Google Chrome världens mest använda webbläsare – för en dag

Permalänk
Inaktiv

Firefox - woho!

Permalänk
Medlem

Varför jag bytt till Chrome:
1) Fortfarande problem i Firefox med att nvidia drivrutinen crashar.
2) Chrome inställningar är i nivå med firefox nu.
3) Chrome addons är i nivå med firefox nu.
Bonus) Chrome är lite snabbare på uppstart än Firefox.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MX510.:

Varför jag bytt till Chrome:
1) Fortfarande problem i Firefox med att nvidia drivrutinen crashar.
2) Chrome inställningar är i nivå med firefox nu.
3) Chrome addons är i nivå med firefox nu.
Bonus) Chrome är lite snabbare på uppstart än Firefox.

1*
http://www.worldstart.com/speed-up-firefox-disable-faulty-har...

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Zotamedu:

Nu överdriver du lite tycker jag. Microsoft har ryckt upp sig och de senaste versionerna av IE är helt ok. Fast tyvärr sitter många stora företag fortfarande kvar på XP och IE6...

Nej, inte "de senaste". Den senaste, IE9, är helt OK. IE8 och äldre är så usla att det är helt obegripligt att folk använder dem. Internet Explorer har kostat mig och alla andra amatör- och proffswebbutvecklare i världen oerhörda mängder tid och frustration.

Skrivet av Evil Peter:

Att överdriva så mycket blir bara väldigt löjligt och kommer bara göra folk mindre intresserade av att lyssna på din åsikt, vilket därmed inte hjälper det du anser är ett problem. De som inte kan uttrycka sig nyanserat blir ofta avfärdade som okunniga, så därför är det viktigt att lära sig det.

Hm... ja, du har säkert rätt. Hur borde jag ha skrivit?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Hm... ja, du har säkert rätt. Hur borde jag ha skrivit?

Jag skulle föreslå att helt sonika beskriva det som IE gör dåligt och förklara varför andra alternativ är bättre. IE har ju blivit väldigt mycket bättre den senaste tiden (enligt rapporter, jag har inte testat det själv på ett tag och har därför inte en relevant egen åsikt) så det känns osannolikt att användandet av programmet skulle hamna bland datorvärldens dödssynder.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Evil Peter:

Jag skulle föreslå att helt sonika beskriva det som IE gör dåligt och förklara varför andra alternativ är bättre. IE har ju blivit väldigt mycket bättre den senaste tiden (enligt rapporter, jag har inte testat det själv på ett tag och har därför inte en relevant egen åsikt) så det känns osannolikt att användandet av programmet skulle hamna bland datorvärldens dödssynder.

Det tråkiga är att när man då börjar förklara att den inte följer standarder som HTML, CSS, XML och SVG slår alla dövörat till och säger sedan att de inte vet vad det är och därför inte bryr sig.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

För att säga det såhär. IE är inte dålig utan det är bara det att IE implementerar vissa funktioner som andra är flera ljusår före. Det är vad Firefox och Opera har insett med sina nya "kanaler" sedan chrome började med det hela. Sedan skulle jag kunna nämna en hel del punkter som både Opera och Firefox är väldigt kompetenta på där sedan chrome försöker hänga med. Däremot handlar inte tråden om det utan enbart siffror om att chrome har si och så många andelar.

Permalänk
Medlem

Använder Firefox, IE, Chrome, Opera, Konqueror, elinks, beroende på vad jag ska göra. Kan inte påstå att jag gillar någon av dem dock, för mycket skumma renderingar, saker som inte fungerar, krasher, dålig prestanda mm. Och det är ju en jävla tur att man har 4 cpu-kärnor då webläsarna är så bra på trådning.... finns ju fortfarande inte en webläsare som kan utnyttja mer än en CPU-kärna för att rendera upp en websida eller exekvera ett script, är riktigt dåligt med tanke på att webläsare är förmodligen världens mest använda applikationstyp och flera cpu-kärnor har varit standard de senaste 6 åren och börjar även bli standard i mobiltelefoner.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem

Om flash i chrome slutade krasha nån vacker dag, hade varit underbart.

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Medlem

Datorer som farsans arbetslaptop drar ju ner statistiken rejält... han sitter fortfarande på Windows XP och IE. :/ Företaget han jobbar hos använder en massa förlegade program som bara fungerar felfritt på XP alt IE. Så sorgligt.

Visa signatur

"Is man merely a mistake of God's? Or God merely a mistake of man's?" ~Friedrich Nietzsche

Permalänk
Medlem
Skrivet av subwoofermania:

Jag bryr mig inte om vilken webbläsare du kör men kom igen va inte så dumsnål. Varför har du köpt SSD egentligen?

Han tror SSD håller längre då vilket han har rätt i. Men han missar totalt att han kommer ha köpt 3 nya datorer innan den SSDn kommer slitas ut.

Permalänk
Medlem

Kör firefox på min stationära och chrome på min laptop, av någon anledning så tycker jag inte att konceptet med firefox fungerar så bra på min mac, åtminstone inte förra gången jag använde det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexei:

Om flash i chrome slutade krasha nån vacker dag, hade varit underbart.

Flash har aldrig varit någon höjdare ö.h.t., så om flash som standard äntligen kunde gå i graven så skulle det vara än mer underbart.

När det gäller val av webbläsare så är FF det som passar mig bäst. Open source, modulär och med cachen i en ramdisk blir den ganska trevlig.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Skrivet av subwoofermania:

Jag bryr mig inte om vilken webbläsare du kör men kom igen va inte så dumsnål. Varför har du köpt SSD egentligen?

För att starta Windows snabbare och vara först in i matchen på BF3!
Haha. Ska nog lägga cachen på SSDn

Visa signatur

Speldator: RTX 3070, AMD 5700X3D, Asus B450-F, HyperX 16GB 3200Mhz, 2TB SSD, Corsair 400Q, Win11
Skärm: Dell G2724D

Permalänk
Medlem

Hade varit kul att veta om de räknar med datorer som finns i företag/skolor och liknande också, där man inte kan välja annat än IE.

Dokc har MS gjort så att man får välja webbläsare nu när man installerar Win 7, så det är ju ett steg i rätt riktning.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av buddaz:

För att säga det såhär. IE är inte dålig utan det är bara det att IE implementerar vissa funktioner som andra är flera ljusår före.

Jag håller inte med. IE upp till och med IE8 klarar inte av de mest enkla HTML-, CSS- och JavaScript-funktionerna. Sidor som ser perfekta ut i alla andra webbläsare ser ofta katastrofalt fula ut i Internet Explorer, oftast pga felaktig hantering av boxmodellen eller saknat stöd för CSS-egenskaper.

Den klarar inte av SVG överhuvudtaget (om man inte installerar ett tilläggsprogram). Knappar och inställningar sitter ologiskt placerade och kortkommandon fungerar inte som de ska (t ex Ctrl+L). Det blir inte bättre av att halva skärmen täcks av onödigt utrymme och onödiga verktygsfält. (Flikarna sitter t ex inte högst upp, vilket både slösar utrymme och gör det svårare att klicka på dem.)

Det mesta av ovanstående gäller bara upp till IE8. Jag vet att IE9 är mycket bättre. Men den fungerar inte på Windows XP, som bl a min kommun och skola envisas med att fortsätta använda. Dessutom uppdaterar inte IE sig självt, så många använder IE8 trots att de har Windows Vista eller Windows 7.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Förstår inte, vilka är de idioterna som väljer Google spyware-Crome över Firefox?.
Är det när hipster börjat bli datorkunniga som de börjat använda Crome eller sånt?...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakalwe:

Datorer som farsans arbetslaptop drar ju ner statistiken rejält... han sitter fortfarande på Windows XP och IE. :/ Företaget han jobbar hos använder en massa förlegade program som bara fungerar felfritt på XP alt IE. Så sorgligt.

Om han är trött och andra för den delen också. Så finns det tillägg till Firefox som automatiskt öppnar valda sidor i ie. Antagligen finns möjligheten till flera andra med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Jag har i princip slutat använda Chrome då den har vissa problem (t ex med flash, dessutom kan jag inte avaktivera google instant som jag hatar). Nu använder jag mest Opera, använder dock Firefox en del pga dess överlägsna funktionalitet också (med downthemall, noscript osv).

Permalänk
Medlem

Förstår inte att folk kan gilla crome så mycket då den saknar självklara funktioner som:
Bokmärkes ikon, Historie ikon,
Jag vill kunna få upp ett fast fält på sidan med mina hundratals bokmärken avskyr dropplister som man tappar taget om och/eller villar bort sig i
Dessa är oumbärliga då jag nyttjar dom säkert 200-500ggr per dag, och jag är för gammal att lära om
Finns säker något som löst det men gå in och editera filer orkar jag inte sätta mig in i

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel

Permalänk
Medlem
Skrivet av ckghagen:

Förstår inte att folk kan gilla crome så mycket då den saknar självklara funktioner som:
Bokmärkes ikon, Historie ikon,
Jag vill kunna få upp ett fast fält på sidan med mina hundratals bokmärken avskyr dropplister som man tappar taget om och/eller villar bort sig i
Dessa är oumbärliga då jag nyttjar dom säkert 200-500ggr per dag, och jag är för gammal att lära om
Finns säker något som löst det men gå in och editera filer orkar jag inte sätta mig in i

Precis. Funktionslösheten överväger med råge någon eventuell hastighetsskillnad. Mycket sämre historiksystem, vilket jag använder dagligen.
Och inte för att jag upplever någon hastighetsskillnad till chromes favör när jag surfar tyngre. Sedan verkar chrome inte så haj på att spara sessioner.

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Precis. Funktionslösheten överväger med råge någon eventuell hastighetsskillnad. Mycket sämre historiksystem, vilket jag använder dagligen.
Och inte för att jag upplever någon hastighetsskillnad till chromes favör när jag surfar tyngre. Sedan verkar chrome inte så haj på att spara sessioner.

Måste säga att jag håller med här. Eftersom jag vill försöka förhålla mig neutral i alla påståenden så installerade jag Opera, Firefox och Chrome på 3 olika datorer. Provat detta i ett par månader nu men det är verkligen svårt att bestämma sig men jag måste nog ändå säga att jag tycker Firefox är bäst.

1. Filhämtaren är bra i firefox ifall man hämtar hem mycket saker, .exe-filer, torrents etc. På Chrome är den värdelös enligt mig.
2. Historik funkar lika bra på Opera och Mozilla men suger på Chrome.
3. Tilläggsfunktionerna för mozilla är bäst. Finns de till Chrome jag vet och även Opera men de är inte något som dessa två försöker sticka ut med. Firefox visar lite framfötter för det hela tycker man. ABP hittar man ju för vilken av dom som helst, men tycker ändå mozilla är bäst på den här faktorn.

Chrome är najs men jag upplever ingen skillnad på hastigheten jämfört med andra webbläsare. Då är de väl mest bara vanlig surfing jag jämfört med, vad bör jag surfa på för att jämföra hastigheten på webbläsare? Några förslag tack. Hur som helst så spelar inte någon 1/100 sekund mig någon roll.

Chrome känns som en webbläsare som inte är komplett, ingen helhet typ. Svårt att förklara men kul att folk väljer en webbläsare som fortfarande är bra.

När de gäller Opera o andra sidan så tror jag Opera vart störst idag om inte de tagit betalt tills år 2005. Opera va först med en del saker exempelvis flikar och det där snygga startfältet där man väljer bland de sidor man oftast besöker. Flikar har ju alla webbläsare idag men det kommer ifrån Opera.

Visa signatur

Många datoranvändare underskattar virus och överskattar sina egna kunskaper medan andra är omedvetna om problemet med virus. Den nonchalans som finns idag beror på ett stort antal faktorer, folk tycker virusskydd är dyrt, besvärligt och sölar ned prestandan. Något som däremot är dyrt, besvärligt och slöar ned prestandan är en infekterad dator, som dessutom förstör för alla andra på nätet. - Pedrag Mitrovic, IT-Säkerhet (2010)

Permalänk
Skrivet av Simplified:

Jag använder IE 9 pga gammal vana och lathet.

Jag har provat Chrome och Firefox och märker ingen skillnad förutom att gränsnittet är annorlunda.

Absolut :). Men då använder du nog inte internet så mycket.

Visa signatur

Snålt, smått och raffinerat är min melodi :-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orio:

Övergav Firefox pga minnensproblemen och segheten som blivit.
Chrome är så mycket rappare än vad Firefox och IE är.

Har kört både crome och firefox tycker båda har en tendens att hänga sig och sega ner. Tror det kan va är flash som är problemet sjukt att de inte optimerats än. Tycker det borde flyta på på en 8 trådad i7 med 12gb-ram intel-ssd mm.. men ikke ibland kraschar och seger skiten ändå.

Permalänk
Medlem

Gissar på att en hel del refererar till stable versionen. Eftersom i Firefox aurora har Mozilla implementerat det första arbetet från project snappy. Sedan har vi project Memshrink som ständigt optimerar Firefox minne. Det kommer mer det är bara det att det roliga börjar inte förrän man testar Firefox 13 (aurora) eller Firefox 14 (nightly)

Samtidigt för den som inte vet. Har Mozila en hel del ess i rockärmen som är på väg.
Lite godsaker som kommer SPDY, nya optimeringar gällande GC collector, Home tab, ASLR, New tab page, CSS attribut, hang detector, smooth scrolling med mera

Permalänk
Skrivet av LessIsMoore:

Absolut :). Men då använder du nog inte internet så mycket.

Jag "surfar" några timmar om dagen...

Permalänk

Jag använder Firefox 3.6.28 Delvis pga. alla oumbärliga plug-ins som finns. Uppdaterade till nya Firefox med gillade inte utseendet. Så jag gick tillbaka igen.
Har inga som helst problem med Firefox på någon av mina tre datorer. På jobbet kör jag Firefox portable. Den är lite seg i uppstarten men annars inga problem.
Testade Chrome när den kom och trodde jag starta Firefox av misstag. Den såg exakt likadant ut förutom namnet högst upp. Varför ska jag byta till samma tänkte jag och avinstallerade direkt. Har inte provat sen dess.
Absolut sämsta webbläsaren jag provat är IE9 Det är ett steg bakåt i utvecklingen. Eller två...

Visa signatur

Har många PC för olika ändamål. Kör Windows 10 och Linux Mint 20.x.

Permalänk

Jämförelse av Firefox Nightly 14.0a1 (2012-03-24) och Google Chrome (19.0.1077.3 dev)

Skrivet av Marcusk:

Om det tar 25 sekunder för dig att starta Firefox så är något fel med din dator. För mig startar Firefox nästan direkt jag trycker på startikonen, max en halv sekund. Ungefär 3 sekunder när den laddar 50+ flikar.

På min maskin, med en AMD Phenom II X4 955-processor (ej överklockad, dvs 3,2 GHz), Gigabyte GA-990FXA-UD3-moderkort, 4 x 4GB Corsair Vengance DDR3 RAM, en gammal GeForce 7900 GTX-grafikkort och 64-bit Ubuntu 11.10 som OS tar GC ca 2-3 sekunder att ladda en flik (mitt Gmail-konto), medan det tar FF (min standard webbläsare) ca 5-6 sekunder att ladda 60 flikar (bl a denna SweClockers-tråd). Med dessa 60 flikar öppna använder FF ca 265 MB RAM....

Henri

Permalänk
Medlem

Chrome är väl egentligen inte öppen källkod?
Förövrigt, räknas Chromium som en annan browser än Google Chrome här? Dom kanske ger samma användardata.
Firefox är mest anpassningsbar, my vote!

[Ignorera om du inte använder firefox]
Om du använder Firefox och har x64 windows kan du prova Waterfox x64, enligt mig den bästa inofficiella 64 bitars utgåvan av firefox som är helt kompatibel med tillägg, java och flash fungerar med den också. Nackdelen kan vara att bankplugins som nexus/bankid inte fungerar med x64 bitarsbrowsers, men det går alltid att ha vanliga firefox eller IE för det.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk

Att ni alla orkar skriva om att den enna är bättre än den andra, prestanda tester or it didnt happen helt enkelt, sen är det smaksak, tycker IE 9 är skitbra förutom att den äter minne och bris på plug-ins thats it.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO