The Lord of the Rings: The Rings of Power

Permalänk
Avstängd

Det är ju lite drygt 6 månader till premiär. Man kan väl hoppas att de ligger hårt på i efterproduktionen för att fixa till ett och annat tills dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Det är ju lite drygt 6 månader till premiär. Man kan väl hoppas att de ligger hårt på i efterproduktionen för att fixa till ett och annat tills dess.

Ja dom har mycket att fixa om detta ska bli något, speciellt efter denna korta trailer.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Ja vad skall man säga......

Ser ut som man kastat mycket pengar på detta.......

Men frågan är var man kastat pengarna på?

Trailer pendlar mellan WoW till åh gud nej inte en till Generisk "Jag har ett gott liv men ingen förstår hur speciell jag är" Story.

Visa signatur

En Planka med Ryzen 5950X gör nu fler saker än vad mina tidigare (I7-4790K+i7-860) Gjorde tillsammans och jag kan samtidigt spela utan problem.

Teknisk utveckling är väldigt roligt!

Permalänk
Medlem

Shit vad b:ig den ser ut..

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Skrivet av Orici:

Detta ser inte bra ut, verkar som amazon har tagit för stora friheter att ändra historien.

Låter som du inte kan "historien", om du kunde historien så skulle du inte kunnat avgöra hur mycket frihet de tagit. *snipp*

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Satariel:

Kan väl tycka att det där hoppet med kniven såg lite väl gravitationslöst ut, ser ut som om karaktären väger typ 0 kilo där.

Ja, dock är mycket av det Legolas gör mot en del av fysikens lagar också.

T ex när han går på snön när de andra skyfflar den framför sig..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon218488:

Jag såg att en del klagar över dålig CGI. Naturligtvis kommer inte en TV-serie se lika bra ut som en spelfilm, och jag vet inte varför man ska sätta ribban så högt. Om det blir en bra handling och bra karaktärer, duger det bra för mig. Jag får säga som många brukar göra när det gäller spel. Det är handlingen som är det viktiga, inte grafiken.

Dom har ju betalat nästan 500 miljoner dollar för säsong 1, visserligen en stor del av det som gick till rättigheter mm, men jag förväntade mig faktiskt bättre CGI än detta. Men det är bara lite smolk i bägaren. Det enda jag vill ha en bra förklaring på är den skägglösa dvärgen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Satariel:

Kan väl tycka att det där hoppet med kniven såg lite väl gravitationslöst ut, ser ut som om karaktären väger typ 0 kilo där.

Alver kan gå på snö också. De lyder inte samma lagat som andra varelser i middle earth.

Permalänk
Medlem

Nån som kommer ihåg den animerade filmen från 1978 😊? Animerat blandat med rotoskopi (riktiga skådespelare som animeras i efterhand typ). Även om den var riktigt usel på många sätt så kommer jag ihåg att jag var helt uppslukad av att det faktiskt hade gjorts en film av mina favoritböcker. Jag väntade och väntade på fortsättningen (filmen baserades bara på de två första böckerna) men den kom aldrig, jag var så besviken och gick och drömde om en "riktig" film som baserats på böckerna. De kom ca 20 år senare 😂

Hur som helst, nu handlade tråden inte om Sagan om ringen-böckerna, men ovanstående knyter an till folks kommentarer om trailern. Till att börja med tyckte jag inte heller att trailern gav nån wow-känsla, tvärtom lite skum bismak i munnen som jag inte kunde sätta fingret på. Men sen slog det mig att det till stor del handlar om perspektiv. Jag tror att vi kommit så otroligt långt när det gäller hur snyggt och verkligt man kan göra en film/serie att man väldigt lätt blir kritisk när det inte ser ut som vi förväntat.

Och just förväntning är nog det som skapar mest problem. Jag skulle gissa att nåt av det svåraste att filmatisera är just fantasyböcker (och kanske sci-fi-böcker). Hela poängen med fantasy är ju att skapa en helt annan värld, skild från vår egen. Har man växt upp med böckerna och läst dem många gånger om (och jag har läst det mesta av Tolkien större verk många gånger , Bilbo, Sagan om ringen, Tom Bombadills äventyr, Silmarillion, Sagor från midgård, De förlorande sagornas bok) så har man förmodligen byggt upp en värld i sitt eget huvud. Man har redan en uppfattning om hur karaktärer, miljöer osv ska se ut. Det är nog rätt sällan filmer/serier synkar speciellt väl med ens egen fantasi För mig synkade inte trailern med min uppbyggda bild av världen och karaktärerna.

Kommer det här bli bra? Kanske, kanske inte, men jag tror att det till stor del har med ens inställning att göra. Går man in förutsättningslöst lär det bli bättre än om man sitter och dömer allt utifrån sina egna redan bestämda uppfattningar om hur det ska vara och se ut. Sen spelar givetvis kvaliteten på produktionen en himla stor roll. Ser det ut som ett TV-spel eller om skådisarna är kassa kvittar det hur bra själva manuset och stilen är.

Sen som någon skrev längre bak, det är ingen som tvingar en att titta på serien Alla har en fri vilja, jag kommer inte titta på serien, men pga av helt andra orsaker än att trailern lämnade en del övrigt att önska.

PS. Hur många har ångrat att de sett en film/serie baserat på en bok som man älskar? Jag har flera gånger märkt att fantasin jag själv skapat från en bok för evigt är förstörd av en film som baserats på boken. Jag finner det omöjligt att inte se filmens karaktärer i huvudet istället för det jag själv en gång skapat när jag läst böckerna.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: ASUS ROG Swift PG32UCDM 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem

Undrar om det här inte blir lite som wheel of time som jag blev grymt besviken på. Man ändrade saker från böckerna utan anledning, castade osköna skådespelare till huvudrollerna (förutom Rosamund Pike).

Sen såg all CGI så jävla dålig ut. Blev grymt förvånad över att budgeten inte var så dålig som jag trodde.

Tror att det saknar bra folk från industrin för att göra det här bra. Titta tex på Mandalorian och Book of Boba Fett så ser det ju fantastiskt snyggt ut hela tiden.

Lustigt nog gillade jag Picard mycket, så Amazon verkar ju kunna om de vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe_B:

Undrar om det här inte blir lite som wheel of time som jag blev grymt besviken på. Man ändrade saker från böckerna utan anledning, castade osköna skådespelare till huvudrollerna (förutom Rosamund Pike).

Sen såg all CGI så jävla dålig ut. Blev grymt förvånad över att budgeten inte var så dålig som jag trodde.

Tror att det saknar bra folk från industrin för att göra det här bra. Titta tex på Mandalorian och Book of Boba Fett så ser det ju fantastiskt snyggt ut hela tiden.

Lustigt nog gillade jag Picard mycket, så Amazon verkar ju kunna om de vill.

Wheel of time var verkligen en besvikelse. Vet dock inte om det är castingen det är fel på - tror det handlar mer om art direction då inget riktigt känns tillräckligt stort för att vara WoT - allt kändes bara lite "larping i skogen"-aktigt.

Tycker dock det är helt för tidigt att ha någon åsikt om nya Lotr - tycker man ska ge serien en seriös chans och kolla några avsnitt => extremt svårt att få någon uppfattning om hur bra en serie kommer vara baserat på en kort teaser.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || 2x Asus PG32UCDM 32" || Lian Li A4-H2O, Asus ROG STRIX B850-I GAMING WIFI, Asus ROG Loki SFX-L 850W, AMD 9950x3D, 64GB DDR5 6000 CL30, 4TB SN850X, NVIDIA RTX 5090 FE ||  Macbook Pro 14" M4 Pro 1TB 48GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Moderator
Forumledare

Tolkiens verk har ju bevisligen varit svåra att översätta till film. Dels har han varvat en detaljrik uppbyggnad av världen med en medveten vaghet när det kommer till kritiska moment för att läsaren ska fylla i själv.

Det har ju delat publiken i flera delar där många vill ha en bokstavstrogen tolkning av världen medans andra tillåter lite lösa tyglar.

Med andra ord så kommer man alltid göra en stor skara tittare besvikna, ett upplägg som är gjort för att misslyckas, tyvärr.
Filmerna kom nära och är den bästa tolkningen hittills även om man tog sig enorma friheter och hade ihjäl sina darlings till höger och vänster.

Jag kommer såklart titta på serien då det är mer från Tolkiens universum men har inga direkta förväntningar. Ska dock bli intressant att se hur man adapterar vissa delar ur silmarillion till duken

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Satariel:

Ja det är rimligt och enligt lore.
Att Legolas är den ända som inte sjunker ned i snön, har du också problem med?
Kanske missat denna 0-gravitations-hopp som du kallar det.
https://www.youtube.com/watch?v=OpZvpPryb1E&ab_channel=Wolle8...

Galadriel är väl den mäktigaste alven(?) så hennes hopp borde vara bekymmerslösa.
Man kan ju inte störa sig på varje liten detalj. Jag ser fortfarande fram emot serien och försöker hålla förväntningarna nere för att bli positivt överraskad

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Inget Amazon har gjort hittills har enligt min mening varit bra.
Inga filmer, inga serier. Stora besvikelser för vissa som varit hajpade eller som bygger på kända verk, som Foundation och Wheel of Time.

Som mest har det dugit till att fördriva tiden.

Sedan har vi alla diskussioner med de som sitter med mikroskop och lusläser och granskar varenda millisekund av trailern och slår upp i Tolkiens verk för att hitta analogier, paralleler eller konspirationer. Bara så jobbigt.
Å andra sidan har vi tölpar som kanske bara sett The Hobbit och tror de kan något. Suck.

Modererar i en Discord grupp ägnat spelet Lord of the Rings Online och vissa inlägg är det bara att radera rakt av.

Jag hoppas att serien på något sätt hittar en egen fot att stå på, men inte kör över alltför mycket av Tolkiens berättelser eller syn på den tidsåldern, ser redan så mycket teorier att det står mig upp i halsen. Alla skall ha rätt och så många tar avstamp ur fakta som bygger på en teori som i sin tur bygger på en lös lapp som professorn skrev på en lunchpaus 1923 och sedan tolkats 10 gånger om av hans söner. Ni inser att det är orimligt ...

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Inga filmer, inga serier. Stora besvikelser för vissa som varit hajpade eller som bygger på kända verk, som Foundation och Wheel of Time.

Sedan har vi alla diskussioner med de som sitter med mikroskop och lusläser och granskar varenda millisekund av trailern och slår upp i Tolkiens verk för att hitta analogier, parelleler eller konspirationer. Bara så jobbigt.
Å andra sidan har vi tölpar som kanske bara sett The Hobbit och tror de kan något. Suck.

Modererar i en Discord grupp ägnat spelet Lord of the Rings Online och vissa inlägg är det bara att radera rakt av.

Jag hoppas att serien på något sätt hittar en egen fot att stå på, men inte kör över alltför mycket av Tolkiens berättelser eller syn på den tidsåldern, ser redan så mycket teorier att det står mig upp i halsen. Alla skall ha rätt och så många tar avstamp ur fakta som bygger på en teori som i sin tur bygger på en lös lapp som professorn skrev på en lunchpaus 1923 och sedan tolkats 10 gånger om av hans söner. Ni inser att det är orimligt ...

"Inget Amazon har gjort har enligt dig varit bra"
Då har du inte sett, The Expanse, Reacher, Jack Ryan, The boys, The grand tour.. behöver jag fortsätta med tips till dig :)?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur fasen kan trailern och kostymernas,hjälmar m.m kvalite se så dåligt ut när dom har så mycket pengar att röra sig med, det är ju ett skämt. kunde dom inte ha gjort det på riktigt som i LOTR filmerna istället för att använda CGI överallt och hela tiden. Var taggad men nu vet jag inte längre.

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Jag tycker trailern såg imponerande billig ut med tanke på hur dyr serien är. Det som stör mig mest är väl att det ser ut som generisk fantasy-produkt enligt mall 1A. Det gör mig genuint ledsen att Amazon valde att göra den här serien då jag inte tycker att det behövdes mer Film ur det här universumet. Är så trött på modern franchise-film och serier där tittare ska hållas kvar och konsumera material så länge som möjligt på utgivarens plattform.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Då har du inte sett, The Expanse, Reacher, Jack Ryan, The boys, The grand tour.. behöver jag fortsätta med tips till dig :)?

Jag kan möjligen acceptera Expanse av de du nämner.... Tro mig, jag har både letat och sett mycket av det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Amazon producera inte de första säsongerna utav The Expanse.
Wheel of time? Hur gick det med den?

Sen så har dom absolut producerat sevärda saker, Reacher som du nämnde var bra.
Gillade faktiskt Carnival Row, vilken jag tror är en helt originell saga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Sedan har vi alla diskussioner med de som sitter med mikroskop och lusläser och granskar varenda millisekund av trailern och slår upp i Tolkiens verk för att hitta analogier, paralleler eller konspirationer. Bara så jobbigt.

Foundation är Apple TV.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av griid:

Inte för att spåra iväg för mycket, men man får väl ändå hålla isär serier som producerats av Amazon inhouse och serier där dom står som distributör. The Boys utvecklades väl egentligen hos Sony, och Amazon Studios är inte produktionsbolaget bakom The Grand Tour.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

Amazon producera inte de första säsongerna utav The Expanse.
Wheel of time? Hur gick det med den?

Sen så har dom absolut producerat sevärda saker, Reacher som du nämnde var bra.
Gillade faktiskt Carnival Row, vilken jag tror är en helt originell saga.

Just det ja, det var väl SciFi som producerade dem?

Reacher var riktigt bra och underhållande. Jack Ryan var däremot riktigt tråkig IMHO, som kändes lite som en sämre version av Homeland.

Har självklart reservationer angående deras LotR, men tiden får utvisa.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon75480:

Inte för att spåra iväg för mycket, men man får väl ändå hålla isär serier som producerats av Amazon inhouse och serier där dom står som distributör. The Boys utvecklades väl egentligen hos Sony, och Amazon Studios är inte productionsbolaget bakom The Grand Tour.

The grand tour är producerat av Amazon vad jag kan läsa mig till i alla fall.

Men det jag menar är att det är väldigt mycket gnäll för småsaker. Vänta tills serien kommit ut innan man spyr galla över den.
Skogen ser konstig ut, hoppet stämmer inte överens med fysikens lagar etc. Jag tittar aldrig på trailer för det är en falsk bild och avslöjar ibland alltför mycket/lite till filmen/serien.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har lärt mig att inte titta på trailers, skall bli en intressant höst.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Jag kan möjligen acceptera Expanse av de du nämner.... Tro mig, jag har både letat och sett mycket av det.

Bad Omen, American Gods...
Men men, smaken är som röven klöven - vi hittar inte alla något vi gillar. Kan dock tycka att överlag produceras det en ofantlig massa skräp och konceptualiserade försök att återskapa snarare än att nyskapa.
Tror vare sig detta eller Wheel of Time är något för mig. Det jag sett hittills har bra mycket fler och större problem än casting och korrekthet av olika slag.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av griid:

The grand tour är producerat av Amazon vad jag kan läsa mig till i alla fall.

"Asked about the new show’s format, Wilman said they had a free rein, with no interference from Amazon, and would be starting “from scratch.” “I can’t tell you how good it feels to get the chance to produce something from scratch. We’re all really excited. No one telling us what we can and can’t do, just us hopefully producing great programs. It feels really liberating,” he said."

"A new production company set up by Wilman, Clarkson, Hammond and May called W Chump & Sons will produce the Amazon show."

https://variety.com/2015/tv/global/why-jeremy-clarksons-top-g...

Och från wikipedia:

Production companies: W. Chump & Sons, Expectation Entertainment (Series 4-), Grand Tour Productions Ltd (Series 4-)

Distributor: Amazon Studios

Permalänk
Medlem

Questions. Questions that need answering:

* Serien är den mest påkostade tv-serien någonsin, enligt uppgift. Av de släppta trailersen att döma verkar det ändå sparats in ordentligt på locations, rekvisita och scenografi, cgi, och det är bara vad man kan urskilja hittills. Varför spelade man ens in i Nya Zeeland? För bra PR? Var gick pengarna?

* Sagan om ringen-filmerna var kanske inte renodlade "vuxenfilmer". Jag vet inte ens vad definitionen av en vuxenfilm innebär och om det är viktigt. Men denna tv-serie verkar långt ifrån. En viskande barn-röst som voice-over? Barn-skådisar?

* Det största problemet är att man inte presenterat ett bra cause. En av de mest användbara och väl mottagna strukturerna för en berättelse, är berättelsen om personen som dras in i något större och svårt, mot sin vilja. Sagan om ringen, Gladiator, Braveheart, Alien, original Star wars, Interstellar, och hundra filmer eller tv-serier till, som Band of Brothers, the Pacific, i princip varenda fantastisk film har samma tema. Framgångsrika berättelser skildrar också relationer - de relationer som knyts mellan de som upplever sådana svåra förhållanden.

Var är causet, var är syftet i den här tv-serien? Var är den ovetande hjälten som hellre hade lämnats ifred att bara syssla med sitt liv? Ska man bli sugen på att se några alldeles för unga och redan exploaterade skådespelare bara för att dem använder en pilbåge i skogen? Någon som ser ut att grina illa under en offensiv? Ja jag tänker på stillbilden på Maze runner skådisen.

Att man inte använder det temat i trailern visar på att man inte har något sådant tema, och att man ens visar upp en trailer med så dålig kvalitet i tidigare nämnda områden visar att man inte bryr sig, antagligen för att man vet att tänkta målgruppen inte bryr sig om sådant. Målgruppen är alltså inte den traditionella Sagan om ringen-tittaren, eller en tittare med krav överhuvudtaget. Målgruppen verkar vara samma som slötittar meningslös serie efter serie på tjänst efter tjänst och fortsätter betala för det. Det är sammanfattningen av dessa släppta trailers, och det är anledningen till att jag inte tror den kommer vara bra överhuvudtaget. Hobbit kommer rentav anses bättre. Det var egentligen inget större fel på Hobbit-filmerna, de saknade bara ett bra cause och var alldeles för utdragna. Hade dess historia varit mer kompakt och om drivkraften i berättelsen inte varit en snål, girig dvärgakung och hans egoistiska motiv så hade det också varit bra filmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Foundation är Apple TV.

I stand corrected. Fortfarande skräp.

Tänker inte så mycket på finstilen om vem som gjort vad i vilket skede, skulle man dra hela Amazon's utbud över en kam så landar man i den knasiga situationen att kritisera sånt som gjordes långt innan Amazons produktionsbolag fanns, de har ju köpt på sig ett utbud i stor utsträckning.

Amazons producerade filmer:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Amazon_Studios_films

Amazon procerade TV serier och annat:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Amazon_Prime_Video_orig...

Här har vi Amazons inköp av en massa (märk tex Starz som jag ser på med nöje):
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Amazon_Prime_Video_excl...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hade låga förväntningar och det ser ännu sämre ut. Om jag kan se det kostnadsfritt på något vis så visst. Tänker inte betala pengar för de.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Ja det är rimligt och enligt lore.
Att Legolas är den ända som inte sjunker ned i snön, har du också problem med?
Kanske missat denna 0-gravitations-hopp som du kallar det.
https://www.youtube.com/watch?v=OpZvpPryb1E&ab_channel=Wolle8...

Galadriel är väl den mäktigaste alven(?) så hennes hopp borde vara bekymmerslösa.
Man kan ju inte störa sig på varje liten detalj. Jag ser fortfarande fram emot serien och försöker hålla förväntningarna nere för att bli positivt överraskad

Jaha det hade jag helt missat det med snön och ja det där hoppet har jag stört mig på mycket måste jag säga men det får ju då sin förklaring nu då. Är det någonsin uttalat i filmerna varför Alver väger mindre? Om det är enligt lore så är det naturligtvis helt ok men dom kanske borde ha undvikit att visa just det knivhoppet i trailern eftersom om jag förstått det rätt så behöver Amazon få med alla på tåget om det här ska bära sig och den outbildade massan (med mig i spetsen) som då inte är bekant med aktuell lore i fallet kommer ju då sannolikt göra samma tolkning som jag gjorde att något känns fel. Men överlag så ser det helt fantastiskt ut och kommer nog bli bättre än GOT i slutändan.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 9950X][Gigabyte X870E Aorus Elite][G.Skill Trident Z5 NEO DDR5 6400Mhz 32GB CL-32-39-39-102][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]