan p.g.a felmeddelandet som Liath beskriver.

Hilfe bitte

Edit: har även hittat en annan drivrutin för Intel HD Graphics som inte ger just meddelandet om att drivrutinen inte skulle vara validerad, däremot får jag fortfarande ett felmeddelande om att det helt enkelt inte går att installera den... :/

Visa signatur

Acer TimeLineX 3820TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Madster:

Hey clockers!

Har liten fråga till alla er 3820tg ägare. Köpte min 3820 från komplett för 2 veckor sedan, har testat den ordentligt i diverse benchmarks. Har i5 460M CPU med HD5650M GPU. Processorn går inte att överklocka alls. Hittar ingen clockgen som funkar i SETFSB.
Nu till grafikkortet- folk på Owners Lounge kan köra på 750 Core 1100 Memory, 100% stabilt i spel. Mitt grafikkort överklockar till runt 700/1080 men allt fryser efter 10~ minuter av BC2.

Min fråga är egentligen vad ni har för högsta överklockning på GPUn och ifall någon lyckats klocka i5 460m processorn?

Jag kör runt 610/1010 och jag får temperaturer uppemot 70*C efter en stund i Borderlands. Tror inte min pallat så höga klockfrekvenser utan att bli ganska svettig. Får pröva någon gång i framtiden.

Permalänk
Medlem

Har haft min 3820TG med i5 i cirka en månad och är inte så nöjd. Batteritiden verkar ju helt omöjlig att få över 6 timmar hur snällt man än använder den!? (Dåligt av Acer att marknadsföra att det räcker i 8 timmar.) Fläktarna går hela tiden trots att jag använder den på plant underlag och surfar lugnt utan musik eller videoklipp. Är det så för er andra också? Funderar på att häva köpet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henrikf:

Har haft min 3820TG med i5 i cirka en månad och är inte så nöjd. Batteritiden verkar ju helt omöjlig att få över 6 timmar hur snällt man än använder den!? (Dåligt av Acer att marknadsföra att det räcker i 8 timmar.) Fläktarna går hela tiden trots att jag använder den på plant underlag och surfar lugnt utan musik eller videoklipp. Är det så för er andra också? Funderar på att häva köpet.

Att batteritiden inte stämmer är ju något man måste räkna med när man köper vilken batteridriven produkt som helst.

Låter väldigt konstigt att dina fläktar går hela tiden. Mina går nästan aldrig vid vanlig surf (med musik). Dock använder jag flashblock till mitt Chrome då flashreklam och skit är det värsta på jorden för en bärbar dator. Kan det vara så att du surfar på sidor med mycket flashinnehåll? Då är det inget konstigt faktiskt.