HP anmält för falsk marknadsföring – miljömärkta trots inlåsning

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Kör med min samsung m208 sedan 2018 och aldrig behövt byta patron. Och då skriver barnen ofta ut bilder som ska färgläggas.

Hade hp innan och blev tokig på färger som krävdes vid svartvit utskrift

Samsung knoppade av sin skrivar-verksamhet.
Sålde till HP så låt bli att uppdatera skrivaren.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Vad hände egentligen i skrivarbranschen för att tillverkare skall tycka illa dolt lureri och hymmel är en sansad marknadsstrategi?

Bläckstrålebranchen har sett likadan ut sen början av 2000 talet. Ofta säljer man skrivaren till självkostnadspris eller med viss förlust för att sen ta igen i färgpatroner.
Med den bakgrunden förstår jag HP, för marknaden fungerar så och de troligtvis inte kan konkurrera med högre priser på skrivaren.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Måste erkänna att jag enbart haft skrivare från HP, första när jag flyttade hemifrån var en LJ4 medhavd från farsan, sen köpte jag en DeskJet 5500 själv, grym hastighet på den, sen vart det en OfficeJet Pro 8500A, den var dyrare i drift än den senaste OfficeJet Pro 8620 som har patroner med inbyggda skrivhuvuden till skillnad mot den innan.

Har levt med skrivare sedan jag växte upp och minns med gott minne farsans oki microline 3??? någonting, älskade ljudet av matrisen när den gick hemma på kontoret och hastigheten på den, plus att man fick dubbletter som gick ner i en tom papperslåda.

Kommer förmodligen alltid ha en skrivare eftersom jag tycker det är bekvämt att kunna skriva ut vid behov, även om det är sällan och även dyrt, men det är livskvalitet. Sen om nästa blir en HP vet jag inte…

Permalänk
Medlem
Skrivet av McMillan:

Helt medveten om det, som jag fattat så var hela printerdelen Canon, kanske mera, men på "fodralet" stod det HP o det var det som folk i allmänhet såg...

Bedrövligt egentligen att erkänna hur skitgammal man är när man har jobbat med grejer som nästan är lika gamla som hedenhös

Står en (tyvärr nu slut) laserjet5M på golvet här, en lj4m+ i förrådet.

LJ5M vart utbytt mot en DCP-L3550CDW. Tyvärr chippade toners och sidräknare även på den och rätt hög tonerkostnad men inget internetkrav eller annat trams. Sidräknaren går att nolla dessutom

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Köpte en HP Deskjet 2722e åt en släkting, att den bara skulle funka via wifi eller kräva internet hade jag ingen aning som, men det var så intrycket var när den skulle installeras. Gick inte att installera via Wifi då min telefon kan dela nätverk men tydligen inte agera router.

Löste sig genom att jag kunde ta fram en gammal hederlig skrivarkabel (USB) och krångla igång det, men då det tydligen GÅR att använda (2722e) utan wifi och internet är det fult att ens låtsas som att det krävs. Fult av HP. Inget mer köp.

Å andra sidan har min nya Canon-bläckstråle rasat efter bara ca 10 år, ett skrivhuvud har tydligen warpat. Får skriva ut även text som bild numera.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Kör med en Brother färglaser. Fungerar fint, även om jag ännu bara kört orginaltoner. Dock så är ju den inbyggda sidräknaren ett skämt. När räknaren säger att tonern är slut så går det inte att printa mer, även om det bevisligen finns toner kvar.

Dock så går det ju att resetta räknaren, så då får man nytt liv (googla). Dock går det bara att resetta en gång per tonerkasett av nån anledning så en av mina toners hade ju lite kvar även efter reset, men det fick jag inte ut. En sak jag märkt är att tonern börjar "smeta" på utskriften när den närmar sig slut, det kan ju vara en anledning till att de stoppar lite för tidigt. Men, har man lite koll så kan man ju själv avgöra när man vill byta toner. Det valet vill jag ha själv. Det är väl Ok att varna för att tonern börjar närma sig slut, men inte att stoppa på eget bevåg! Borde vara förbjudet faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Kör med en Brother färglaser. Fungerar fint, även om jag ännu bara kört orginaltoner. Dock så är ju den inbyggda sidräknaren ett skämt. När räknaren säger att tonern är slut så går det inte att printa mer, även om det bevisligen finns toner kvar.

Dock så går det ju att resetta räknaren, så då får man nytt liv (googla). Dock går det bara att resetta en gång per tonerkasett av nån anledning så en av mina toners hade ju lite kvar även efter reset, men det fick jag inte ut. En sak jag märkt är att tonern börjar "smeta" på utskriften när den närmar sig slut, det kan ju vara en anledning till att de stoppar lite för tidigt. Men, har man lite koll så kan man ju själv avgöra när man vill byta toner. Det valet vill jag ha själv. Det är väl Ok att varna för att tonern börjar närma sig slut, men inte att stoppa på eget bevåg! Borde vara förbjudet faktiskt.

Kan förstå till en viss del, kanske kan en smetande toner skada skrivaren? Lite som en säkerhetsmekanism som moderna apparater med litiumbatteri som stänger av sig innan batteriet är tomt - så att användaren inte lika lätt dödar batteriet?

***

Köpte själv en HP för att ersätta en gammal Samsung som börjat ge bedrövliga färgutskrifter. Hade gärna valt en Brother då de var lite billigare och inte har tonerkontrovers på samma sätt - men tyvärr fanns ingen kort nog modell för att passa där jag förvarar skrivaren...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Kan förstå till en viss del, kanske kan en smetande toner skada skrivaren? Lite som en säkerhetsmekanism som moderna apparater med litiumbatteri som stänger av sig innan batteriet är tomt - så att användaren inte lika lätt dödar batteriet?

***

Köpte själv en HP för att ersätta en gammal Samsung som börjat ge bedrövliga färgutskrifter. Hade gärna valt en Brother då de var lite billigare och inte har tonerkontrovers på samma sätt - men tyvärr fanns ingen kort nog modell för att passa där jag förvarar skrivaren...

Nä, det skadar inte skrivaren. Men användaren kan tro att det är fel på skrivaren när utskriften smetar - när det faktiskt är slut i tonerkasetten. Jag trodde detta själv innan jag förstod kopplingen. Å andra sidan är det ju en märklig konstruktion på tonerkassetten att den börjar fela vid låg tonernivå. Jag har dock haft ett antal tonerkassetter som bara blivit slut och inte smetat också så det är lite random.

Man kan dock konstatera att jag fått ut nästan dubbelt så många utskrifter efter reset än vad den inbyggda timern hade gett så det är en rejäl marginal de har byggt in där. Återigen, jag tycker det är helt OK att varna för låg nivå och eventuella smeteffekter, men att stoppa utskriften helt på eget bevåg tycker jag borde förbjudas. Det ska vara upp till användaren, åtminstone konfigurerbart i inställningarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Skrivarbranchen blir bara smutsigare. Knappt att man vill köpa skrivare. Alla företag verkar ju hålla på med samma mög.

Tror Brother är en av de mindre onda åtminstone. De stänger i alla fall inte av din skrivare när du inte förnyar deras prenumeration av toner.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk

Louis Rossmann har gjort en video igår som är som gjord för denna tråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Kör med en Brother färglaser. Fungerar fint, även om jag ännu bara kört orginaltoner. Dock så är ju den inbyggda sidräknaren ett skämt. När räknaren säger att tonern är slut så går det inte att printa mer, även om det bevisligen finns toner kvar.

Dock så går det ju att resetta räknaren, så då får man nytt liv (googla). Dock går det bara att resetta en gång per tonerkasett av nån anledning så en av mina toners hade ju lite kvar även efter reset, men det fick jag inte ut. En sak jag märkt är att tonern börjar "smeta" på utskriften när den närmar sig slut, det kan ju vara en anledning till att de stoppar lite för tidigt. Men, har man lite koll så kan man ju själv avgöra när man vill byta toner. Det valet vill jag ha själv. Det är väl Ok att varna för att tonern börjar närma sig slut, men inte att stoppa på eget bevåg! Borde vara förbjudet faktiskt.

Det kan du ställa in i skrivarinställningarna däremot. Du kan välja mellan "Continue" och "Stop" i inställningarna när tonern anses vara slut.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Jag verkar inte ha den inställningen på min MFC-L3750CDW... Kan i vart fall inte hitta den, och då gick jag genom alla inställningar åtminstone tre ggr alldeles nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Nä, det skadar inte skrivaren. Men användaren kan tro att det är fel på skrivaren när utskriften smetar - när det faktiskt är slut i tonerkasetten. Jag trodde detta själv innan jag förstod kopplingen. Å andra sidan är det ju en märklig konstruktion på tonerkassetten att den börjar fela vid låg tonernivå. Jag har dock haft ett antal tonerkassetter som bara blivit slut och inte smetat också så det är lite random.

Man kan dock konstatera att jag fått ut nästan dubbelt så många utskrifter efter reset än vad den inbyggda timern hade gett så det är en rejäl marginal de har byggt in där. Återigen, jag tycker det är helt OK att varna för låg nivå och eventuella smeteffekter, men att stoppa utskriften helt på eget bevåg tycker jag borde förbjudas. Det ska vara upp till användaren, åtminstone konfigurerbart i inställningarna.

Det är lite olika på design men många toner är av binär typ - dvs pulvret har en positiv del och en negativ del som delar på sig och ena hamnar på pappret och den andra delen blir kvar på trumman som antingen skrapas av till en 'waste' eller diffuderas tillbaka med att de suddar gamla texten av en plysh-borste och sedan vidare in till toner-magasinet och blandas om där, och denna del behöver inte vara 50/50% fördelat utan kan vara 70/30 etc.

Det gör att när man kört tillräckligt många sidor så blir det fel kvot mellan den positiva och negativa delen av tonern då den ena försvinner medans den andra blir kvar hela tiden och det börja till slut smeta, andra saker är att olika skrapknivar av kvarvarande toner efter avtryck på papper på trumman, börja bli otät mot trumman och för mycket blir kvar av den gamla tonern som sitter kvar på trumman läcker över till nästa varv.

Sådana saker är 'planerad' slitage just för att försvåra piratoner-påfyllning etc. så att inte samma tonerkasset kan användas återfylld 8 ggr innan märkbar försämring börja synas som det var med gamla HP hp-laserjet-tonerkassetter som i princip var outslitliga när man väl kommit på trixet i hur man tömmer 'waste' och fyller på med ny toner.

Permalänk
Medlem

Tack för informationen. Kände inte till detta om tvådelad toner, och visst kan det ju ha varit en faktor här.
Brother har ju en insamlingskampanj där man gratis kan få skicka iväg tonerkassetter tillbaka till dem där de återfylls och återanvänds. Så de är ju byggda för återanvändning, men kanske inte så att det är lätt för pirater.

Waste vet jag det finns en separat behållare för i skrivaren som ska bytas med visst intervall. Ganska långt intervall och inte nån stor kostnad för utbytesdelen vad jag minns.