Toapapper – vad är grejen med hamstrandet?

Permalänk
Medlem

Undrar om det är värt att lägga ut trevare om en månad eller två där man köper vita bönor i tomatsås för 50 öre burken... Gillar att ha det i mat och hållbarheten brukar vara rätt lång samtidigt som jag har plats att förvara, något som kanske andra inser sig sakna när krisen dragit förbi.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Helt lugnt i Göteborg. Jag bunkrade upp lite extra igår. Mest pensionärer och andra försynta människor som i maklig takt och lugnt tempo handlade på sig inför helgen. Ica Kvantum visserligen, många pensionärer och färre storhandlare där. Ärtsoppan på burk var dock slut, barillaspaghetti också. Jag har sen länge ca 15kg spaghetti hemma då det tar liten plats och ger mycket energi. Vill inte anklagas för att hamstra, jag har haft det länge som sagt.

Tar dasspapper slut så kommer det snart in igen. Som sagt, Sverige kommer aldrig att få slut på dasspapper. Däremot kan man ju hamna i karantän ett par veckor och då är det rätt praktiskt med dasspapper, om än ej nödvändigt. Edet ligger väl en bit utanför Göteborg, jag tror att ingen här ens tänker tanken att dasspapper ska ta slut hos tillverkaren liksom...värre med importvaror typ mozarella kanske.

Nja, jag var på Ica Maxi på Grafiska vägen (Mölndalsvägen) i eftermiddags för min veckohandling på vägen hem och det var nästan fullt på parkeringen redan kl 13:30. Väl inne i butiken var tvålen i princip slut, det fanns några dyra franska handgjorda saker kvar och något eko-tjofräs men all vanlig tvål som Bliw, Dove mfl var slut. Likaså det mesta av bomull, typ pads och liknande. Grönsaker fanns det gott om, vanlig mjölk också men inte UHT eller laktosfritt.

Bland specerierna var det vilda västern, alla burktomater och burksoppor var slut, den enda pastan som fanns kvar var någon handvevad historia för typ 40 kr/portion. Gott om andra konserver dock, typ makrill och fiskbullar. Dasspapper och blöjor var nästan tomt, såg flera med dubbla dasspappersbalar eller 6 paket blöjor i vagnen.

På min lokala Ica Supermarket fanns det gott om både pasta, burktomater och dasspapper, jag kunde utan problem tagit tre gånger mer än det jag skulle ha. Dessutom hade de snabbt och lätt skyltat upp både Bullens pilsnerkorv och Soldatens ärtsoppa i stora korgar på vägen till kassorna.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Rekordmedlem

Det var gott om papper i butiken men med feta färdiga såser och sallader/röror var det ett annat läge.
Jag antar att pappersförbrukningen kommer att öka...

Ska bli spännande att se om det blir pappersbrist.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Kan lika gärna torka sig med ettans sandpapper och inte märka någon skillnad

Visa signatur

Ryzen 1800x, Sapphire nitro+ radeon rx vega 64, LG 24" 3840x2160@60 Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det var gott om papper i butiken men med feta färdiga såser och sallader/röror var det ett annat läge.
Jag antar att pappersförbrukningen kommer att öka...
https://i.imgur.com/JpCTdx4.jpg
Ska bli spännande att se om det blir pappersbrist.

Vad har folk emot tzsatsiki och aioli?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Toapapper har nu hamnat på gråa marknaden. Det är tydligen hårdvaluta i detta läge, och hamstrandet verkar ha vart för avsikt att utpressa till ockerpriser:

https://www.youtube.com/watch?v=O5lXbq4Tpsg

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

Är det nått vi kan i Sverige så är det att göra papper så att det skulle bli brist på det är osannolikt.
Var i branschen för många år sedan och då sades det att det tar 1 timmas produktion för att täcka Sveriges årsförbrukning av toapapper.
Om detta är sant eller inte vet jag ej men det är nog inte orimligt, ni som sett en pappersmaskin i action vet ju hur fort det går.

Nu jobbar jag inte på en toapappersmaskin utan en tryckpappersmaskin så det är väl en del skillnader mellan maskinerna antar jag. Men vi har en banbredd på ca 7.8m och en maskinhastighet på 1440m/min när vi gasar för fullt. Kör vi en dag utan produktionsstörningar så blir det lite drygt 16 miljoner kvadratmeter papper. Har för mig att vi brukar ligga på runt 900-1000 ton prima produktion på en bra dag.

Var på ica maxi nu ikväll. Toapapper var det glest med men det fanns fortfarande mycket kvar. Jag skulle ha ett paket havregryn, inte för att bunkra upp utan för att ha till frukosten till veckan. Slut, inte ett enda havregryn fanns på hela affären. Ris var slut, konserver slut, pasta nästan slut. Frysdiskarna stod tomma också. Helt sjukt, folk skapar ett problem som egentligen inte skulle behöva finnas.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Gillar folk inte makrill? I min erfarenhet verkar folk snarare inte gilla bönor.

Jag gillar också makrill; men iaf stött på många som inte gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bitfenix:

Det verkar hamstras handtvål också. Bristvara?

https://forumbilder.com/images/2020/03/13/20200313_163917.md.jpg
Coop i Stuvsta runt kl 16 idag.

Det fanns på Coop Bromma, men mycket annat var svårartat drabbat av gräshoppssvärmen. Jag såg redan på parkeringen att det var folk där enbart för att hamstra och inte för att handla, för runt kl 20 en fredag brukar det vara rätt glest annars...

Fortsätter folk så här är det kanske motbok istället för mötesförbud som behövs... Å andra sidan har väl folk snart halva vardagsrummet fullt med skithuspapper och pasta.

Permalänk
Medlem

En annan iaktagelse jag gjorde när jag var hos Willys och Coop i eftermiddags var att cirka 1/3 av kunderna bar handskar, av dessa bar cirka häkften vinter/hösthandskar och den andra halvan handskar av engångtyp.

Permalänk
Inaktiv

Helt meningslöst att hamstra, viruset kommer inte försvinna om en månad, de är här för att stanna, läste i dagens lokaltidning där 3 professor som forskar om olika virus och dom sa att viruset kommer finnas kvar och spridas fram till i sommar sedan kommer de lugna ner sig för att åter ta fart till hösten, dom menade att de var helt onödigt att hamstra eftersom man för eller senare kan bli sjuk och de kan lika väl bli om flera månader för vissa och många klarar sig, varor kommer inte ta slut.

Permalänk
Medlem

Var in på en central Hemköp-butik idag (i Eskilstuna) och handlade inför helgen. Ingen verkar bunkra så extremt här än Hyllorna var fortfarande ganska välfyllda, men kanske inte lika proppfyllda som de brukar vara. Särskild de lite billigare varianterna, typ Garant eller vad nu Hemköps egna märke heter, hade det nog gått åt lite extra av under dagen, men det fanns fortfarande gott om allt. Såg inga länsade hyllor någonstans.

De hade till och med kampanj på handtvål, en hel pall med extrapris. Inte nån billig skit heller, riktig Palmoliw tvål. Köpte ingen, men den var inte länsad den heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Bor i Edet risken att få slut är minimal!

Halva Sverige torkar sig i ars*et med Edet

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Helt meningslöst att hamstra, viruset kommer inte försvinna om en månad, de är här för att stanna, läste i dagens lokaltidning där 3 professor som forskar om olika virus och dom sa att viruset kommer finnas kvar och spridas fram till i sommar sedan kommer de lugna ner sig för att åter ta fart till hösten, dom menade att de var helt onödigt att hamstra eftersom man för eller senare kan bli sjuk och de kan lika väl bli om flera månader för vissa och många klarar sig, varor kommer inte ta slut.

Det är nog inte hela smittoriskperioden man vill klara utan 14 dagars hemkarantän om man blir sjuk, så tänker i alla fall jag, har alltid haft en veckas mat mm hemma, men nu utökat så vi har för 14 dagar.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Hedersmedlem

Dasspappret var slut även på min lokala Willys. Som tur var hade just dessa innerstad-preppers ännu inte lurat ut att hushållspapper befinner sig mycket nära toapapper både i funktion och pris. Det går alltså bra att torka sig i baken med båda, dock med den lilla obekvämligheten att det inte alltid är optimalt perforerat för ända-målet. Tack vare det kan jag nu stävja apokalypsen ytterligare någon vecka.

Skulle uppskatta om vi kunde hålla detta #lifehack inom gruppen.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Dasspappret var slut även på min lokala Willys. Som tur var hade just dessa innerstad-preppers ännu inte lurat ut att hushållspapper befinner sig mycket nära toapapper både i funktion och pris. Det går alltså bra att torka sig i baken med båda, dock med den lilla obekvämligheten att det inte alltid är optimalt perforerat för ända-målet. Tack vare det kan jag nu stävja apokalypsen ytterligare någon vecka.

Akta så du inte får stopp i toan

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Kunde inte låta bli...

Källa reddit.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför folk köper toalettpapper massvis. Jag skiter oftast innan dusch och torkar arslet för att få bort mojjan sedan duschar jag. Köper ett 6 pack med rullar 1 gång i månaden.

Permalänk
Medlem

Tp-prepparna förstår att det inte spelar någon roll att lilla Edet ligger i Sverige. När 50% av landets truckers ligger däckade kommer det inte fram något TP till affären i alla fall.

Jag tycker också att det är hysteriskt roligt att folk hamstrar just toapapper, och ingen verkar ju förstå varför heller. De beter sig som måsflocken i Finding Nemo. Att det är just på Lidl det verkar ta slut säger kanske en del om vilka kundgrupper som hamstrar toapapper. På mitt lokala Hemköp fanns inga spår av prepping alls, allt såg ut precis som vanligt.

En spaning vi lyckades göra på jobbet var att många kände personer med utländsk bakgrund som hamstrade ris och andra basvaror. Kanske är det så att många med utländsk bakgrund är personligen medvetna om hur det är att plötsligt leva i kristider och har vett att förbereda sig medan vi svenskar är aningslösa? Tror faktiskt det.

Permalänk
Medlem

Jag satt seriöst här och skrev två annonser, en köpes och säljes för toa-papper i marknaden sen tog jag mitt förnuft till fånga och skrev det här inlägget istället.

- I köpes annonsen hade det resulterat i väldigt dyrt, begagnat papper/brunt köparen står för risken/frakten.
- I säljes annonsen hade det resulterat i dumpade priser, krav på materialcertifikat, manualer, original emballage, garanti och säljaren står för risken, sen alla miljontals frågor

Det blir ju ett heltidsjobb och en förlustaffär , hur ska en hederlig människa kunna överleva i ett sånt klimat

// poop mittens

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nils-Göte:

Tp-prepparna förstår att det inte spelar någon roll att lilla Edet ligger i Sverige. När 50% av landets truckers ligger däckade kommer det inte fram något TP till affären i alla fall.

Jag tycker också att det är hysteriskt roligt att folk hamstrar just toapapper, och ingen verkar ju förstå varför heller. De beter sig som måsflocken i Finding Nemo. Att det är just på Lidl det verkar ta slut säger kanske en del om vilka kundgrupper som hamstrar toapapper. På mitt lokala Hemköp fanns inga spår av prepping alls, allt såg ut precis som vanligt.

En spaning vi lyckades göra på jobbet var att många kände personer med utländsk bakgrund som hamstrade ris och andra basvaror. Kanske är det så att många med utländsk bakgrund är personligen medvetna om hur det är att plötsligt leva i kristider och har vett att förbereda sig medan vi svenskar är aningslösa? Tror faktiskt det.

Ligger nog en del i det du säger. Citat:

"Finland klarar ett halvårs kris
I Finland har man behållit sin livsmedelsberedskap. Där kan man vid en krissituation vara självförsörjande i ett halvår.
– Man är ju sin historia. Vi har ett långt förflutet av att inte ligga i krig och det präglar vårt sätt att se, säger Therese Frisell, beredskapschef på Livsmedelsverket."
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sverige-saknar-livsmedelsl...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Kom precis från Gränby C i Uppsala, totalt rensat på dass och hushållspapper där också. Resten av hamstringen var rätt intressant dock, tex all spaghetti borta UTOM Paolo Robertos märke... den är ju inte skitdyr heller. Vet de nåt som jag inte vet?

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 5600G, 2x32GB, Exos18 16TBx9 RAIDZ2, CM Stacker
AUX: Asus B550, Ryzen 5700G, 2x32GB, Phanteks P400

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Tveksamt.

Butiker är vana att sälja X antal av sina varor under en viss period, och beställer därmed in så att de får ungefär lika mycket av sagda vara som de förväntas sälja. Detta är normalt, och f.a. när det kommer till färskvaror hindrar det både svinn och ekonomisk förlust för affären.

Plötsligt så får många för sig att domedagen är nära och köper inte bara extra av det de brukar köpa, utan köper även varor de aldrig brukar köpa egentligen. Problemet är att butiken fortfarande får in samma mängd med varor som tidigare, vilket nu leder till ett underskott och därmed tar varorna slut.

När varorna tar slut (för att efterfrågan har ökat markant på väldigt kort tid) ser folk tomma hyllor och får panik, och köper därmed ännu mer av det som fortfarande finns -> fler varor tar slut -> fler får panik över nya tomma hyllor, etc, etc, och så blir det en ond cirkel.

Allt pekar på att butikerna fortfarande får in nya varor som normalt (min lokala Willys hade ont om bröd i onsdags, idag såg allt ut som normalt igen), och det är först när leveransen till butikerna börjar rubbas som vi kan börja prata om (äkta) bristvaror och oroa oss.

Folk förbrukar ju helt plötsligt inte mer än vanligt, så när den initiala oron har lagt sig och folk har bunkrat lite (för man kan ju bara bunkra så mycket innan bunkringsplats/pengar/intresse tar slut) så kommer allt återgå till det normala, förutom att många kommer ha fått sig en nyttig läxa i framförhållning och kanske har lärt sig något inför när det blir en kris på riktigt.

Och ja, det är rätt lustigt vad vissa väljer - eller snarare inte väljer - att köpa som bunkringsmat.
Har inte sett någon som helst tendens på att t.ex. chips och chocklad - som båda innehåller väldigt mycket kalorier och håller ganska länge - håller på att ta slut.

Jag påstår inte mig vara någon näringsexpert men godis och snacks har ju sina problem. Dels är det inte så mycket näring eller fibrer och dessutom mycket socker och salt så man blir väldigt törstig. Risken är ju också större att man överäter eller nallar på förrådet när det inte är kris. Man är ju inte sugen på att äta en fiskbulle eller två en fredagskväll direkt.

Bönor är ju allmänt rätt nyttigt och har mycket protein och fibrer t ex.

Inget fan av makrill på burk, smaken är ok men det stinker kattmat. Själv har jag alltid massor av bönor och jordnötssmör hemma då det är 2/3 av min vanliga kost oavsett. Ica brukar ha 4 förpackningar för 30kr eller något och matsmart har ibland erbjudande. Har väl en 10kg I skafferiet och källaren för tillfället. 😛

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av kirkunit:

Kom precis från Gränby C i Uppsala, totalt rensat på dass och hushållspapper där också. Resten av hamstringen var rätt intressant dock, tex all spaghetti borta UTOM Paolo Robertos märke... den är ju inte skitdyr heller. Vet de nåt som jag inte vet?

Paolo är ju Italienare så pastan kanske har Coronavirus! HAHA

Slut på skithuspapper i min lokala ICA Maxi vid Eurostop i Örebro. Aldrig sett så tomma hyllor förut även allt nötkött och pasta var borta. Tog dock ingen bild....

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Bara för att man ser en person köpa toapapper det inte att de "hamstrar". Den logiska förklaringen är att folk insett att de kommer kanske behöva sitta hemma under en längre tid. Hur bra koll har ni en vanlig dag hur mycket TP ni har hemma? Och varför inte passa på att ta ett paket när man väl köper in allt annat?

Vilken annan dag som helst har jag väl i snitt tre rullar kvar och i det fallet så köper man ju såklart mer om man vet att man ska sitta hemma en hel månad?

Det är ju de som köper tio påsar som "hamstrar" och de är klart INTE MÅNGA. I USA är det såklart en annan sak, men där har ju folk fått panik på tok för tidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Tänk på att hushållspapper inte ska spolas ner i toan, då det har andra egenskaper än vanligt toalettpapper. Hushållspapper är gjort för att hålla ihop, vilket gärna fastnar om det spolas ner. Ifall du/ni inte visste om det.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[AOC CU34G2X 144hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig förstått hur folk kan använda så mycket toapapper! Jag köper normalt två 6-pack om året, snittar ganska exakt en rulle i månaden. När alla nu får panik och köper balar sitter jag här och kollar på mina 4 rullar i skåpet och vet att jag har så jag klarar mig till mitten av sommaren

Visa signatur

5950x | 64GB | RTX 4090 | MPB14 M4 Pro

Permalänk
Medlem

Tror nog inte problemet ligger allt för mycket i "hamstring" utan att man generellt lever mer i "just in time" utan buffert hemma.
Tror vi har blivit så bekväma med att allt finns tillgängligt när vi behöver det att dem flesta inte har någon buffert hemma och helt plötsligt börja folk inse att vi kanske inte kan åka och handla på 2 veckor och man har inte mer förnödenheter hemma än för 3-4dagar.

Permalänk
Medlem

En handlare i Australien har fått nog och satt upp följande lapp:

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Vart köper man aktier i dessa företag?

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +