Tänk på att man bara får runt 80% ut ur en dubblering av beräkningsenheter. Det har arit sant sedan man först kopplade ihop 2 386'or, och är sant än i dag. Med andra ord drygt en femtedel av de 80%'en man byggt på med går förlorade. Det lämnar typ 65% kvar. Och för alla de som svär över HT... Det här är HyperThreading, när man är villig att ta det steget längre, och frångå en standard design på beräkningsenheterna.
Fakta? Sli / Crossfire har kraft för upptill 98% dubblering, så de du säger utan fakta tror jag inte på.
Allt vi har i dagsläget är spekulationer, men jag misstänker att mängden cache är en avvägningsfråga, och att man valt mängden man har, för att försöka få en konkurrenskraftig CPU. Med tanke på hur mycket fler CPU'er som blir skräp när man ökar ytan, så är det den enda anledningen till att introducera CPU'n med så mycket cache. Hade man haft en mer konkurrenskraftig CPU, hade man snålat på cache, och fått ned tillverkningspris, och ökat yield'en.
Eller så är den största flaskhalsen på konsumentmarknaden data till CPU å därav prias cache så CPU ens har nåt å jobba med.
AMD själva säger väll att den ska vara jämförbar med en 2600...
Fakta?
Givet att chippet är så mycket större, och tidigare erfarenheter av vad chipyta gör med elförbrukningen, så är det en gissning med hög sannolikhet för att vara korrekt. Precis som med så mycket annat vet vi inte innan det är testat, men sedan när var SWEC's medlemmar av typen "vänta och se" ?
Du drar en liknelse å sen betonar på SWEC-medlemmar int kan vänta. Jo de e bra du gräver din egna grop.
6st 4GB minnen kostar lite drygt hälften av vad 4'a 8GB minnen kostar. Jag skulle tro att det för de flesta innebär att de kan stoppa i mer minne. Inte för att de maximerat moderkortets kapacitet, utan för att plånboken sträcker sig så långt.
Personligen stoppar jag 4x4GB i SB burkar för spel och 2x4GB SB burkar för kontor. Men det är ju eftersom det inte är jag som betalar...
B!
6x2(x2)=580:- för 24GB || 580/24=24.16kr/GB
2x8(x2)=1016:- för 32GB || 1016/32=31.75kr/GB
En diff på 23,91% å inte 50%
Samt varför använda 8GB ram i x64 (förmodar då de) till spel?
Hela din comment luktar tonfisk utan data/underlag för vad du säger.
Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.