Permalänk
Medlem

Jävligt nöjd med min hastighet hos BBB, 100/10

Bredbandet har bara gått ner en gång när de skulle göra något underhåll eller liknande, så att döma från min erfarenhet så är de väldigt bra.

Och du får med en hyfsad router när du beställer bredband, så oroa dig inte för att hastigheten stryps.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Jag har haft bredbandsbolaget några år, överlag har jag fått lite intryck att de gått ner sig lite sedan Telenor köpte in sig. Men det är nog som med alla isp'er, hänger otroligt mycket på vars man bor. Men här ute i moderatbushen funkar BBB bra, får vettig hastighet och en gång om året när jag ringer deras kundtjänst för att klaga på packetloss el. dylikt så fixar de det rätt fort. Jag kanske har tur när jag ringer men de jag pratat med har skippat hela "har du startat om modemet" utan går direkt på de saftiga bitarna. Eller så är munlädret väloljat och de tror jag vet vad jag pratar om

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mekarawr:

Jag har haft bredbandsbolaget några år, överlag har jag fått lite intryck att de gått ner sig lite sedan Telenor köpte in sig. Men det är nog som med alla isp'er, hänger otroligt mycket på vars man bor. Men här ute i moderatbushen funkar BBB bra, får vettig hastighet och en gång om året när jag ringer deras kundtjänst för att klaga på packetloss el. dylikt så fixar de det rätt fort. Jag kanske har tur när jag ringer men de jag pratat med har skippat hela "har du startat om modemet" utan går direkt på de saftiga bitarna. Eller så är munlädret väloljat och de tror jag vet vad jag pratar om

Det är det bästa sättet att faktiskt få hjälp när man ringer någon kundtjänst. Kom till saken med en gång, du har gjort din hemläxa och det skall märkas.
Om personen som svarar inte vet vad du pratar om kan dom skicka dig till tekniker direkt vilket gör att dom kan lösa problemet via sitt tangentbord på en gång istället för att man hamnar i något sorts kösystem där det står typ:

"Kund klagar på dålig anslutning, instruerat kund att starta om modemet och ringa igen om en vecka om problemet kvarstår."

JA, så kan det faktiskt se ut om man inte är talför och övertygar nissen i telefon att man redan vet vad felet är och rent av (nästan då) skulle kunna laga det själv om man satt vid deras datorer.

Visa signatur

Chassi: Svart, PSU: 230 volt, Moderkort: Stort, CPU: Med fläkt, Minne: Tappat, GPU: Klarar MsPaint jättebra, Hårddiskar: Stor och liten, Mus: Med rullhjul, Tangentbord: Svenskt, Skärm: Platt

Permalänk

BBB 100/100 sen fem år. Mycket nöjd, aldrig något problem, bra hastighet.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Playboy_1338:

Min Personliga åsikt: Skulle aldrig välja BBB igen, då det ägs av Telenor.

Alltid fått utmärkt support från BBB innan jag bytte till Bahnhof fiber. Och då hade jag deras DSL tidigt 2000 tills 2012. Även haft Telenor sedan de köpte upp Vodafone som jag hade innan och bara fått bra support där med. De är inte så usla som du påstår.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

Alltid fått utmärkt support från BBB innan jag bytte till Bahnhof fiber. Och då hade jag deras DSL tidigt 2000 tills 2012. Även haft Telenor sedan de köpte upp Vodafone som jag hade innan och bara fått bra support där med. De är inte så usla som du påstår.

Bra på att ta betalt... men inte mycket mer än så.

Visa signatur

 MSI GeForce RTX 4080 Super
AMD Ryzen 9700X
Kingston BEAST 64GB 6000Mhz
Kingston RENEGADE 4TB

Permalänk
Medlem

Dit vi ska flytta kan jag välja på BBB eller Boxer och
BBB tar Månad 1-12: 339kr/mån
Därefter:
369kr/mån
Boxxer Skaffa Boxer Mix så får du Boxer Bredband 24 Mbit/s för bara 249 kr/mån. Ett av marknadens absolut lägsta priser på bredband! Erbjudandet gäller vid 24 mån bindningstid. Startavgift 595 kr för Boxer Mix och startavgift 295 kr för Boxer Bredband tillkommer.
Ingen aning om vad det kommer kosta efter erbjudandet är slut.
Kommer bara kunna ha Boxer´s tv paket i lägenheten vi flyttar till.
Värt o ta tv+bredband genom boxer? Samma hastighet, dock så tar Boxer inkopplingsavgift + lån för modem eller köp av modem.

Permalänk
Medlem

Jag har haft BBB i ungefär 10 månader (fiber 100/10) och under den tiden har min uppkoppling gått ned säkert 6-7 gånger (vad jag vet om i alla fall). Oftast har det handlat om strulande utrustning från deras sida, ett fåtal gånger har det handlat om längre underhållsarbeten där ingen information skickats ut till oss kunder, utan man har fått vända sig till kundservice för att få reda på vad som försiggått.
När jag har valet att välja bort BBB kommer jag att göra det direkt.

Permalänk
Medlem

Har haft bredbandsbolaget i närmare tio år (på olika adresser) och det har inte inneburit några markanta problem. Hade tidigare fiber men de senaste åren adsl där jag bor nu. Jag har haft väldigt få driftstörningar, kanske 1-2ggr/år och de allra flesta gånger har det lösts efter ett samtal med deras support. Modemen de skickar ut är dock inte av vidare kvalitet och de har fått bytas ett par - tre gånger under de år jag varit kund hos dem men de har alltid varit väldigt snabba med att skicka ut ett nytt fungerande modem. Deras support är i övrigt väldigt trevlig och tillmötesgående när man haft problem, visst försöker de ibland sälja in andra tjänster när man ringer men sådant är ju inget ovanligt idag - de accepterar ett nej utan att försöka tjata vidare.
Detta är iaf mina erfarenheter av bredbandsbolaget.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Har haft bredbandsbolaget i närmare tio år (på olika adresser) och det har inte inneburit några markanta problem. Hade tidigare fiber men de senaste åren adsl där jag bor nu. Jag har haft väldigt få driftstörningar, kanske 1-2ggr/år och de allra flesta gånger har det lösts efter ett samtal med deras support. Modemen de skickar ut är dock inte av vidare kvalitet och de har fått bytas ett par - tre gånger under de år jag varit kund hos dem men de har alltid varit väldigt snabba med att skicka ut ett nytt fungerande modem. Deras support är i övrigt väldigt trevlig och tillmötesgående när man haft problem, visst försöker de ibland sälja in andra tjänster när man ringer men sådant är ju inget ovanligt idag - de accepterar ett nej utan att försöka tjata vidare.
Detta är iaf mina erfarenheter av bredbandsbolaget.

Funkar det att skippa att använda deras modem och istället köra med egen roueter/modem?

Permalänk
Medlem

Har erfarenhet av att de bara levererade ca 50-70% när vi hade de senast. Var dock ett par år sen men värt att nämna kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gh0sTy^:

Funkar det att skippa att använda deras modem och istället köra med egen roueter/modem?

Ja, om du kan konfigurera det rätt själv och BBB inte använder modemets mac adress eller någon annan id för att släppa igenom dig.
Man kan ju alltid fråga BBB själva hur det skulle gå till men jag tvivlar på att du får medhåll från deras sida. Dom har t.ex 3 olika modem att välja på av en anledning, det är lättare att hantera en liten mängd olika modem än alla på hela jorden.

Skrivet av RaBoX:

Har erfarenhet av att de bara levererade ca 50-70% när vi hade de senast. Var dock ett par år sen men värt att nämna kanske?

Körde du ADSL? Kör man ADSL får man räkna med stora skillnader i hastighet från användare till användare.

Visa signatur

Chassi: Svart, PSU: 230 volt, Moderkort: Stort, CPU: Med fläkt, Minne: Tappat, GPU: Klarar MsPaint jättebra, Hårddiskar: Stor och liten, Mus: Med rullhjul, Tangentbord: Svenskt, Skärm: Platt

Permalänk
Medlem
Skrivet av devour:

FYI: Det är faktiskt en 4, eller möjligen 5 veckors utbildning, sedan kanske inte alla kan ta åt sig så mycket under utbildningen tyvärr, men utbildade blir de. :/ Men det är lite skillnad på standarden nu och jämfört med för ett antal år sedan kanske. Men allt är pengar numera tyvärr.

Håller inte med, jag tycker det är STOR skillnad på deras support nu, jämfört med tidigare.

Jag har varit kund hos kund hos Bredbandsbolaget sen 1999. På den tiden va dom ett eget bolag och inte en del av Telenor. Även supporten har ändrats till det sämre alt eftersom, mycket av det som supporten hjälpte med förr har flyttats över till deras betalsupport.

Jag har alltid fått ut den hastighet som utlovats, för mig har det varit mycket stabilt, på 14år har jag nog inte varit utan nät max 10ggr, varav 8/10 har avhjälpts inom 36 timmar.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Håller inte med, jag tycker det är STOR skillnad på deras support nu, jämfört med tidigare.

Jag har varit kund hos kund hos Bredbandsbolaget sen 1999. På den tiden va dom ett eget bolag och inte en del av Telenor. Även supporten har ändrats till det sämre alt eftersom, mycket av det som supporten hjälpte med förr har flyttats över till deras betalsupport.

Jag har alltid fått ut den hastighet som utlovats, för mig har det varit mycket stabilt, på 14år har jag nog inte varit utan nät max 10ggr, varav 8/10 har avhjälpts inom 36 timmar.

Det är för att Telesnor är ett jättestort bolag medans BBB var ett litet ynka bolag.
Ju större bolaget är destu fler rutiner finns det att följa. Eftersom det finns en hel bibel med rutiner att följa vågar/kan ingen göra det där lilla extra då dom är rädda om sina jobb.
Dom på kundtjänst går från att vara värdefulla arbetare med själar till små myror som bara skall skyffla kunder.

Med det sagt vill jag inte heller påstå att BBB är ett dåligt bolag, inte nu och inte förr. Dom har bra utrustning ute, dom har satsat på kvalitet över kvantitet och kan därför leverera en stabil tjänst till nästan alla kunder.
Tyvärr vill ju kunden ha billigt internet framför stabilt internet... Eller aa, dom ser inte den tekniska biten utan tittar på priset och därför växte inte BBB snabbt nog för dom hade inte mycket marginaler och ibland gick dom också förlust.

Där kommer då Telesnor in i bilden, dom har "skitutrustning" (funkar säkert men inte lika bra) men dom har bättre marginaler och därför växer dom. Eftersom dom då blir enormt stora börjar massa tjommar som vill att det skall se snyggt ut på utsidan komma med massa regler och begränsningar för att fortsätta hålla en bra image utåt.
Detta strömmar ju över på BBB som nu tillhör Telesnor och kunderna får lida genom en sämre support.

Allting skall vara så förbannat effektivt utåt men på insidan är det ruttet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

Dålig support av telenor, även uppfattad flera av dom på supporten som otrevliga. Hade massa connection problem borta i huset med dom via adsl.
Samt vid flytt till lägenhet kunde dom inte erbjuda bredband via Data-uttaget, där man kan få 100/100 av många andra operatörer.
Men... Dom är duktiga på att ta betalt.
Står bla bindningstid 12 månader på deras hemsida. Hade ett avtal med dom 12 månader, sa upp efter 6 månader.
Men vid uppsägning så fulade dom, och sa att avtalet skulle varit 18 månader, dvs fick betala för ytterligare 6 månader utöver avtal.

Jasså du också? Fick samma näsbränna jag, minns första gången jag ringde dom, och då sa dom ring igen XX/X så fixar vi uppsägning av ditt abonnemang.
Well jag ringde exakt på datumet då jag får till svar, nej men du skulle ha ringt GG/G.
Nu får du vänta i 10 ytterliggare månader innan du kan säga upp abonnemanget, som förövrigt förnyats automatiskt.
Nåväl tillslut kom jag ifrån dom krimeringsobjekten, och aldrig mer i hela mitt liv, kommer jag välja det skräpföretaget.

Skrivet av Dwightschrute:

Låter snarare som ni gjort något fel.

BBB har samma support som innan, de har inte direkt sparkat alla som jobbade där tidigare och bytt till telenors support.

Ja ETT fel, nämligen att välja skiten från första början.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gh0sTy^:

Det har jag ingen aning om. När de går sönde undrar man mest varför eftersom man varken pillat på den eller flyttat, det liksom bara lägger av helt plötsligt. Det är inget jättestort problem dock eftersom de är snabba på att skicka ut ett nytt och jag har haft adsl hos dem i lite över sju år nu och detta har hänt 2-3 ggr på den perioden vilket inte känns som om hela världen går under tycker jag.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCadde:

Körde du ADSL? Kör man ADSL får man räkna med stora skillnader i hastighet från användare till användare.

Jo det stämmer.
Det kanske kan förklara en del men när vi bytte till Telia fick vi nästan hela hastigheten ist så jag vet inte vad man ska tro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBoX:

Jo det stämmer.
Det kanske kan förklara en del men när vi bytte till Telia fick vi nästan hela hastigheten ist så jag vet inte vad man ska tro.

Det finns många olika möjliga skäl till varför din Telia anslutning var snabbare.

* Dom hade bättre konfigurerad utrustning i telestationen?
* Dom körde på andra band i kopparn och på så vis slapp vissa störningar i kopparn?
* Dom lagade kopparn när dom var ute och kopplade in dig? (T.ex, den kanske inte satt bra i telestationen?)
* Dom hade mer bandbredd över i telestationen, alla andra kanske satt på ISP #2 som var överbelastad?
* Du fick ett annat, bättre modem?

Sist, kanske bara var ren slump? Kopparn kanske flyttade på sig på grund av kraftigt regn eller extra mycket sol? Vilket "fixade" ett problem av sig självt?

Men den generella tumregeln är att har du dålig hastighet (på grund av långt till telestationen och/eller sunkig koppar från 50 talet) hos ena så har du även det hos andra. Tills att dom löser det ena eller andra problemet för dig. (Vilket kostar så klart)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Bredbandsbolaget via ethernet ska väl hålla hög kvalité enligt vad man kunnat utröna på internet sen tidigt 00-tal.
Jag provkör deras 250/100-tjänst sen ett par månader tillbaka. Kapaciteten är det inget fel på. Tror jag fått en nerhastighet på ca 33MB/sek som mest.
Och upphastigheten är väl kring 11-12MB/sek om jag inte minns fel.
Gick dock inte att lastbalansera ihop IP-adresserna, jag försökte igår.

Sen att jag inte använder linans fulla potential många minuter per månad är ju en annan sak.

Du kan inte lastbalansera BBB's nya hastigheter. Dom har äntligen ändrat detta så att man faktiskt har 100mbit istället för att sitta med 5st 10mbit adresser. Tråkigt nog har dom inte ändrat denna tjänst överallt än (jag sitter med 10mbit versionen fortfarande) men det ska förhoppningsvis bli ändrat inom kort och då kommer jag utan tvekan ändra till 100/100.

Till TS:
BBB Funkar, dom har sina strul ibland. Hos mig har dom haft problem med nätet i ca 1 vecka nu men detta är inget som händer ofta och jag misstänker att det beror på regnovädret som vi hade här. Annars levererar dom det som säger och lite till, och bra kundtjänst har dom.

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fronix:

Du kan inte lastbalansera BBB's nya hastigheter. Dom har äntligen ändrat detta så att man faktiskt har 100mbit istället för att sitta med 5st 10mbit adresser. Tråkigt nog har dom inte ändrat denna tjänst överallt än (jag sitter med 10mbit versionen fortfarande) men det ska förhoppningsvis bli ändrat inom kort och då kommer jag utan tvekan ändra till 100/100.

Till TS:
BBB Funkar, dom har sina strul ibland. Hos mig har dom haft problem med nätet i ca 1 vecka nu men detta är inget som händer ofta och jag misstänker att det beror på regnovädret som vi hade här. Annars levererar dom det som säger och lite till, och bra kundtjänst har dom.

Okej.
Ringde och pratade med Boxer och dom kopplar in tidigast om 3-4v är det värt och vänta eller är BBB snabbare på det?