Kan inte surfa samtidigt som torrents är på (comhem, cg3100, d-link dir-100 router)

Permalänk
Medlem

Kan inte surfa samtidigt som torrents är på (comhem, cg3100, d-link dir-100 router)

Hej!

Jag har comhem 100/10 Mb/s, CG3100 modem/gateway, och en D-Link DIR-100 router efter det. Mitt problem är att jag inte kan surfa alls om jag har torrents på, även om jag inte tankar särskilt snabbt. Jag har inget problem med hastighet eller något annat.

Jag läste denna tråd http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-...
där föreslogs det att man skulle stänga av IP Flood Detection eller sätta CG3100 i bridge mode (NAT av), vilket jag har gjort, men utan framgång. Routern (DIR-100) är samma som jag hade innan jag fick comhem, och den har alltid funkat bra; jag har inte haft detta problem förut med samma router.

Någon som vet vad felet kan vara? Det känns som att det är någon inställning jag missat någonstans eller liknande för detta händer som sagt även om jag inte torrentar snabbt, säg bara 5-10% av max, och det börjar funka omgående efter jag stänger av torrentsen.

Permalänk
Medlem

Det är antagligen pga. att du har för många aktiva connections. Testa att sätta en limit på antal aktiva connections i ditt torrentprogram.
Antagligen din router/modem som flaskhalsar.

Permalänk
Medlem

Hur många tror du man kan ha? Hade har alltid haft 200 som max förut, fast det kanske inte användes eftersom jag hade 10/1 Mb/s uppkoppling tidigare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zelloxy:

Det är antagligen pga. att du har för många aktiva connections. Testa att sätta en limit på antal aktiva connections i ditt torrentprogram.
Antagligen din router/modem som flaskhalsar.

Jag kör med 4G modem, (TRE - 14mbit). Om jag har den "vanliga" begränsningen på 8aktiva anslutningar så tankar jag bara ca 200-400kb/s, men när jag ändrar denna till 20 000 så tankar jag ca 2mb/s, vilket enligt mig anses som "okej". Så jag tycker inte att han ska sänka aktiva connections.

Visa signatur

iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: INTEL CELERON @ 2.80GHz 1GB
iPeek #2: INTEL ATOM x8 @ 2.80GHz 4GB
Skollaptop: Macbook AIR 13" 2011, 128GB, 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av _vanilla:

Jag kör med 4G modem, (TRE - 14mbit). Om jag har den "vanliga" begränsningen på 8aktiva anslutningar så tankar jag bara ca 200-400kb/s, men när jag ändrar denna till 20 000 så tankar jag ca 2mb/s, vilket enligt mig anses som "okej". Så jag tycker inte att han ska sänka aktiva connections.

Det beror ju på om antalet connections är problemet eller ej, det vet jag inte. Men det är självklart en bra idé att testa. Framför allt för att många modem du får från operatörerna är av dålig kvalitet och inte klarar så många connections.

Testa sänk aktiva connections till ~50 för att se om du får bättre resultat. Som sagt, jag vet inte om det är det som är problemet, men det är givetvis en bra idé att prova.

Permalänk
Medlem

Sänkte till 50 anslutningar i torrentclienten, har som sagt haft 200 förut, men det hjälpte inte.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tufflax:

Sänkte till 50 anslutningar i torrentclienten, har som sagt haft 200 förut, men det hjälpte inte.

Har du startat om modemet/routern sedan du ändrade? Annars gör det.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Använder du utorrent?

Permalänk
Medlem

*lånar tråden*
Har liknande problem, Fiber med comhem till ett router D-Link DIR-655.
Hade BBB innan och inga problem med uTorrent då, nu så kan jag tanka ner men inte surfa då den är igång.
Testade nyligen att på skoj starta 10 olika downloads, då ställer sig vissa på kö. aldrig hänt tidigare, har inte ändrat nått förutom nytt internet.
Någon inställning på D-linken eller uTorrent som måste till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrSvamp:

Använder du utorrent?

Ja.

Permalänk
Inaktiv

samma problem :S

Permalänk
Medlem

Många routers som har dejt här problemet, avaktivera UDP och sänka anslutningar i avancerat brukar fixa det

Här har ni lösningen:
http://forum.utorrent.com/viewtopic.php?id=15992

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tufflax:

Du kan ju testa länken någon postade ovan eller bara testa att köra ett annat program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Många routers som har dejt här problemet, avaktivera UDP och sänka anslutningar i avancerat brukar fixa det

Här har ni lösningen:
http://forum.utorrent.com/viewtopic.php?id=15992

Jag har avaktiverar UDP i uTorrent och sänkt anslutningarna till 150 (testat med 50 & 100 med)

Fortfarande problem med att då jag tankar hem så kan jag inte surfa plus att det inte går så snabbt, har max 3Mbit/sek på en 100/100 lina.

Har avaktiverat QOS i D-linken, kan det ställa till problem?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dykis:

Jag har avaktiverar UDP i uTorrent och sänkt anslutningarna till 150 (testat med 50 & 100 med)

Fortfarande problem med att då jag tankar hem så kan jag inte surfa plus att det inte går så snabbt, har max 3Mbit/sek på en 100/100 lina.

Har avaktiverat QOS i D-linken, kan det ställa till problem?

Ja, QOS ställer till problem, processorn i min D-Link 855 som är betydligt kraftigare än D-100 klarar bara ca 20 Mbit/s uppströms med QOS, utan får jag 50 (har 250/50 från Tele2).

ÖHT så tror jag problemen ni beskriver är just uppströms. Jag tror ComHem eller D-100 inte klarar särskilt många samtidiga utgående connections. Framförallt har billiga routers en tendens att inte klara garbage collection på mac-adresser och helt enkelt får slut på cache för mac-adresser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartenKL:

Ja, QOS ställer till problem, processorn i min D-Link 855 som är betydligt kraftigare än D-100 klarar bara ca 20 Mbit/s uppströms med QOS, utan får jag 50 (har 250/50 från Tele2).

ÖHT så tror jag problemen ni beskriver är just uppströms. Jag tror ComHem eller D-100 inte klarar särskilt många samtidiga utgående connections. Framförallt har billiga routers en tendens att inte klara garbage collection på mac-adresser och helt enkelt får slut på cache för mac-adresser.

QOS stängde jag av för att få bättre upload då den har som defaul 128mbps, tror jag det var.
Har annars en D-Link DIR-655. Kompisen har en likadan fast han har inte comhem.
Är det nått comhem kan ändra på eller får jag leva med problemet då inställningarna i uTorrent inte hjälpt någon nämnvärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dykis:

QOS stängde jag av för att få bättre upload då den har som defaul 128mbps, tror jag det var.
Har annars en D-Link DIR-655. Kompisen har en likadan fast han har inte comhem.
Är det nått comhem kan ändra på eller får jag leva med problemet då inställningarna i uTorrent inte hjälpt någon nämnvärt.

Fungerar det utan routern? Om svaret är Ja så ser jag inte vad comhem kan göra. Ring din routertillverkare. Se bara till att inte nyttja mer än 90-95% av uploaden på din lina och minska antalet connections i torrentklienten.

Visa signatur

Dooh!