Prischock när Red Dead Redemption släpps på PC

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Principen om efterfråga/utbud är såklart inte satt ur spel. Spel som många vill ha är dyrare än spel få eller ingen vill ha. Det är därför GTA 6 sannolikt kommer att kosta minst 1000 sek. Det är därför gamla spel som "alla" har spelat kostar 50 sek.

Självklart är det satt ur spel ur den aspekten att tillgången är oändlig och således aldrig kan överstiga efterfrågan, dvs inte påverka priset ur det perspektivet.

Att sätta ett högre/högt pris utifrån att man beräknar att spelet har en "hype eller hög popularitet/efterfrågan" är en helt annan sak, vilket lär återstå att se om de har beräknat rätt eller om det snabbt sjunker eller hamnar på "större reor". Men det har ingenting med utbudet av produkten i sig att göra.

Vad man KAN vända sig emot i detta fall är kanske just att man försöker MAXIMERA vinst istället för att kanske sälja än fler kopior direkt och nöja sig med HÖG vinst. Vilket i sig kan falla under "greedflation"... vilket tycks ha blivit ett allt mer vanligt förekommande fenomen över lag.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Du menar att det finns ett obegränsat antal spel av red deads kvalité? Sannerligen ett märkligt antagande! Men det är ju inte det du menar. Du blandar ihop "type/token".

Kvalitet är subjektivt. RDR2 var ganska tråkigt och linjärt så inte särskilt hög kvalitet, snarare överskattat. Baserat på det är RDR1 knappast värt fullpris, men det är är inget 14 år gammalt spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jfin67:

Kvalitet är subjektivt. RDR2 var ganska tråkigt och linjärt så inte särskilt hög kvalitet, snarare överskattat. Baserat på det är RDR1 knappast värt fullpris, men det är är inget 14 år gammalt spel.

Håller med. Jag somnade av RDR2. Världens segaste lir. Kommer aldrig ta upp det igen.

Permalänk
Medlem

Köpa ett urgammalt spel som inte ens är en remake/remaster, utan bara en port för fullpris?
I helsike heller.

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärm: Samsung 65" Q77C 4K QLED. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak. Audio Technica ATH-M50x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Ringer det inte någon varningsklocka när du ser att din hypotes leder till att alla digitala produkter i princip skulle vara gratis? Det borde omedelbart visa att den inte stämmer eftersom alla vet att verkligheten inte ser ut så.

Stor tillgång av produkten är egentligen bara relevant för fysiska produkter där man bundit upp mycket pengar i att tillverka för många enheter och behöver sälja av dem för att lösgöra kapitalet. Alternativt att tillgången finns hos konkurrerande företag så de kan prispressa mot varandra för att få sälja. Rent digitala produkter har ingen jämförbar kostnad att lagerföra (kostnaderna är primärt utvecklingen av produkten) så där handlar det mest om att se till efterfrågan och sätta ett pris som maximerar intäkterna.

Fysiska spel som kan köras derekt från det format de kommer på behöver inte ta upp plats på någon server som kostar pengar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DonGrif:

Självklart är det så. Menar bara att spelutgivare lätt kunde ha sagt "allt annat i samhället har blivit dyrare så då kan vi också höja priserna". Även fast de rent tekniskt inte behöver det.

Sen har det på sistone varit flera utgivare aom lagt enorma summor på spel som sedan floppat (Skull & Bones, Concorde med flera). De vill säkert ha igen sina förlorade pengar genom att kanske höja priserna på andra spel de kommer ge ut. Det återstår att se.

Du har nog helt rätt. Det har varit en del försök att höja priser senaste åren, Sony exempelvis har höjt priset på sina släpp. Och det är ju på deras egen plattform, vilket påverkar konkurrenssituationen. På PC så får vi se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Självklart är det satt ur spel ur den aspekten att tillgången är oändlig och således aldrig kan överstiga efterfrågan, dvs inte påverka priset ur det perspektivet.

Att sätta ett högre/högt pris utifrån att man beräknar att spelet har en "hype eller hög popularitet/efterfrågan" är en helt annan sak, vilket lär återstå att se om de har beräknat rätt eller om det snabbt sjunker eller hamnar på "större reor". Men det har ingenting med utbudet av produkten i sig att göra.

Vad man KAN vända sig emot i detta fall är kanske just att man försöker MAXIMERA vinst istället för att kanske sälja än fler kopior direkt och nöja sig med HÖG vinst. Vilket i sig kan falla under "greedflation"... vilket tycks ha blivit ett allt mer vanligt förekommande fenomen över lag.

Presentera gärna en alternativ teori som förklarar fluktuerande priser på digitala spel.

Det är många faktorer som avgör priset på spel. Kan vi åtminstone enas om att efterfrågan är en viktig faktor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Haha, nej. Det är bara GTAV PS4 som subventioneras pga Online.
Resten av spelen går aldrig under 200 numera på Xbox.
På PSN är de dyrare.

Ja det lär nog dröja. Kommer det på skiva för PS5 så kan man däremot kanske vänta något intropris på 500. Eller som en uppdatering för hundringen.

Men tvåan ligger på PS numera nästan konstant på runt 200 trots online. Fast det har visserligen antagligen inte särskilt mycket intäkter på onlinekomponenten jämte GTA. Även RDR2 kan däremot liksom GTAO köpas för runt hundra kr för enbart online.

Ett annat alternativ är att slå till på paketpriset för båda. Endast 1100kr! Kan vara värt påslaget på 500kr att slippa lägga två olika varor i korgen.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Fysiska spel som kan köras derekt från det format de kommer på behöver inte ta upp plats på någon server som kostar pengar...

Fysiska produkter kostar att tillverka, det kostar att frakta dem runt hela världen, det kostar att hålla dem på lager, och man har bundit upp kapital i dem tills man får dem sålda eftersom varje enskilt exemplar måste köpas in.

Det är betydligt billigare och enklare att sälja digitalt, vilket är varför företagen försöker gå mer åt det hållet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jfin67:

Visst är kvalitet subjektivt men det gör ju också termen "överskattad" meningslös i sammanhanget eftersom folk har skattat spelet enligt sin egna åsikt, vilket inte kan vara fel i subjektiva ämnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Presentera gärna en alternativ teori som förklarar fluktuerande priser på digitala spel.

Det är många faktorer som avgör priset på spel. Kan vi åtminstone enas om att efterfrågan är en viktig faktor?

Ptja, om du faktiskt läser vad jag skrev borde det ju vara rätt uppenbart att den uppskattade efterfrågan tillsammans med "girighet" är den avgörande faktorn gällande just detta släpp eftersom de inte behöver täcka upp utvecklingskostnaden på ett 14 år gammalt spel. Att digitala spel kan fluktuera så mycket i pris visar rätt tydligt på att det handlar om att maximera vinster, vilket man inte riktigt kunde göra innan. Nu kan man "testa" olika priser för att ganska omgående sänka dem om det skulle visa sig att man överskattat den uppskattade efterfrågan... eller låta dem gå på rea rätt omgående etc. Vilket även i sig kan ge en negativ påverkan på den totala försäljningen och vinsten i slutändan än om man hade satt ett lägre pris på ett 14 år gammalt spel t ex.

Att man försöker lägga sig så nära bristningsgränsen i försöken att verkligen mjölka allt man kan... istället för att sätta en nivå där man fortfarande kan gå med hög vinst och sälja flera ex på en gång... är en negativ trend enligt mig. Och det är något som gäller mer generellt och inte just enbart detta släpp/digitala spel.

Annars är det mer traditionellt kostnader vs uppskattad efterfrågan då tillgång inte är en faktor över huvud taget då tillgången är oändlig. Så kostnader + Girighet och uppskattad efterfrågan torde vara formeln. Där en, enligt mig, mer sund formel vore; Kostnader + resonabel/hög vinst och uppskattad efterfrågan. Vilket... åter igen enligt mig... även påvisar en sundare företagskultur där man inte riskerar att "gå på pumpen" om det visar sig att man varit alldeles för girig. Vilket i sig även skapar en negativ företagsbild hos konsumenterna... vilket man inte bör undervärdera. Att vara ett företag som går med vinst och har en riktigt positiv bild hos konsumenter har en tendens att lägga grunden för ett långlivat och "friskt" företag. Alternativt att man i stort sett är ensam på marknaden gällande ett visst spel och saknar konkurrens. Några exempel är ju Fifa och NHL serien från EA t ex där PES aldrig lyckades konkurrera riktigt... vilket gör att man kan agera lite hur man vill, med följden att man drastiskt kommer tappa OM det skulle uppstå konkurrens tack vare just företagsbilden.

Och precis som jag skrev... lär vi få se om de överskattat det och vi får se prissänkningar och ev. reor inom kort eller om priset håller i sig med en stadig försäljning.

Nu kan ju även ett högt pris även innebära att man har uppskattat efterfrågan som ganska låg och vill täcka kostnaden för vad portningen kostade... men jag hyser vissa tvivel om att så skulle vara fallet.

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Ptja, om du faktiskt läser vad jag skrev borde det ju vara rätt uppenbart att den uppskattade efterfrågan tillsammans med "girighet" är den avgörande faktorn gällande just detta släpp eftersom de inte behöver täcka upp utvecklingskostnaden på ett 14 år gammalt spel. Att digitala spel kan fluktuera så mycket i pris visar rätt tydligt på att det handlar om att maximera vinster, vilket man inte riktigt kunde göra innan. Nu kan man "testa" olika priser för att ganska omgående sänka dem om det skulle visa sig att man överskattat den uppskattade efterfrågan... eller låta dem gå på rea rätt omgående etc. Vilket även i sig kan ge en negativ påverkan på den totala försäljningen och vinsten i slutändan än om man hade satt ett lägre pris på ett 14 år gammalt spel t ex.

Att man försöker lägga sig så nära bristningsgränsen i försöken att verkligen mjölka allt man kan... istället för att sätta en nivå där man fortfarande kan gå med hög vinst och sälja flera ex på en gång... är en negativ trend enligt mig. Och det är något som gäller mer generellt och inte just enbart detta släpp/digitala spel.

Annars är det mer traditionellt kostnader vs uppskattad efterfrågan då tillgång inte är en faktor över huvud taget då tillgången är oändlig. Så kostnader + Girighet och uppskattad efterfrågan torde vara formeln. Där en, enligt mig, mer sund formel vore; Kostnader + resonabel/hög vinst och uppskattad efterfrågan. Vilket... åter igen enligt mig... även påvisar en sundare företagskultur där man inte riskerar att "gå på pumpen" om det visar sig att man varit alldeles för girig. Vilket i sig även skapar en negativ företagsbild hos konsumenterna... vilket man inte bör undervärdera. Att vara ett företag som går med vinst och har en riktigt positiv bild hos konsumenter har en tendens att lägga grunden för ett långlivat och "friskt" företag. Alternativt att man i stort sett är ensam på marknaden gällande ett visst spel och saknar konkurrens. Några exempel är ju Fifa och NHL serien från EA t ex där PES aldrig lyckades konkurrera riktigt... vilket gör att man kan agera lite hur man vill, med följden att man drastiskt kommer tappa OM det skulle uppstå konkurrens tack vare just företagsbilden.

Och precis som jag skrev... lär vi få se om de överskattat det och vi får se prissänkningar och ev. reor inom kort eller om priset håller i sig med en stadig försäljning.

Nu kan ju även ett högt pris även innebära att man har uppskattat efterfrågan som ganska låg och vill täcka kostnaden för vad portningen kostade... men jag hyser vissa tvivel om att så skulle vara fallet.

Jag tror jag att din föreställning om spelutvecklare är skev. De är inga idealister - precis (har aldrig varit det). Jag betalade väl 500 sek för Warcraft 2 1996. De är företagare som säljer till högstbjudande. Är det möjligt att sälja spelet för x sek kommer x att bli priset på produkten. Det oavsett kostnader. De flesta företag fungerar så. MEN det här innebär inte att en del företag inte tar ut maximala marginaler.

Det verkar ju som att vi i övrigt är överens. Alla förstår att digitala spel är möjliga att kopiera oändligt antal gånger (”oändlig tillgång”). Men det är inte relevant information eftersom det inte påverkar priset. I så fall skulle fysiska spel, som är en ändlig tillgång, vara dyrare.

Man måste ställa teorier mot verkligheten. Leder teorin till orimliga konsekvenser är det teorin som är fel, inte verkligheten. Oändlig tillgång leder helt uppenbart inte till billiga spel per se.

Permalänk

Spelade igenom det på series x ifjol, känner inte riktigt att det vore värt 600 spänn att göra det igen med bara lite högre fps.

De skulle ha gjort en ordentlig remaster och slagit ihop båda spelen med uppdaterad grafik. Då hade 600 kr kunnat vara motiverat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Jag tror jag att din föreställning om spelutvecklare är skev. De är inga idealister - precis (har aldrig varit det). Jag betalade väl 500 sek för Warcraft 2 1996. De är företagare som säljer till högstbjudande. Är det möjligt att sälja spelet för x sek kommer x att bli priset på produkten. Det oavsett kostnader. De flesta företag fungerar så. MEN det här innebär inte att en del företag inte tar ut maximala marginaler.

Det verkar ju som att vi i övrigt är överens. Alla förstår att digitala spel är möjliga att kopiera oändligt antal gånger (”oändlig tillgång”). Men det är inte relevant information eftersom det inte påverkar priset. I så fall skulle fysiska spel, som är en ändlig tillgång, vara dyrare.

Man måste ställa teorier mot verkligheten. Leder teorin till orimliga konsekvenser är det teorin som är fel, inte verkligheten. Oändlig tillgång leder helt uppenbart inte till billiga spel per se.

Om man åter igen läser vad jag faktiskt har skrivit, samt de distinkta skillnader jag beskriver....
Inte ens med bästa välvilja i världen kan man kalla någon av dem för idealister.

Det finns en rätt mycket bredare/längre sträcka än MAX eller NOLL på skalan, enbart för att man inte anser att endera EXTREM är rätt betyder inte att man förespråkar den andra.

Och ja, fysiska spel SKULLE vara dyrare OM efterfrågan översteg tillgången, vilket har hänt och fortfarande händer med diverse ting. Detta är även en övergång där man (industrin) VILL skapa en hel digital marknad då det dels ger dem ännu större vinst SAMT får bort begagnatmarknaden, som de länge muttrat om skär in i deras vinster. Hej och välkommen till verkligheten Scalpers ägnar sin tid åt...

Nu har detta dock inget att göra med vad jag svara på från början; att ja... "Efterfrågan och Tillgång" är därmed satt ur spel ur det perspektivet gällande digitala spel. Vilket du själv skriver nu som avslutning i din post.

Och skall vi hårdra det skulle jag hävda att de flesta som sysslat med att faktiskt producera spel ÄR idealister och/eller konstnärer där den faktiskt produkten är något man är stolt över, en vision man vill föra fram i första hand. Berätta en historia, bjuda på en "resa" eller något liknande. Detta är extremt dåligt ur en ekonomisk synvinkel, för de flesta som är lagda åt det hållet sätter det ekonomiska i andra hand. Därav har ekonomiskt lagda människor tagits in av studios, där dessa individer inte har något som helst intresse av vad som faktiskt produceras, utan helt sonika hur mycket pengar man kan tjäna på det.

Som med all konst är det en balans och jag skulle vilja påstå att den inte är speciellt balanserad nu generellt sett där de med visioner tvingas "släppa skräp", påskynda saker med buggar och inte alls något de egentligen vill representera. Än värre blev det med intåget av riskkapital/riskkapitalister i en bransch som bygger på just kreativa människor (ofta idealister som är mer intresserade av skapandet)... vilket i sig aldrig är bra. Varken gällande film, spel, musik, konst eller vad du nu vill som ligger inom detta ramverk.

Riskkapitalister kommer aldrig bry sig om mer än siffror och hur mycket de kan pressa ur både konsumenter och producenter/skapare... vilket direkt leder till alla möjliga försök att maximera vinster och skita i resten. Om en studio sedan går under bryr de sig inte ett skvatt om.

Det positiva jag har sett är att det nu är ett flertal studios som "köpt ut sig själva" och står på egna ben igen, oftast i samband med att den koncern de ingått i "konkat" eller drivits i botten då den inte är tillräckligt lönsam för riskkapital längre. Dvs oändlig tillväxt med ökande vinst varje gång.

Och som jag sagt tidigare, jag har aldrig lagt in en värdering i huruvida priset för RDR är bra, dålig eller ok. Utan sagt att det lär visa sig. Dock kan jag direkt förstå att folk är upprörda över att man tar ut ett nypris på ett spel som är 14 år gammalt och inte gjorts något med. Dvs produktionskostnaden är sedan länge betald och det finns därmed inga direkta kostnader som kan ställas i paritet till priset.

Ser man även till kundrelationer, vilket är en extremt viktig faktor gällande företagande etc... så handlar det definitivt inte om "hur högt kan vi sätta detta pris som max?". Det finns ett talesätt att när en affär sker skall varken köpare eller säljare gå därifrån och känna sig lurad/missnöjd. Det tar år att bygga upp ett positivt omdöme och där man har kunders förtroende, men det kan raseras väldigt väldigt fort. Det har inget att göra med att man är "idealist", utan tecken på ett "friskt/välmående företag".

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Det lär inte flyga…

Såg också häromdagen att årets COD kommer gå lös på 900 spänn till PC! Haha, mjo jag har råd men va fan, det där är ju löjligt. Jag har köpt ganska många spel i den serien genom åren men hoppade förra året och lär göra så nu, även om det skulle vara bra i år. Får bli som paprikan i grönsaksdisken, avstå om känslan är att man blir röv******d av en ekonom ifall man köper

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Dvs produktionskostnaden är sedan länge betald och det finns därmed inga direkta kostnader som kan ställas i paritet till priset.

Nu jobbar jag inte inom spelindustrin (längre), men det där var nog det mest korkade grundlösa inlägget hittills...

Visa signatur

Legion i7 Gen7 med GTX1060 som bordsdator:)

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。) Still going strong, snart i 2025.
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vapo:

Nu jobbar jag inte inom spelindustrin (längre), men det där var nog det mest korkade grundlösa inlägget hittills...

Eeeeeller så grundar det sig helt sonika i att RDR har sålt...i runda slängor 23 miljoner ex och ses som en kommersiell succé (?)

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Dock kan jag direkt förstå att folk är upprörda över att man tar ut ett nypris på ett spel som är 14 år gammalt och inte gjorts något med. Dvs produktionskostnaden är sedan länge betald och det finns därmed inga direkta kostnader som kan ställas i paritet till priset.

RDR är ett gammalt stort spel som av vad jag hört tidigare var i ett väldigt skakigt skick internt kodmässigt när det släpptes. (jag vill minnas de vid tidigare tillfällen tagit beslut inte gå vidare med detta pga de stora riskerna/kostnaderna)
Produktionskostnaden att få det i ett stabilt skick för att släppas på moderna plattformar lär nog kunna passera utvecklingstiden på en del mindre spel! Nu menar jag inte att det rättfärdigar priset de satt, men tycker nog inte du ska underskatta detta heller

Skrivet av Necrophor:

Ser man även till kundrelationer, vilket är en extremt viktig faktor gällande företagande etc... så handlar det definitivt inte om "hur högt kan vi sätta detta pris som max?". Det finns ett talesätt att när en affär sker skall varken köpare eller säljare gå därifrån och känna sig lurad/missnöjd. Det tar år att bygga upp ett positivt omdöme och där man har kunders förtroende, men det kan raseras väldigt väldigt fort. Det har inget att göra med att man är "idealist", utan tecken på ett "friskt/välmående företag".

Där har du en poäng - har hört varianter av det där talesättet förut och håller med
Här har man ju som spelare ett visst val dock: man kan alltid rösta med plånboken och helt enkelt vänta. Priserna brukar alltid gå ner med tiden.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

RDR är ett gammalt stort spel som av vad jag hört tidigare var i ett väldigt skakigt skick internt kodmässigt när det släpptes. (jag vill minnas de vid tidigare tillfällen tagit beslut inte gå vidare med detta pga de stora riskerna/kostnaderna)
Produktionskostnaden att få det i ett stabilt skick för att släppas på moderna plattformar lär nog kunna passera utvecklingstiden på en del mindre spel! Nu menar jag inte att det rättfärdigar priset de satt, men tycker nog inte du ska underskatta detta heller

Kan mycket väl vara så, men nu har jag för mig att det är Double Eleven som stått för portningen mestadels, både till PS4 och switch förra året och till PC detta år.

Men som jag nämnt tidigare, jag säger varken bu eller bä om deras pris, det får tiden utvisa... det enda jag sagt är att jag har förståelse för de som uttryckt sig... "negativt" angående priset

Och om Double Eleven har stått för några risker, fått licenser etc eller att Rockstar bara outsourcat "jobbet" är inget jag har någon kunskap om heller.

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Eeeeeller så grundar det sig helt sonika i att RDR har sålt...i runda slängor 23 miljoner ex och ses som en kommersiell succé (?)

Jovisst sörru. Vanligtvist ska alla projekt bära sina egna kostnader...

Om man inte gillar skiten eller priset som skiten ska säljas till - avstå köp. Så enkelt är det.

Visa signatur

| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vapo:

Jovisst sörru. Vanligtvist ska alla projekt bära sina egna kostnader...

Om man inte gillar skiten eller priset som skiten ska säljas till - avstå köp. Så enkelt är det.

Och ingenstans har jag påstått att det inte skall göra det. Men det kanske är svårt att förstå att produktionsutvecklingen av spelet avser utvecklingen av just... spelet... vilket redan lär ha burit sin kostnad med 23 miljoner sålda ex. Om en portning kommer i närheten av den kostnaden skulle jag mer vara orolig över helt otrolig inkompetens, vilket jag inte råkar anse att Rockstar verkar lida av direkt, inte heller den studio som fick uppdraget att faktiskt sköta portningen, vilket inkluderar PS4 och Switch.

Inte heller har jag sagt något om priset är för högt, lågt eller bra. Ibland kan det vara bra att läsa (och förstå) vad det är man svarar på.......det jag HAR uttryckt är en förståelse för de som reagerat negativt på priset. Så enkelt är det.

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem

Körde precis igenom detta fantastiska spel på PS5 och gjorde det genom att skaffa en GTA+ prenumeration där Red Dead 1 ingår.
Det kanske är samma sak för PC? Isåfall så är det en variant för att spara några kronor.

Även om det kanske inte haft några större utvecklingskostnader så är det fortfarande ett spel som håller och skulle säga att det är värt pengarna.

Edit: Det är dock inte buggfritt på PS4/PS5, hoppas dom fixat detta på PC versionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Och ingenstans har jag påstått att det inte skall göra det. Men det kanske är svårt att förstå att produktionsutvecklingen av spelet avser utvecklingen av just... spelet... vilket redan lär ha burit sin kostnad med 23 miljoner sålda ex. Om en portning kommer i närheten av den kostnaden skulle jag mer vara orolig över helt otrolig inkompetens, vilket jag inte råkar anse att Rockstar verkar lida av direkt, inte heller den studio som fick uppdraget att faktiskt sköta portningen, vilket inkluderar PS4 och Switch.

Inte heller har jag sagt något om priset är för högt, lågt eller bra. Ibland kan det vara bra att läsa (och förstå) vad det är man svarar på.......det jag HAR uttryckt är en förståelse för de som reagerat negativt på priset. Så enkelt är det.

Så om ett metal-band spelar in skiva A i studion 1 och skiva B i studio 2 så är produktionskostnaden täckt för båda skivorna från intäkterna skiva A...
Vilken snilleblixt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är en tröttsam myt att spel har blivit dyrare. Det ör snarare tvärt om. Spel har blivit billigare än 80-talet och 90-talet. Ni kanske inte minns det, men då var det svårt att få tag i billiga nya spel överhuvudtaget.

Hur många hade 100 spel till SNES? Idag sitter var och varannan människa med enorma bibliotek på Steam eller PSN.

Gillar man inte spelet/priset är det bara att avvakta/strunta i att köpa det. Idag är det enklare än någonsin att få tag i billiga spel.

Gamingvärlden är gnällig som f**n. Jag är åtminstone glad att jag inte jobbar för en spelstudio. Att sköta kommunikationen med bäbisar hade jag inte velat göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vapo:

Så om ett metal-band spelar in skiva A i studion 1 och skiva B i studio 2 så är produktionskostnaden täckt för båda skivorna från intäkterna skiva A...
Vilken snilleblixt

Apropå korkade liknelser....

En mer korrekt liknelse skulle vara att bandet spelade in och skrev plattan i Studio A. Lägg till Artwork och allt annat som rör produktionen av att framställa en ny produkt.

Sedan remastras den i Studio B x antal år senare.

Kostnaden för att remastra den är en bråkdel av summan man fick spendera för Studio A.

Rockstar har INTE skapat ett nytt spel, om du faktiskt behagar att läsa så är det väldigt tydligt att jag tar upp portning som en kostnad för DET projektet, men tillskriver inte den att ens vara i närheten av den produktionskostnad av att SKAPA spelet från grunden, såvida INTE det beror på extrem inkompetens. Men är rätt tydlig med att jag inte direkt anser att vara sig Rockstar eller studion som fick uppdraget att porta spelet tycks lida av inkompetens.

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Det är en tröttsam myt att spel har blivit dyrare. Det ör snarare tvärt om. Spel har blivit billigare än 80-talet och 90-talet. Ni kanske inte minns det, men då var det svårt att få tag i billiga nya spel överhuvudtaget.

Lagligt ja. Det var väldigt lätt att få tag i nya spel gratis och man behövde betala ungefär vad mediat att lagra dem på kostade.

Samtidigt har så klart både försäljningen räknat i pengar och exemplar mångfaldigats, liksom produktionskostnaden. Medan marginalkostnaden per distribuerat spel gått mot noll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Apropå korkade liknelser....

En mer korrekt liknelse skulle vara att bandet spelade in och skrev plattan i Studio A. Lägg till Artwork och allt annat som rör produktionen av att framställa en ny produkt.

Sedan remastras den i Studio B x antal år senare.

Kostnaden för att remastra den är en bråkdel av summan man fick spendera för Studio A.

Rockstar har INTE skapat ett nytt spel, om du faktiskt behagar att läsa så är det väldigt tydligt att jag tar upp portning som en kostnad för DET projektet, men tillskriver inte den att ens vara i närheten av den produktionskostnad av att SKAPA spelet från grunden, såvida INTE det beror på extrem inkompetens. Men är rätt tydlig med att jag inte direkt anser att vara sig Rockstar eller studion som fick uppdraget att porta spelet tycks lida av inkompetens.

Liknelsen är att det inte spelar en endaste skitroll vad tidigare produktioner har kostat att framställa eller vad dess intäkter har varit. Ett nytt projekt får en budget och därifrån sätts en förväntan på intäkt. Flip eller flopp är upp till publiken att bestämma, oavsett pris.

Typ dyrt eller billigt snart 35 år senare och som fjärde remaster?
https://imusic.se/music/0602508507083/metallica-2021-metallic...
https://en.wikipedia.org/wiki/Metallica_(album)#Reissues
Inkompetenta; musiker / producenter / studion som inte fick till det rätt första gången, andra...eller tredje...?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag spelade precis igenom Spider man 2. Vilket jävla spel! Vilket superspel! Lätt värt varenda öre av de 800 sek som Sony tar för spelet. Värde ska ju definieras av var det ger. Hur många liknande erfarenheter kan jag få? När något helt enkelt inte är möjlig att ersätta kan företagen ta betalt.

Jag tycker att gamingvärlden ska vara lite mer tacksam. Vi betalar dyrt. Å andra sidan får vi världens bästa underhållning. Och det är inte nära. Gaming är bästa underhållningen som finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vapo:

Liknelsen är att det inte spelar en endaste skitroll vad tidigare produktioner har kostat att framställa eller vad dess intäkter har varit. Ett nytt projekt får en budget och därifrån sätts en förväntan på intäkt. Flip eller flopp är upp till publiken att bestämma, oavsett pris.

Typ dyrt eller billigt snart 35 år senare och som fjärde remaster?
https://imusic.se/music/0602508507083/metallica-2021-metallic...
https://en.wikipedia.org/wiki/Metallica_(album)#Reissues
Inkompetenta; musiker / producenter / studion som inte fick till det rätt första gången, andra...eller tredje...?

Du vet verkligen inte hur musikindustrin fungerar och att den jämförelsen är mer än haltande

Remasters och Re-issuies görs oftast när andra aktörer köper licenser (eller t om copyrighten) för att få trycka och sälja deras skivor eller när en utgåva helt sonika har NOLL tillgång kvar, dvs sålt slut.

Ibland vill artister göra remasters just för att man INTE fick till det som man ville första gången, i vissa fall spelar man t om in skivorna på nytt! Just för att teknik, budget eller t om kompetens inte fanns för att få till det man eftersträvade. Uj uj uj... börjar bli överkurs här nu....

Och det spelar en ganska stor roll gällande det första inlägget du svarade på om jag minsann inte hade någon koll alls gällande att produktionskostnaden för originalet redan var täckt av den försäljningen. För läser du vad som verkligen står är det inte speciellt långsökt att förstå vad syftningen är.

Men jag ska göra det lite lätt för dig eftersom du tycks ha svårt att förstå varför någon är upprörd:
1. Spel görs från grunden till hög kostnad.
2. Detta spelar in i prissättningen tillsammans med förväntad efterfrågan + vinst (förhoppningsvis).

1. Kostnad för samma spel är extremt mycket lägre.
2. Man sätter nypris trots väldigt mycket lägre produktionskostnad för att PORTA spelet. Därav spelar kostnaden en mycket mindre roll i prissättningen såvida man inte förväntar sig en ganska låg efterfrågan. Lägger man därtill att spelet är väldigt gammalt och ett flertal som är intresserade av spelet redan har spelat det, men gärna vill ta del av det modding-community som kommer uppstå på PC sidan... ja... kan det möjligtvis då uppfattas som "girigt"? Tydligen verkar det onekligen så om man ser till flertalet kommentarer.

Och flipp eller flopp är upp till konsumenterna håller jag helt med om, det är vad jag sagt i stort sett skrivit i klartext flertalet gånger. Ska jag behöva skriva det igen? Jag har varken sagt bu eller bä om prissättningen, men att du uppvisar total oförståelse för att folk blir negativt inställda till det ovan... det får vara upp till dig.

Personligen vet jag inte hur mycket enklare, rakare och i mer klartext jag kan skriva detta... vill du fortsätta vara oförstående får det vara upp till dig, men det kan vara en idé att läsa OCH förstå vad f*n man svarar på innan man börjar kalla folk för idioter. Ha en fortsatt trevlig måndag ^^

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Jag spelade precis igenom Spider man 2. Vilket jävla spel! Vilket superspel! Lätt värt varenda öre av de 800 sek som Sony tar för spelet. Värde ska ju definieras av var det ger. Hur många liknande erfarenheter kan jag få? När något helt enkelt inte är möjlig att ersätta kan företagen ta betalt.

Jag tycker att gamingvärlden ska vara lite mer tacksam. Vi betalar dyrt. Å andra sidan får vi världens bästa underhållning. Och det är inte nära. Gaming är bästa underhållningen som finns.

Först av allt, jättekul att du uppskattar spelet till den graden och har hittat DIN grej

Men konsumenter tacksamma? Man kan lika gärna vända på det att de artister som GÖR spelen borde vara tacksamma för att de faktiskt får skapa något de brinner för och leva på det. Det är få förunnat.

Här kan man faktiskt göra en liknelse till musiker (eller eg. alla andra konstnärer/artister/författare etc)... man ska vara förbannat tacksam mot sina "fans", för det är de som möjliggör att du (artist/skapare) får leva din dröm. Inte tvärtom...

Musiker/artister/konstnärer som ställer sig på scen och säger åt sina fans att de ska vara tacksamma för att de får köpa hans/hennes musik har en tendens att bli ganska kortlivade

Visa signatur

Official Necrophor Site