Placering av radiator (h115i platinum) i en FD R6

Permalänk
Medlem

Placering av radiator (h115i platinum) i en FD R6

Hej allesammans!

Idag blir det första datorbygget för mig. Har alltid låtit ÅF bygga ihop min dator då jag velat ha det säkert och smidigt.
Nu vill jag dock bygga ihop min dator själv och kommer då använda mig av Sweclockers 50 min guide + lite annat för att få ihop den.

Nu har jag dock en fråga gällande vart jag ska placera min radiator som kommer med h115i platinum. De tester jag sett så verkar det inte spela så stor roll om man placerar den i toppen som utblås, eller i fronten som insug. Men vissa verkar säga att alla andra komponenter blir mycket varmare om man sätter den i fronten.

Vilket ställe är egentligen bäst? Jag kommer köra med en 9900k så det kommer bli ganska varmt, vill nog försöka hålla CPU:n på så låga grader som möjligt. Som grafikkort har jag ett med eftermarknadskylare så den blåser luft runt i chassit.

Tacksam för svar! Kanske återkommer med frågor sen när jag sätter igång med bygget!

edit:

nämnvärt så kommer jag nog klocka upp den runt 5ghz på alla cores, men det återstår att se hur hög volt och hur temperaturerna blir!

Visa signatur

Intel i9 9900k | ROG STRIX Z390-F GAMING | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS RTX 2080 Ti ROG STRIX GAMING OC | Fractal Design Define R6 | Corsair AX1200 | Corsair Hydro H115i RGB Platinum

Permalänk
Medlem

Hej. Äger själv en H115i och RD R6. Tycker fläktarna behövde jobba mycket mer när jag hade den frontmonterad i både pull och blow montering än när jag har den toppmonterad i blow montering. GPU fläktarna jobbade också på rätt bra vid frontmontering.

Jag rekommenderar takmontering med blow montering.

Permalänk
Medlem

@Sebathon: Hej. Har du bra utsug så kan du få någon grad svalare genom att montera i toppen och suga in sval luft.
Jag gjorde det själv efter att haft utblås. Funkade för mig och även för många andra om du gör lite efterforskningar.

Folk säger nej nej nej till detta. 99% av dom har inte ens provat. Faktum är att även Corsair har rekommenderat detta.
I ditt chassi så är det så lätt att montera om så prova o se.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Hej. Äger själv en H115i och RD R6. Tycker fläktarna behövde jobba mycket mer när jag hade den frontmonterad i både pull och blow montering än när jag har den toppmonterad i blow montering. GPU fläktarna jobbade också på rätt bra vid frontmontering.

Jag rekommenderar takmontering med blow montering.

Skrivet av SCORPIUS:

@Sebathon: Hej. Har du bra utsug så kan du få någon grad svalare genom att montera i toppen och suga in sval luft.
Jag gjorde det själv efter att haft utblås. Funkade för mig och även för många andra om du gör lite efterforskningar.

Folk säger nej nej nej till detta. 99% av dom har inte ens provat. Faktum är att även Corsair har rekommenderat detta.
I ditt chassi så är det så lätt att montera om så prova o se.

https://www.youtube.com/watch?v=Kk7JMOcypus

Tackar för svar!

Har inte hunnit montera ihop den ännu då delarna kom lite senare än väntat, black friday och allt.

Imorgon dock blir det att hugga tag, jag ska sätta radiatorn i taket och så prövar jag push eller pull metoden. Ska bli spännande att se!

Visa signatur

Intel i9 9900k | ROG STRIX Z390-F GAMING | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS RTX 2080 Ti ROG STRIX GAMING OC | Fractal Design Define R6 | Corsair AX1200 | Corsair Hydro H115i RGB Platinum

Permalänk
Medlem

@Sebathon: Du får återkomma med resultat. Ska bli spännande.

Två tips.

1. Du såg hur Linus hade tejpat i videon. Det är ingen dum idé att göra så oavsett hur du sätter fläktarna. En remsa tejp räcker. Inte en halv rulle som Linus gjort ^^

2. Kontrollera så kylaren sitter stadigt mot din cpu. Det är inte ovanligt att det går att flytta lite på den.
Går den att rubba så återkom här om det. Vi är många som satt extra brickor på plåten på baksidan av moderkortet så det går att spänna åt ordentligt.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Avstängd

Min röst går på att montera den i toppen.
Och ta in luft från fronten.
Är så jag har det,känns mest logiskt.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Funderar på att köpa mig en h115i platinum jag med, men jag står i valet och kvalet..

Då det redan sitter 2st 140mm fläktar i fronten på mitt 450d så tänkte jag ev. frontmontera h115i och använda fläktarna som följer med i pull för att på så vis få en push&pull config. Detta borde vara aningen bättre i min åsikt då det är lite kallare utanför chassit än inuti även om det inte handlar om så mycket.

Alternativet skulle vara att köpa en h100i platinum för toppmontering (h115i blir för tajt för toppmontering då jag vill ha kvar cd-läsaren) och bara köra push config.

450d chassit är välventilerat vilket jag antar R6 också är så jag är inte orolig att det skulle bli varmt för övriga komponenter vid en frontmontering men ändå kul att höra andras åsikter

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 Ash | Corsair SF750 | Nvidia GeForce RTX 3080 Ti Founders Edition
AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix B550-I Gaming | Alpenföhn Blackridge (NF-A12x15 Chromax)
Corsair Vengeance LPX 32gb @ 3600Mhz | MP600 Pro 2TB + 970 Evo Plus 1TB

Samsung Odyssey G7 27" | Razer Deathadder Elite | GMMK Pro Olivia / Ikki68 Dreamscape | Steelseries Arctis 3

Permalänk
Medlem

enligt den här testen är front bättre

https://www.youtube.com/watch?v=xNAMxZgvves&t=692s

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

vill man ha den svalaste tempen så borde ju radiatorn få så sval luft som möjligt dvs sitta i fronten och suga in luft..
har man radiatorn i toppen så får den ju även handskas med den varma tempen från grafikkortet som stiger upp dit..

Permalänk
Medlem

Nu är jag hemma igen med datorn som jag lyckades sätta ihop tillslut!

Radiatorn fick sitta i fronten, för oturligt nog så var antingen min stjärnmejsel eller skruvarna på mitt R6 rätt kassa. De slets ut på någon sekund så lyckades aldrig flytta på panelen som är i vägen.

Men jag struntade i det och slängde den i fronten, kopplade ihop allt med mycket läsning och mycket videokoll. Trodde att den skulle ge minst en felsignal som jag skulle åtgärda, men icke!

Den bootade igång direkt, sitter just nu och installerar allt nytt.

Var väldigt kul ändå! Kabeldragningen är inte den bästa men kan snygga upp det när jag får ork/tid.

Visa signatur

Intel i9 9900k | ROG STRIX Z390-F GAMING | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS RTX 2080 Ti ROG STRIX GAMING OC | Fractal Design Define R6 | Corsair AX1200 | Corsair Hydro H115i RGB Platinum

Permalänk
Medlem

Trevligt. Kör du med push eller pull på fläktarma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Trevligt. Kör du med push eller pull på fläktarma?

Jag kör pull på fläktarna, med radiatorn monterat längst ut

Det är bra temperaturer hittills för mig. Har bara lyckats komma upp i 70c då jag prövat Cinebench, med alla cores på 4,9ghz~.

Är väldigt nöjd med kylaren! Dock så vill jag fortfarande flytta på plåten inne i chassit. Får försöka komma på något sätt att få bort skruvar som gått sönder...

Läste någonstans om silvertejp och mejsel? Har dock inte lyckats åtgärda det ännu.

Visa signatur

Intel i9 9900k | ROG STRIX Z390-F GAMING | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS RTX 2080 Ti ROG STRIX GAMING OC | Fractal Design Define R6 | Corsair AX1200 | Corsair Hydro H115i RGB Platinum

Permalänk
Medlem

https://www.teknikproffset.se/Hem-hushaall-traedgaard/Verktyg... fixar problem med skruvskallar, använt den mkt på bilar m.m och den funkar

Permalänk
Medlem
Skrivet av cooldfs:

https://www.teknikproffset.se/Hem-hushaall-traedgaard/Verktyg... fixar problem med skruvskallar, använt den mkt på bilar m.m och den funkar

Tack så mycket!

Ska köpa en sån och försöka mig på det. Kommer blir trevligare i lådan när jag väl fått allting på plats dit jag vill!

Kanske monterar upp radiatorn i taket då också, vi får se!

Visa signatur

Intel i9 9900k | ROG STRIX Z390-F GAMING | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS RTX 2080 Ti ROG STRIX GAMING OC | Fractal Design Define R6 | Corsair AX1200 | Corsair Hydro H115i RGB Platinum

Permalänk
Medlem

Kan man få se en schysst bild på bygget? =D

Permalänk

Hur var ljudet från pumpen? Saknar några komponenter än så min kylare ligger hopskruvad å väntar 😀
Min ska oxå in i fronten, dock med fläktarna i pull. Så man slipper dammet mellan fläktarna å radiator.....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG Strix z390-F Gaming__Corsair Vengeance 32GB
Intel i9 9900K+NZXT Z73__ASUS TUF GAMING RTX 3080 OC
2xM.2 512GB 1xM.2 1TB + 2,5TB ssd:er_Corsair HX1000i
LIAN LI O11D XL__ASUS ROG PG348Q_ASUS ROG CHAKRAM
Logitechprylar: G25, Z-4, G815 TACTILE

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Kan man få se en schysst bild på bygget? =D

Det kommer! Har arbetat lite i lådan och fått till kablarna bättre, men definitivt inte snyggt ännu

Skrivet av quattromaniac:

Hur var ljudet från pumpen? Saknar några komponenter än så min kylare ligger hopskruvad å väntar 😀
Min ska oxå in i fronten, dock med fläktarna i pull. Så man slipper dammet mellan fläktarna å radiator.....

Hör knappt kylaren alls! I början så lät den rätt mycket, men när man installerar iCue programmet från Corsair så lägger den sig på en väldig behaglig volym! Den är inställd på "quiet" läget.

Visa signatur

Intel i9 9900k | ROG STRIX Z390-F GAMING | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS RTX 2080 Ti ROG STRIX GAMING OC | Fractal Design Define R6 | Corsair AX1200 | Corsair Hydro H115i RGB Platinum

Permalänk
Medlem

Svaret måste bero på ditt grafikkort och hur väl ventilerad din låda är. Då jag är en ekonomiskt oansvarig person har jag köpt ett RTX 2080 och det slår i taket på 87° och throttlar vid benchmarks även när radiatorn för CPU:n sitter på utblås. Jag ska köpa fler lådfläktar, men att sätta radiatorn på inblås i det här läget känns kontraproduktivt.

Permalänk
Medlem

https://imgur.com/a/ESDhpqT

Här är en bild på bygget via fönstret

Första gången jag kör på RGB, så passade på att ta så mycket RGB som fanns via black friday, något som bör provas en gång tycker jag!
Nu blir det att vänta in vad för grafikkort man ska köpa, kanske blir ett 1080ti eftersom 2080 verkar krångla lite just nu.

Sen tänkte jag köpa en lite bättre/snyggare chassifläktar, jag lyckades skala av en kabel på en av R6 fläktarna (den fastnade i en skåra på moderkortets heatspreader, eller vad det nu är?) så jag kör just nu med en CM fläkt som fanns i mitt gamla Haf X chassi.

Gjort några misstag, t.ex. så märkte jag att jag hade satt fläktarna åt fel håll på radiatorn! Så jag körde faktiskt utblås i fronten. Hade ingen intake, men har vänt på fläktarna nu. Sen skulle jag ha gjort mer med cable management medans jag kopplade in saker från början, det är svårt att hålla på med det nu, men känner att jag klarar mig på det jag har just nu.

Kommer iallafall att alltid bygga ihop mina egna datorer hädanefter! Man lär sig bättre för varje gång tror jag.

Visa signatur

Intel i9 9900k | ROG STRIX Z390-F GAMING | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS RTX 2080 Ti ROG STRIX GAMING OC | Fractal Design Define R6 | Corsair AX1200 | Corsair Hydro H115i RGB Platinum

Permalänk

Nu har jag fått ihop min dator jag med
Angående kylaren så är jag inte helt övertygad om att jag valt rätt, gillar nog luft bättre
Den är väldigt effektiv på att kyla, men luft är ändå tystare....
Men vill jag ha grafikkortet vertikalt i detta chassie så är det vettigaste lösningen. Går inte att få dit en större luftkylare.
BILD
Har inte blivit vän med iCUE riktigt än, och vid start av datorn så verkar det som att pumpen å rgb:n på den startar om på nått vis några gånger.

Visa signatur

ASUS ROG Strix z390-F Gaming__Corsair Vengeance 32GB
Intel i9 9900K+NZXT Z73__ASUS TUF GAMING RTX 3080 OC
2xM.2 512GB 1xM.2 1TB + 2,5TB ssd:er_Corsair HX1000i
LIAN LI O11D XL__ASUS ROG PG348Q_ASUS ROG CHAKRAM
Logitechprylar: G25, Z-4, G815 TACTILE

Permalänk

@quattromaniac: får sätta icue så den startar när Windows gör det

Permalänk

Tackar! Ska testa det imorgon 👍

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG Strix z390-F Gaming__Corsair Vengeance 32GB
Intel i9 9900K+NZXT Z73__ASUS TUF GAMING RTX 3080 OC
2xM.2 512GB 1xM.2 1TB + 2,5TB ssd:er_Corsair HX1000i
LIAN LI O11D XL__ASUS ROG PG348Q_ASUS ROG CHAKRAM
Logitechprylar: G25, Z-4, G815 TACTILE

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattromaniac:

Nu har jag fått ihop min dator jag med
Angående kylaren så är jag inte helt övertygad om att jag valt rätt, gillar nog luft bättre
Den är väldigt effektiv på att kyla, men luft är ändå tystare....
Men vill jag ha grafikkortet vertikalt i detta chassie så är det vettigaste lösningen. Går inte att få dit en större luftkylare.
BILD
Har inte blivit vän med iCUE riktigt än, och vid start av datorn så verkar det som att pumpen å rgb:n på den startar om på nått vis några gånger.

Har du fläkt o pump profilen på quiet? Jag hör inte av min kylare alls om jag inte kör en benchmark, och då väldigt tyst

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i9 9900k | ROG STRIX Z390-F GAMING | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS RTX 2080 Ti ROG STRIX GAMING OC | Fractal Design Define R6 | Corsair AX1200 | Corsair Hydro H115i RGB Platinum

Permalänk

Japp, de är på quiet. Upptäckte igår att det yl jag trodde var pumpen, var en gammal Seagate HDD 😀 nu hör jag bara ett svagt "gurgel" från pumpen. Men luftkylningen var fortfarande tystare 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG Strix z390-F Gaming__Corsair Vengeance 32GB
Intel i9 9900K+NZXT Z73__ASUS TUF GAMING RTX 3080 OC
2xM.2 512GB 1xM.2 1TB + 2,5TB ssd:er_Corsair HX1000i
LIAN LI O11D XL__ASUS ROG PG348Q_ASUS ROG CHAKRAM
Logitechprylar: G25, Z-4, G815 TACTILE

Permalänk
Medlem

@quattromaniac:

Hur är dina temps på GPU när du har monterat den vertikalt sådär?

Kan tänka mig att den blir lite varmare, men det ser häftigt ut!

Visa signatur

Intel i9 9900k | ROG STRIX Z390-F GAMING | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS RTX 2080 Ti ROG STRIX GAMING OC | Fractal Design Define R6 | Corsair AX1200 | Corsair Hydro H115i RGB Platinum

Permalänk

De som haft problem med vertikal gpu har oftast den monterad väldigt nära glaset. Jag har inte märkt nån skillnad😀

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG Strix z390-F Gaming__Corsair Vengeance 32GB
Intel i9 9900K+NZXT Z73__ASUS TUF GAMING RTX 3080 OC
2xM.2 512GB 1xM.2 1TB + 2,5TB ssd:er_Corsair HX1000i
LIAN LI O11D XL__ASUS ROG PG348Q_ASUS ROG CHAKRAM
Logitechprylar: G25, Z-4, G815 TACTILE

Permalänk
Skrivet av trebrecks:

@quattromaniac: får sätta icue så den startar när Windows gör det

Den startade redan med Windows..... Verkar vara nått problem med USB anslutningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG Strix z390-F Gaming__Corsair Vengeance 32GB
Intel i9 9900K+NZXT Z73__ASUS TUF GAMING RTX 3080 OC
2xM.2 512GB 1xM.2 1TB + 2,5TB ssd:er_Corsair HX1000i
LIAN LI O11D XL__ASUS ROG PG348Q_ASUS ROG CHAKRAM
Logitechprylar: G25, Z-4, G815 TACTILE

Permalänk

Hittade problemet på Corsairs forum.
Verkar vara problem med rgb-styrningen.LÄNK

Visa signatur

ASUS ROG Strix z390-F Gaming__Corsair Vengeance 32GB
Intel i9 9900K+NZXT Z73__ASUS TUF GAMING RTX 3080 OC
2xM.2 512GB 1xM.2 1TB + 2,5TB ssd:er_Corsair HX1000i
LIAN LI O11D XL__ASUS ROG PG348Q_ASUS ROG CHAKRAM
Logitechprylar: G25, Z-4, G815 TACTILE

Permalänk
Medlem

Så var min inkopplad också, tänkte att jag kan bidra med några bilder till tråden. Jag frontmonterade radiatorn i push&pull config dock med LL140 fläktar istället för ML140 då jag gillar deras utseende mer. Allt sitter monterat i ett Corsair 450D chassi.

https://imgur.com/a/ruSn1WU

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 Ash | Corsair SF750 | Nvidia GeForce RTX 3080 Ti Founders Edition
AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix B550-I Gaming | Alpenföhn Blackridge (NF-A12x15 Chromax)
Corsair Vengeance LPX 32gb @ 3600Mhz | MP600 Pro 2TB + 970 Evo Plus 1TB

Samsung Odyssey G7 27" | Razer Deathadder Elite | GMMK Pro Olivia / Ikki68 Dreamscape | Steelseries Arctis 3

Permalänk
Medlem

@antherz:
Mysigt bygge. Lyckades du få en pump som hummar och inte klickar. Hur är det med luftflödet?