MeeGo eller Mango, N9 eller Lumia 800.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Säg inte det, du Nokia N9 framstår som plottrigt och fult i menyerna jämfört med valfri Windows Phone. Fullt med ikoner på skärmen, påminner om ett Windows-skrivbord (PC) som behöver rensas.

Å andra sidan har du kanske aldrig sett en Windows Phone, utan jämför med crapdroid och dylikt.

Det var inte det du skrev, du skrev "bättre" vilket inte stämmer. Operativet är definitivt inte bättre eftersom det saknar en hel del funktionalitet jämfört med MeeGo. Hur gränssnittet passar är framförallt känslomässigt, vad man tycker om.

Skrivet av nilsrock:

Har de slagit dig att "frekventa facebookanvändare" är ganska många?

Självklart men det är inte direkt så att man inte kan köra facebook i andra mobiler. Fast gillar man att det ikonerna visar massa saker samt inte tycker det är något problem med vad WP saknar så visst, då passar den säkert

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

N9 har flera olika browsrar. I och med att man kan koda C++ till N9 är det en helt annan kvalitet på programmen samt att de browsrar som finns för flera operativ även finns för MeeGo.

Och Windows Phone har inte flera olika browsrar?
Om en browser finns till flera OS så finns den automatiskt till MeeGo?

Vilka är alla dessa högkvalitetsappar som finns till MeeGo? Kan du räkna upp några "måste-ha-appar" som hjälper till att sälja MeeGo-enheter?

Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilsrock:

Och Windows Phone har inte flera olika browsrar?
Om en browser finns till flera OS så finns den automatiskt till MeeGo?

Möjligen med WP8, tvivlar starkt på att någon kommer porta över hela C++ koden till C#. Om man kunnat kompilera upp C++ applikationer då hade du fått en hel del kvalitet till WP med.
Att det snabbt finns för MeeGo beror på att det går snabbt och porta koden. Om jag exempelvis hade gjort en applikation för ett operativ och endast behöver några timmar för att kompilera den för annat operativ. Då tar man nog dessa timmar och får ut applikationen för det systemet med

Vilka applikationer man vill ha beror nog helt på vad man är ute efter

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Möjligen med WP8, tvivlar starkt på att någon kommer porta över hela C++ koden till C#. Om man kunnat kompilera upp C++ applikationer då hade du fått en hel del kvalitet till WP med.
Att det snabbt finns för MeeGo beror på att det går snabbt och porta koden. Om jag exempelvis hade gjort en applikation för ett operativ och endast behöver några timmar för att kompilera den för annat operativ. Då tar man nog dessa timmar och får ut applikationen för det systemet med

Vilka applikationer man vill ha beror nog helt på vad man är ute efter

Det finns flera olika browsers till Windows Phone, men de kanske alla bygger på IE och därför registreras som samma, det vet jag inte.
Men du tror alltså att surfandet med Nokia N9 är splittrat i så många olika browsers att statistiken inte stämmer? (... och N9 har en marknadsledande position, men Nokia vill inte sälja den för de vill inte tjäna pengar.)

Det finns appar som kan vara viktiga och påverka försäljningen av enheter. Många bryr sig om vilket innehåll som finns tillgängligt i en telefon och många vill ha ungefär samma innehåll som sina vänner och bekanta. Ser man till den svenska marknaden så är Spotify och Wordfeud två viktiga appar som nu har kommit till WP.

Spotify finns till N9, men Wordfeud lär aldrig komma. Detsamma gäller tyvärr säkert för de flesta "mainstream-appar". Varför ska man lägga resurser på att utveckla för en plattform som i praktiken är nedlagd. Det är tråkigt, men jag kan inte se det på nåt annat sätt.

Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT

Permalänk
Medlem

Well, well, det ser ut som att den här tråden är typ avklarad. Eller vad var det TS ville nu igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrvision:

mrvision, jag ber om ursäkt. håller med dig fullt nu.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem

Okej tack så mkt får kolla upp det lite mer då , är det det inte lite mer fördelar med titan än luminan (mindre problem) ??

Skrivet av Giddorah:

Det beror på vad du är ute efter. Lumian och Titanen har väldigt hög byggkvalitet. Lumian är lite mer lättanvänd då den är mindre, men samtidigt så har du mindre skärmyta att använda dig av.

Vill du slippa krångel och sånt så är WP det rätta valet i vilket fall som helst.

Visa signatur

Stationära Datorn : Fractal Design R4 , I5 2500k, Asus p8z68-v pro gen3 , Gigabyte gtx 670 , Kingston DDR3 1600MHz 8GB , Cosair 650 W, 1 st 500 gb o en 320 gb i datan, 2 st externa 750 gb, 500 gb. Skärm : Lg 23.4 tum 120 hz.
Kringutrustning:Yamaha Rx- v765 2 st klipsch rf-62. RAZER ARCTOSA - RAZER LACHESIS , Hedset Logitech G35 .

Permalänk
Medlem

Vår kärleksfulla klk är avstängd

Nåja, jag ser ingen WP7 mobil med 3,9-4,3 som intresserar mig. Om ändå Nokia N9 var en WP7....Den har både 3,9" skärm och 1gb ram samt pris på 3k

Permalänk
Skrivet av nilsrock:

Och Windows Phone har inte flera olika browsrar?
Om en browser finns till flera OS så finns den automatiskt till MeeGo?

Vilka är alla dessa högkvalitetsappar som finns till MeeGo? Kan du räkna upp några "måste-ha-appar" som hjälper till att sälja MeeGo-enheter?

EmuMaster är en måste ha app.

Skrivet av nilsrock:

Spotify finns till N9, men Wordfeud lär aldrig komma. Detsamma gäller tyvärr säkert för de flesta "mainstream-appar". Varför ska man lägga resurser på att utveckla för en plattform som i praktiken är nedlagd. Det är tråkigt, men jag kan inte se det på nåt annat sätt.

Det där är inte så säkert, Nokia arbetar på ett nytt Linuxoperativ som ska ersätta Nokias s40 system. Hur det kommer att bli det vet nog bara de som arbetar med det men det ryktas om Swipe UI och Qt i alla fall. Jag skulle inte bli förvånad om N9 kan köra de apparna sen. Elop sa att de kommer använda saker från N9 i kommande produkter, chassiet har man använt i Lumian, Swipe UI kan hamna i det som benämns Meltemi.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

EmuMaster är en måste ha app.

Det där är inte så säkert, Nokia arbetar på ett nytt Linuxoperativ som ska ersätta Nokias s40 system. Hur det kommer att bli det vet nog bara de som arbetar med det men det ryktas om Swipe UI och Qt i alla fall. Jag skulle inte bli förvånad om N9 kan köra de apparna sen. Elop sa att de kommer använda saker från N9 i kommande produkter, chassiet har man använt i Lumian, Swipe UI kan hamna i det som benämns Meltemi.

EmuMaster ser roligt ut. Dock är det väl kanske för komplicerat för den stora massan.

Det är mycket om och kanske, ifall appar som eventuellt kommer att utvecklas till ett OS som inte finns ännu kommer gå att köra på N9. Jag hoppas för de som köpt N9 att det blir så.

Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT

Permalänk
Skrivet av nilsrock:

EmuMaster ser roligt ut. Dock är det väl kanske för komplicerat för den stora massan.

Det är mycket om och kanske, ifall appar som eventuellt kommer att utvecklas till ett OS som inte finns ännu kommer gå att köra på N9. Jag hoppas för de som köpt N9 att det blir så.

Jag är inte helt säker på att det är "den stora massan" som köpt den heller. Jag kommer köpa en N9 vare sig det blir så eller inte. Som jag skrivit tidigare det finns inga garantier för något, Android kan bli för Motorola endast och WP7 skulle kunna bli nedlagt.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ZooX:

Okej tack så mkt får kolla upp det lite mer då , är det det inte lite mer fördelar med titan än luminan (mindre problem) ??

Titan har knapp fördel i processor samt har mycket större skärm. Lumian har bättre skärm och exklusiva funktioner.

Är nog skärmstorlek och design du bör gå på, upplevelsen lär du bli nöjd med oavsett val. Är själv ägare av en HTC Titan och är mycket nöjd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nokian har ju även Nokia Maps som jag tycker är den bästa GPS-navigatorn till mobiler idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Vår kärleksfulla klk är avstängd

Nåja, jag ser ingen WP7 mobil med 3,9-4,3 som intresserar mig. Om ändå Nokia N9 var en WP7....Den har både 3,9" skärm och 1gb ram samt pris på 3k

men skulle N9 bli en WP7 så blir det en lumia, gillar inte att M$ kräver dem 3 touchknapparna, förstör jättemkt :/

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murer:

Nokian har ju även Nokia Maps som jag tycker är den bästa GPS-navigatorn till mobiler idag.

Det är det många som tycker, den ska tydligen vara i klass med TomToms och Navigons renodlade gps:er.
Dumt att inte alla telefoner har sådana appar, har visserligen inte testat dem (än), men de verkar rent utsagt geniala. Och google maps är bara skräp om man inte har internet hela tiden.. gillar det inte när man har det heller för den delen.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem

För att klargöra lite om GPS:er.

Nokias inbyggda navigator är bra men den saknar lite funktioner som finns i t ex Navigon. Och det är en himla skillnad när man använder det där nya GLONASS som är helt j-la outstanding. Jag jämförde med min gamla Omnia 7 och den verkade helt hopplös mot min nya HTC Titan (Lumia har väl samma GPS, va). GPS i de nya WP7 telefonerna är precis lika bra som vilken dedikerad GPS varje dag i veckan.

Väldans kul att det fungerar så bra faktiskt.

Visa signatur

AMD 2700X, ASUS x470-F GAMING, 32 GB Ballistix 3000Mhz, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC, 1 TB M.2 SSD, 14 TB HDD 7200 rpm
Intel i7-4770K, ASUS z87-PRO, 16 GB-1866 RAM, GeForce 970 Strix 8 GB, 128 GB SSD, 5 TB HDD, LG Bluray-burner
Intel i5-4670K, MSI Z87-G43, 8 GB-1866 RAM, GeForce 550 X2 SLi 120 GB SSD, 3 TB LG V30

Permalänk
Medlem
Skrivet av hag.com:

Det är det många som tycker, den ska tydligen vara i klass med TomToms och Navigons renodlade gps:er.
Dumt att inte alla telefoner har sådana appar, har visserligen inte testat dem (än), men de verkar rent utsagt geniala. Och google maps är bara skräp om man inte har internet hela tiden.. gillar det inte när man har det heller för den delen.

Nokia äger Navteq, och Navigon använder kartor från Navteq så kvalitén på kartorna är definitivt i klass med dedikerade navigatorer. Det är faktiskt en av de anledningarna till varför jag tror att min nästa lur kommer att vara en WP7 från Nokia. Det är perfekt när man skall resa att bara kunna ladda ner kartorna till luren för att kunna använda när som helst utan att behöva oroa sig för obskyra datatrafikskostnader som det ofta är utomlands.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hag.com:

mrvision, jag ber om ursäkt. håller med dig fullt nu.

Absolut ingen fara. Det var inte lätt att hänga med hans/hennes/trollets svammel. Nu återgår vi till ämnet.

MVH

Visa signatur

AMD 2700X, ASUS x470-F GAMING, 32 GB Ballistix 3000Mhz, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC, 1 TB M.2 SSD, 14 TB HDD 7200 rpm
Intel i7-4770K, ASUS z87-PRO, 16 GB-1866 RAM, GeForce 970 Strix 8 GB, 128 GB SSD, 5 TB HDD, LG Bluray-burner
Intel i5-4670K, MSI Z87-G43, 8 GB-1866 RAM, GeForce 550 X2 SLi 120 GB SSD, 3 TB LG V30

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murer:

Nokian har ju även Nokia Maps som jag tycker är den bästa GPS-navigatorn till mobiler idag.

båda modeller är ju från Nokia och båda har Niklas navigation:)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av mrvision:

För att klargöra lite om GPS:er.

Nokias inbyggda navigator är bra men den saknar lite funktioner som finns i t ex Navigon. Och det är en himla skillnad när man använder det där nya GLONASS som är helt j-la outstanding. Jag jämförde med min gamla Omnia 7 och den verkade helt hopplös mot min nya HTC Titan (Lumia har väl samma GPS, va). GPS i de nya WP7 telefonerna är precis lika bra som vilken dedikerad GPS varje dag i veckan.

Väldans kul att det fungerar så bra faktiskt.

Som jag har fattat så kommer Microsofts Bing maps att bytas ut till Nokias kartor som är mycket bra. Grejen med Nokias telefoner är dock att man kan ladda ner kartor till telefonen (exempelvis via WiFi). Det gör att man sedan kan använda telefonen som GPS utan att det drar någon datatrafik. Den funktionen kommer Nokia inte att släppa till andra WP, möjligen att de kommer att sälja den i Marketplace.

Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Vad kasst. själv vill jag inte ha n9an främst för att den kommer från nokia eller att den är snygg eller något sådant, jag vill ha en n9a för att den inte kör android. meego verkar så överlägset det som finns på marknaden nu.

fast lite coolt är det ju faktiskt..

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hag.com:

Vad kasst. själv vill jag inte ha n9an främst för att den kommer från nokia eller att den är snygg eller något sådant, jag vill ha en n9a för att den inte kör android. meego verkar så överlägset det som finns på marknaden nu.

fast lite coolt är det ju faktiskt..

Är på samma linje som dig... Om man nu skulle vilja ha Android på den är det ju för utbudet av appar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrvision:

För att klargöra lite om GPS:er.

Nokias inbyggda navigator är bra men den saknar lite funktioner som finns i t ex Navigon. Och det är en himla skillnad när man använder det där nya GLONASS som är helt j-la outstanding. Jag jämförde med min gamla Omnia 7 och den verkade helt hopplös mot min nya HTC Titan (Lumia har väl samma GPS, va). GPS i de nya WP7 telefonerna är precis lika bra som vilken dedikerad GPS varje dag i veckan.

Väldans kul att det fungerar så bra faktiskt.

Ja, Glonass har man bra nytta av här i norra Europa/nära Ryssland. Mycket snabb och exakt lokalisering när både GPS och Glonass kan användas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

båda modeller är ju från Nokia och båda har Niklas navigation:)

Skickades från m.sweclockers.com

Är fullt medveten om detta. Jag menade fördelen Nokian hade över HTC Titan.

Sedan kan man väl anta att navigationsappen kommer få mer uppmärksamhet på WP7 än MeeGo i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murer:

Är fullt medveten om detta. Jag menade fördelen Nokian hade över HTC Titan.

Sedan kan man väl anta att navigationsappen kommer få mer uppmärksamhet på WP7 än MeeGo i framtiden.

Hehe bara skrev ifall du hade missförstått något. Jo man får ju hoppas dom satsar på att förbättra WP7 verisionen för den ska tydligen sakna lite funktioner som fanns i symbian verisionen. Den dom skickade med i N9an tyckte jag var rätt rörig och seg så man får ju hoppas den får lite uppmärksammhet den med

Och självklart menade jag även nokias navigation (ej niklas) rättsavningen i mobilen ställde till det lite

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb