Lumia 950 (XL) - go eller no go?

Permalänk
Lego Master

Lumia 950 (XL) - go eller no go?

Det närmar sig att byta mobil. Min Samsung Galaxy S5 går mig på nerverna, trots att jag har bytt ut Touchwiz mot Nova Launcher (och satt ett visuellt episkt Star Wars-tema).

Så, nu alltså. Jag har kört iPhone tidigare, började med en 3GS, sen en 4. Sen skaffade jag en Galaxy S3 som jag sålde mindre än ett halvår senare och återgick till iPhone 4an som låg i en låda. Nu har jag som sagt en S5a som jag har stått ut mer med, men Android får mig ibland att vilja kasta telefonen över rummet och skrika glåpord efter den.

Den sista mobildomänen jag inte har gett mig på är Windows Phone/10 Mobile. Så nu är ju frågan, är det värt det? Jag har glott på en del reviews av Lumia 950-serien, och alla verkar rörande överens om att det finns gott om kraft under skalet, att kameran är schysst, men att the app-gap fortfarande är ett problem. Men samtidigt drar man upp instagram som ett avskräckande app-exempel, en app jag aldrig har haft installerad på någon av mina mobiler, så jag undrar om deras lista över viktiga appar att ha verkligen berör mig.

En sak som verkar uppenbart är att det saknas Google-appar, typ youtube. Frågan är ju då hur det funkar att köra tuben i Edge på mobilen? Blir batteritiden lidande för att man inte har en dedikerad app?

Skulle någon av er kunna rekommendera Lumia 950 XL (som det isåfall blir), eller finns det någon springpunkt som säger "fuck no!"?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Instagram är inga problem på W10m, Snapchat saknas dock.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Jag skulle verkligen avråda från WP. Jag har själv haft Android, WP och iOS. WP är utan tvekan sämst. Faktum är att det är så dåligt att det i kombination med Windows 8 fick mig att helt överge MS för att byta till Apple Mac.

Just själva WP kanske inte är så katastrofalt. Om du sitter på en Windows maskin kanske det finns någon slags fördel. Det stora problemet är den totala avsaknaden av appar. Förvisso att det var mer än ett år sedan jag hade WP och utbudet kanske har förändrat sig sedan dess. Tvivlar dock starkt på att det ens är i närheten av iOS och Android.

Det kan dock nämnas att jag hade en Nokia Lumia 1025 (eller liknande). Kameran på den telefonen var alldeles enastående. Fantastiskt bra.

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte 950 utan 930, men haft Windows Phone sedan 920 och kommer fortsätta så länge det kommer nya modeller.
Haft både Android & iPhone sedan tidigare, visst det finns fler appar & Stöd för roliga pryllar(Apple watch m.m).
Men är hel nöjd med Windows Phone, speciellt Windows Phone 10, otrolig uppgradering ifrån 8:a.

Men det är en Telefon, du har alla "Basic" funktioner i den som fungerar likadant som alla andra mobiler.
När det kommer till appar så finns det mesta, om inte "Offical" så finns det säkerligen en unoffical app.

Men jag skulle faktiskt rekommendera att du klämmer på en innan du köper, iallafall någon typ av Windows Phone så du vet vad du får.

Permalänk
Medlem

"Största" problemet är avsaknaden av appar.
Finns ingen app som jag saknar dock, hade väl varit kul med Snapchat, men jag överlever.
Jag tycker WP är så pass trevligt overall att jag klarar mig utan vissa appar.
Youtube funkar i webbläsaren, det finns även appar för Youtube!

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Lego Master

Jag är verkligen inte brydd för alla "hipp-appar", Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat och liknande använder jag antingen inte alls, eller kan enkelt leva utan om så krävs.
Netflix, Youtube och Twitch är däremot saker jag vill kunna komma åt på ett eller annat sätt. Krävs det att jag kör dem via Edge, so be it, men det förenklar ju om det finns en app.

Min bank verkar ha en app för WP, samma med BankID. Spotify finns vet jag. Om appen för mitt hemlarm finns vet jag inte, men i värsta fall kan jag köra den i jobbmobilen som kör IOS. Dropbox finns. Det enda jag kommer på nu som jag inte hittar när jag söker är Telldus Live! som jag använder för att styra en del där hemma via min Tellstick. Men återigen går det säkert att köra via Edge i nödfall.

Det är mest att jag vill ha en smooth OS-upplevelse, något jag inte känner att Android kan ge mig för tillfället. Det är lite för mycket inkonsekvenser mellan appar och OSet, medan IOS inte låter mig göra ett skit med systemet.

Jag kör Win10 hemma på alla datorer, så en WP-mobil hade kanske på något sätt gjort integrationen där enklare, men så mycket flyttar jag inte mellan datorn och mobilen så det borde göra någon större skillnad.

Helt ärligt vet jag inte om något skulle bli bättre med WP, men jag vill ändå testa det för att se om det kanske är ett OS som passar mig bättre än Android och IOS som jag redan har testat, och hittat saker som stör mig i.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Jag har kört WP sen det kom och gått igenom ruskigt många modeller. 950XL är en trevlig telefon med en superb kamera. Allt är snabbt och enkelt, Finns fortfarande lite konstiga buggar i W10M som du kommer stöta på.

Apputbudet är sämre än på Ios och Android och många officiela appar saknas men finns allt som oftast 3é parts som löser det.

Finns ju tom snapchat 3é part nu (Spectre) som funkar ok.

Jag har alltid rekommenderat WP till alla jag känner men man måste veta vad man ger sig in i

*edit*
Netflix, Youtube och Twitch är inga problem fungerar perfekt. Netflix finns officiell app. YT finns en uppsjö med reklamfri ruskigt bra appar. Kör själv Mytube. Twitch finns det med en hel uppsjö av bra appar (jag kör Livegaming)

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Jämför jag min Sony z5c med min lumia 930 med w10, så är 930 bättre på alla sätt och vis. Ok den är inte vattentät och kan inte spela hearthstone men annars är det inget snack om saken.
Ett stabilt och fungerande OS är mer värt än några oviktiga appar.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Storage Jar:

Ett stabilt och fungerande OS är mer värt än några oviktiga appar.

Ja, det är lite så jag resonerar med. Jag har inte spelat på mobilen sen Angry Birds på min iPhone 4, jag tycker inte mobilen är en vettig spelplattform (iPaden är en annan femma däremot). Nöjesapparna skiter jag helt i, det är utility-apparna som kommer make or break det här känner jag, på appfronten åtminstone. Telldus är ett bakslag, liksom AnyMote Smart Remote.

Det får bli att gå nånstans som har dem uppställda och klämma och känna. Fortsätt dock komma med synpunkter, allt tas med i beräkningen (nä, egentligen inte, det är min magkänsla som kommer avgöra helt).

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

@Shudnawz: Telldus så kan du köra Gleam, Det gör jag för att styra min belysning hemma.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av nidnus:

Jag skulle verkligen avråda från WP. Jag har själv haft Android, WP och iOS. WP är utan tvekan sämst. Faktum är att det är så dåligt att det i kombination med Windows 8 fick mig att helt överge MS för att byta till Apple Mac.

Just själva WP kanske inte är så katastrofalt. Om du sitter på en Windows maskin kanske det finns någon slags fördel. Det stora problemet är den totala avsaknaden av appar. Förvisso att det var mer än ett år sedan jag hade WP och utbudet kanske har förändrat sig sedan dess. Tvivlar dock starkt på att det ens är i närheten av iOS och Android.

Det kan dock nämnas att jag hade en Nokia Lumia 1025 (eller liknande). Kameran på den telefonen var alldeles enastående. Fantastiskt bra.

Finns många olika sätt att använda mobilen på jag har inte installerat mer än 6 appar på min Iphone och av de är det endast en som inte finns till WP och det är appen till Pebble. Nästan allt annat gör jag hellre via hemsidan än någon kass app. Körde Wp från 7,0 till och med 8,1 och är antagligen därför jag har den vanan

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Lego Master

Det var mycket mindre "nej för helvete"-åsikter än jag hade trott. Jag får såklart avvakta en hands-on, men rent generellt känns det som att det inte är ett helt uträknat system om man kan leva utan vissa appar. När jag tittar på reviews av Windows 10 Mobile överlag, så ser det riktigt tilltalande ut med tiles, både visuellt och funktionellt.

Sen kunde ju byggkvaliteten i Lumia 950-modellerna varit trevligare, med lite metalldetaljer osv, men det är egentligen inte hela världen.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Sitter med min Lumia 640 (dual sim) och win phone 10, funkar riktigt bra. Vissa appar saknas men telefonens operativ är klockrent. Dock är min telefon lite i klenaste laget så ibland får den tänka lite. Hårdvaran på en 640 och 950 är några snäpp ifrån trots allt.

Jag tog 640 för att testa win phone, framförallt 10an, och eventuellt för att senare köpa en 950 eller liknande. Kommer att köpa en 950 snart, har nog testat klart nu. :=)

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem

@Shudnawz: Asså själva operativet är riktigt bra (bäst enligt mig) om man kan leva med avsaknaden av vissa appar. Sen måste du sätta ett Mozo skal på telefonen för attd en ska få den där goa premium känslan.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Kör själv en 950XL sedan i December å e väldigt nöjd, den känns riktigt stabil trots avsaknaden av "metall", riktigt fin skärm å kameran imponerar.

W10 på mobilen trivs jag riktigt bra med, har använt Continuum dessutom som är smidigt, tror det finns ca 600k-800k appar, varav alla stora, i alla fall i tredjepartsform, själv föredrar jag en schysst mobilesite, i många fall blir appen bara en wrapper (oavsett platform). Så har aldrig upplevt att någon app saknas. Kollar man på hur man använder dagligen så blir det inte en hutlös mängd trots allt. Jag har ett spel jag lirar, Spotify, Bank ID, Swish etc å alla dessa finns.

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

Jag är verkligen inte brydd för alla "hipp-appar", Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat och liknande använder jag antingen inte alls, eller kan enkelt leva utan om så krävs.
Netflix, Youtube och Twitch är däremot saker jag vill kunna komma åt på ett eller annat sätt. Krävs det att jag kör dem via Edge, so be it, men det förenklar ju om det finns en app.

Min bank verkar ha en app för WP, samma med BankID. Spotify finns vet jag. Om appen för mitt hemlarm finns vet jag inte, men i värsta fall kan jag köra den i jobbmobilen som kör IOS. Dropbox finns. Det enda jag kommer på nu som jag inte hittar när jag söker är Telldus Live! som jag använder för att styra en del där hemma via min Tellstick. Men återigen går det säkert att köra via Edge i nödfall.

Det är mest att jag vill ha en smooth OS-upplevelse, något jag inte känner att Android kan ge mig för tillfället. Det är lite för mycket inkonsekvenser mellan appar och OSet, medan IOS inte låter mig göra ett skit med systemet.

Jag kör Win10 hemma på alla datorer, så en WP-mobil hade kanske på något sätt gjort integrationen där enklare, men så mycket flyttar jag inte mellan datorn och mobilen så det borde göra någon större skillnad.

Helt ärligt vet jag inte om något skulle bli bättre med WP, men jag vill ändå testa det för att se om det kanske är ett OS som passar mig bättre än Android och IOS som jag redan har testat, och hittat saker som stör mig i.

Jag kör Lumia 950XL, jag är nöjd till 100%, jag köpte den när den släpptes och det fanns många buggar då men det har kommit konstanta uppdateringar och många buggar är lösta. Din app fråga: Officiell netflix-app finns och den fungerar suveränt, netflix har sagt att det kommer till continuum också (enbart mobil och desktop nu). Twitch (jag är en twitch nörd), det finns en app som heter unstream som fungerar på mobil, desktop och continuum, älskar appen och den har bra betyg i store. Youtube har ingen officiel app men det finns många tredjeparts appar som är riktigt seriösa, jag använder "myTube" vilket också fungerar i continuum. Du nämnde att du kör Win10 hemma, det gör jag också, det som är smidigt med dom här apparna är att dom synkar automatiskt mellan dina enheter t.ex. Jodel(Wodel i win10) jag har samma karma i mobilen som desktop. BankID, Swish, Länsförsäkringar dessa bankappar finns. Det finns två appar till verisure och sector alarm (officiella). Vill du också vänta på nya värstingen så släpps HP elite x3 snart, Acer släppte sin precis, det finns några butiker som säljer(kika prisjakt). Annars ligger 950 på 5000 kr och 5600 för XL tror jag.

Jag kan också rekommendera Deezer, den är universell och fungerar på dekstop, mobilen och continuum. Jag har läst någonstans att avsaknaden av metallfinish på baksidan har med att göra att 810 processorn har värmeproblem och valde då plast. Värmen är OK, jag har lekt mycket med min frus Z5a och jag märker inte nå skillnad på värmen.

En sista uppdatering!!! Message everywhere kommer snart också, vilket gör att du kan SMSa från datorn via din telefon. Så en sms app kommer till windows 10 desktop om synkar med telefonen.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av jdarchini:

Jag kör Lumia 950XL, jag är nöjd till 100%, jag köpte den när den släpptes och det fanns många buggar då men det har kommit konstanta uppdateringar och många buggar är lösta. Din app fråga: Officiell netflix-app finns och den fungerar suveränt, netflix har sagt att det kommer till continuum också (enbart mobil och desktop nu). Twitch (jag är en twitch nörd), det finns en app som heter unstream som fungerar på mobil, desktop och continuum, älskar appen och den har bra betyg i store. Youtube har ingen officiel app men det finns många tredjeparts appar som är riktigt seriösa, jag använder "myTube" vilket också fungerar i continuum. Du nämnde att du kör Win10 hemma, det gör jag också, det som är smidigt med dom här apparna är att dom synkar automatiskt mellan dina enheter t.ex. Jodel(Wodel i win10) jag har samma karma i mobilen som desktop. BankID, Swish, Länsförsäkringar dessa bankappar finns. Det finns två appar till verisure och sector alarm (officiella). Vill du också vänta på nya värstingen så släpps HP elite x3 snart, Acer släppte sin precis, det finns några butiker som säljer(kika prisjakt). Annars ligger 950 på 5000 kr och 5600 för XL tror jag.

Jag kan också rekommendera Deezer, den är universell och fungerar på dekstop, mobilen och continuum. Jag har läst någonstans att avsaknaden av metallfinish på baksidan har med att göra att 810 processorn har värmeproblem och valde då plast. Värmen är OK, jag har lekt mycket med min frus Z5a och jag märker inte nå skillnad på värmen.

En sista uppdatering!!! Message everywhere kommer snart också, vilket gör att du kan SMSa från datorn via din telefon. Så en sms app kommer till windows 10 desktop om synkar med telefonen.

Bra info. HP och Acer tror jag att jag hoppar över, har inte världens bästa erfarenheter av dem på PC-fronten direkt. Det blir isåfall en Lumia 950 XL med något skal om inte MS lanserar någon ny modell innan det är dags att uppgradera.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

Bra info. HP och Acer tror jag att jag hoppar över, har inte världens bästa erfarenheter av dem på PC-fronten direkt. Det blir isåfall en Lumia 950 XL med något skal om inte MS lanserar någon ny modell innan det är dags att uppgradera.

Tror Microsoft sa att det blir inga nya telefoner iår, men ev. nästa år.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det finns ju ingen anledning att välja just WP. Windows egna tjänster finns inte ens till WP.

Gång på gång har de levererat och uppdaterat till Android och iOS. Noll till WP.

Är jag nöjd med min WP? Nej.

Permalänk
Medlem

Youtube = mytube!
Insta = 6tag

Dessa två appar är både snyggare och har fler funktioner än originalet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av sky90:

Det finns ju ingen anledning att välja just WP. Windows egna tjänster finns inte ens till WP.

Gång på gång har de levererat och uppdaterat till Android och iOS. Noll till WP.

Är jag nöjd med min WP? Nej.

Vad snackar du om? Vilka tjänster är det du inte har på wp som ios och android har? Kom inte med nå garage project, dom får utvecklaren publicera till vilket OS dom vill.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Lego Master
Skrivet av sky90:

Det finns ju ingen anledning att välja just WP. Windows egna tjänster finns inte ens till WP.

Gång på gång har de levererat och uppdaterat till Android och iOS. Noll till WP.

Är jag nöjd med min WP? Nej.

Finns heller ingen anledning att inte välja WP (W10M?) som jag ser det. Utifrån det jag sett på egen hand, och hört här, så finns det inget som är en faktisk dealbreaker för mig. Så jag är definitivt villig att testa WP istället för att traggla på med Android som går mig på nerverna, eller gå tillbaka till IOS som jag får klaustrofobi av.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

Finns heller ingen anledning att inte välja WP (W10M?) som jag ser det. Utifrån det jag sett på egen hand, och hört här, så finns det inget som är en faktisk dealbreaker för mig. Så jag är definitivt villig att testa WP istället för att traggla på med Android som går mig på nerverna, eller gå tillbaka till IOS som jag får klaustrofobi av.

Ja visserligen är wp dött. W10M som tar över nu iomed universala appar som funkar till desktop, mobile, xbox, hololense,

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har du vägarna förbi USA verkar det som du kan få en gratis 950 om du köper en 950XL:

http://www.microsoftstore.com/store/msusa/en_US/pdp/Microsoft...

Permalänk
Medlem

Med "My Denon Remote" kan jag styra hembion via Nokia Lumia 930.

Permalänk
Medlem

Jag har haft Nexus 5 och iPhone 6 tidigare, och nu har jag Lumia 950.

Jag tycker att Lumia 950 är den bästa av dessa telefoner.

Positivt med 950:
+Modernt logiskt användargränssnitt.
+Nytt modernt operativsystem.
+Applikationer skrivna för Windows 10, kan med små förändringar fås att fungera i 950.
Kommer så småningom vara fördel för användare. Stor fördel för Microsoft.
+Mycket bra hårdvara (processor, mm)
+Skärmen bra (svart är svart)
+Bästa kameran
+Dual sim
+Utbytbart batteri
+Extra minneskort

Negativt
-Byggkvaliten, dock endast bakskalet som är av plast, invändigt samma som iPhone.
Nödvändigt för att kunna byte batteri och minneskort.
Har inte så stor betydelse, eftersom man har något skydd ändå mot repor och skador.

Visa signatur

AMD Athlon 64 3000+/Winchester | Asus A8V Deluxe | 2x512MB Buffalo DDR 400Mhz | Seagate Barracuda 160GB S-ATA | Club 3D Radeon 9550 | NEC ND-3500A | Nexus 400W Silent Power

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Det närmar sig att byta mobil. Min Samsung Galaxy S5 går mig på nerverna, trots att jag har bytt ut Touchwiz mot Nova Launcher (och satt ett visuellt episkt Star Wars-tema).

Så, nu alltså. Jag har kört iPhone tidigare, började med en 3GS, sen en 4. Sen skaffade jag en Galaxy S3 som jag sålde mindre än ett halvår senare och återgick till iPhone 4an som låg i en låda. Nu har jag som sagt en S5a som jag har stått ut mer med, men Android får mig ibland att vilja kasta telefonen över rummet och skrika glåpord efter den.

Den sista mobildomänen jag inte har gett mig på är Windows Phone/10 Mobile. Så nu är ju frågan, är det värt det? Jag har glott på en del reviews av Lumia 950-serien, och alla verkar rörande överens om att det finns gott om kraft under skalet, att kameran är schysst, men att the app-gap fortfarande är ett problem. Men samtidigt drar man upp instagram som ett avskräckande app-exempel, en app jag aldrig har haft installerad på någon av mina mobiler, så jag undrar om deras lista över viktiga appar att ha verkligen berör mig.

En sak som verkar uppenbart är att det saknas Google-appar, typ youtube. Frågan är ju då hur det funkar att köra tuben i Edge på mobilen? Blir batteritiden lidande för att man inte har en dedikerad app?

Skulle någon av er kunna rekommendera Lumia 950 XL (som det isåfall blir), eller finns det någon springpunkt som säger "fuck no!"?

Vi har 25 st Lumia 950 nu på jobbet och har fått byta ut eller skicka tillbaka för service ca hälften av dem pga allehanda problem. Jag är personligen oerhört missnöjd med Windows 10 på mobil, har aldrig någonsin varit med om ett mer buggigt eller ofärdigt OS på mobila enheter.

Avråder dig bestämt i dagsläget.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Intressant. Vi har nog inte skickat tillbaka en enda 950.
De första batcherna var ju lite struliga, vi behövde börja installationsfasen med att göra en factory reset, och det känns ju lite avigt.
Men det känns som att buggarna försvunnit allt eftersom uppdateringarna trillat in.

Jag sitter själv med en 950 XL och är väldigt nöjd.
Jag upplever att den är väldigt rapp i menyer, surf osv, vilket för mig är det viktigaste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Intressant. Vi har nog inte skickat tillbaka en enda 950.
De första batcherna var ju lite struliga, vi behövde börja installationsfasen med att göra en factory reset, och det känns ju lite avigt.
Men det känns som att buggarna försvunnit allt eftersom uppdateringarna trillat in.

Jag sitter själv med en 950 XL och är väldigt nöjd.
Jag upplever att den är väldigt rapp i menyer, surf osv, vilket för mig är det viktigaste.

Vi har haft 7-8 st där mjukvaran låser telefonen hela tiden, bara för att ta ett exempel.

Gött att det har funkat för er dock.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Lego Master

Lite lotteri alltså, men kontentan verkar vara att när det väl funkar, så funkar det bra och är snyggt. Well, my friends, jag blir mer och mer övertygad om att jag kommer ge mig på att prova W10M med en Lumia 950 XL inom kort. Sen får framtiden utvisa om det är ett bra beslut, eller något jag kommer ångra. Men, som nån jävla bild på internet säkert säger, "man ska inte ångra saker man gjort, bara sånt man inte gjort."

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield