Toapapper – vad är grejen med hamstrandet?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NutCracker:

Intressant ämne;) Min värsta influensasläng varade i drygt 3v, hade knappt ork att ta mig till affären. När jag ändå gjorde så den tredje veckan - tvungen att handla, då "råkade" jag hosta till ett par gånger i affären, varpå särskilt en man glodde elakt på mig. Så visst, man behöver ha ett buffertlager så man klarar åtminstone 14dgr. Specifikt gällande denna produkt - dasspapper, brukar köpa ett nytt 6/8-pack när det är 2 rullar kvar.

Köp en 32 pack så har du toa papper ett par månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Köp en 32 pack så har du toa papper ett par månader.

Då får ungarna åtminstone ärva EN MASSA dasspapper, så glada dom kommer bli;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Vadå? Man tar väl en rejäl näve åt gången? Eller är ni sådana som tar en "ruta"?

/hulle.

Vad är en "rejäl näve" och vad exakt gör du med allt detta papper?

Jag kör normalt 2 rutor åt gången vikt en gång innan tork, med 3-4 torkningar och successiva invikningar av den använda delen. Repeteras typ 5 gånger med nytt papper, så blir väl kanske någon meter papper per tvåa...

Måste ju vara sjukt ineffektivt pappersanvändande om man bara torkar en gång innan man tar nya rutor, och otroligt långsamt om man hela tiden ska dra handen mellan baken och rullen hela tiden.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Hushållens förbrukning ökar ju nu när så många i Stockholm jobbar hemifrån. Det kan vara en anledning. En annan kan vara att förbereda sig på att skolorna stänger och barnen har undervisning hemma på distans. Då ökar också familjernas förbrukning.

Sedan tror jag också att det krävs ganska lite för att det ska bli tomt på hyllorna. I dagens just-in-time-leveranser menar jag.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Jag kör normalt 2 rutor åt gången vikt en gång innan tork, med 3-4 torkningar och successiva invikningar av den använda delen. Repeteras typ 5 gånger med nytt papper, så blir väl kanske någon meter papper per tvåa...

Hahaha, kanske märkligaste inlägget på Swec ever

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Nej det slutar bara med att jag får slänga massa mat om jag köper för mycket. Brukar handla en kasse var tredje dag ungefär. Skillnaden för dasspapper så håller det ju hur länge som helst i stort sett så där skadar det ju inte med ett litet lager.

Okej men mjöl, pasta, bulgur, havregryn, socker, linser, fröer, nötter, konserverade bönor, tomater, oliver, jordnötssmör, oljor, tortilla, chips, honung, bambuskott och allt man har i frysen t ex grönsaker, kött etc håller lätt ett år eller mer.

Färskvaror däremot ja, mejeri, grönsaker håller bara en vecka eller två beroende på hur man förvarar det. Men det är inget livsnödvändigt. Grädde och mjölk går att frysa det med om man så vill. Ägg håller runt 6 månader.

Sen har jag alltid några flak öl i källaren, mycket extra kalorier om man så vill. 🤣

Permalänk
Medlem

På Lidl nyss:

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Vadå? Man tar väl en rejäl näve åt gången? Eller är ni sådana som tar en "ruta"?

/hulle.

Jag tar en ruta åt gången, torkar mig och kan vika den några gånger. Så i slutändan, hehe, går det åt två till tre rutor per omgång.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AplAy:

Haha, ja. Jag har använt den sista metoden i flera år nu där man använder samma papper flera gånger. Detta är främst för att jag brukade få så mkt toapapper i toan att toan fick förstoppning.

Jo, är väl kanske en vanesak, med nya frecha plaströr som håller 120mm utan tvära krökar och en gammaldags superspolande tron i salen är det säkert inga problem att försöka spola ned typ två tredjedelar av rullen om man nu känner behov av det... Utöver det så tycker man det borde vara svårt att få rent ordentligt om man gör så, men det är ju upp till var och en om man vill ha bromsränder i kalsongerna, det lägger inte jag mig i.

Är väl mest att undertecknad ganska är less på att rensa avlopp utanför arbetstid... Någon gång blev man till och med tvungen att bila upp en stor bit av golvet på ett studenthem när jag var där (Jag var oskyldig!), det gick inte ens att rensa de smala plaströren där då de var helt fyllda med pappersrester, hårklipp och gudarna vet vad mer, fast när man var liten tyckte man ju att det var kul när det svämmade ut toalettvatten över hela badrumsgolvet när man spolade många gånger om man fyllde toan med papper först, lillasyster tyckte det också, dock delade inte morsan den åsikten... Idag känner jag mest stort medlidande med farsan som alltid fick städa och rensa avlopp... ha ha ha

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Hahaha, kanske märkligaste inlägget på Swec ever

Ja jo, det är väl inget man skriver om normalt sett, men jag är ärligt talat sjukt nyfiken på hur någon lyckas använda en rulle per person och dag

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wifi:

Och i fallet med COVID-19 så om man måste välja något är det ordentlig handtvätt med tvål samt vatten som borde gälla. Sedan använda handdesinfektion som komplement. Men sådan kunskap har inte riktigt sipprat ner till gemene man som nu dels tror handsprit räddar dem och att viruset är luftburet. Suck. Återigen blir jag rädd för inkompetensen som skiner igenom.

Vad värre är, är ju dock folk som tror att virus kan botas med penicillin och liknande antibiotika, sådant kan ju däremot leda till betydligt farligare saker långsiktigt. Det verkar inte vara så många som är medvetna om att omloppstiden för när en bakterie i teorin skulle kunna mutera bara är ca två timmar och att det är en del av deras naturliga anpassningsbeteende. Sedan kan de lätt spridas till andra, en del bakterier har luftburna stadier som kan färdas relativt långt.

(Virus påverkas över huvud taget inte av penicillin/all antibiotika som fungerar på det sättet, det är en fysisk omöjlighet att döda virus med den typen av antibiotika eftersom de är uppbyggda på ett helt annat sätt jämfört med bakterier.)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Glöm bara inte att köpa (hamstra?) tvål också, viktigt att tvätta händerna efter användandet av sagda papper, som i sammanhanget innebär vissa risker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Vadå? Man tar väl en rejäl näve åt gången? Eller är ni sådana som tar en "ruta"?

/hulle.

Tre rutor brukar vara lagom. två får agera som dubbel och en hänger solo.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Har inte sett någon tendens till hamstring av vare sig toapapper eller något annat på min lokala Nettobutik i centrala Göteborg. Handlade där senast idag.

Helt lugnt i Göteborg. Jag bunkrade upp lite extra igår. Mest pensionärer och andra försynta människor som i maklig takt och lugnt tempo handlade på sig inför helgen. Ica Kvantum visserligen, många pensionärer och färre storhandlare där. Ärtsoppan på burk var dock slut, barillaspaghetti också. Jag har sen länge ca 15kg spaghetti hemma då det tar liten plats och ger mycket energi. Vill inte anklagas för att hamstra, jag har haft det länge som sagt.

Tar dasspapper slut så kommer det snart in igen. Som sagt, Sverige kommer aldrig att få slut på dasspapper. Däremot kan man ju hamna i karantän ett par veckor och då är det rätt praktiskt med dasspapper, om än ej nödvändigt. Edet ligger väl en bit utanför Göteborg, jag tror att ingen här ens tänker tanken att dasspapper ska ta slut hos tillverkaren liksom...värre med importvaror typ mozarella kanske.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Vad värre är, är ju dock folk som tror att virus kan botas med penicillin och liknande antibiotika, sådant kan ju däremot leda till betydligt farligare saker långsiktigt. Det verkar inte vara så många som är medvetna om att omloppstiden för när en bakterie i teorin skulle kunna mutera bara är ca två timmar och att det är en del av deras naturliga anpassningsbeteende. Sedan kan de lätt spridas till andra, en del bakterier har luftburna stadier som kan färdas relativt långt.

(Virus påverkas över huvud taget inte av penicillin/all antibiotika som fungerar på det sättet, det är en fysisk omöjlighet att döda virus med den typen av antibiotika eftersom de är uppbyggda på ett helt annat sätt jämfört med bakterier.)

Herregud, ja. Håller med dig. En stor risk när panik sprids bland befolkningen och folk utan medicinska kunskaper ska försöka ge sig på egna "informerade" beslut. Själv är jag utbildad inom området på grund av hur intressant samt komplext det är, men förstår att inte alla kan vara det, och av den anledningen tycker jag det är skrämmande när folk hellre litar på sig själva än lyssna på de som faktiskt kan sin skit.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Vadå? Man tar väl en rejäl näve åt gången? Eller är ni sådana som tar en "ruta"?

/hulle.

1 ruta som man viker 1 gång om man gör nummer 1. Nummer 2 blir 2 rutor som man viker, eventuellt tre beroende på hur illa det är.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Ja jo, det är väl inget man skriver om normalt sett, men jag är ärligt talat sjukt nyfiken på hur någon lyckas använda en rulle per person och dag

Skaffa dig diagnosen IBS-D där du skiter diarre varenda dag fyra gånger om, så ska du se att rullarna tar slut fort! Ett alternativ vore ju att köra på vattensprut istället för papper om det skulle krisa..

Permalänk
Medlem

Folk är extremt paranoida.
Har en kollega på jobbet som säljer handsprit för femhundra styck, tragiskt nog så säljer han som smör.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wifi:

Herregud, ja. Håller med dig. En stor risk när panik sprids bland befolkningen och folk utan medicinska kunskaper ska försöka ge sig på egna "informerade" beslut. Själv är jag utbildad inom området på grund av hur intressant samt komplext det är, men förstår att inte alla kan vara det, och av den anledningen tycker jag det är skrämmande när folk hellre litar på sig själva än lyssna på de som faktiskt kan sin skit.

Jo, folk verkar inte vara medvetna om att infektioner av dessa bakteriestammar mycket väl kan orsaka förlust av kroppsdelar (tex leda till kallbrand och amputation av armar och ben eller delar av ansiktet) och även dödsfall av komplikationer, det räcker att man skär sig på ett papper, tar i fel saker, slår handen mot någons sminkborste, eller liknande, även om personen som använder borsten inte är drabbad själv för att ta några teoretiska exempel.

Det var en person i stan här som drabbades av sådan infektion för några år sedan, började med något han knappt ens tänkte på, har för mig att det var just så att han skar sig på ett kontorspapper när han skulle plocka upp det, det slutade med att han fick ligga länge på sjukhus och genomgå en ganska omfattande kirurgisk operation för att inte förlora hela högerarmen ända upp till armbågen, ändå hade han tur jämfört med andra.

Tänkvärt att känna till innan man börjar ta lätt på instruktioner från riktiga läkare, dessutom hände nu detta på grund av att någon annan, helt främmande person slarvat någon gång tidigare.
Det är en sak om man vill spela rysk roulette med sitt eget liv, men gentemot andra har man ett ansvar tycker jag.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Folk är extremt paranoida.
Har en kollega på jobbet som säljer handsprit för femhundra styck, tragiskt nog så säljer han som smör.

Ta det med chefen... uppenbarligen sköter personen inte sitt jobb utan har annan verksamhet parallellt.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Folk verkar köpa rätt dumma grejer i allmänhet, vita bönor i tomatsås är totalslut men makrill i tomatsås fanns i överskott och stod runt hörnet. Om jag skulle “preppa” så är makrill i tomatsås mycket bättre då man kommer få mer näringsämnen och kalorier per volym.

Ägg var totalslut i en butik också så fick gå till en annan... Hoppas de höjer priserna markant på alla dessa varor som tar slut så kanske folk tänker efter innan de köper.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Folk verkar köpa rätt dumma grejer i allmänhet, vita bönor i tomatsås är totalslut men makrill i tomatsås fanns i överskott och stod runt hörnet. Om jag skulle “preppa” så är makrill i tomatsås mycket bättre då man kommer få mer näringsämnen och kalorier per volym.

Ägg var totalslut i en butik också så fick gå till en annan... Hoppas de höjer priserna markant på alla dessa varor som tar slut så kanske folk tänker efter innan de köper.

NEJ!!
Vita bönor är ju mitt baskäk annars också!
Är väl typ vad jag lever på 2/3 delar av tiden hemma...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Folk verkar köpa rätt dumma grejer i allmänhet, vita bönor i tomatsås är totalslut men makrill i tomatsås fanns i överskott och stod runt hörnet. Om jag skulle “preppa” så är makrill i tomatsås mycket bättre då man kommer få mer näringsämnen och kalorier per volym.

Ägg var totalslut i en butik också så fick gå till en annan... Hoppas de höjer priserna markant på alla dessa varor som tar slut så kanske folk tänker efter innan de köper.

Folk är snåla. Makrill är dyrt.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Folk är snåla. Makrill är dyrt.

Sedan är det generellt sett färre som gillar makrill än gula bönor skulle jag tro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Folk verkar köpa rätt dumma grejer i allmänhet, vita bönor i tomatsås är totalslut men makrill i tomatsås fanns i överskott och stod runt hörnet. Om jag skulle “preppa” så är makrill i tomatsås mycket bättre då man kommer få mer näringsämnen och kalorier per volym.

Har funderat på samma sak... Såg en viss inverkan på tonfiskburkarna i affären igår men makrillen verkar vara orörd trots att den är mycket bättre. Har som standard alltid ett gäng makrillskonserver hemma och de har räddat mig ur flera hangry episoder.

Då ris var slut igår när jag veckohandlade var jag in på en mer lokal butik idag och såg att även där var det slut på vita bönor i tomatsås men även ravioli på burk och fiskbullar?! Vem fan tänker att nu ska apokalypsen komma, bäst jag köper FISKBULLAR!

Mystiskt att inte smarta saker att ha hemma som choklad är urplockat, mängder av kalorier och enkelt att förvara. Troligen mycket roligare att äta upp om några veckor än högvis med fiskbullar och ravioli på burk också.

Pratade med brorsan som bor i England, i deras område var det olja som var slut. Inte bensin eller så utan helt vanlig matolja av alla de slag. Från rapsolja till extra fin ekologisk kokosolja så gapade hyllorna tomma, ingen vet varför eller vad tusan de ska med all olja till.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

Sedan är det generellt sett färre som gillar makrill än gula bönor skulle jag tro.

Gillar folk inte makrill? I min erfarenhet verkar folk snarare inte gilla bönor.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Det verkar hamstras handtvål också. Bristvara?

Coop i Stuvsta runt kl 16 idag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nioreh83:

Gillar folk inte makrill? I min erfarenhet verkar folk snarare inte gilla bönor.

Tonfisk och ägg är väl litet "modediet" för folk som tränar och vill ge intryck av att man äter högproteinkost som riktiga muskelbyggare...

Ägg har jag för mig också ingår som bas och bindningsmedel i en del Arabiska maträtter.
Tror det är därför dadlar har dykt upp i jätteförpackningar också nuförtiden. (inte mig emot, jag gillar också dadlar)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bitfenix:

Det verkar hamstras handtvål också. Bristvara?

Tveksamt.

Butiker är vana att sälja X antal av sina varor under en viss period, och beställer därmed in så att de får ungefär lika mycket av sagda vara som de förväntas sälja. Detta är normalt, och f.a. när det kommer till färskvaror hindrar det både svinn och ekonomisk förlust för affären.

Plötsligt så får många för sig att domedagen är nära och köper inte bara extra av det de brukar köpa, utan köper även varor de aldrig brukar köpa egentligen. Problemet är att butiken fortfarande får in samma mängd med varor som tidigare, vilket nu leder till ett underskott och därmed tar varorna slut.

När varorna tar slut (för att efterfrågan har ökat markant på väldigt kort tid) ser folk tomma hyllor och får panik, och köper därmed ännu mer av det som fortfarande finns -> fler varor tar slut -> fler får panik över nya tomma hyllor, etc, etc, och så blir det en ond cirkel.

Allt pekar på att butikerna fortfarande får in nya varor som normalt (min lokala Willys hade ont om bröd i onsdags, idag såg allt ut som normalt igen), och det är först när leveransen till butikerna börjar rubbas som vi kan börja prata om (äkta) bristvaror och oroa oss.

Folk förbrukar ju helt plötsligt inte mer än vanligt, så när den initiala oron har lagt sig och folk har bunkrat lite (för man kan ju bara bunkra så mycket innan bunkringsplats/pengar/intresse tar slut) så kommer allt återgå till det normala, förutom att många kommer ha fått sig en nyttig läxa i framförhållning och kanske har lärt sig något inför när det blir en kris på riktigt.

Och ja, det är rätt lustigt vad vissa väljer - eller snarare inte väljer - att köpa som bunkringsmat.
Har inte sett någon som helst tendens på att t.ex. chips och chocklad - som båda innehåller väldigt mycket kalorier och håller ganska länge - håller på att ta slut.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.