Permalänk
Medlem

Byggde nyss en Clapton coil ( 32awg kanthal runt 26awg nichrome) dual coil på 0.28ohm på min nya aeolus rda. Vilken smakupplevelse! Lite för tight air flow men smaken är helt underbar!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

100 kr billigare än 150W och 100kr dyrare än 100W plus vad jag kunde hitta

Men den såg väldigt intressant ut faktiskt! (IPV3 LI) ingen lust att sitta och vänta på den andra även om den också såg väldigt trevlig ut.

Gjorde en dual coil på derringer, (lyckades få den att passa på subox? Kanske byggde för lågt första gången?)

0.4 Ohm, 8 eller 9 wraps kommer inte riktigt ihåg, 26awg
http://i.imgur.com/kPazsMg.jpg

Nice! Är det lika många wraps på den nedersta coilen? Hur fick du derringern att passa?

Permalänk
Skrivet av EyeNEye:

Dåliga öron? Litet coilwhine typ.

Prova att trycka på knappen och sätt örat i närheten utav 510-gängan så borde du höra (i bästa fall inte).
Hörs det något?

Psjaa, har väl inte världens bästa hörsel, men hörde ingenting alls, mer än knappen som trycks ner.

Permalänk
Mattecoach

Hej!

Köpte ett Aspire Premium kit till en tidigare storrökare. Har funkat bra, men har nu uppstått ett problem; när det är dags att fylla på juice så sitter det ihop alldeles för hårt, det går alltså inte att öppna den för hand. Läste något om rengöring med kokande vatten, är det vad som krävs för att avhjälpa problemet?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TeknikHemmet:

Psjaa, har väl inte världens bästa hörsel, men hörde ingenting alls, mer än knappen som trycks ner.

Skönt att du slipper Annars be någon annan att lyssna. På min räcker det att trycka en gång, så hör man det ett bra tag efter. Fast man hör det bara när man tänker på det.

Skrivet av PuMaH:

Hej!

Köpte ett Aspire Premium kit till en tidigare storrökare. Har funkat bra, men har nu uppstått ett problem; när det är dags att fylla på juice så sitter det ihop alldeles för hårt, det går alltså inte att öppna den för hand. Läste något om rengöring med kokande vatten, är det vad som krävs för att avhjälpa problemet?

Tack på förhand!

Två tänger och dra utavhelvete. Annars ta en handduk och vrid.

När du fått upp den, så se till att det inte kladdar vid gängorna eftersom juicen blir som lim.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TeknikHemmet:

Det där låter som PWM (pulse width modulation) och det är helt normalt. Ljudet uppstår när strömmen pulsar till coilsen. Min ipv3 LI har det också. Somliga gör det mer tydligt än andra..frekvensen kan variera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Skönt att du slipper Annars be någon annan att lyssna. På min räcker det att trycka en gång, så hör man det ett bra tag efter. Fast man hör det bara när man tänker på det.

När du fått upp den, så se till att det inte kladdar vid gängorna eftersom juicen blir som lim.

Låt mig gissa..ljudet upphör så fort skärmen slocknar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av yogiblod:

Låt mig gissa..ljudet upphör så fort skärmen slocknar?

Japp Provade precis. Tar ju en stund innan skärmen slocknar, men det "tjuter" hela vägen tills skärmen slocknat.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

OP: Haller med till 100%!

Sa himla mycket battre an vanliga cigg. Har en iJust2 0.3 ohm ~60W atm och den fungerar mycket bra. Nasta blir eventuellt en DIY

Nagon som kor mkt med 80/20 eliquid? Har problem med dryhits och branda coils nar jag kor.

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Japp Provade precis. Tar ju en stund innan skärmen slocknar, men det "tjuter" hela vägen tills skärmen slocknat.

There you go! Ludet kommer från chippet..eller snarare skärmen...inget att noja över

Permalänk
Medlem

@PuMaH: hur menar du att rengöra med kokande vatten? Batteriet är fortfarande påskruvat så jag skulle vara väldigt försiktig av mig med att använda vatten...du skulle kunna;

1. Gnida in tex matolja kring själva gängningen gör att senare använda ett blött papper för att pressa in fettet in
2. Vänd upp och ner på ecigen och doppa ner själva tanken ner till gängningen i varmt vatten ( men var försiktig att du inte doppar den förbi gängningen.
3. Sista utvägen bör vara tänger då du löper risk att skrapa eller deformera tanken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yogiblod:

Nice! Är det lika många wraps på den nedersta coilen? Hur fick du derringern att passa?

Fan jag har räknat helt fel när jag snurrat dem där fick det till 8 på den undre och 10 på den övre

Antingen byggde jag för låg ohm första bygget då jag inte tänkte på att 0.3 var max eller så skruvade jag åt den extra hårt denna gång inte helt säker.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av EyeNEye:

Hur ser jag till att det inte kladdar? Vara försiktig med var juicen hamnar? Känns som det ändå kommer dit inifrån sen.

Skrivet av yogiblod:

@PuMaH: hur menar du att rengöra med kokande vatten? Batteriet är fortfarande påskruvat så jag skulle vara väldigt försiktig av mig med att använda vatten...du skulle kunna;

1. Gnida in tex matolja kring själva gängningen gör att senare använda ett blött papper för att pressa in fettet in
2. Vänd upp och ner på ecigen och doppa ner själva tanken ner till gängningen i varmt vatten ( men var försiktig att du inte doppar den förbi gängningen.
3. Sista utvägen bör vara tänger då du löper risk att skrapa eller deformera tanken.

Batteriet går att skruva av utan problem, men jag menar att ta isär den med tänger för att sedan lägga delarna i hett vatten.

Blev väldigt förvånad, inte läst något om detta problem...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Fan jag har räknat helt fel när jag snurrat dem där fick det till 8 på den undre och 10 på den övre

Antingen byggde jag för låg ohm första bygget då jag inte tänkte på att 0.3 var max eller så skruvade jag åt den extra hårt denna gång inte helt säker.

Jag tyckte det såg lite ojämt ut Tur att det går fort att coila om. Hur var det med derringern då? Hur löste du problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Hur ser jag till att det inte kladdar? Vara försiktig med var juicen hamnar? Känns som det ändå kommer dit inifrån sen.

Batteriet går att skruva av utan problem, men jag menar att ta isär den med tänger för att sedan lägga delarna i hett vatten.

En polare på jobbet gjorde samma sak med sin ego one tank..skruvade på jävel så hårt han bara kunde för att han var rädd att gummitätningarna inte skulle göra sitt..han använde lite matolja och varmt vatten

Permalänk
Medlem

En dum fråga.. inte för att det är så jävla bra att dra ner rök i lungorna, men vattenånga? Drar ni halsbloss och drar ner vattenångan i lungorna? Låter ju inte helt nyttigt det heller..

Permalänk
Skrivet av solemn:

En dum fråga.. inte för att det är så jävla bra att dra ner rök i lungorna, men vattenånga? Drar ni halsbloss och drar ner vattenångan i lungorna? Låter ju inte helt nyttigt det heller..

Ungefär precis lika nyttigt som att gå i dimma, eller en ångbastu, dock med nikotin om man använder det. Tänk på hur mycket skit det finns i luften till exempel

Permalänk
Medlem

@solemn: Väldigt vanligt antagande bland folk som inte vet vad e vätska innehåller och därför ingen dum fråga alls. Det är inte vattenånga man drar ner i lungorna utan propanol glycol och/eller vegetabilisk glycerin...här har du några länkar om du vill lära dig lite mer angående detta;

http://www.vapeorama.net/e-cigs-studies--vaping-research.html
http://www.ecigarette-research.org/research/index.php
http://www.eurekalert.org/pub_releases/2015-07/raba-atr071415...
https://www.reddit.com/comments/rsht6/do_we_know_what_the_lon...
https://www.reddit.com/r/electronic_cigarette/comments/34capt...

Permalänk
Medlem

Plingandet från porttelefonen kl 9 på morgonen låter så vackert....när det är dax för vapemail!!

Permalänk
Medlem

@Xelathur: Välkommen! Har själv en iJust2 och jag vet vad du pratar om...jag har däremot kört max vg (≈90%) och coilhuvuden tycker inte om det:/ Det är lite väl mycket bomull i för att wicka ordentligt...man får dra ganska hårda bloss...har dock inte använd afc ringen något men jag skulle kunna tänka mig att om man stänger igen ett eller två airflow hål får man mer negativt tryck från tanken till wicken...Den trivs helt klart bäst med 50/50, 60/40 och 70/30 i sitt orginal skick...sta bygga om coilhuvudet så fort den nuvarande gjort sitt (3 veckor hittills, helt fantastiskt för en sån här coil!) och se om man inte kan dra ner på mängden bomull samt byta ut materialet som sitter för "fake" juice hålet med 400 eller 325 tät ss mesh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yogiblod:

Jag tyckte det såg lite ojämt ut Tur att det går fort att coila om. Hur var det med derringern då? Hur löste du problemet?

För lat för att coila om, den får vara så där, ska förbi cigoteket imorgon och köpa en ny derringer fast men 4 skruv hål.
Den till höger i bild.

Jag vet inte riktigt hur jag löste problemet, Antingen så hamnade bygget på under 0.3 Ohm eller så skruvade jag extra hårt denna gång

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

För lat för att coila om, den får vara så där, ska förbi cigoteket imorgon och köpa en ny derringer fast men 4 skruv hål.
Den till höger i bild.
http://1.1m.yt/H1-_VgfIB.png

Jag vet inte riktigt hur jag löste problemet, Antingen så hamnade bygget på under 0.3 Ohm eller så skruvade jag extra hårt denna gång

Är du nöjd med hur den vejpar så kör på men en av coilsen kommer glöda snabbare och varmare än den andra..mao, du kommer nog får drippa oftare på den coilen för att slippa dry hits.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yogiblod:

Är du nöjd med hur den vejpar så kör på men en av coilsen kommer glöda snabbare och varmare än den andra..mao, du kommer nog får drippa oftare på den coilen för att slippa dry hits.

Det funkar i en dag till utan problem Använder den bara hemma sen har ju min goblin mini när jag känner för det

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Zippeer:

Det funkar i en dag till utan problem Använder den bara hemma sen har ju min goblin mini när jag känner för det

Ett tips till när du ska bygga om:
När du gör coilsen, räkna varven, sen dubbelkolla coilsen bredvid varandra, håll de precis bredvid varandra och kolla noga så att det är lika många wraps, att bara räkna varven har aldrig funkat för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Ja precis. Kladda inte där gängorna är. Även om det skulla klibba inifrån, så tar det förmodligen längre tid än vad det skulle ta om du hade juice där.
Så innan du skruvar ihop allt, torka med lite papper.

Har liknande problem med min Nautilus och man får dra galet mycket. Som sagt, två tänger och en handuk/trasa mellan (för slippa skrapa tanken/metallen)

Är sugen på att börja bygga coils. Vad för kanthal är bra att börja med? Tänkte testa en Dark Horse (som @TeknikHemmet tipsat om)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Ja precis. Kladda inte där gängorna är. Även om det skulla klibba inifrån, så tar det förmodligen längre tid än vad det skulle ta om du hade juice där.

Har liknande problem med min Nautilus och man får dra galet mycket. Som sagt, två tänger och en handuk/trasa mellan (för slippa skrapa tanken/metallen)

Är sugen på att börja bygga coils. Vad för kanthal är bra att börja med? Tänkte testa en Dark Horse (som @MuffinManxD tipsat om)

Jag tycker 26awg(0.4mm) är trevlig att pilla med. 28awg skulle nog funka det med men sen tycker jag det börjar bli lite tunt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Är sugen på att börja bygga coils. Vad för kanthal är bra att börja med? Tänkte testa en Dark Horse (som @MuffinManxD tipsat om)

Beror lite på var du vill att ohmen ska landa, vad för slags coil du ska bygga, dual eller single, hur många watt du har att leka med och hur varm du vill att ångan ska vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Jag tycker 26awg(0.4mm) är trevlig att pilla med. 28awg skulle nog funka det med men sen tycker jag det börjar bli lite tunt.

Låter rimligt. Var inne på 26 med. Får nog bli så

Skrivet av yogiblod:

Beror lite på var du vill att ohmen ska landa och hur varm du vill att ångan ska vara.

Inte allt för varm, helst. Ohm vet jag inte riktigt. Tips?

Tar emot alla tips, då jag känner mig riktigt grön på detta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu coila och wicka jag ju om skiten ändå.. Bomullen är ju inte billig

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Låter rimligt. Var inne på 26 med. Får nog bli så

Inte allt för varm, helst. Ohm vet jag inte riktigt. Tips?

Tar emot alla tips, då jag känner mig riktigt grön på detta.

Är du helt färsk skulle jag börja med en single coil..du skrev inte vad för ohm dock men ju färre wraps du gör, desto mindre vrme bildning..mer trådytan ger en varmare vejp....ska inte krångla till det...jag har en tendens att göra det
Några saker du bör ha när du bygger:
Ohm mätare
Sidavbitare (men vanlig nagelklippare funkar så länge du inte jobbar med grov tråd 24awg och ner)
Coil jig ( för att wrapa dina coils..rekommenderar starkt coil master som gör det busenkelt att wrapa perfekta coil)
Steam engine app till android eller microcoil pro till iphone (bra app som låter dig specificera alla parametrar för att bygga coils till den ohm du vill)

Testa en 28awg kanthal A-1 runt 2-2.5 mm 0.8ohm-1.0ohm (har du en reglerad mod så finns det ingen anledning att bygga super låga sub ohm..vara att ställa in watten där det känns bra. Men 26awg funkar också..tar lite längre tid för coilen att glöda jämfört med 28awg på samma ohm men det är överkomligt med en reglerad mod..bara skruva upp watten lite för att minska ramp up time.

Men i slutändan kommer det ner till personlig smak så det bästa råd jag kan ge är att köpa lite olika trådstorlekar 26-28awg tex och pröva dig fram..och testa gärna nichrome tråd också! Grymt underskattad och perfekt för byggen av mer avancerade coils!