CDON - Vägrar reklamation av grafikkort pga modifikation

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Skulle det gå till Kronofogden så bestrider jag där också, då lägger Kronofogden ned ärendet och, CDON har slösat tid och pengar. Kommer knappast gå så långt som stämning om ARN får lösa det hela. CDON är enligt sitt eget köpavtal bundna att ....

Hur hade du själv ställt dig om det var du som var säljaren i detta fall? Visst, nu gäller inte samma regler som vid distansköp av företag, men man använder samma j&#la sunda förnuft.

Ponera att du paketerar grafikkortet, enligt dig vetandes, fullt fungerande. Skickar det till köparen som börjar bända i kylflänsen innan han hinner testa kortet för att sedan upptäcka att kortet inte fungerar. Köparen kontaktar dig och säger: "Hej, kortet jag köpte fungerar inte och jag vill lämna tillbaka det". Efter mycket om och men så accepterar du att ta tillbaka kortet, du har ju trots allt fortfarande garanti från tillverkaren kvar. När du väl får tillbaka kortet ser du att en stor del av kåpan till kylflänsen har moddats bort på ett tveksamt sätt. Modifieringen gör dessutom att du inte heller kan skicka tillbaka det till tillverkaren för garantireparation.

Menar du på fullt allvar att du skulle tycka att det var ok och inte ifrågasätta köparens modifiering?? Jag måste säga att jag är riktigt tacksam över att jag inte har gjort någon affär med dig, det skulle kunna slutat riktigt illa för min del.

Godkänner CDON denna retur slutar jag handla där av principskäl.

Visa signatur

Sleeve it and they will come

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte läst igenom att, men följde tråden en bra bit iallafall, detta kan ha sagts innan..

Man måste också se såhär, trådskaparen bröt av den metallbiten och vem vet kanske en krets på grafikkortet har blivit lite skadat, kanske råkade böja kortet omedvetet tex i något läge (en liten krets kan göra jäkligt mycket på ett grafikkort). Kan vara svårt att bevisa att de var så innan med, så därför företagen och tillverkarna oftast säger att dem tar tillbaka moddade saker (antar jag nu).

Men säger inte nu att trådskaparen är skyldig till att kortet är sönder, men mer hur cdon/asus ser på det.
(Har jag fel, så skit i det bara. Jag kommer inte försöka rätta mitt fel. )

Visa signatur

Dator: Ryzen 7 3700X@Stock | X570 AORUS ELITE | G.Skill 16GB 3600MHz CL16 | ASUS 3080 TUF V2 NON-OC

Permalänk
Medlem

En liten fråga bara: Om man nu är såpass tekniskt kunnig att man kan modifiera kylaren på kortet, kan man då inte bara plocka av kylaren, stryka på lite ny kylpasta och montera om den, och förmodligen laga kortet och slippa allt gnäll med ARN, stämningar och annat trams? Det lär ju knappast bli trasigare.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naicro:

Hur hade du själv ställt dig om det var du som var säljaren i detta fall? Visst, nu gäller inte samma regler som vid distansköp av företag, men man använder samma j&#la sunda förnuft.

Ponera att du paketerar grafikkortet, enligt dig vetandes, fullt fungerande. Skickar det till köparen som börjar bända i kylflänsen innan han hinner testa kortet för att sedan upptäcka att kortet inte fungerar. Köparen kontaktar dig och säger: "Hej, kortet jag köpte fungerar inte och jag vill lämna tillbaka det". Efter mycket om och men så accepterar du att ta tillbaka kortet, du har ju trots allt fortfarande garanti från tillverkaren kvar. När du väl får tillbaka kortet ser du att en stor del av kåpan till kylflänsen har moddats bort på ett tveksamt sätt. Modifieringen gör dessutom att du inte heller kan skicka tillbaka det till tillverkaren för garantireparation.

Menar du på fullt allvar att du skulle tycka att det var ok och inte ifrågasätta köparens modifiering?? Jag måste säga att jag är riktigt tacksam över att jag inte har gjort någon affär med dig, det skulle kunna slutat riktigt illa för min del.

Så du anser att det vore bättre om lagen sa att det låg på köparen att bevisa att felet var ursprungligt eller ? Hur tycker du det skall gå till ? Det finns en anledning till att lagen ser ut som den gör och det är (bl.a) för att säljaren har mycket större resurser och expertis vad gäller detta än köparen samt att om man får döda varor skall man inte behöva gå igenom någon lång tvist om bevisning innan man eventuellt får en ny vara (det är inte ens säkert det är möjligt att bevisa att felet var ursprunligt).

Skrivet av Naicro:

Godkänner CDON denna retur slutar jag handla där av principskäl.

Bra för dig, du kan ju förslagsvis hålla dig till loppmarknader, blocket och liknande då eftersom du inte verkar vara intresserad av ditt skydd som konsument !

Skrivet av MoNkeY-05:

Hoppsan, där tappade du nog lite clockercred. (Lite som streetcred fast på sweclockers) Jag uppskattar politisk satir & humor, men att kalla folk som inte håller med dig för vänsterpartister och sossar, i mina ögon skällsord, hjälper dig inte nåt.

Jag tror du misuppfattade vad TS menade:

Skrivet av thomas_skane:

De som inte håller med är oftast de i tråden som inte vill att jag ska få rätt. Kul för er, jag vill inte att folk röstar på MP eller V men det verkar 2 miljoner göra i alla fall.

Jag tolkar detta som att även om han inte gillar att folk röstar på MP och V så är det bara acceptera eftersom det är deras rätt, på samma sätt som folk inte skall blanda in sytt tyckande i vad TS "borde" gjort, hur lagen "borde" se ut osv osv.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Skrivet av Naicro:

Godkänner CDON denna retur slutar jag handla där av principskäl.

Varför? Vad förlorar du som konsument på att dom ger honom rätten? Konsumenten vinner på detta men jag antar att du jobbar inom någon försäljning/support företag och tar det som ett personligt angrepp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muzzi:

Varför? Vad förlorar du som konsument på att dom ger honom rätten? Konsumenten vinner på detta men jag antar att du jobbar inom någon försäljning/support företag och tar det som ett personligt angrepp.

Har inget att göra med mitt arbete som webbutvecklare, tro mig

Asus kommer aldrig att ta tillbaka kortet i fråga, så om CDON bestämmer sig för att ta tillbaka kortet kommer de få ta det ur egen kassa som resulterar i sämre marginaler vilket självfallet balanseras med höjda priser mot slutkonsument. Självklart behövs det större volymer innan det blir märkbart men om de nu godkänner denna retur så bli de tvungna att acceptera nästa geni som kanske böjer sönder sina hörlurar för att den ska passa under kepsen.

Visa signatur

Sleeve it and they will come

Permalänk
Medlem
Skrivet av AbtZ:

Fan vad trött jag blir på att läsa om alla som -tycker- vad thomas_skane borde eller inte borde ha gjort, och att han borde skylla sig själv och finna sig i situationen, "växa som person" (!), för annars kommer det bli dyrare för alla andra. Skärp er.

Det är hans lagliga rätt att bestrida nekandet till ersättning för en vara som må ha varit defekt vid leverans. Varför är det så svårt att acceptera? Huruvida varan var defekt före eller efter avlägsnandet av den kosmetiska plåtbiten är enligt lag upp till CDON att bevisa. Att vissa av er anser att han borde skylla sig själv hör inte till saken när lagen ser ut som den gör. Punkt.

Utfallet av denna utredning, och således tolkningen av hur långt reklamationsrätten sträcker sig, är det som är intressant. Det är det som bör diskuteras här, inte vad TS borde eller inte borde ha gjort.

Citaten från reklamationsrätten säger att bevisbördan inte ligger på kunden utan på säljaren, så länge rätten hävdas inom 6 månader. Köparen har därmed inget att bevisa.

Detta har sagts flera gånger.

En annan sak som tål att nämnas igen är att kortet bevisligen har problem med kontakten till kylaren, vilket uppvisar precis de problem TS nämnt. Det är långt myket troligare att ett känt produktionsfel som ger dålig kontakt mellan kylaren och GPUn är det som lett till varans defekt, än bortbändandet av den lilla plåtbiten.

Som ett sidospår kan jag också tillägga att jag själv nyligen haft vissa problem med supporten hos CDON när jag fick en defekt vara levererad. Dels för att de inte har någon telefonkontakt (dvs direktsupport), och dels för att den personal jag blev bemött av i början visade prov på bristande kompetens, både gällande tekniskt kunnande och konstruktiv kommunikation. Varan hade en defekt vid leverans som var svår att genast upptäcka, vilket i samband med resor ledde till att det tog mer än 14 dagar innan jag hörde av mig till CDON. De hävdade då att jag inte hade någon rätt att häva köpet vilket uppenbarligen är fel, då det rörde sig om en defekt vara som kunde reklameras.

Problemet löstes till slut (jag fick en ny vara efter många om och men) men att de uppenbart handlade fel och dumsnålt i mitt fall säger mig att TS mycket väl kanske fått en liknande inkompetent behandling.

Jag står således inte nödvändigtvis på TS sida i frågan om rätten till ersättning -- som sagt får en utredning avgöra saken -- men definitivt bakom hans lagliga rätt att häva ett köp av en potentiellt defekt vara. Och jag vet hur frustrerande kontakten med CDON kan vara.

Någon laglig rätt att häva ett köp av en felaktig vara finns inte efter 14 dagar. Man har rätt att reklamera inget annat

Permalänk
Medlem

Om Cdon godkänner en reklammation där Asus nekat ta emot kortet på garanti så kan jag inte direkt tycka synd om cdon. Om en så stor aktör som cdon i sina avtal med asus inte har tagit med diskrepansen mellan asus garantivillkår och svensk lagstiftning så får de imho skylla sig själva.
En säljare kan ju inte neka en reklammation med svaret att tillverkaren inte hade godkänt ärendet på garantin. Det visar bara på att man inte förstår skillnaden mellan begreppen. Skillnaden mellan svensk lagstiftning och distribution/serviceavtal mellan företag.

Observera att jag inte uttalat mig huruvida en reklammation borde godkännas i dt aktuella fallet. Detta är jag övertygad om att ARN gör bättre.

Permalänk
Medlem

Vad sysslar Klarna med? Är risken (alltså fakturan) flyttad från CDON till Klarna?

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naicro:

Har inget att göra med mitt arbete som webbutvecklare, tro mig

Asus kommer aldrig att ta tillbaka kortet i fråga, så om CDON bestämmer sig för att ta tillbaka kortet kommer de få ta det ur egen kassa som resulterar i sämre marginaler vilket självfallet balanseras med höjda priser mot slutkonsument. Självklart behövs det större volymer innan det blir märkbart men om de nu godkänner denna retur så bli de tvungna att acceptera nästa geni som kanske böjer sönder sina hörlurar för att den ska passa under kepsen.

om ett par hörlurars element hade gått sönder spelar det väl ingen roll hurvida han böjt huvudbandet eller inte? precis på samma sätt som detta fallet. Det är nämnligen inte kylaren han försöker reklamera, och snubben i ditt exempel hade inte fått nytt huvudband om det nu var sönderböjt.

Sen hör knappast ASUS garantivillkor ens till denna diskussionen, att du inte förstått det efter 9 sidor är beundransvärt. Om ASUS skulle ha något avtal med CDON som inte innebär att de ersätter CDON för reklamerade kort på något vis är det knappast TS som skall lida.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

Jag tror på att personer som TS lär sig bäst av att helt enkelt få pynta ut ett helt nytt kort. TS har uppenbarligen gjort något som i 99.9% av dagens konsumenter förstår att man inte gör för man vet att blir det något fel så är de kört med garantin.. Tror inte du kommer vinna någonstans på att bestrida fakturan heller, blir väl kronofogdemyndigheten som tar hand om det och vägrar du där så växer det ju bara hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

om ett par hörlurars element hade gått sönder spelar det väl ingen roll hurvida han böjt huvudbandet eller inte? precis på samma sätt som detta fallet. Det är nämnligen inte kylaren han försöker reklamera, och snubben i ditt exempel hade inte fått nytt huvudband om det nu var sönderböjt.

Sen hör knappast ASUS garantivillkor ens till denna diskussionen, att du inte förstått det efter 9 sidor är beundransvärt. Om ASUS skulle ha något avtal med CDON som inte innebär att de ersätter CDON för reklamerade kort på något vis är det knappast TS som skall lida.

Var har jag skrivit "huvudband"? Sätt mitt exempel i relevans med TS modifiering.

Och nej jag har inte läst 9 sidor spam, räckte med första inlägget:

"Några dagar senare fick jag svaret att deras serviceverkstad och ASUS inte tar emot modifierade kort och att de ska skicka tillbaka det defekta kortet tillsammans med en ny faktura för kortet. "

Hör inte ASUS garantivillkor hit säger du? Tror du att CDON sitter och reparerar grafikkort källaren då eller?

Visa signatur

Sleeve it and they will come

Permalänk
Medlem

Garantin förbrukades ju direkt han modifierade kortet på ett sätt som inte normalt behövs för att undersöka varan. För att ta detta som reklamation ska då köparen bevisa att kortet var trasigt före han modifierade kortet vilket i princip är omöjligt att bevisa. Jag ser inga tveksamheter att i detta fall har köparen gjort fel vare sig modifieringen ledde till att kortet är trasigt eller ej och så ledes ska CDON absolut inte godkänna denna retur.

Det enda jag kan tycka är att Asus kan ta detta på goodwill om det är rimligt att tro att felet ej uppkommit pga. modifieringen och då även till en kostnad av ny kylare. CDON sänker sig i mina ögon om de går med på retur i detta fall då man inte ska kunna bryta lös plåtbitar hursomhelst.

Permalänk

Woow, nu uppe i 11 sidor med exakt samma innehåll.

1 sida och 10sidor upprepningar

Visa signatur

Intel I7 2600K@ 4,5GHz | GTX580 SLI | ASRock Fatal1ty Z77 Professional-M | 16GB Vengeance | Corsair AX1200 | SSD Samsung 830 128GB | Fractal D. mini matx | Vattenkylning Phobya 1080 9x120 = knäpptyst dator :) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av altair4:

Garantin förbrukades ju direkt han modifierade kortet på ett sätt som inte normalt behövs för att undersöka varan. För att ta detta som reklamation ska då köparen bevisa att kortet var trasigt före han modifierade kortet vilket i princip är omöjligt att bevisa. Jag ser inga tveksamheter att i detta fall har köparen gjort fel vare sig modifieringen ledde till att kortet är trasigt eller ej och så ledes ska CDON absolut inte godkänna denna retur.

Det enda jag kan tycka är att Asus kan ta detta på goodwill om det är rimligt att tro att felet ej uppkommit pga. modifieringen och då även till en kostnad av ny kylare. CDON sänker sig i mina ögon om de går med på retur i detta fall då man inte ska kunna bryta lös plåtbitar hursomhelst.

NEJ, det är inte upp till KÖPAREN att bevisa något...

Permalänk
Skrivet av Naicro:

Hur hade du själv ställt dig om det var du som var säljaren i detta fall? Visst, nu gäller inte samma regler som vid distansköp av företag, men man använder samma j&#la sunda förnuft.

Ponera att du paketerar grafikkortet, enligt dig vetandes, fullt fungerande. Skickar det till köparen som börjar bända i kylflänsen innan han hinner testa kortet för att sedan upptäcka att kortet inte fungerar.

Å andra sidan, hur ofta skickar butiker iväg kort som dom vet funkar?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naicro:

Var har jag skrivit "huvudband"? Sätt mitt exempel i relevans med TS modifiering.

Och nej jag har inte läst 9 sidor spam, räckte med första inlägget:

"Några dagar senare fick jag svaret att deras serviceverkstad och ASUS inte tar emot modifierade kort och att de ska skicka tillbaka det defekta kortet tillsammans med en ny faktura för kortet. "

Hör inte ASUS garantivillkor hit säger du? Tror du att CDON sitter och reparerar grafikkort källaren då eller?

Jag antar du menar huvudbandet eftersom något annat vore en ganska dålig jämförelse. Vad menar du egentligen då? det är dock fortfarande upp till försäljaren att bevisa att skadan inte var ursprunglig, spelar ingen roll vilka exempel du gör.

ASUS garantivillkor här inte hit eftersom det handlar om reklamation och inte garanti, två vitt skillda saker. Vem som reparerar grafikkorten är oväsentligt.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naicro:

Var har jag skrivit "huvudband"? Sätt mitt exempel i relevans med TS modifiering.

Och nej jag har inte läst 9 sidor spam, räckte med första inlägget:

Och om du i ställer för att svara "goddag yxskaft" i en 300 posts lång tråd, läst den hade du kanske lärt dig något om konsumenträtt. Och det verkar du och många andra på Sweclockers behöva, i alla fall av döma från många av noll koll svaren i den här tråden.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte70:

Någon laglig rätt att häva ett köp av en felaktig vara finns inte efter 14 dagar. Man har rätt att reklamera inget annat

Hävning av köp är en av de tre möjliga påföljderna av reklamation.

Och ja, med MP och V menade jag att bara för att jag inte gillar partiernas politik så är det deras anhängares rätt att rösta på dem och det är inget jag klandrar dem för.

Permalänk
Medlem

Tråden är alltså 11 sidor och det vitala är följande:
TS har köpt ett grafikkort och förändrat det från standardutförande (plockat bort del utav kylning). Därav finns grund för att INTE hantera det som en reklamation då varan är i väsentligt förändrat skick, och denna förändring som sådan kan orsakat de övriga problemen som TS har.

Att efterfråga svar på Lawline är lika givande som att titta i väderprognosen och förvänta sig samma väder som de sagt när det är en vecka fram. Visst det är juridikstuderande, men det säger inte något om hur väl de känner till praxis, prejudicerande rättsfall etc.

TS borde ju gjort en funktionskontroll utav kortet innan han monterade bort den enl. honom oväsentliga plåtbiten.

Sen, bara för att en faktura bestridits så är det inte samma sak som att den inte kan överlämnas till inkassobolag eller kronofogde. I det här fallet är det ju ostridigt att TS fått en vara, utan att ha erlagt betalningen.

Har en examina som till viss del innehåller juridik, konsumentjuridik och min bedömning är ju inte alls liknande den TS kommer fram till (vad är det med juris kand studenter och ett hävdelsebehov utan dess like när det kommer till juridiska spörsmål där de har fel)...

Intressant också att du slänger ur dig politiska hänvisningar. Det handlar i slutänden om huruvida övriga konsumenter ska finansiera DINA tillkortakommanden i det här ärendet. För övrigt så valde jag senaste valet att lägga min röst på MP med en inkomst som vida överstiger iaf en juris kand. studerandes...

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

En liten fråga bara: Om man nu är såpass tekniskt kunnig att man kan modifiera kylaren på kortet, kan man då inte bara plocka av kylaren, stryka på lite ny kylpasta och montera om den, och förmodligen laga kortet och slippa allt gnäll med ARN, stämningar och annat trams? Det lär ju knappast bli trasigare.

En bit på kylflänsen var borttagen/sönderbruten så går inte att fixa med kylpasta.

Möjligtvis då köpa ett till kort.. montera bort kylflänsen från det nya kortet och montera på den *hela* kylflänsen på det gammla kortet.. skicka in det för reparation..
ser jag som enda möjligheten här.

Men förstår att företag inte vill ta tillbaka saker som har en *modifierad* kylfläns.
om modifikationen skadade kortet eller inte det är inte riktigt relevant om företagets policy är att inte ta tillbaka moddade prylar.

Permalänk
Skrivet av Batman:

Hoppas helt seriöst att du inte får ett skvatt tillbaka. Är du så dum så du medvetet pajar kortet för att istället modifiera ditt mindre sköra chassi istället får du fan skylla dig själv. Otroligt smart alltså...

Jag lyfter min handflata och låter den sedan hastigt falla mot mitt ansikte, där jag låter den vila en stund medan jag reflekterar ytterligare över din kommentar.

tl;dr: *facepalm*

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Sammanfattning av tråden:

* TS kort fungerar inte. Han har reklamerat det och nu är det upp till CDON/ASUS att bevisa att det beror på att han vickat bort en liten bit av kylaren och att det inte var trasigt från början.
* 50% av Sweclockers läsare har problem med läsförståelsen.
* 33% av Sweclockers läsare anser att deras åsikter är mer värda än lagen.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Skrivet av era909:

Sammanfattning av tråden:

* TS kort fungerar inte. Han har reklamerat det och nu är det upp till CDON/ASUS att bevisa att det beror på att han vickat bort en liten bit av kylaren och att det inte var trasigt från början.
* 50% av Sweclockers läsare har problem med läsförståelsen.
* 33% av Sweclockers läsare anser att deras åsikter är mer värda än lagen.

Kan inte göra annat än att hålla med dig.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte70:

Någon laglig rätt att häva ett köp av en felaktig vara finns inte efter 14 dagar. Man har rätt att reklamera inget annat

Skrivet av thomas_skane:

Hävning av köp är en av de tre möjliga påföljderna av reklamation.

Vid (godkänd) reklamation har kunden laglig rätt att kräva (enl kköpl §22a):
1) Avhjälpande (reparation)
2) Omleverans
3) Hävning av köpet
4) Prisavdrag/ersättning motsvarande vad det kostar att avhjälpa felet

Om köparen väljer annat alternativ än avhjälpande eller omleverans så har dock säljaren rätt att ändå välja ett av dessa alternativ (kköpl §27).

Om köparen väljer avhjälpande eller omleverans så kan säljaren, om det valda alternativet är oskäligt dyrt för denne, välja det andra av dessa alternativ under förutsättning att det inte orsakar väsentlig olägenhet för köparen (kköpl §26).

Så i praktiken kan säljaren stoppa hävning trots att köparen har rätt att kräva detta.

--------------------------

@TS: Har du hört något nytt från CDON?

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Tråden är alltså 11 sidor och det vitala är följande:
TS har köpt ett grafikkort och förändrat det från standardutförande (plockat bort del utav kylning). Därav finns grund för att INTE hantera det som en reklamation då varan är i väsentligt förändrat skick, och denna förändring som sådan kan orsakat de övriga problemen som TS har.

Att efterfråga svar på Lawline är lika givande som att titta i väderprognosen och förvänta sig samma väder som de sagt när det är en vecka fram. Visst det är juridikstuderande, men det säger inte något om hur väl de känner till praxis, prejudicerande rättsfall etc.

TS borde ju gjort en funktionskontroll utav kortet innan han monterade bort den enl. honom oväsentliga plåtbiten.

Sen, bara för att en faktura bestridits så är det inte samma sak som att den inte kan överlämnas till inkassobolag eller kronofogde. I det här fallet är det ju ostridigt att TS fått en vara, utan att ha erlagt betalningen.

Har en examina som till viss del innehåller juridik, konsumentjuridik och min bedömning är ju inte alls liknande den TS kommer fram till (vad är det med juris kand studenter och ett hävdelsebehov utan dess like när det kommer till juridiska spörsmål där de har fel)...

Intressant också att du slänger ur dig politiska hänvisningar. Det handlar i slutänden om huruvida övriga konsumenter ska finansiera DINA tillkortakommanden i det här ärendet. För övrigt så valde jag senaste valet att lägga min röst på MP med en inkomst som vida överstiger iaf en juris kand. studerandes...

Du har också missuppfattat vad TS menade när han sa att folk röstade på mp och V trots att han inte tyckte om dem. Sen har du fel gällande juridiken också, väsentligt ofärändrat skick talas det om när det gäller ångerrätt, inte reklamation. Att förändringen "kan" ha gett upphov till felen på TS kort är inte tillräckligt för att neka reklamation utan det skall faktiskt bevisas på något sätt att det är det troliga.

Skrivet av era909:

Sammanfattning av tråden:

* TS kort fungerar inte. Han har reklamerat det och nu är det upp till CDON/ASUS att bevisa att det beror på att han vickat bort en liten bit av kylaren och att det inte var trasigt från början.
* 50% av Sweclockers läsare har problem med läsförståelsen.
* 33% av Sweclockers läsare anser att deras åsikter är mer värda än lagen.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Tråden är alltså 11 sidor och det vitala är följande:
TS har köpt ett grafikkort och förändrat det från standardutförande (plockat bort del utav kylning). Därav finns grund för att INTE hantera det som en reklamation då varan är i väsentligt förändrat skick, och denna förändring som sådan kan orsakat de övriga problemen som TS har.

Att efterfråga svar på Lawline är lika givande som att titta i väderprognosen och förvänta sig samma väder som de sagt när det är en vecka fram. Visst det är juridikstuderande, men det säger inte något om hur väl de känner till praxis, prejudicerande rättsfall etc.

TS borde ju gjort en funktionskontroll utav kortet innan han monterade bort den enl. honom oväsentliga plåtbiten.

Sen, bara för att en faktura bestridits så är det inte samma sak som att den inte kan överlämnas till inkassobolag eller kronofogde. I det här fallet är det ju ostridigt att TS fått en vara, utan att ha erlagt betalningen.

Har en examina som till viss del innehåller juridik, konsumentjuridik och min bedömning är ju inte alls liknande den TS kommer fram till (vad är det med juris kand studenter och ett hävdelsebehov utan dess like när det kommer till juridiska spörsmål där de har fel)...

Intressant också att du slänger ur dig politiska hänvisningar. Det handlar i slutänden om huruvida övriga konsumenter ska finansiera DINA tillkortakommanden i det här ärendet. För övrigt så valde jag senaste valet att lägga min röst på MP med en inkomst som vida överstiger iaf en juris kand. studerandes...

Kan inte annat än hålla med.

Skrivet av Lasergurka:

Jag lyfter min handflata och låter den sedan hastigt falla mot mitt ansikte, där jag låter den vila en stund medan jag reflekterar ytterligare över din kommentar.

tl;dr: *facepalm*

Kan säga så mycket som att jag tog i lite för mycket i det inlägget, men åsikten består fortfarande. Så gör du vad du vill med din hand...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

En bit på kylflänsen var borttagen/sönderbruten så går inte att fixa med kylpasta.

Möjligtvis då köpa ett till kort.. montera bort kylflänsen från det nya kortet och montera på den *hela* kylflänsen på det gammla kortet.. skicka in det för reparation..
ser jag som enda möjligheten här.

Men förstår att företag inte vill ta tillbaka saker som har en *modifierad* kylfläns.
om modifikationen skadade kortet eller inte det är inte riktigt relevant om företagets policy är att inte ta tillbaka moddade prylar.

Det var inte det jag menade. Felet som grafikkortet uppvisar kan ju ha att göra med en felaktigt monterad kylfläns. Att då plocka av kylflänsen och montera om den kanske gör att kortet fungerar som det ska och alla problem är ur världen.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av XpreS:

Du får inte rätt hos ARN.

Förvisso har du rätt att få kortet reklamerat om det är ett ursprungligt fel på det.
Har du däremot pillat loss saker som inte är meningen att pillas loss eftersom de faktiskt sitter där, oavsett om det är för estetiskt bruk eller inte, så har de rätt att neka dig ersättning eftersom du redan har åsamkat en skada på kortet.

Det spelar ju ingen roll vad du som köpare anser om detta, det du har köpt ska lämnas tillbaka i det skick du fick det. Inte med saknade plåtbitar etc.

Har jag, låt säga en högtalare som ska passas in vid ett snedtak, medför detta att jag kanske sågar av en bit av den övre högra kanten för att få den i linje med snedtaket. Jag drar sedan igång mitt system och märker att högtalaren inte fungerar. Tror du på största allvar att jag skulle få ut en ny högtalare då?

Givetvis ska man prova sina grejer först, sen modifiera dom, men då ska man veta att man inte kan reklamera dom då man har åsamkat yttre åverkan på produkten.

Ja det tror jag absolut. Låt oss säga att en kund köper en högtalare, han får med ett "ben" som högtalaren står på. Han väljer att såga i det för att det ska få plats mellan hans hylla o TVbänk men det visar sig att högtalaren är pajj från början. Om inte jag kan bevisa att modifikationen beror av felet så skulle jag ersätta honom.

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Du har också missuppfattat vad TS menade när han sa att folk röstade på mp och V trots att han inte tyckte om dem. Sen har du fel gällande juridiken också, väsentligt ofärändrat skick talas det om när det gäller ångerrätt, inte reklamation. Att förändringen "kan" ha gett upphov till felen på TS kort är inte tillräckligt för att neka reklamation utan det skall faktiskt bevisas på något sätt att det är det troliga.

Precis som du nämner så finns inte det rekvisitet med när det handlar om reklamation, däremot bör man ju ställa sig frågan kring varför TS inte kör ett funktionstest innan man får för sig att väsentligt förändra en produkt.

I detta fall så kan man ju genomföra en felsökning samt komma fram till slutsatsen att TS förändring av produkten är orsaken och vi är i samma läge (förutom då att TS kommer gå till ARN (vilka bör avvisa talan))...

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF