Google Chrome världens mest använda webbläsare – för en dag

Permalänk
Medlem

Chrome är riktigt bra, bara man ser till att stänga av automatiska uppdateringar.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Har inte haft några problem med Firefox och har använt det länge nu så ser ingen anledning till att byta, + diverse addons jag gillar, DownloadHelper, Noscript, Adblock med mera.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D - Arctic Freezer 36 A-RGB - ASRock B850 Steel Legend - G.Skill 64GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 - Gigabyte RTX 5080 Aero SFF - Corsair RM850X ATX 3.1 - Phanteks P600S - Asus ROG Swift PG329Q - Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepperflame:

Kanske var lite väl nojig !
Men jag följde en tweak-guide som jag hittade nånstans i Corsairs forum, trodde det skulle vara bra?

Tja, det finns bägge sidor i frågan om swap/cache på SSD, men om man tror på de som inte vill ha cache där, så finns det ju ingen anledning att ha SSD alls X)

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Jag körde i många år Firefox, men bytte till Chrome när Firefox började krasha datorn. Installerade om allting, avinstallerade tillägg, Flash osv, men inget hjälpte.
Var först skeptisk till Chrome, men sen insåg jag att även den har tillägg precis som Firefox.
På köpet fick jag snabbare programstart, surfning och snyggare UI.

Har inte testat Opera, men Chrome > Firefox >> Internet Explorer, i skrivande stund bör tilläggas.

Permalänk
Medlem

Alla er som säger chrome är snabbare än firefox. Ber jag er att testa Firefox aurora.

Sedan.
Testa med att ha minst 10 stycken flikar med sidor som har mycket bilder med mera lagrat i sig som är tungt arbetat. Inte förrän då kommer man märka att chrome är är ett rent skämt.

Hinner knappt blinka till innan firefox har startat. har man något fel så märks det väldigt fort.

Permalänk
Medlem

Kör numera med Chrome, Tycker den är simpel och stilren samt att jag började få hemskt mycket problem med flashplayer i Firefox på slutet... Däremot gillar jag inte google som företag, tycker dem har lite vridna åsikter om saker o ting, anonymitet osv..

Permalänk
Medlem

Chrome är stabilare, snyggare och säkrare än Firefox. Struntar fullständigt om FF laddar sidor 0,5 s snabbare. Jag är så jäkla trött på Mozilla och deras konstanta releases och stabilitetsproblem (e.g. Flash som aldrig tycks fixas).

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Båda är lika säkra.

Permalänk
Medlem

Kan säga att när det kommer till Direktbetalning via Nordea så har IE9 bottenbetyg hos mig. Jag kan tex inte föra över pengar till mitt spelkonto hos Svenska Spel. Har nog inte lyckats nån gång sen jag uppg till IE9. Firefox har funkat för det mesta. Men den som aldrig misslyckats är chrome.
Skulle boka och betala en resa via flygstolen.se. Efter flertalet misslyckade försök med IE9 och firefox så körde jag chrome utan problem.
Fem bokningar med "betalning väntar" låg iaf i mailboxen efter detta så nått lyckades dom med.
Undrar varför jag kör IE9 överhuvudtaget? Trög, eller vanemänniska.

Visa signatur

Ryzen 5 9600X | Gigabyte X870 Aorus Elite WIFI7 Ice | RTX 3070 TUF OC 8GB | Corsair Vengeance 2x16 GB DDR5-6000 CL28 | Phanteks AMP GH 1000W | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | 10 st Lian Li SL 120 V2 PWM | LG 27" UltraGear 27GP83B | LG 55" TV OLED55B9PLA via AOC-HDMI 10m

Permalänk
Skrivet av maniak:

Funkar för mig. Kör Bankid security application som Handelsbanken och gissningsvis fler använder.

Mitt fall är det Nordea och ICABanken som inte funkar alls med Opera när det kommer till e-legitimation.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Till er som pratar chrome, det känns som att ni bara startar webbläsaren när ni ska använda den och surfar in på lite sidor och sedan stänger ner. Så använder min morsa datorn, och till det duger Chrome bra. Men som jag använder datorn är Chrome värdelöst, starttid är fullkomligt irrelevant i jämförelse.

Har som sagt Chrome på TV-datorn, och har hänt mer än en natt att man får springa upp ur sängen för att 10 filmklipp går på högsta volym så alla i huset hör. Chrome startar om sig utan att man sitter vid datorn, det med att den startar filmklipp automatiskt när man laddar en sida är en mycket dålig kombination. Chrome är fördummat och gör saker åt en, startar om utan att man bett om det, startar film utan att man bett om det, laddar ner i en speciell mapp utan att man bett om det, markerar mer text än man ber om och till råga på allt så kraschar det dagligen när man man kör lite tyngre surfning med lite fler flikar och fönster.

För småsurf duger det, men för oss powersurfare duger det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Majora:

Kommer nog aldrig gå från Firefox om det inte kommer en dag då de har lika många och lika bra tillägg man kan installera i chrome.

det är ju därför Chrome är snabbast ...inga äckliga tillägg som suRar ner hela tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Alla er som säger chrome är snabbare än firefox. Ber jag er att testa Firefox aurora.

Sedan.
Testa med att ha minst 10 stycken flikar med sidor som har mycket bilder med mera lagrat i sig som är tungt arbetat. Inte förrän då kommer man märka att chrome är är ett rent skämt.

Hinner knappt blinka till innan firefox har startat. har man något fel så märks det väldigt fort.

Mycket riktigt som du skriver! Chrome och 100+ flikar är inte deras grej! Älskar "Gruppera dina flikar" i räven Och har kommit på mig själv att ha 300+ flikar i olika grupper, väldigt smidigt!!

Skrivet av Vendin:

Kör numera med Chrome, Tycker den är simpel och stilren samt att jag började få hemskt mycket problem med flashplayer i Firefox på slutet... Däremot gillar jag inte google som företag, tycker dem har lite vridna åsikter om saker o ting, anonymitet osv..

Får man fråga vilken version av firefox du körde då? (gissar på 4:an) testa 11.0 eller än bättre aurora (som är firefox)

Skrivet av tracenewbie:

Jag har använt Firefox som min huvudsakliga webbläsare i många år.
Jag gillar deras hantering av bokmärken och tillägg mm.

IE9 använder jag knappt men jag har inget emot det, ser ganska bra ut.
Safari var min huvudsakliga webbläsare på Mac fram till förra året då jag bytte till Firefox även där, mest för tilläggen som Firefox har.
Jag tycker fortfarande att Safari hanterar flikar bättre, t.ex dra en flik till ett annat fönster fungerar mycket bättre i Safari.

Google Chrome är en nykomling i min lista, jag gillade inte alls hur det såg ut och fungerade, men för ca en vecka sedan testade jag Chrome igen och insåg att det passade mig och såg snyggt ut och knuffade ner IE9 samt Safari ett steg.

1. Firefox
2. Chrome
3. IE9 (Windows) / Safari (OSX)

Jag sitter på multiskärmar (3st) och drar flikar till väldigt många fönster i firefox, många gånger per dag! Och det funkar jättebra!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Om det tar 25 sekunder för dig att starta Firefox så är något fel med din dator. För mig startar Firefox nästan direkt jag trycker på startikonen, max en halv sekund. Ungefär 3 sekunder när den laddar 50+ flikar.

aldrig med en spinnande hårddisk!

Permalänk
Medlem

Till er som mäter uppstarttider.

Tänk på att många operativsystem har någon typ av cachning (windows har superfetch t.ex.) av mest använda program. Det blir väldigt orättvist då den webbläsare du använder oftare troligen kommer att få en fördel pga det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Firefox är mycket kraftfullare än Chrome, fler funktioner och mer möjligheter. Samtidigt crashar chrome för mig nästan varje dag. Kör Chrome på HTPCn och som andra webbläsare men kör Mozilla Nightly främst. Chrome får hoppa in när youtube klipp ska spelas eftersom firefox hackar lite när man har så mycket igång som jag har.

Firefox behöver få äkta flerttrådsstöd innan det är fulländat, chrome behöver göras om från början då det har så mycket störande buggar att man blir arg. Kan fortfarande inte markera text ordentligt.

cHrome är baserad på Apple's WebKit.

Permalänk
Medlem

Chrome all the way ofc!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMan:

Till er som mäter uppstarttider.

Tänk på att många operativsystem har någon typ av cachning (windows har superfetch t.ex.) av mest använda program. Det blir väldigt orättvist då den webbläsare du använder oftare troligen kommer att få en fördel pga det.

Ja exakt!! Nu när du skrev det, så är det så uppenbart att många gnäller på olika starttider! Och inte alls konstigt att dom får sådan stor skillnad!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

företagsdatorer står nog för det mesta av användandet av IE.

I så fall så skulle ju antalet IE användare minska ännu mer på helgerna. Det är tyvärr väldigt många som inte vet att det finns något annat, eller vågar sig på att byta. Visst, det är väldigt enkelt, men som det finns många som är extremt okunniga, på jobbet idag så fick jag t.ex. för andra gånger förklara för en kollega hur man skapar en mapp och lägger in saker i den, och i slutändan efter att jag fått stå där och ta det steg för steg för alla filer som hon ville ha in så trodde hon ändå inte att hon skulle klara av det själv nästa gång.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem

Firefox har börjat strula riktigt mycket för mig på sistone med diverse krascher, men jag är fortfarande emot Chromes låsta layout och att det hackar när man rullar en webbsida genom att trycka på scrollhjulet och dra sidan upp och ner.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av RepZi:

Chrome all the way ofc!

Jo helt klart! Om man gillar att vara en som "hänger med på alla andra" men inte om man vill göra som man vill. D v s vara lite egen och komma på att det faktiskt finns andra läsare som funkar (exakt) lika bra! Eller om du frågar mig, bättre!!

Men huvudsaken är ju att man trivs med sin läsare! Men ditt inlägg "Chrome all the way ofc" får mig att känna: en till som gick på det och blev kär för han använde I E 7 innan" Typ!!

För många Chromeanvändare tror att Chrome är bara så bäst, när ni alla trillade ditt på en efterkälke! Och fortfarande tror att det är "bäst, snabbast, stilrenast (har det aldrig varit), drar mindre minne, och det "är ju Google som startsida" rofl

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Chrome, allt annat är puckat.

Permalänk
Medlem

Chrome är nog den jag använder mest, men den jag uppskattar mest är utan tvekan Opera.
Tätt följd av IE9.
Chrome och, lite efter det, Pale Moon (Fx) kommer en bit efter.

IE9 är sorgligt underskattad av de som bestämt sig för att hata IE.
Fx självt är bara.. Slö.

Det lustiga är att jag inte känner att det inte längre finns en go-to guy. För mig var det Netscape Navigator ->IE ->Fx (sent 2004 eller tidigt 2005 kanske?) ->Chrome.
Med Chrome undantaget (hittills) så känns det som om alla de ovanstående gått i samma fälla. Bli tungt, långsamt och seg med överbelamrade funktioner.

Permalänk
Medlem

Ibland är det rätt roligt att läsa varför folk tycker om google chrome.

Palemoon och Waterfox är inte Mozilla Firefox det är rena kopior. Eftersom att Mozilla Firefox uppdateras dagligen för den som befinner sig på dem nyare kanalerna. Sedan vad som kommer ut i stable versionen kan ändras under dem olika stadium som versionen genomgår. Ursäkta om jag nämner kanaler. Refererar till hur Mozilla kallar det.

Permalänk
Inaktiv

Internet Explorer 9 är ärligt talat en grym webbläsare, dock inte tillräckligt för att få mig att byta från Chrome.

Permalänk
Medlem

vet inte om det här fortf gäller

Citat:

När en användare utför en sökning på Google kommer Chrome i bakgrunden att börja ladda två av sökresultaten som Google tror att användare kommer att klicka på

Citat:

Problemet med den nya sökfunktionen är att Chrome representeras på fler webbplatser trots att användaren inte besökt dem.

http://www.idg.se/2.1085/1.435830/darfor-stamde-inte-chromes-...

Permalänk
Medlem

Har både IE 9 och Crome. Använder Crome till 99% eftersom den har jag lagt ner mest tid på att få som jag vill ha den. har dessutom Googlekonto med Gmail och mina Androidtelefoner kopplat till, smidigt som attan. Det bästa med Crome är att man kan spara profilen på sitt konto så att när man gör en ominstallation av Windows kan man få tillbaka alla inställningar man gjort i Crome med ett klick.

Crome har dessutom funkat bäst för mig. Firefox strulade och hängde sig så den lär jag inte använda igen.
EDIT: Har inga problem med IE9....men ser ingen anledning att byta från Crome.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Att läsa hela tråden gör att det är riktigt intressant att se hur militanta vissa Fx-anhängare är.
Räcker det inte att ni själva tycker om det, måste ni trycka ned er åsikt i halsen på andra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddychrist:

Mitt fall är det Nordea och ICABanken som inte funkar alls med Opera när det kommer till e-legitimation.

Klaga hos Nordea och ICA (eller Telia, som, om jag förstått det rätt, levererar deras lösning). Som konstaterats fungerar iaf Bankid perfekt med Opera.

Kör Opera sedan drygt 10 år och tycker det är en fantastisk webbläsare som ständigt blir bättre. Använder även Chrome regelbundet men mest som ett separat fönster för e-post- och kalenderhantering via Googles tjänster.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Jo helt klart! Om man gillar att vara en som "hänger med på alla andra" men inte om man vill göra som man vill. D v s vara lite egen och komma på att det faktiskt finns andra läsare som funkar (exakt) lika bra! Eller om du frågar mig, bättre!!

Men huvudsaken är ju att man trivs med sin läsare! Men ditt inlägg "Chrome all the way ofc" får mig att känna: en till som gick på det och blev kär för han använde I E 7 innan" Typ!!

För många Chromeanvändare tror att Chrome är bara så bäst, när ni alla trillade ditt på en efterkälke! Och fortfarande tror att det är "bäst, snabbast, stilrenast (har det aldrig varit), drar mindre minne, och det "är ju Google som startsida" rofl

Va, använt Chrome sedan det kom. Försökt att byta till annat men återgår till Chrome igen. Tycker att det känns så flummigt och långsamt med Firefox då dessa addons gör narv av en. Dessutom så är Chrome mer cleant och avskalat vilket uppskattas såklart. Vad i helskotta ska man med dessa addons till ändå, finner dessa onödiga tycker jag iaf.