Elon Musk ska lämna VD-posten på Twitter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

bättre lösning är ju om dessa personer är utestängda från diskussionen från början.

Menar Du spärrade helt ifrån produkten eller att användare själv väljer att spärra enskilda användare i sitt flöde?

För det är en sak att folk hotar och hatar, men det är en helt annan när det handlar om en diskussion, oavsett vad man själv tycker eller ens ideologiska hemvist är.

Skrivet av Ozzed:

Sen bannade ju som sagt Musk ett gäng journalister.

Dom får spärra vem dom vill. Deras produkt, dom bestämmer. Eller menar Du att journalisterna skall ha några speciella regler som gäller just journalister men inte icke journalister?

Jag ser positivt på en lösning där fler får lov att komma till tals utan att dom spärras. Och gillar man inte det så finns där andra produkter att husera hos.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Menar Du spärrade helt ifrån produkten eller att användare själv väljer att spärra enskilda användare i sitt flöde?

För det är en sak att folk hotar och hatar, men det är en helt annan när det handlar om en diskussion, oavsett vad man själv tycker eller ens ideologiska hemvist är.

Dom får spärra vem dom vill. Deras produkt, dom bestämmer. Eller menar Du att journalisterna skall ha några speciella regler som gäller just journalister men inte icke journalister?

Jag ser positivt på en lösning där fler får lov att komma till tals utan att dom spärras. Och gillar man inte det så finns där andra produkter att husera hos.

Det jag menade var att jag tycker bättre om en policy där sådant jag nämnde inte är tillåtet och att personer som bryter mot policys blir avstängda.

Sen är det klart att ja, det är deras plattform och de får göra som de vill. Men stänger man av journalister för att de granskar Musk... Ja då kan man inte låtsas längre att det handlar om "ökad yttrandefrihet", utan då är det precis som innan "rätt sorts yttrandefrihet" som eftersträvas, bara att i Musks fall så gillar han mer av det jag nämnde att jag inte gillar.

Så det går liksom inte hävda och hylla att Musk ökat ytrandefriheten, han har bara skiftat den, i en mer extremistisk riktning.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

stänger man av journalister för att de granskar Musk

Intressant, inget jag visste(i alla fall inte att det var p.g.a. att de granskade Elon Musk). Fick fråga Google ett par gånger innan bilden klarnade. Väldigt omskrivet. Fick också kolla vad "Doxxing" innebär eftersom inte ens tidningar på nätet verkar kunna skriva på vanlig engelska och använder istället slang.

Det jag kom fram till var att journalisternas konton blev temporärt avstängda för att dom hade publicerat personuppgifter på nätet, och då menar jag inte personuppgifter innehållandes namn, ålder, vikt och längd.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Intressant, inget jag visste(i alla fall inte att det var p.g.a. att de granskade Elon Musk). Fick fråga Google ett par gånger innan bilden klarnade. Väldigt omskrivet. Fick också kolla vad "Doxxing" innebär eftersom inte ens tidningar på nätet verkar kunna skriva på vanlig engelska och använder istället slang.

Det jag kom fram till var att journalisternas konton blev temporärt avstängda för att dom hade publicerat personuppgifter på nätet, och då menar jag inte personuppgifter innehållandes namn, ålder, vikt och längd.

Är han konsekvent och inte tillåter att någon gör så mot någon så blir det lättare att svälja men det är för tidigt att säga hur det blir. Just nu så ändras ju saker från ena dagen till den andra, och det är inte bra oavsett vad man tycker skall vara tillåtet eller inte.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Intressant, inget jag visste(i alla fall inte att det var p.g.a. att de granskade Elon Musk). Fick fråga Google ett par gånger innan bilden klarnade. Väldigt omskrivet. Fick också kolla vad "Doxxing" innebär eftersom inte ens tidningar på nätet verkar kunna skriva på vanlig engelska och använder istället slang.

Det jag kom fram till var att journalisternas konton blev temporärt avstängda för att dom hade publicerat personuppgifter på nätet, och då menar jag inte personuppgifter innehållandes namn, ålder, vikt och längd.

Elon Musk skall tydligen även hamnat i ett zoom-samtal med ett antal av dessa journalister och allt han sagt åt dem var att han ansåg sig vara doxxad och därför blev de avstängd. Han hann även säga åt dem att han ansåg att retweeting av "doxxningen" anses vara ban evasion innan han drog.

Han verkar nu även ha låtit dessa komma tillbaka så inte ens där är han konsekvent.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

Inte jätteinsatt i Elon:s affärer och annat, men för mig verkar han vara lite av en "Drama Queen" ?

Det väl med Mr Elon som med alla andra som besitter makt. Det blir förvridna av makten och tänker inte klart. Och med total makt blir de totalförvridna.
Frågan är ifall herr Musk bara är lätt förvriden eller en komplett förlorad kuku!!!
Svinrik är han dock fortfarande och så länge han har flis lär han skapa rubriker hehe!

Visa signatur

Honk

Permalänk
Medlem

Truth social vet jag inte mycket om men reddit är allt annat än tillåtande. Hatar verkligen reddit där råder ingen yttrandefrihet alls. Är inte truth social Trumps grej? Han är en clown och Joe Biden än mera. Ingen av dem står upp för frihet. Twitter däremot är ändå ganska tillåtande, särskilt nu med Musk.

Musk släppte dem tillbaka efter några få dagar. Till skillnad mot andra som bannats av tidigare ledning över ett år. Jag tyckte det var fel att journalisterna blev bannade precis som det är fel att andra blivit det. Hoppas journalisterna nu ställer sig på alla de bannades sida. Allt annat vore hyckleri. Journalister är inte mer värda än andra människor. Samtidigt förstår jag Musk känner sig hotad om han blir doxxad. Privatliv är också en mänsklig rättighet. Inte OK med stalkers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Att han även har börjat svara på QAnon-tweets med "interesting" och "why is nobody reporting this?" gör bara än mer att folk tappar förtroendet för honom som VD för sina företag. Allt sånt kraschar aktierna för alla företag han är indragen i.

Att han håller på att alienera de som är mest troliga att köpa elbilar kan ju inte precis vara bra för Teslas aktie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Att han håller på att alienera de som är mest troliga att köpa elbilar kan ju inte precis vara bra för Teslas aktie.

Teslas aktier har konsekvent sjunkit sedan i slutet av november. Tesla själv skyller på rabatter men jag är inte så säker på det.

https://www.gp.se/ekonomi/d%C3%A4rf%C3%B6r-har-tesla-problem-...

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronnylov:

Truth social vet jag inte mycket om men reddit är allt annat än tillåtande. Hatar verkligen reddit där råder ingen yttrandefrihet alls. Är inte truth social Trumps grej? Han är en clown och Joe Biden än mera. Ingen av dem står upp för frihet. Twitter däremot är ändå ganska tillåtande, särskilt nu med Musk.

Musk släppte dem tillbaka efter några få dagar. Till skillnad mot andra som bannats av tidigare ledning över ett år. Jag tyckte det var fel att journalisterna blev bannade precis som det är fel att andra blivit det. Hoppas journalisterna nu ställer sig på alla de bannades sida. Allt annat vore hyckleri. Journalister är inte mer värda än andra människor. Samtidigt förstår jag Musk känner sig hotad om han blir doxxad. Privatliv är också en mänsklig rättighet. Inte OK med stalkers.

Absurt. Biden har inte försökt störta USA som demokrati, inte heller skickar han kärleksbrev till diktatorer.
Och för delen så har han inte skämtat om att mörda journalister eller kallat dem ett hot mot landet.

Edit: Fortfarande

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Truth social vet jag inte mycket om men reddit är allt annat än tillåtande. Hatar verkligen reddit där råder ingen yttrandefrihet alls. Är inte truth social Trumps grej? Han är en clown och Joe Biden än mera. Ingen av dem står upp för frihet. Twitter däremot är ändå ganska tillåtande, särskilt nu med Musk.

Musk släppte dem tillbaka efter några få dagar. Till skillnad mot andra som bannats av tidigare ledning över ett år. Jag tyckte det var fel att journalisterna blev bannade precis som det är fel att andra blivit det. Hoppas journalisterna nu ställer sig på alla de bannades sida. Allt annat vore hyckleri. Journalister är inte mer värda än andra människor. Samtidigt förstår jag Musk känner sig hotad om han blir doxxad. Privatliv är också en mänsklig rättighet. Inte OK med stalkers.

Så du menar att bara för att någon har blivit bannad så sitter plötsligt alla som tidigare blivit bannad i samma båt och borde agera i samförstånd och tycka likadant?

För dig spelar det ingen roll att dessa få journalister blev bannade efter en nyck från musk (dvs att retweeta om ett konto dom blivit bannat) och andra kanske har blivit bannade för vedervärdiga saker som dödshot, förföljelser, hat-kampanjer mot minioriteter? I dina ögon borde journalisterna, som blev påsläppta efter några få dagar, ömka för andra bannade???

Det låter mer än lite verklighetsfrånvänt och naivt.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Att ett privatjet är spårbart är vansinne anser jag. Ägaren borde kunna köpa tjänsten att flyga osynligt. Hade ni som hatar Elon gillat att er bil skulle vara synlig på alla kartor hela tiden?

Jag vill självklart att system i sverige som gör att Ratsit etc kan funka ska förbjudas omedelbart. OT tyvärr...

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem

Twitter är fullt av osäkra känslosvallande och sekundärkränkta individer som nu bölar ut sin frustration när andra tillåts säga emot deras världsbild och ha andra åsikter än vad som fastställts i det sociala woke stimmet på twitter. Dom som väljer en mer konservativ synvinkel där förnuft, rimlighet och konsekvens får mer utrymme har börjat komma tillbaka men det är alldeles kort tid sen han tog över för att detta skulle ha en inverkan, om han väntat ett typ halvår med frågan så tror jag utfallet varit annorlunda.

Trots det så tror jag att Elon borde inrikta sej på sina andra intresseområden och låta driftiga personer hålla i twitter som kan utveckla plattformen samtidigt värna om det fria ordet utan för den skull tillåta uppvigling till våld eller annan kriminalitet, sexualbrott speciellt mot minderåriga, förtal eller andra oskäliga personangrepp som saknar någon som helt grund.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Så du menar att bara för att någon har blivit bannad så sitter plötsligt alla som tidigare blivit bannad i samma båt och borde agera i samförstånd och tycka likadant?

För dig spelar det ingen roll att dessa få journalister blev bannade efter en nyck från musk (dvs att retweeta om ett konto dom blivit bannat) och andra kanske har blivit bannade för vedervärdiga saker som dödshot, förföljelser, hat-kampanjer mot minioriteter? I dina ögon borde journalisterna, som blev påsläppta efter några få dagar, ömka för andra bannade???

Det låter mer än lite verklighetsfrånvänt och naivt.

Det är hyckleri av dem att klaga på att ha blivit bannade om de samtidigt tycker det är OK att banna andra. Ja de hade betett sig dåligt och ska man banna de som beter sig dåligt då ska de också acceptera att de själva kan bli bannade om de beter sig dåligt. Alternativt kämpa för yttrandefrihet. Men om yttrandefrihet enbart ska gälla journalister då är det hyckleri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Det är hyckleri av dem att klaga på att ha blivit bannade om de samtidigt tycker det är OK att banna andra. Ja de hade betett sig dåligt och ska man banna de som beter sig dåligt då ska de också acceptera att de själva kan bli bannade om de beter sig dåligt. Alternativt kämpa för yttrandefrihet. Men om yttrandefrihet enbart ska gälla journalister då är det hyckleri.

Nu råkar jag ju följa, sedan tidigare, några av just de journalister som blev bannade och har hygglig koll på deras journalistiska etos. Det blir rakt av löjligt att jämföra deras rapportering/gärning på twitter och sedermera orsak till varför de blev temporärt bannade med sådana som verkligen förtjänar det (de grupper jag nämnde tidigare).

Din argumentation haltar oerhört eftersom det inte är jämförbara skäl till att de blev bannade. Med ditt resonemang skulle man lika gärna kunna argumentera för att både folk som gick mot rött ljus och mördare borde låsas in på livstid - vilket är precis lika galet/löjligt.

Stavfel
Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Nu råkar jag ju följa, sedan tidigare, några av just de journalister som blev bannade och har hygglig koll på deras journalistiska etos. Det blir rakt av löjligt att jämföra deras rapportering/gärning på twitter och sedermera orsak till varför de blev temporärt bannade med sådana som verkligen förtjänar det (de grupper jag nämnde tidigare).

Din argumentation haltar oerhört eftersom det inte är jämförbara skäl till att de blev bannade. Med ditt resonemang skulle man lika gärna kunna argumentera för att både folk som gick mot rött ljus och mördare borde låsas in på livstid - vilket är precis lika galet/löjligt.

Och? När Twitter stängde av bla en sittande president hette det att Twitter är ett privatägt företag som själv bestämmer vilka som får vara närvarande på plattformen, helt plötsligt är det ett jävla sätt när samma privatägda företag stänger av några andra.
Den här tråden borde stängas då den enbart handlar om politik vilket ju inte är tillåtet på detta forum, eller gäller det bara när åsikterna kommer från det "andra hållet"?

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Och? När Twitter stängde av bla en sittande president hette det att Twitter är ett privatägt företag som själv bestämmer vilka som får vara närvarande på plattformen, helt plötsligt är det ett jävla sätt när samma privatägda företag stänger av några andra.
Den här tråden borde stängas då den enbart handlar om politik vilket ju inte är tillåtet på detta forum, eller gäller det bara när åsikterna kommer från det "andra hållet"?

Men vad är det här för nivå? Elon har ju blåst i trombonen om att nu var minsann free speech tillbaka på twitter och han skrev till och med att han hoppades att hans kritiker skulle stanna lvar på plattformen.

Självklart ska han ju kritiseras för att han sen kovänder och ser till att folk bannas på sätter de gjordes. Och det har absolit noll relevans till trumps ärende, sjukt att ens behöva skrova det.

Läs gärna Aaron Rupars kommentar till vad som skedde nör han blev temporärt bannad. Texten är inte speciellt lång. Det var ju tom så att tweeten som fick honom bannad postades på onsdag morgon och elon gick ut med twitters "nya" riktlinjer på onsdag kväll, och bannade Aaron för något han tweetat innan de nya reglerna hade annonserats. Det är ju bara för korkat:

https://aaronrupar.substack.com/p/aaron-rupar-twitter-suspens...

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Och? När Twitter stängde av bla en sittande president hette det att Twitter är ett privatägt företag som själv bestämmer vilka som får vara närvarande på plattformen, helt plötsligt är det ett jävla sätt när samma privatägda företag stänger av några andra.
Den här tråden borde stängas då den enbart handlar om politik vilket ju inte är tillåtet på detta forum, eller gäller det bara när åsikterna kommer från det "andra hållet"?

Fast det var ju en del av det. De stängde inte av honom förrän han inte längre var sittande president. Han hade långt före det brutit emot mängder av regler men Twitter lät honom fortfarande vara kvar för att banna en sittande president ansågs vara ett övergrepp på yttrandefriheten och en informationskälla.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Fast det var ju en del av det. De stängde inte av honom förrän han inte längre var sittande president. Han hade långt före det brutit emot mängder av regler men Twitter lät honom fortfarande vara kvar för att banna en sittande president ansågs vara ett övergrepp på yttrandefriheten och en informationskälla.

Han stängdes av från Twitter den 8 januari 2021 och då var han fortfarande sittande president.

Ändrade från 6 till 8 januari
Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Han stängdes av från Twitter den 6 januari 2021 och då var han fortfarande sittande president.

Vill du utveckla varför han stängdes av från twitter just den dagen?
Enligt dig alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Nu råkar jag ju följa, sedan tidigare, några av just de journalister som blev bannade och har hygglig koll på deras journalistiska etos. Det blir rakt av löjligt att jämföra deras rapportering/gärning på twitter och sedermera orsak till varför de blev temporärt bannade med sådana som verkligen förtjänar det (de grupper jag nämnde tidigare).

Din argumentation haltar oerhört eftersom det inte är jämförbara skäl till att de blev bannade. Med ditt resonemang skulle man lika gärna kunna argumentera för att både folk som gick mot rött ljus och mördare borde låsas in på livstid - vilket är precis lika galet/löjligt.

Många blir bannade utan vettiga skäl. För övrigt anser jag inte att någon ska låsas in på livstid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Vill du utveckla varför han stängdes av från twitter just den dagen?
Enligt dig alltså.

Det var visst 8 januari, 2 dagar senare än vad jag skrev från början. https://blog.twitter.com/en_us/topics/company/2020/suspension eller https://edition.cnn.com/2021/01/08/tech/trump-twitter-ban/ind... utöver det har jag inget att tillägga, bara att han fortfarande var president när han blev avstängd, vilket användaren jag citerade menade att han inte blev, vilket han blev.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

Twitter är fullt av osäkra känslosvallande och sekundärkränkta individer som nu bölar ut sin frustration när andra tillåts säga emot deras världsbild och ha andra åsikter än vad som fastställts i det sociala woke stimmet på twitter. Dom som väljer en mer konservativ synvinkel där förnuft, rimlighet och konsekvens får mer utrymme har börjat komma tillbaka men det är alldeles kort tid sen han tog över för att detta skulle ha en inverkan, om han väntat ett typ halvår med frågan så tror jag utfallet varit annorlunda.

Trots det så tror jag att Elon borde inrikta sej på sina andra intresseområden och låta driftiga personer hålla i twitter som kan utveckla plattformen samtidigt värna om det fria ordet utan för den skull tillåta uppvigling till våld eller annan kriminalitet, sexualbrott speciellt mot minderåriga, förtal eller andra oskäliga personangrepp som saknar någon som helt grund.

Och det skiljer sig från något annat liknande forum exakt hur? Faktum är att du gör ju indirekt samma sak.

Skrivet av MatteN:

Och? När Twitter stängde av bla en sittande president hette det att Twitter är ett privatägt företag som själv bestämmer vilka som får vara närvarande på plattformen, helt plötsligt är det ett jävla sätt när samma privatägda företag stänger av några andra.
Den här tråden borde stängas då den enbart handlar om politik vilket ju inte är tillåtet på detta forum, eller gäller det bara när åsikterna kommer från det "andra hållet"?

Lite skillnad faktiskt. Dessa personer blev ju inte avstängda pga. att de bröt mot reglerna utan för att Musk personligen ville ha det så. Lite skillnad mellan att sitta och hetsa mot en legitim regering och ett legitimt val kan man ju tycka. För kom ihåg att Twitter var relativt motsträviga att stänga av herr Trump fram tills det blev uppenbart att han eldade på en stor grupp idioter som tog till vapen.

Sedan har vi ju detta med att Musk menade att "freedom of speech... ohh yeah" skulle vara normen på twitter för att en vecka senare göra raka motsatsen när det handlade om känslig information rörande honom.. samma typ av information som han tidigare menat skulle få härja fritt på twitter.

Skrivet av jnsson:

Han stängdes av från Twitter den 8 januari 2021 och då var han fortfarande sittande president.

I praktiken? Ja. I teorin.. not so much. Han var i en övergånsregering vid den tidpunkten och orsaken varför han blev bannad just det datumet var ju för att han suttit och hetsat igång en samling terrorister i två månader som till sist tog till vapen.

Skrivet av Jurti:

Det bästa som kunde hända för yttrandefriheten var Elon:s övertagande av Twitter. Nu lipar vänstern eftersom de inte längre har monopol på det fria ordet samt att deras propagandaorgan nu styrs av en tidigare väljare som de har svikit.

En stor del av mig vill se ren och skär hämnd med så många vänsterjournalister som möjligt bannade, men som tur är, så är jag bättre än så.

Så många frågor. Varför just "vänsterjournalister"? Dessutom kan man ju hoppas att du inte har samma definition av vänster som många på twitter har. Alltså de som menar att alla demokrater är vänsterextremister.

Att däremot sitta och mena att yttrandefriheten på något sätt blivit bredare under Musk är både naivt och okunnigt. Faktum är att Twitter kommer antagligen att drivas som det alltid har gjort.. skillnaden är att de nu har en ägare som sitter och försöker "Meme:a" bort sina kritiker..

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

För den som är intresserad så är Elon Musk med i det senaste avsnittet av "The All In Podcast".
(Där pratar dom också om "Twitter Files", väldigt intressant)

Jag står fast vid min åsikt att han verkar rätt korkad (jo, korkade människor kan också lyckas)

Men när det gäller Twitter har han en poäng.

Man måste testa saker, ibland lyckas man, ibland lyckas det inte. Det är ju så alla dom stora har blivit vad dom är, hur många saker/funktioner/tjänster har inte Google testat som dom sen har tagit bort.

När det gäller t.ex. Tesla så funkar det ju inte på samma sätt, säljer man FSD för 100k så kan man liksom inte säga "Vi försökte..." när det inte funkar.

Skrivet av Xinpei:

Att däremot sitta och mena att yttrandefriheten på något sätt blivit bredare under Musk är både naivt och okunnigt. Faktum är att Twitter kommer antagligen att drivas som det alltid har gjort.. skillnaden är att de nu har en ägare som sitter och försöker "Meme:a" bort sina kritiker..

Med all respekt, det där är ju bara idiotiskt. Med vetskap om FBI's inblandning i Twitter tidigare, och hur mycket som censurerades, så är ju ditt uttalande direkt felaktigt.

Är yttrandefriheten absolut nu? Självklart inte, men bredare , utan tvekan!

Jag är ju på intet sätt en Elon-fan, men det som kommit fram i "Twitter-files" är nästan värt 440Mijarder bara det, där är Elon en hjälte.

Att diskutera enskilda avstämningar (som t.e.x. Trump) tycker jag blir meningslöst i skuggan av "Twitter Files", som ju visar att alla konspirationsteorier man kunde ha om Twitter faktiskt var sanna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Med all respekt, det där är ju bara idiotiskt. Med vetskap om FBI's inblandning i Twitter tidigare, och hur mycket som censurerades, så är ju ditt uttalande direkt felaktigt.

Är yttrandefriheten absolut nu? Självklart inte, men bredare , utan tvekan!

Jag är ju på intet sätt en Elon-fan, men det som kommit fram i "Twitter-files" är nästan värt 440Mijarder bara det, där är Elon en hjälte.

Att diskutera enskilda avstämningar (som t.e.x. Trump) tycker jag blir meningslöst i skuggan av "Twitter Files", som ju visar att alla konspirationsteorier man kunde ha om Twitter faktiskt var sanna.

Jag förstår inte hur du kan titta på vad som faktiskt kommit ut ifrån Twitter files och säga att det var mycket censur.

Hur kan vi titta på samma information och dra så olika slutsatser?

Vilka saker är det du menar censurerades så kraftigt på Twitter tidigare?

Jag hittar ingenting som inte har en rimlig förklaring:
https://en.wikipedia.org/wiki/Twitter_Files

Jag hittar verkligen ingenting i "Twitter files" som är värt mycket alls, så som du pratar om det och att det skulle vara värt flera hundra miljarder är för mig helt oförståeligt.

Kan du ge lite konkreta exempel på vad det är som du tycker är så omvälvande?

Det enda jag kan se alls är artiklarna om Hunter Bidens laptop, där det var dels olagligt hackat material blandat med hämndporr och påhittad information blandat i en salig sörja som var, och är, väldigt svår att moderera så det modererades kraftigt.

Eller handlar det om covid där twitter har censurerat felaktiga påståenden?

EDIT: Och dessutom så har det bekräftats gång på gång att högerperspektiv är det som förstärks mest på Twitter:
https://www.theguardian.com/technology/2021/oct/22/twitter-ad...

https://theconversation.com/twitters-algorithm-favours-the-po...

Hur menar du att alla konspirationsteorier är bekräftade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Hur menar du att alla konspirationsteorier är bekräftade?

Du tycker inte att det är något anmärkningsvärt att FBI hade en direktkanal till Twitter och hade inflytande i vad dom valde att plocka bort?

Är det inte exakt det vi anklagar Ryssland och Kina för, "statskontrollerad" media?

Eller att dom betalade Twitter motsvarande 30Miljoner SEK?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Du tycker inte att det är något anmärkningsvärt att FBI hade en direktkanal till Twitter

Nej, inte alls.
Det är inte konstigt att den typen av myndigheter har direktkanaler till olika kommunikationsbolag, det är liksom helt rimligt.
Jämför med om polisen vill avlyssna eller spåra telefonsamtal osv, det är klart att dom har direktkanal till telebolagen och inte behöver gå via offentlig kundtjänst eller nått.

Att du tycker det är anmärkningsvärt är enligt mig anmärkningsvärt.

Skrivet av Xeonist:

och hade inflytande i vad dom valde att plocka bort?

Att dom har fri rätt att säga vad dom tycker ska plockas bort och inte är ju helt och hållet deras yttrandefrihet.
Hur mycket Twitter väljer att lyssna är ju helt upp till dom, det handlade ju inte om något tvång eller så.

Är det något specifikt du tycker att Twitter har gått med på FBIs önskemål i för hög grad?
Och kan du utveckla kring varför du tycker så i det specifika fallet?

Skrivet av Xeonist:

Är det inte exakt det vi anklagar Ryssland och Kina för, "statskontrollerad" media?

Nej, det är stor skillnad på att en myndighet kommunicerar med ett privat bolag och att staten har full kontroll och fullständig insyn i ett bolag.

Skrivet av Xeonist:

Eller att dom betalade Twitter motsvarande 30Miljoner SEK?

Att FBI betalar för extrajobb dom orsaker är inte heller särskilt märkligt.
Att det handlar om så små summor som ett par miljoner dollar förvånar mig mer än att dom betalar öht.

Som sagt, du får hemskt gärna prata om konkreta fall och specifika saker som Twitter har gjort som du tycker är så fruktansvärt.

EDIT: Alltså, nu blir jag lite väl avvisande, att FBI använder sig av en hel del fula metoder för att spionera på och kontrollera befolkningen på är jag helt med på.
Men att Twitter har gått FBI till mötes i någon större utsträckning har jag inte sett exempel eller bevis på öht.

Och att FBI är otroliga partiska och lutar starkt konservativt och republikanskt är också ett stort problem.
Men jag har inte sett några indikationer på att deras inflytande över Twitter har varit anmärkningsvärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jämför med om polisen vill avlyssna eller spåra telefonsamtal osv, det är klart att dom har direktkanal till telebolagen och inte behöver gå via offentlig kundtjänst eller nått.

Din jämförelse är ju tramsig. Telefonavlyssning får endast ske om det föreligger ett brott, och det krävs ett domstolsbeslut.
Så den direktkanal du påstår finnas går via ett domstolsbeslut, med andra ord, den är inte direkt alls, i.e. den finns inte.
Om man vill fortsätta använda telefonavlyssning som jämförelse (ditt val) så skulle det alltså vara som att polisen gick direkt till Telia och avlyssnade en telefon. En rättsskandal i alla västerländska länder.
En mer korrekt jämförelse skulle väl vara att polisen kontaktar Telia och säger till dom att inte släppa fram SMS till en kund som Polisen inte gillar (inga brott har skett här, det är inte det vi pratar om) också en rättsskandal i alla västerländska länder.

Ett konkret fall av ett Twitterkonto som har stängts av helt utan anledning är ju Unity2020.

Skrivet av Kilroy:

Att dom har fri rätt att säga vad dom tycker ska plockas bort och inte är ju helt och hållet deras yttrandefrihet.
Hur mycket Twitter väljer att lyssna är ju helt upp till dom, det handlade ju inte om något tvång eller så.

Absolut, däremot har dom ju i alla år förnekat att dom gör allt det här, shadow-bannar osv.
Nu visar det sig att dom ljög. Men det är inte olagligt att ljuga heller, så det är helt i sin ordning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Din jämförelse är ju tramsig. Telefonavlyssning får endast ske om det föreligger ett brott, och det krävs ett domstolsbeslut.
Så den direktkanal du påstår finnas går via ett domstolsbeslut, med andra ord, den är inte direkt alls, i.e. den finns inte.
Om man vill fortsätta använda telefonavlyssning som jämförelse (ditt val) så skulle det alltså vara som att polisen gick direkt till Telia och avlyssnade en telefon. En rättsskandal i alla västerländska länder.
En mer korrekt jämförelse skulle väl vara att polisen kontaktar Telia och säger till dom att inte släppa fram SMS till en kund som Polisen inte gillar (inga brott har skett här, det är inte det vi pratar om) också en rättsskandal i alla västerländska länder.

Nu tog jag det som exempel på en direktkanal, inte vad direktkanalen användes till.
Att direktkanalen existerar öht var ju något du reagerade kraftigt på.

Och har den använts så som du nu påstår?
Det har jag inte sett några bevis eller exempel på.

Skrivet av Xeonist:

Ett konkret fall av ett Twitterkonto som har stängts av helt utan anledning är ju Unity2020.

Kan du utveckla?
Och är det pga påtryckningar från FBI?

Är det det enda konkreta exemplet du har? En enda användare som blivit avstängd av oklar anledning?
Vad är grejen med den användaren?

Skrivet av Xeonist:

Absolut, däremot har dom ju i alla år förnekat att dom gör allt det här, shadow-bannar osv.
Nu visar det sig att dom ljög. Men det är inte olagligt att ljuga heller, så det är helt i sin ordning.

Fast dom har ju inte shadow-bannat. Det påståendet är falskt.
Dom har låtit bli att rekommendera och pusha vissa saker, men det är något helt annat än att shadow-banna.

Har dom förnekat att dom pratar med FBI?

Har dom förnekat att dom lägger sig i hur saker och ting trendar?

Du verkar lyssna lite för mycket på Musk istället för att läsa opartiska granskningar av allt det här...

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Jultid är trolltid uppenbarligen

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord