AMD släpper Radeon Software 18.7.1 med buggfixar och stöd för Earthfall

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

AMD släpper Radeon Software 18.7.1 med buggfixar och stöd för Earthfall

Ny drivrutin från AMD! Stora nyheten är stöd för Earthfall, men även lite buggfixar och en en lista på kända problem.

Länk till release notes och nedladdning!

Support For

Earthfall™

• Up to 28% faster performance using Radeon Software Adrenalin Edition 18.7.1 on the Radeon™ RX Vega 56 (8GB) graphics card than with Radeon Software Adrenalin Edition 18.6.1 at 2560x1440 (1440p).

• Up to 22% faster performance using Radeon Software Adrenalin Edition 18.7.1 on the Radeon™ RX 580 (8GB) graphics card than with Radeon Software Adrenalin Edition 18.6.1 at 2560x1440 (1440p).

• Up to 27% faster performance using Radeon Software Adrenalin Edition 18.7.1 on the Radeon™ RX 560 (4GB) graphics card than with Radeon Software Adrenalin Edition 18.6.1 at 1920x1080 (1080p).

Fixed Issues

• Fortnite™ Season 5 may experience an application hang on some Radeon graphics products when throwing stars are visible on screen.

• Hellblade: Senua’s Sacrifice™ may experience flickering or corruption on some Radeon graphics products.

• Display modes may sometimes appear as not available when setting resolution or refresh rates of a display.

• CorelDraw™ may experience slower than expected performance.

• Memory clocks may remain at higher than expected values on some displays after changing resolution or refresh rates.

• Some displays may exhibit black screen flickering when booting to desktop when using DisplayPort.

Known Issues

• Virtual Super Resolution settings may not retain after updating to this Radeon Software release.

• Wolfenstein II: The New Colossus™ may experience an application crash when disabling Asynchronous Compute via game settings.

• Graphics and memory clocks may remain at higher than expected values after watching a video or using Windows DVR while in game. A workaround is to reboot the system.

• Cursor or system lag may be observed on some system configurations when two or more displays are connected and one display is powered off.

• Radeon WattMan gauges may report as zero on secondary graphics products in multi GPU enabled system configurations.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Hjälpsam

Avvaktar, denna är ingen WHQL och jag spelar inte Earthfall.

edit
Jag har haft lite strul med DP och flimmer vid start, testar.
Verkar hjälpa! skönt även om det mest var irriterande, inget som ställde till det, misstänker att min skärm är gammal.

Fixed.
"Some displays may exhibit black screen flickering when booting to desktop when using DisplayPort."

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Intel Arc B580 | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/8gy1xr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9060 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Wow, finns CorelDraw fortfarande!

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem

Eftersom jag kör med en 2400G så är detta inte något för mig heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Avvaktar, denna är ingen WHQL och jag spelar inte Earthfall.

edit
Jag har haft lite strul med DP och flimmer vid start, testar.
Verkar hjälpa! skönt även om det mest var irriterande, inget som ställde till det, misstänker att min skärm är gammal.

Fixed.
"Some displays may exhibit black screen flickering when booting to desktop when using DisplayPort."

Jag är värdelös på skärmar men är det samma sak som @laxpudding pratade om i sin recension på Samsung C32HG70QQ? Om ja kanske han kunde testa på nytt med den här skärmen?

Citat:

PWM-flimmer

PWM-regleringen påverkar grafik i rörelse

Endast flimmerfri vid mycket hög ljusstyrka

Freesync ger flimmer och kantskuggor

HDR-läge aktiverar kantskuggor

Tydlig posterisering på subsamplad signal

Synlig struktur över ytan

Stativet är skrymmande

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd

Själv har jag kvar flimmret vid uppstart av datorn. Ser likadant ut som när man byter uppdateringsfrekvens på skärmen. Händer dock bara en gång och sedan är allt normalt, men dock lite irreterande.

Permalänk
Medlem

Har ett problem med flimmer osv med min ena dator. Sedan jag skaffade en mini displayport-vanlig displayport får jag massa artefakter på skärmen så fort jag Rör överklockning av mitt 7950.
Innan kunde jag köra kortet i 1150 core - 1650 minne utan problem (från 800-1250). Ska se om denna uppdatering fixar detta. Är väl inte hela världen ska byta kortet mot ett nyare som stödjer freesync men vill gärna vänta till Nvidia kommer med något nytt så att priserna sjunker.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 9070
32Gb

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag är värdelös på skärmar

inte då!

Citat:

men är det samma sak som @laxpudding pratade om i sin recension på Samsung C32HG70QQ? Om ja kanske han kunde testa på nytt med den här skärmen?

Mer hicka än flimmer, skärmen verkar tappa kontakt, gå ned i viloläge, för att väckas några sekunder senare,

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Intel Arc B580 | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/8gy1xr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9060 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk

Får problem med Windows 10 Pro x64 när jag installera senaste drivaren. Öppnar jag fönster så blir det inget och jag måste lägga ett fönster över och ta bort det för att se vad som finns i fönstret hela tiden då fönstrena inte uppdateras med sitt innehåll. Fönstrena i windows uppdateras inte sig som de ska. Funkar med 18.6.1 men inte med 18.7.1. Hoppas någon fatta vad jag menade är lite svårt att förklara. Så jag fortsätter på den gamla drivaren.
Har ett Sapphire RX 580 Pulse 8GB.