Telia förlorar mot Copyswede – tvingas betala 107 miljoner kronor

Permalänk
Medlem

Denna förbannade privat kopiering igen.
Vi har världens högsta skatter, toppar med mygel å båg.
Sen har vi legaliserad bestraffning som denna m.fl.

I ungdomens dagar så har jag kopierat 1 kassetband för att sen rata ett så irrationellt arbete för så lite.
Sen kom dubbeldäckarna med dubbel hastighet som skulle förenkla å snabba upp allt.
Lät som påse skit med klar försämring av kvalité.
Sen kom .wav .mp2 .mp3 Där först nämnda var helt klart godkänd men tog åt helvete för mycke utrymme. mp3 som helt tog över hade klara nackdelar då allt över 20khz lämnades ute.

Ska jag bli tvingad på nåt så ska det ändå finnas ett kompliment som ger LIKVÄRDIG funktionalitet.
En telefon är inte en musikspelare avsedd för privatkopiering med oförändrad kvalié!

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bloopy:

Ska jag bli tvingad på nåt så ska det ändå finnas ett kompliment som ger LIKVÄRDIG funktionalitet.
En telefon är inte en musikspelare avsedd för privatkopiering med oförändrad kvalié!

Inte bara kvalite, det ska fungera.
Jag har en mobil använder den faktisk mycket till att spela upp musik på Spotify.
Nu till 5 miljoners frågan, hur gör jag att hel lagligt privat privatkopiera musik från Spotify? Så jag helt lagligt enligt spotifys villkor kan lyssna på musiken efter jag har sagt upp tjänsten.

Jag vet faktisk inte vad jag ska göra för att privatkopiera musik. Radio har jag ej, inte heller någon cdläsare i de datorer jag använder och även om jag hade hade detta, var köper man icke dansband cd idag?
Denna avgift känns för mig lika meningsfull som att jag får betala skatt vid köp av tandkräm, där dessa ska gå till förvarning av kärnkraftsavfall som jag skulle kunna skapa med tandkrämen.

*edit*
Filmer ser jag på netflex, kan man lagligt privatkopiera filmer där så man kan se dem efter tjänsten är avslutat, detta utan att bryta emot användarvillkoren?
Det finns väldigt stora problem med en lag där man ska betala för något som enbart en väldigt liten minoritet kan göra med prylen.

Permalänk
Medlem

Mycke märkligt, är det någon som nuförtiden laddar ner film när typ alla har netflix etc?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Inte bara kvalite, det ska fungera.
Jag har en mobil använder den faktisk mycket till att spela upp musik på Spotify.
Nu till 5 miljoners frågan, hur gör jag att hel lagligt privat privatkopiera musik från Spotify? Så jag helt lagligt enligt spotifys villkor kan lyssna på musiken efter jag har sagt upp tjänsten.

Jag vet faktisk inte vad jag ska göra för att privatkopiera musik. Radio har jag ej, inte heller någon cdläsare i de datorer jag använder och även om jag hade hade detta, var köper man icke dansband cd idag?
Denna avgift känns för mig lika meningsfull som att jag får betala skatt vid köp av tandkräm, där dessa ska gå till förvarning av kärnkraftsavfall som jag skulle kunna skapa med tandkrämen.

*edit*
Filmer ser jag på netflex, kan man lagligt privatkopiera filmer där så man kan se dem efter tjänsten är avslutat, detta utan att bryta emot användarvillkoren.
Det finns väldigt stora problem med en lag där man ska betala för något som enbart en väldigt liten minoritet kan göra med prylen.

Du får digitalt kopiera... eh nja de får du inte enligt deras avtal :/
Kanske ... synka din mobil med direkt access åt alla dina kompisar så dom kan tävla om vem som ska få lyssna på vad å när.
Nä seriöst, jag vet faktiskt inget enkelt å bra sätt å göra detta idag då merparten är streamat med singel user avtal.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk

Vad bra att vi lever i ett rättvist och förnuftigt samhälle.

Vi ska verkligen vara tacksamma att man har skatter så som privatkopieringsskatten när vi privatkopierar så mycket! Tänk hur ofta var och en privatkopierar media: det blir ungefär 0.00000000001 filer varje dag som privatkopieras. På ett år blir det ganska mycket! Ungefär 0.00000000356 filer per år! Det är förbluffande stora siffror och 100 miljoner kronor i straffskatt är egentligen att ta i för lite. Tänk för fan på alla icke existerande entiteter som påverkas negativt av denna omfattande och rent ut sagt SMUTSIGA industri som är privatkopiering!

Jag känner mig trygg och får större och större tillit till lagstiftning och rättsprocesserna varje dag. Jag är riktigt glad att jag ens FÅR betala betala hälften av min inkomst till dessa underbara människor som spenderar pengarna och styr över resten av samhället på ett jättebra sätt. Vi förstår egentligen inte vilken tur vi har!

FY - Telia - för att ens ta det till en rättsprocess och försöka komma undan utan att betala det som ni är 100% skyldiga med tanke på hur mycket privatkopiering ni orsakar i mitt heliga moderland Sverige. FY.

I modern rättsprocess och rättvisans namn, har rättvisa återigen skipats. Amen.

Permalänk
Medlem

Riksdagspartierna verkar iallafall enade om att avgiften bör avskaffas, men Löfven pillade navelludd istället för att avskaffa den. https://twitter.com/hanifbali/status/1075005122873303041

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

om jag fattar det här rätt så är det privatkopiering när man lägger en låt offline i spotify eller en film i netfilx

https://www.copyswede.se/2018/07/varannan-svensk-privatkopier...

Men jag betalar ju till Spotify för att kunna lägga låtar offline... ?
Det är explicit därför jag betalar för ett premiumaccount till Spotify: Jag betalar till Spotify för att Spotify i sin tur via sina licenslösningar fixar så att jag helt lagligt, med tillräcklig betalning till artist/mediabolag osv, och utan extra bekymmer kan lägga låtar offline. Nackdelen är att låtar försvinner ibland, och att låtar som inte regelbundet lyssnas på försvinner från offline-listan; samt att det tar ett tag för en del låtar att dyka upp..

Mig veterligen finns inte heller någon "SPOTIFY-offlineliste-EXTRAHERaRe-TO-mp3" heller, vilket kanske hade varit en lämplig anledning till att kalla offline-läget i spotify för privatkopiering.

Jag tänker lite att man kan likna Spotify med en stor jävla CD-skiva från förr: Så länge skivan snurrar i spelaren streamas musiken; har man den i offlineläge så har man skivan i fodralet istället. Så länge man behöver skivan (spotify) för att lyssna på musiken har inte heller någon privatkopiering skett; ergo faller argumentet att spotify offline skulle vara privatkopiering.
Samma med Netflix obviously.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av robbankentor:

om jag fattar det här rätt så är det privatkopiering när man lägger en låt offline i spotify eller en film i netfilx

https://www.copyswede.se/2018/07/varannan-svensk-privatkopier...

Som nämns så är det helt fel. Om det hade varit privatkopiering så hade man kunnat lyssna på musiken efter man säger upp tjänsten, nu betalar vissa som mig främst för tjänsten för att kunna ha filerna lokalt. Och "alla" som har filerna lokalt har det enbart för att spara på sin bredbandspott eller att de ibland lyssnar där det är dålig täckning.

Varvid resultatet blir att det är väldigt ovanliga personer som privatkopierar musik idag, jag själv känner lika många som privatkopierar som jag känner folk som brukar besöka månen på sin semester... Frugan, det är så kallt i sverige i år, ska vi inte ta en semesterresa till månen?
Det är lika troligt som frugan frågar om man kan privatkopiera någon musik till henne.

Jag kan tänka mig ett ändamål då jag skulle kunna privatkopiera, det är att lägga in musik i bandgrunden på filmer som jag sprider på youtube. Men så lång sträcker sig ej privatkopiering så jag kan inte ens komma på ett verkligt scenario när jag skulle göra handlingen privatkopiering..

Permalänk
Medlem

Alla var såvitt jag vet överens om att avskaffa avgiften då privatkopieringen upphört eller åtminstone göra drastiska ändringar. Ni får fråga Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och MP varför man satt på fingrarna och pillade sig i arslet istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Mycke märkligt, är det någon som nuförtiden laddar ner film när typ alla har netflix etc?

Vill man ha 4k-filmer och inte betala 300-500kr styck så måste man nog ladda ner.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

En annan märklig aspekt som sällan diskuteras är varför avgiften läggs på lagringsmedia, och inte på content. Om en sån här avgift ska existera är ju den enda logiska att den läggs som påslag på den aktuella cd-skivan folk köper. Dvs den som köper musik betalar för sin rätt att privatkopiera denna.
Att alla andra, som inte äger någon cdskiva, och således inte kan privatkopiera, ska betala för privatkopiering är så bizarrt att enbart en korrupt lobbyist kan fatta logiken.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Mycke märkligt, är det någon som nuförtiden laddar ner film när typ alla har netflix etc?

privatkopiering =/= piratkopiering.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snraway:

En annan märklig aspekt som sällan diskuteras är varför avgiften läggs på lagringsmedia, och inte på content. Om en sån här avgift ska existera är ju den enda logiska att den läggs som påslag på den aktuella cd-skivan folk köper. Dvs den som köper musik betalar för sin rätt att privatkopiera denna.
Att alla andra, som inte äger någon cdskiva, och således inte kan privatkopiera, ska betala för privatkopiering är så bizarrt att enbart en korrupt lobbyist kan fatta logiken.

Skickades från m.sweclockers.com

Historisk sett så var lagringsmedia rätt då en väldigt stor andel privatkopierade med sin kassetband och vhs tape, de som köpte fler kasseter privatkopierade då också generellt mer. Efter runt 2000, så privatkopierar nästan ingen. Idag skulle jag tro motsatt samband gäller. Vi som har +50TB lagringsutrymme är nog bland de som privatkopierar minst av alla.

Nå om de lägger priserna på cdskivorna idag så påverkar det försäljningen av dessa, om de däremot lägger avgiften på något som inte på något sätt har med privatkopiering att göra så får de in mer pengar. Det är lite som att lägga in en extra skatt på spel från steam och andra onlinetjänster, bara för att täcka trängselkostnader på våra vägar som dessa inne i våra städer. Detta leder till att copysweden visa arister etc inte vill att det ska ändras.

Permalänk
Medlem

Telia betalar en engångssumma när de accepterar domslutat. Hur djävla svårt kan det vara. JA all din data faller under detta domslut oavset IP kamera eller annan data. Enda gångerna du smiter undan (än) är att köra linux och banna gtk som paket)Det börjar bli löjligt.

Funderar på att utveckla för Haiku, bästa IDE jag sett, kostar inget och skit man gör ses av Alex Dörfler (kanske den bästa c programmeraren i världen). Jag är sugen på at porta mina amiga spel och göra dem gratis men *ge en femma*

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Vad är det för summa de ska böta egentligen? Sweclockers säger 107 miljoner, men deras systersite 99 säger 115 miljoner. 🤔

https://www.99.se/artikel/12186-copyswede-vinner-dom-telia-tv...

Skrivet av Ozzed:

Det här är verkligen blandade känslor. Jag hatar Telia och allt de står för både som företag gentemot kunder men också som arbetsgivare då en extremt sexistisk kultur råder på företager, men jag tycker principiellt att den så kallade kasettskatten är fel så därför är det här inte så kul.

Men ska någon betala den så är det fan telia. Det kan de gott ha. Bara det här inte blir prejudikat nu så att företag som inte förtjänar det också drabbas.

Finns det något du gillar? Ser mest ut som att du hatar allt i hela världen när man ser dina kommentarer på diverse trådar.
Sen är det vl inte Telia som företags fel att det funnits chefer som varit sexistiska (dessa är dessutom nu mer avstngda sedan det framkom hur de betett sig), så det är ingen ”kultur” som funnits på Telia i större utsträckning än det kan förekomma på många andra mansdominerade arbetsplatser.
Det står inte i deras arbetsavtal att de ska vara sexistiska, så att anklaga hela Telia för deras beteende är fel, däremot har Telia gjort lite obskyra affärer utomlands som man kan ställa sig väldigt tveksam till.

Permalänk
Medlem

Så länga en mobil blir såld med en mediaspelare förinstallerat då tycker jag att det är fair att man ska betala för Copyswede. Jag vil fortsatt gärna ha lov till att kunna kopierar mina köpta CD albums.

Visa signatur

Main: Win 10 Pro, Gigabyte Z97X-SLI, i7-4790K stock, HyperX 4x4 GB PC-12800, GTX 960 2GB, Kingston m.2 128, GB SSD 18TB RAID lager.
HTPC: Win 10 Pro, Gigabyte Z97P-D3 i5-4570s, Crucial 4+4 GB PC-12800, Kingston SATA3 120 GB SSD, Asus Blu-Ray.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Det är fullständigt komplett vansinne. En mekanisk hårddisk kostar ju ca. 30 ÖRE per gigabyte. Varför ska då bara avgiften för lagring på telefoner vara tio gånger detta? Lagring som lagring. Lika enkelt att bära runt en portabel 2,5" hårddisk som en telefon... Eller ska vi börja lägga på 9000:- i avgifter på portabla 3TB hårddiskar?

Avgiften borde vara 0 och ingenting. Det är inte någon "piratkopieringsavgift", så den har ingenting att göra med om du laddar ner innehåll olagligt och lägger på telefonen. Avgifter är t.ex. om du lånar en CD-Skiva (ni vet såna där man hade på farfars tid) av en kompis, rippar den, och lägger mp3-filerna på telefonen. INGEN gör sådant idag, varenda j-vel har ju Spotify, Itunes, Netflix...

Ge dom inga idéer nu....

Skrivet av anon159643:

Vet ej om du trollar när du skriver att du fortfarande rippar cd till mp3, i mina kretsar slutade folk med detta runt 1999 när Napster kom.Men på vilket sätt är det fair att precis alla ska betala för något som du gör och du tillhör en ovanlig grupp?
Jag själv fjärrstyr Windowsdatorer typ 3 gånger per dag från min mobil. Och det är fair om de lägger på en extra kostnad på 1500kr till precis alla mobiler som säljs för mobil till Microsoft för att just jag gör detta.
Angående mediauppspelaren så går den användas till väldigt många saker, inte minst att spela upp inspelade filmer, ljud från mobilen.

Hehe, tänker direkt på Public Service. Nu är man skatteskyldig för något man inte brukar.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ixthys:

Så länga en mobil blir såld med en mediaspelare förinstallerat då tycker jag att det är fair att man ska betala för Copyswede. Jag vil fortsatt gärna ha lov till att kunna kopierar mina köpta CD albums.

Vet ej om du trollar när du skriver att du fortfarande rippar cd till mp3, i mina kretsar slutade folk med detta runt 1999 när Napster kom. Men på vilket sätt är det fair att precis alla ska betala för något som du gör och du tillhör en ovanlig grupp?
Jag själv fjärrstyr Windowsdatorer typ 3 gånger per dag från min mobil. Och det är fair om de lägger på en extra kostnad på 1500kr till precis alla mobiler som säljs till Microsoft för att just jag gör detta.
Angående mediauppspelaren så går den användas till väldigt många saker, inte minst att spela upp inspelade filmer, ljud från mobilen.
*edit*
Rippa musik från cd. Jag tror det var 1997 när ja gjorde detta, de första programmen fick man spela i 1x speed, sedan manuellt skriva in titel på varenda låt, oj vad jobbigt. Runt 1998 kom programmen som istället kopierade datan och det gick undan, runt då kom orogram som kunde hämta titlar från internet om jag ej minns fel.. Det väcker nostalgiminnen. De senaste 15åren har jag dock aldrig ens sett en musik-cdskiva.

Skrivet av solomon:

Hehe, tänker direkt på Public Service. Nu är man skatteskyldig för något man inte brukar.

En skillnad här är att folk betalar olika mycket. Och skulle gissa att omvänd omvänd kausalitet gäller. Ju fler hårddiskar och ju större man köper, desstu mindre bör man fortfarande i datasammanhang ha slutat med sånt som de flesta slutade med under 1900 talet. Det känns som att High end grafikkortköpare 72080Ti) ska betala en extra kostnad för underhåll av det 28.8k modemuppkopplade internet som fortfarande finns: https://www.genericmobile.se/uppringt-internet

Och enligt denna källa är det inte lite pengar det handlar om.
https://www.nyteknik.se/digitalisering/copyswede-domen-nu-kan...
Det vill höja priset på schyssta mobiler med 1500kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av ixthys:

Så länga en mobil blir såld med en mediaspelare förinstallerat då tycker jag att det är fair att man ska betala för Copyswede. Jag vil fortsatt gärna ha lov till att kunna kopierar mina köpta CD albums.

Fast då är det ju bättre att kostnaden läggs på källan, dvs CD/DVD-skivor, så man betalar sin rätt till att privatkopiera direkt ifall man vill göra det istället för att förutsätta att alla gör det bara för att de köper en mobil eller hårddisk.
Det absolut mest idiotiska från Copyswede är att de räknar in inspelningsbara TV-boxar, vi betalar ju ffs redan TV-licens...eller att de räknar in Apple TV, det som lagras där är ju filmer du köper digitalt, ska inte det räcka som betalning?

Skrivet av Pepsin:

Det är fullständigt komplett vansinne. En mekanisk hårddisk kostar ju ca. 30 ÖRE per gigabyte. Varför ska då bara avgiften för lagring på telefoner vara tio gånger detta? Lagring som lagring. Lika enkelt att bära runt en portabel 2,5" hårddisk som en telefon... Eller ska vi börja lägga på 9000:- i avgifter på portabla 3TB hårddiskar?

Avgiften borde vara 0 och ingenting. Det är inte någon "piratkopieringsavgift", så den har ingenting att göra med om du laddar ner innehåll olagligt och lägger på telefonen. Avgifter är t.ex. om du lånar en CD-Skiva (ni vet såna där man hade på farfars tid) av en kompis, rippar den, och lägger mp3-filerna på telefonen. INGEN gör sådant idag, varenda j-vel har ju Spotify, Itunes, Netflix...

Däremot så finns inte allt på ”Spotify, Itunes, Netflix...”, så CD-skivor är fortfarande gångbara för att rippa om man vill ha in dem i mobilen och har ingenting med farfar att göra (såvida inte din farfar är 30-40 år bara, men då skulle inte du vara äldre än 3-4 år nu).

Skrivet av anon159643:

Vet ej om du trollar när du skriver att du fortfarande rippar cd till mp3, i mina kretsar slutade folk med detta runt 1999 när Napster kom. Men på vilket sätt är det fair att precis alla ska betala för något som du gör och du tillhör en ovanlig grupp?
Jag själv fjärrstyr Windowsdatorer typ 3 gånger per dag från min mobil. Och det är fair om de lägger på en extra kostnad på 1500kr till precis alla mobiler som säljs till Microsoft för att just jag gör detta.
Angående mediauppspelaren så går den användas till väldigt många saker, inte minst att spela upp inspelade filmer, ljud från mobilen.
*edit*
Rippa musik från cd. Jag tror det var 1997 när ja gjorde detta, de första programmen fick man spela i 1x speed, sedan manuellt skriva in titel på varenda låt, oj vad jobbigt. Runt 1998 kom programmen som istället kopierade datan och det gick undan, runt då kom orogram som kunde hämta titlar från internet om jag ej minns fel.. Det väcker nostalgiminnen. De senaste 15åren har jag dock aldrig ens sett en musik-cdskiva.

Själv så rippade jag en skiva senast för en månad sedan, var enda sättet att kunna ha de låtarna i mobilen för att spela i bilen, tänk så olika det kan bli.

Permalänk
Inaktiv

Såg att du ville lägga avgiften på källan, håller helt med.

Skrivet av Hank Solo:

Själv så rippade jag en skiva senast för en månad sedan, var enda sättet att kunna ha de låtarna i mobilen för att spela i bilen, tänk så olika det kan bli.

Bara en fråga, när köpte du denna skiva? Alltså man får leta på exotiska ställen för att ens kunna köpa dem idag, bortsett från dansbandsmusik och liknande,
Jag kan förstå att det finns enstaka personer som lyssnar på mindre populär musik som kan rippa. jag vet folk som för några år sedan sålde cdskivor för den musik som de själva spelade in och folk i deras närmsta omkrets köpte. (troligen en stor del ofrivilligt, på samma sätt som grannbarn knackar på med jultidningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hank Solo:

Sen är det vl inte Telia som företags fel att det funnits chefer som varit sexistiska (dessa är dessutom nu mer avstngda sedan det framkom hur de betett sig), så det är ingen ”kultur” som funnits på Telia i större utsträckning än det kan förekomma på många andra mansdominerade arbetsplatser.
Det står inte i deras arbetsavtal att de ska vara sexistiska, så att anklaga hela Telia för deras beteende är fel, däremot har Telia gjort lite obskyra affärer utomlands som man kan ställa sig väldigt tveksam till.

Chefer har ett ansvar. Att aktivt blunda för dex sexism som uppstått är ett aktivt val. Det är möjligt att det lättare blir så på mansdominerade arbetsplatser men desto större anledning att ta en aktiv roll och sätta ner foten och slå näven i bordet. Har själv inte jobbat där men har flera kvinnliga kompisar som jobbat på supporten på olika platser i landet som alla har slutar för att de blivit vidrigt behandlade av sina manliga kollegor, och cheferna sa inget. Dessutom ska det tydligen ha gått ut interna uppmaningar under Metoo-rörelsen att inte gå ut offentligt med eventuella missförhållanden utan man ombads ta det med sin närmaste chef, vilket också är helt vidrigt och oförsvarligt. Det finns ingenting som någonsin kan försvara ett så vidrigt beteende så för min del kan de gärna få böda miljardbelopp.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Vad är detta för trams? Det är väl självklart att priset för slutkonsument är mycket högre när företagen har ännu en procentuell hög skatt att betala.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kan inte svara för exakt hur det här fungerar men Apple brukar generellt bestämma vad deras produkter ska kosta för konsument. Ett fast pris som gäller alla som är återförsäljare. Vissa får köpa in billigare och andra lite dyrare. Men alla måste sälja för samma pris. Så marginalerna är inte bara låga, de är olika. Antagligen tvingas många återförsäljare ta från sina marginaler för att betala copyswede och annat när det gäller iphone. Så nej det är inte säkert att det påverkar slutpris för konsument när det kommer till Apple. Däremot lär det fungera så för alla andra tillverkare.

Skrivet av Ozzed:

Dep politiska i det hela undviker jag medvetet att svara på då jag inte vill bidra till en politiserad diskussion. Men rent generellt är jag för så läga priser som möjligt till slutkund och det känns rimligare att företagen som tjänar flera miljoner, ja ibland miljarder, ska få ta smällen, snarare än folk som helt enkelt har en vanlig lön.

Även om det verkar som en stor summa så är det en fis r rymden för telia jämfört med om en löntagare skall betala hundratals extra för sin telefon. Min sympati ligger helt hos vanligt folk och absolut inte hios företag som tjänar miljoner. Det är hyckleri att de ska gråta över att betala detta. De har råd, det har inte en normal löntagare.

Privatkopieringen ska finansieras av de som nyttjar den, dvs konsumenter. Så det är egentligen inte pengar som ska tas från Telia utan alla konsumenter som köpt mobiltelefoner och annat via Telia. I detta fall lär det tas från Telias kassa men fortsättningsvis är ju tanken att Telia ska göra påslag på produkterna man säljer så att det påverkar slutkund. Och det här slutar ju inte hos Telia utan den här domen kommer garanterat att appliceras på alla andra tänkbara företag som kommer tvingas göra exakt samma. Så det här kommer slå mot dig och dina nära oavsett vad du tycker om Telia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja jag vet att copyswede vill hävda att det är så. De har allt att vinna på att försöka bevisa att vi privatkopierar lika mycket som för några år sedan eftersom att de fortsätter dra in lika mycket pengar som för några år sedan.
Och på sätt och viss blir det ju sant för så copyswede väljer att agera - så blir det ju.

Men samtidigt. Nej det där med att lägga grejer offline är inte privatkopiering.
Det är fel på typ alla sätt.

För det första är privatkopiering till för att tillåta folk att kopiera material till nära och kära samt spela in grejer för privat bruk utan att man egentligen har lov av upphovsrättsinnehavaren. Är funktionen att lägga saker offline inbyggd i tjänsten från exempelvis spotifty och netflix så handlar det inte om att göra kopior utan lov från upphovsrättsinnehavaren utan det är en del av den tjänst man faktiskt betalar för.

I länder som inte tillåter privatkopiering fungerar netflix och spotify precis likadant fortfarande och det är ju för att det inte är privatkopiering det handlar om egentligen

Vidare är cachelagring undantaget privatkopieringsersättningar. Sitter små minnen i flera steg som håller allt ifrån större mängder cache till några få ettor och nollor i uppspelningsenheter så som minidiscar för att tillåta skakfri uppspelning.

Så jag vill påstå att copyswedes definition på vad som är privatkopiering kan skickas rakt ner i Sverkers röda soptunna. De är nämligen motsatsen till pålitliga i den här frågan. Istället är de högst partiska och har tydliga monetära vinster att göra genom att vrida på beskrivningarna.

Skrivet av dovienya:

Men jag betalar ju till Spotify för att kunna lägga låtar offline... ?
Det är explicit därför jag betalar för ett premiumaccount till Spotify: Jag betalar till Spotify för att Spotify i sin tur via sina licenslösningar fixar så att jag helt lagligt, med tillräcklig betalning till artist/mediabolag osv, och utan extra bekymmer kan lägga låtar offline. Nackdelen är att låtar försvinner ibland, och att låtar som inte regelbundet lyssnas på försvinner från offline-listan; samt att det tar ett tag för en del låtar att dyka upp..

Mig veterligen finns inte heller någon "SPOTIFY-offlineliste-EXTRAHERaRe-TO-mp3" heller, vilket kanske hade varit en lämplig anledning till att kalla offline-läget i spotify för privatkopiering.

Jag tänker lite att man kan likna Spotify med en stor jävla CD-skiva från förr: Så länge skivan snurrar i spelaren streamas musiken; har man den i offlineläge så har man skivan i fodralet istället. Så länge man behöver skivan (spotify) för att lyssna på musiken har inte heller någon privatkopiering skett; ergo faller argumentet att spotify offline skulle vara privatkopiering.
Samma med Netflix obviously.

Skrivet av anon159643:

Som nämns så är det helt fel. Om det hade varit privatkopiering så hade man kunnat lyssna på musiken efter man säger upp tjänsten, nu betalar vissa som mig främst för tjänsten för att kunna ha filerna lokalt. Och "alla" som har filerna lokalt har det enbart för att spara på sin bredbandspott eller att de ibland lyssnar där det är dålig täckning.

Varvid resultatet blir att det är väldigt ovanliga personer som privatkopierar musik idag, jag själv känner lika många som privatkopierar som jag känner folk som brukar besöka månen på sin semester... Frugan, det är så kallt i sverige i år, ska vi inte ta en semesterresa till månen?
Det är lika troligt som frugan frågar om man kan privatkopiera någon musik till henne.

Jag kan tänka mig ett ändamål då jag skulle kunna privatkopiera, det är att lägga in musik i bandgrunden på filmer som jag sprider på youtube. Men så lång sträcker sig ej privatkopiering så jag kan inte ens komma på ett verkligt scenario när jag skulle göra handlingen privatkopiering..

Håller med, känner mig väldigt förvånad över att CopySwede ens vill få oss att tro att det skulle vara så.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Vad har vi för politiker egentligen? Detta gäller samtliga partier. Det borde bli ramaskri över detta, men det är tyst som bara den.

Kan lova dig att om politiker hade betalt sina egna telefoner så hade detta aldrig gått igenom.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Såg att du ville lägga avgiften på källan, håller helt med.
Bara en fråga, när köpte du denna skiva? Alltså man får leta på exotiska ställen för att ens kunna köpa dem idag, bortsett från dansbandsmusik och liknande,
Jag kan förstå att det finns enstaka personer som lyssnar på mindre populär musik som kan rippa. jag vet folk som för några år sedan sålde cdskivor för den musik som de själva spelade in och folk i deras närmsta omkrets köpte. (troligen en stor del ofrivilligt, på samma sätt som grannbarn knackar på med jultidningar.

Just den skiva jag rippade då köptes 1995, men det har egentligen mindre betydelse då det bandet släppte ny skiva senast förra året och den finns inte heller att streama då deras skivbolag valt bort det och så är det med fler band jag lyssnar på och deras skivbolag.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hank Solo:

Just den skiva jag rippade då köptes 1995, men det har egentligen mindre betydelse då det bandet släppte ny skiva senast förra året och den finns inte heller att streama då deras skivbolag valt bort det och så är det med fler band jag lyssnar på och deras skivbolag.

Ok udda artister finns. Vilket dock är enbart är deras eget fel hur de väljer att sprida sin musik, då de helt gratis kan göra det på youtube m.m. Så det handlar enbart om deras egna val och inget annat. En annan sak är såklart artister som spelade in musik på 50talet och liknade, för om de lever så är det såklart inte säkert de orkar bry sig om hur de ska sälja musiken idag.

Att sälja musik på cd idag är lite som att jag skulle installera en mjukvara på datorn som krävde att man skulle använda sig av diskettstation för att skapa en bootdisk, som man sedan bootade datorn med. Nu går det emulera disketter, men det känns så föråldrat att 2018 greja med floppys till disketter.
Ni skulle ha sett bruden i kassan när jag köpte en floppydrive och hon frågade vad jag skulle med den till? https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datorkompone... (tid är pengar, jag hade ej tid att fejka en floppy med usbstickan)

Floppy drive kan kännas som en förlegad produkt, men musikcd dog ut långt innan denna. På högskolan runt 2003 var floppy the shit att flytta skolarbete hemifrån och till skolan, även om nördar som mig hade usb-minne. Vem som använde musikcd 2003, ja ingen i min bekantskapskrets.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Ok udda artister finns. Vilket dock är enbart är deras eget fel hur de väljer att sprida sin musik, då de helt gratis kan göra det på youtube m.m. Så det handlar enbart om deras egna val och inget annat. En annan sak är såklart artister som spelade in musik på 50talet och liknade, för om de lever så är det såklart inte säkert de orkar bry sig om hur de ska sälja musiken idag.

Att sälja musik på cd idag är lite som att jag skulle installera en mjukvara på datorn som krävde att man skulle använda sig av diskettstation för att skapa en bootdisk, som man sedan bootade datorn med. Nu går det emulera disketter, men det känns så föråldrat att 2018 greja med floppys till disketter.
Ni skulle ha sett bruden i kassan när jag köpte en floppydrive och hon frågade vad jag skulle med den till? https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datorkompone... (tid är pengar, jag hade ej tid att fejka en floppy med usbstickan)

Floppy drive kan kännas som en förlegad produkt, men musikcd dog ut långt innan denna. På högskolan runt 2003 var floppy the shit att flytta skolarbete hemifrån och till skolan, även om nördar som mig hade usb-minne. Vem som använde musikcd 2003, ja ingen i min bekantskapskrets.

Vilka som använder CD-skivor idag är snarare en generationsfråga än att de dött ut, CD-skivor säljs i massor än idag och vinylen (som blev utdömd på 90-talet) säljer mer än någonsin.
Samlare (som mig) vill ha fysiska format och en booklet att bläddra i, finns inget nöje i att samla digitala filer.

Permalänk
Avstängd

Jag förstår inte... borde inte Telia som företag ha bättre resurser för lobbying, mutning och sånt? De har ju hållit på med fuffens tidigare så varför skulle de inte kunna ha vänt sig till den onda sidan denna gång med? :S

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av epaaj:

Jag kan inte svara för exakt hur det här fungerar men Apple brukar generellt bestämma vad deras produkter ska kosta för konsument. Ett fast pris som gäller alla som är återförsäljare. Vissa får köpa in billigare och andra lite dyrare. Men alla måste sälja för samma pris. Så marginalerna är inte bara låga, de är olika. Antagligen tvingas många återförsäljare ta från sina marginaler för att betala copyswede och annat när det gäller iphone.

Det torde vara olagligt och är ej heller korrekt. Det är bara att kolla prisjakt för att se att butiker har olika priser.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Det torde vara olagligt och är ej heller korrekt. Det är bara att kolla prisjakt för att se att butiker har olika priser.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag vet att Apple styr (har styrt) priserna på sina produkter och att marginaler generellt är rätt dåliga. De är nog inte ensamma men vad jag förstått en av de hårdare på den biten. Att alla återförsäljare inte har exakt samma priser kan bero på en rad olika saker. Vissa har bättre avtal med tillverkaren. Kanske har köpt in större volymer. Eller accepterar förlustaffärer för att det lockar kunder. Alla spelar inte ett rent spel och vissa tänjer på regler för att öka vinsten.