Windows 7 växer oväntat

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Har du provat BeOS eller AmigaOS?

Självklart! Testade även Haiku samt MorphOS relativt nyligen

Körde länge AmigaOS 3.1 med DOpus Magellan II samt Picasso96 och AHI. Löjligt bra OS trots vissa brister (Memory Protection..?).

QNX är en annan gammal favorit.

Kommer alltid se Windows som rent skräp jfm klassiska OS som just AmigaOS. Sen finns det bra mjukvaror till Windows, men det är knappast OS:ets förtjänst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Windows 7 är totalt skräp.

Egentligen helt absurt hur mycket bandwagoning det är när det kommer till Windows 11.
Det är långt ifrån felfritt men inte alls så horribelt dåligt som vissa, speciellt "tech-tubers" och liknande säger.

Skräp o skräp, när vi bytte från W7 till W10 på jobbet så funkade W7 helt perfekt för min del, på W10 däremot var det många irriterande inkompatibiliteter mot W7 och då var det ändå på slutet av supporten för W7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Tycker du ja.

Vad beror det på att de inte dominerar marknaden, om de nu var så överlägsna Windows?

Commodores ledning samt Motorolas oförmåga att göra något mer kraftfullt än 68060?

Anser delvis att Amigans förmåga att rulla på en potatis, gjorde att även många användare nöjde sig med prestanda i potatis-klassen (läs A500/A1200/020).

Vi som körde Amiga 4000/040 eller bättre tillsammans med PowerPC och "äkta" grafikkort var lätträknade i Sverige.

I slutändan (läs 1998) anser jag att bristen på mjukvara i klass med Scala MM, ImageFX, TVPaint, Vlab, Lightwave samt Cinema 4D för PowerPC blev dödsstöten för Amiga under sent 90-tal.

Ofta fungerade program för MacOS (via Shapeshifter) bättre än program gjorda för Amigan i sig. Tyvärr hann jag aldrig uppleva Fusion med PPC-stöd, då "bråket" mellan PowerUp och WarpOS skadade det lilla som var kvar av Amiga-scenen.

/Walkir@AmigaSWE

Permalänk
Snusfri
Skrivet av SAFA:

Skräp o skräp, när vi bytte från W7 till W10 på jobbet så funkade W7 helt perfekt för min del, på W10 däremot var det många irriterande inkompatibiliteter mot W7 och då var det ändå på slutet av supporten för W7.

Nu jämför du apelsiner och igelkottar.
Rätt stora skillnader på OS på en arbetsplats och hemma.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Commodores ledning samt Motorolas oförmåga att göra något mer kraftfullt än 68060?

Anser delvis att Amigans förmåga att rulla på en potatis, gjorde att även många användare nöjde sig med prestanda i potatis-klassen (läs A500/A1200/020).

Vi som körde Amiga 4000/040 eller bättre tillsammans med PowerPC och "äkta" grafikkort var lätträknade i Sverige.

I slutändan (läs 1998) anser jag att bristen på mjukvara i klass med Scala MM, ImageFX, TVPaint, Vlab, Lightwave samt Cinema 4D för PowerPC blev dödsstöten för Amiga under sent 90-tal.

Ofta fungerade program för MacOS (via Shapeshifter) bättre än program gjorda för Amigan i sig. Tyvärr hann jag aldrig uppleva Fusion med PPC-stöd, då "bråket" mellan PowerUp och WarpOS skadade det lilla som var kvar av Amiga-scenen.

/Walkir@AmigaSWE

Motorola lade ju ner 68K-serien tack vare AIM och PowerPC. 68060 blev avskedet, därefter var det PPC som gällde.

Om Commodore påbörjat utveckling av en PowerAmiga redan 1992-1993 när AIM bildades och fått ut den 1994, exempelvis i form av en PowerAmiga 5000/5000T och en PowerAmiga 1600 (C128 D-liknande chassi) samt en uppgraderad 1200 med 68030 kunde saker och ting sett väldigt annorlunda ut.

Det var ju också beklagligt att Amigan fumlades sönder efter Commodores konkurs, först med Escom, därefter perioden där det hette att VISCorp skulle köpa den och slutligen Gateway 2000. På den tiden det begav sig väntade jag på att Phase5 skulle släppa A/Box.

Förövrigt noterar jag i tråden att de gamla kära "lära-sig-något-nytt"-argumenten om Windows 11 är i ropet igen.

Proceduren för att installera 11an hos mig blir:

1. Ladda ner W11 LTSC och kör Rufus.
2. Installera systemet.
3. Installera DOpus.
4. Installera 8GadgetPack.
5. Installera och konfigurera ExplorerPatcher.
6. Installera temahantering och nytt tema.
7. Installera och konfigurera OpenShell.
8. Återställ Kontrollpanelen i den mån det går.

I princip måste systemet byggas om för att bli användbart.

Sedan har vi då KDE och TDE exempelvis som fungerar rakt ur lådan utan att byggas om. Logga in för första gången, ut med widgets på skrivbordet, in med ett annat tema och sedan vidare till programinstallationerna via Discover ungefär.

För två dagar sedan läste jag ett inlägg här i forumet om alla resor man gör mellan Inställningar och Kontrollpanelen för att ställa in avancerade egenskaper för nätverkskortet i W11. Det säger allt egentligen.

Windows 8, 8.1 och 11 samt 10 "stock" är tämligen illa när det gäller gränsnitt och hantering. Vad som räddar 10an är att det går att rekonstruera 7an tämligen bra.

Microsoft och deras AI-funktioner, inte minst de som kräver "AI Credits" är också en viktig anledning att undvika W11.

Jag har inga problem med gränsnittet i Mac OS 8/9, Mac OS X (däremot har jag svårt för macOS), Amiga OS, MATE, KDE, TDE, XFCE, Windows 95-7 men 11an är mycket irriterande. Det går helt enkelt långsammare att få saker gjorda i 11an jämfört med alternativen. Mer klickande blir det.

Det vore bra om Windows 11s anhängare som anser att allting handlar om åldrar och att "lära sig något nytt" provade KDE Plasma 6.x och även TDE (fork av KDE 3.x). Jämför detta med 11ans GUI och hantering.

Om Microsoft haft Wayland i W11 hade KDE varit det allra första jag installerat via WinGet när man kommit in i systemet efter första booten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Självklart! Testade även Haiku samt MorphOS relativt nyligen

Körde länge AmigaOS 3.1 med DOpus Magellan II samt Picasso96 och AHI. Löjligt bra OS trots vissa brister (Memory Protection..?).

QNX är en annan gammal favorit.

Kommer alltid se Windows som rent skräp jfm klassiska OS som just AmigaOS. Sen finns det bra mjukvaror till Windows, men det är knappast OS:ets förtjänst.

Haiku OS är definitivt trevligt. Enda som är lite annorlunda med det är dess "högercentrering". Jämfört med Windows 11 är det en dröm.

AmigaOS är definitivt bra och en ny version med minnesskydd vore trevligt.

Något säger mig att de som förespråkar Windows 11 skulle göra sig själva en tjänst om de provar alternativen istället för att hela tiden fastna i tesen: "Windows 11 har ett mycket bra GUI och är den bästa Windowsversionen, det handlar om att lära sig något nytt!" följt av nästa tes: "De som kritiserar gränsnittet i W11 är äldre användare som har svårt för förändringar".

Underförstått: Windows 11 är ett mycket bra system med ett briljant GUI, kritikerna har helt enkelt fel. Formatera disken NU och installera 11an OMEDELBART!

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

/Walkir@AmigaSWE

Det var egentligen en oavsiktligt bred fråga jag ställde, finns naturligtvis en massa anledningar till att det blev så. Tycker det du radade upp är mycket intressant, grejer som skulle förtjäna en egen tråd att diskutera.

Vad jag syftar på är egentligen varför användare inte hoppat på alla tåg som gick till andra destinationer än just Windows?

Min egen hypotes är väl egentligen att det har relativt liten betydelse huruvida något tekniskt är bäst om man inte lyckas hitta på, samt föra ut, grejer som ett stort tvärsnitt av användarna gillar. Jag menar jag minns ju t.ex. fortfarande hur man blev badad i gratis OS/2-grejer, inklusive skivor och t.o.m. hela paket med operativsystemet -- grejer jag sorgligt nog inte sparade.

Det fanns egentligen inga hinder förutom att det inte fanns så många etablerade mjukvaror som släppts för OS/2, men det hade ju inte behövt dröja så länge. Trots att Windows 95 snabbt förevigades i populärkulturen med uttryck som "Hiroshima -45, Tjernobyl -86, Windows 95" så slog ju Windows 95 in som en svallvåg på i princip varje PC.

Kommer även ihåg hur både tryckerier och förlag var så extremt Mac-trogna att var och varannan annons instruerade om att digitalt material behövde vara i Macintosh-format i början av 90-talet, varpå Mac på kort tid nästan helt förkastades och stora programvarusviter flyttade raka vägen till Windows del av PC-världen. Visst, Apple kördes ju i botten på PowerPC-tiden också, men det skyller jag på deras inkompetenta företagsledning mer än AIM-hårdvaran.

Jag tror att Microsoft egentligen lyckats lösa sina kunders behov i större utsträckning, mycket mer än att de haft den bästa tekniken, och att det är det som varit deras framgångsrecept. Tyvärr är det typ 30-35 år sedan jag använde en Amiga senast, så minns inte mycket, men minns dock att jag fick testa Deluxe Paint på Amiga var extremt imponerad över vad man kunde göra på en "hemdator". Det var innan jag använde en PC med färgskärm, så det är nog en av mina första egna datorupplevelser.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

@Sveklockarn:
Har kvar OS/2 på både disketter och CD

Men ang. Windows framgångssaga, så har Microsoft alltid varit duktiga att vara på utvecklarnas och programvaruleverantörernas sida.

Ang. OS/2, så kunde det bara köra 16-bitars Windows applikationer. Detta gjorde OS/2 till ett ödsligt spökhus kort efter Windows 95:s intågande. IBM:s egna mjukvaror var inte några höjdare direkt.

Så på ganska kort tid blev Windows förstavalet bland kontorsanvändare. Mac var som sagt stora inom tryckeri och senare även inom videoproduktion.

I och med att Atari och Amiga stannat av i utvecklingen samt spelkonsoler såsom Playstation och N64 tagit marknadsandelar, så blev Windows (och delvis Mac) alternativet för alla som sökte en djupare spelupplevelse.

Själv gav jag upp Amigan som speldator i samma veva som LucasArts/LucasFilm slutade med spel till plattformen.

Man kan gilla ett OS hur mycket som helst, men det blir aldrig bättre än programvarorna det kan köra.

Samtidigt så kan Windows idag köra nära nog all världens programvaror, speciellt nu när även WSL2 är inbyggt i systemet.

Permalänk
Medlem

Misstänker att bumpen beror på en obskyr bugg i uppgraderingsverktyget till 11 som installerar windows 7 istället.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | SN850 2TB + MP600 1TB + 2x 4TB SSD RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ROGBear:

Proceduren för att installera 11an hos mig blir:

1. Ladda ner W11 LTSC och kör Rufus.
2. Installera systemet.
3. Installera DOpus.
4. Installera 8GadgetPack.
5. Installera och konfigurera ExplorerPatcher.
6. Installera temahantering och nytt tema.
7. Installera och konfigurera OpenShell.
8. Återställ Kontrollpanelen i den mån det går.

I princip måste systemet byggas om för att bli användbart.

Nära nog exakt samma steg för mig, bortsett från att jag som punkt nio gick tillbaka till Windows 10

Insåg att 10:an är bättre för mig på nära nog all punkter, men även där är DOpus och OpenShell ett måste för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Vad är det för funktioner som är så vardagligt distraherande att de kräver dessa självpåtagna extrajobb?

Jag ser samma klagomål som när det kommer till påstått slöseri av systemresurser -- det mesta är ingenting som märks, utan mestadels ett problem eftersom användaren har en idé om att det är ett problem.
Inga nostalgiska skäl där inte, enbart rationella, ser jag.
Hur påverkar det ditt användande negativt?
Vad är det för 'genvägar på skrivbordet' du syftar på?

?? Är väl fint för dig att du är nöjd med MS virrvarr av inställningsvägar. Men tycker du de är logiska?

Känns som du är sådan som tycker det är lika smidigt att använda en mobil istället för skärm+mus+tangnetbord med all flexibilitet och överblick det innebär.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Om du bara använder startmenyn för sök så tycker jag du skall testa Flow Launcher som är betydligt snabbare. Använder den själv.

Ser ut att funka exakt som inbyggda spotlight? Jag trycker på windows-knappen och börjar skriva så kommer allt det jag vill upp.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotan:

Är väl fint för dig att du är nöjd med MS virrvarr av inställningsvägar. Men tycker du de är logiska?

Jag vill nog påstå att det inte varit särskilt logiskt eller smidigt någon gång, om man ser till hur inställningar varit utspridda mellan knappar i Systeminställningar, Kontrollpanelen eller i vissa fall där man fått gå till Regedit för att lägga till saker i registret. Även det var något man lärde sig, och tack vare en stor användarbas så gick det lätt att ta reda på.

Windows 11 har inte allt under Inställningar, men numera går det t.ex. söka efter en inställning, och i de flesta fall finns åtminstone en länk att trycka på som skickar en till rätt ställe.

Idag behöver man ju dessutom knappt kunna googla längre, eftersom man lätt får hjälp av AI att hitta rätt.

De som klagar borde få en dator med 1x CD-ROM och Microsoft Encarta till hjälp att lösa problemet.

Skrivet av Kotan:

Känns som du är sådan som tycker det är lika smidigt att använda en mobil istället för skärm+mus+tangnetbord med all flexibilitet och överblick det innebär.

Mus och tangentbord är oslagbara input-metoder, jag ser bara inte riktigt problemet med att hantera Windows 11-inställningarna för att de ligger samlade? Det såg ju liknande ut under Windows 10, med den skillnaden att mycket fortfarande inte fanns i Inställningar (eller ens länkat därifrån) utan låg på legacy-ställen som exempelvis Kontrollpanelen.

Det klart att det är en inlärningskurva, och tror inte jag har skrivit att Windows 11 är den perfekta lösningen? Det är likadant med andra saker. Startmenyn tycker jag exempelvis var ett onödigt schabbel, vilket Microsoft själva verkar vara på väg att delvis reversera genom att de är på väg att ta tillbaka element av den tiles-baserade startmenyn.

Det är bara alltsammans exempel på grejer som jag finner underordnat vikten av att ha ett aktuellt och säkert OS på min dator, som dessutom har förutsättningar för att använda ny hårdvara för exempelvis spel, och kommer uppdateras i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Nu jämför du apelsiner och igelkottar.
Rätt stora skillnader på OS på en arbetsplats och hemma.

Jo men hemma körde jag mest Linux. Gjorde aldrig nåt avancerat på Windows och har därför svårt jämföra hemmaanvändningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Supremium funkar finfint för XP, Vista och 7, för windows 95/98/ME/2000 så finns även Chromium-TK, den senare är ful som stryk, men har nyaste Chrome engine under huven. I supremium kan du använda alla extensions från store, Chromium-TK stödjer inte grafiska extensions, men de som kör helt i bakgrunden eller som har we-config som ublock-origin funkar finfint i chromium-tk.

Båda finns på deras respektive Github sida om de inte flyttat vid det här laget pga microsoft.

Var hittar man Chromium-TK? Google, bing eller starpage hittar inget, likaså inget på github.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av BrottOchStraff:

Ser ut att funka exakt som inbyggda spotlight? Jag trycker på windows-knappen och börjar skriva så kommer allt det jag vill upp.

Fick googla för att se vad Spotlight var och det ser ut att vara rätt typ samma, fast till Windows

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Ja som några andra sagt, det var helt enkelt ett fel.
Det lät för osannolikt, vilket det också var tydligen

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Nära nog exakt samma steg för mig, bortsett från att jag som punkt nio gick tillbaka till Windows 10

Insåg att 10:an är bättre för mig på nära nog all punkter, men även där är DOpus och OpenShell ett måste för mig.

Ja, det är när man gjort detta som man inser att man fortfarande inte nått upp till motsvarande åtgärder i 10an och då uppgraderar man till Windows 10 Enterprise IoT LTC 2021.

DOpus är definitivt ett måste - dock är File Explorer i 10an klart snabbare och smidigare än i 11an.

Rent generellt är det intrycket man hela tiden får av 11an: Man kan bygga om det vilket behövs men slutresultatet rår inte på Windows 7 eller ett "7-rekonstruerat" W10.

Och till de som anser att 11an har ett bra gränsnitt och att det handlar om att "lära om" - tacka vet jag KDE. Där lär man sig snabbt eftersom det fungerar logiskt och inte behöver byggas om, man vinner således produktivitet där.

Trots allt är ju modifierandet av 11an inget annat än försök att fixa gränsnittet till att i princip bli det som exempelvis KDE har som standard. Bokstavligen som standard, rakt ur lådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ROGBear:

DOpus är definitivt ett måste - dock är File Explorer i 10an klart snabbare och smidigare än i 11an.

Det "roliga" i Windows 11 är att File Explorer från Windows 10 (dvs samma som i W8/8.1) fortfarande finns kvar.

Bara att starta gamla kontrollpanelen och sedan stega sig till "My Computer" därifrån

Hade haft lättare för Windows 11 om det faktiskt hade vågat gå hela vägen ut och dumpat Win32 och all legacy. Nu är det fortfarande bara Windows Vista med en massa smink!

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Det "roliga" i Windows 11 är att File Explorer från Windows 10 (dvs samma som i W8/8.1) fortfarande finns kvar.

Bara att starta gamla kontrollpanelen och sedan stega sig till "My Computer" därifrån

Hade haft lättare för Windows 11 om det faktiskt hade vågat gå hela vägen ut och dumpat Win32 och all legacy. Nu är det fortfarande bara Windows Vista med en massa smink!

Det jag finner mest fascinerande med Windows 11 är alla de argument som cirkulerar, framförallt när det påstås att det är ett "nytt" operativsystem jämfört med det "gamla" Windows 10. Likaså hävdas det att 11an är "säker" trots att CoPilot och Recall talar ett annat språk för att inte tala om alla potentiella säkerhetsproblem som MS brukar få med sig när de funktionsuppdaterar för jämnan.

Windows 11 är ingenting annat än det som var avsett att utgöra 21H2-uppdateringen för Windows 10. Det är inget nytt system, det är bokstavligen Windows 10 med WinUI3 från Windows Core OS (10X). Beslutet att döpa om Windows 10 21H2 "Sun Valley" till "Windows 11" kom plötsligt.

Windows 10 22H2 och Windows 11 oavsett version är i princip samma operativsystem, långt mer besläktade än t.ex Windows XP och Windows Vista/7 eller Windows 9x och 2k/XP. Att då hålla på och tala om 11an precis som om det är det nya Windows 2000 och så nytt och "modernt" till skillnad mot det "omoderna" W10 gör att man börjar dra på smilbanden.

Skall man vara snäll är Windows 11 helt enkelt en feature update för 10an som fått nytt namn och lite artificiella hårdvarukrav. W11 LTSC har inte de senare så där är det bokstavligen en feature update som kan installeras på 10-kompatibla maskiner.

Edit: En slogan för Windows 11 - "Windows 11 blir inte säkrare än det kernel anti-cheat man installerar"

Permalänk
Medlem

@ROGBear:
Håller med dig i allt du nämner.

Körde även Technical Preview av Windows 10 On ARM när det hade samma ikoner som Windows 10X/Win11 samt funktioner som senare blev exklusiva för 11:an.

Tror faktiskt det var en miss av Microsoft att inte släppa Windows 10X som det var tänkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

@ROGBear:
Håller med dig i allt du nämner.

Körde även Technical Preview av Windows 10 On ARM när det hade samma ikoner som Windows 10X/Win11 samt funktioner som senare blev exklusiva för 11:an.

Tror faktiskt det var en miss av Microsoft att inte släppa Windows 10X som det var tänkt.

Ja, problemet med Windows 10X var ju att MS inte riktigt hade en genomtänkt plan. Internt håller de fortfarande på och utvecklar systemet, 10X är ju Windows Core OS (numera Windows Core PC) i form av ett helt nykonstruerat system. Att de kallade 10X för just det säger ju också mycket om hur sent namnändringen av 21H2 "Sun Valley" skedde eftersom det är uppenbart att de fortfarande ville använda namnet "Windows 10" även för sitt nya system.

Det som stoppade 10X var att de dels insåg att lansering av ett nytt Windows som om det vore Chrome OS i samma segment vore problematiskt på längre sikt, dels krävde det ny hårdvara (man kunde inte uppgradera till 10X) och dels var inte win32-kompatibilitetslagret/modulen klar eftersom de hade en del problem att få legacyprogram som krävde låg åtkomst till systemet att rulla i denna miljö.

Resultatet blev att 10X inte skeppades och i princip ersattes av Windows 11 SE som nu lagts ned.

Man får inte heller glömma att Windows 10 varit deras övergång till rullande release. Hade de följt tidigare principer hade Windows 11 släppts hösten 2018 och Windows 12 (med pandemin inräknad) 2022.

Med Windows 10 blev det rolling release istället och det som tidigare hade varit en ny version blev nu en feature update. Således är Windows 10 22H2 ett modernt Windows i lika hög grad som Windows 11, trots namnet. Skillnaderna mellan W10 1507 och 22H2 är långt större än skillnaderna mellan W10 22H2 och Windows 11, även med 25H2 inräknad.

Man får inte heller glömma att MS till skillnad mot 10an inte lockar med t.ex ett DX13 och liknande.

Windows 10 har också mycket hårt marknadsförts och propagerats som det säkra systemet, inte minst runt 2019-2020 när Windows 7s mainstreamsupport upphörde. Det var mycket lågande predikningar om hur totalt överlägset W10 var säkerhetsmässigt över 7an och därför är det rent underhållande att nu se detta så "säkra" system plötsligt bli jättejättefarligt.

"Windows 10 är ett mycket säkert operativsystem fram t.o.m oktober 2025, därefter blir det mycket farligt, var god och formatera om C: och installera Windows 11, det är mycket säkert ända tills det inte är säkert längre!"

Jag ser inga fördelar med Windows 11 över Windows 7 och 10 samt Linux. Om 11an varit den feature update det ursprungligen handlade om och således hetat Windows 10 25H2 idag hade jag fortfarande behållit LTSC 2021 som i det läget sannolikt baserats på 20H2 (21H2 hade ju varit W11).

Argumenten för 11an verkar mest bestå av "lära sig något nytt", "uppdateringar", "jag har inte haft ett enda problem" i lite olika former.

"Kör Windows 11, det får uppdateringar och är säkert, installerar senaste spelet med kernel anti-cheat nu!"

Nu får jag närmast samma känsla av att köra Windows 10 som när jag körde Mac OS 8/9 och X en gång i tiden.

11an labbar jag med som VM, hittills har jag inte sett någon anledning att köra den och nej, artificiell inkompatibilitet modell "vi kollar din Windowsversion och är den 10 blockerar vi programmet!" funkar inte här, sådan mjukvara håller jag mig borta från.

Nu väntar jag bara på att PC för Alla skall skriva att det är "oansvarigt" att använda Windows 10.

Edit: Argumenten modell: "Windows 10 var säkert fram t.o.m oktober 2025 eftersom det fick uppdateringar som patchade säkerhetshålen, när dessa upphörde blev det farligt, därför var det säkert 2020 när 7an slutade uppdateras och farligt sent 2025" bemöter jag med ett motargument: Linux.

Vill man ha ett säkert operativsystem utifrån perspektivet uppdateringar är det Linux som gäller direkt. Många uppdateringar hinner flyta genom systemet under den månad det tar för MS att få ihop nästa Patch Tuesday-variant.

Permalänk
Medlem

Spel gick lite bättre i 11, multipla skärmar var lite bättre hanterade. Ser ingen anledning att gå tillbaka till 10, saknar inget där.

För de gamla datorerna däremot, som inte kan köra det p.g.a. hårdvarukraven, så har jag kikat på Linux, nu när det faktiskt t.o.m. verkar gå bättre att köra t.ex. WoW där.

Testade lite PopOS på en av mina NUCs och körde Hearthstone utan problem med Battle.net via Steam och det flöt på bra, så nästa test blir WoW och Diablo 3 på gäst-spel-PCn med sin gamla i7 4790s och GTX 1070

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jubas:

Windows 11 är nog det bästa operativsystemet jag använt.

Snabbheten och att det ser nyare och fräschare ut.
Och kul med nya funktioner.

Grabben gick över till 11an häromdagen och ser en ökning på runt 20-40fps mer i spel så han vart glad.

Också det enda operativsystwmet du använt utgår jag ifrån då.

Windows 11 påminner inte om något annat än katastroferna Windows Millenium och Windows 8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

/Walkir@AmigaSWE

Sverige har nog flest AmigaOS NG användare per kapita i hela världen (fortfarande inte många totalt, men Pegasos sålde flera tusen i sverige ändock) Men de täljer guld så länge som personer som Trevor säljer och Shoe köper NG för hutlösa summor. Det finns en alnedning att Sverige alltid är först på alla lanseringsdatum för nya amiga projekt. Vampire V4 A 6000 kostar över 10k och har 68080 cpu som har 200 mips sämre prestanda än en Raspberry Pi4, vet inte hur många X5000 eller X1000 som såldes, men gissar på färre än acube SAM4** men nog många för att hålla Hyperion Inc vid liv i flera år, för jag tror ju inte att deras AmigaOS ports av Shogo och Gorky drog in nå fantastiska summor med lusidorer.

Edit: Irving Gould och Medhi Ali dräpte Commodore Amiga, ingen annan faktor spelade lika stor roll.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ROGBear:

Man får inte heller glömma att Windows 10 varit deras övergång till rullande release. Hade de följt tidigare principer hade Windows 11 släppts hösten 2018 och Windows 12 (med pandemin inräknad) 2022.

Med Windows 10 blev det rolling release istället och det som tidigare hade varit en ny version blev nu en feature update. Således är Windows 10 22H2 ett modernt Windows i lika hög grad som Windows 11, trots namnet. Skillnaderna mellan W10 1507 och 22H2 är långt större än skillnaderna mellan W10 22H2 och Windows 11, även med 25H2 inräknad.

Just detta verkar många inte förstå när de kallar Windows 10 för ett 10 år gammalt OS.

I mina ögon är det på sin höjd 3 år gammalt räknat från 22H2, men även detta har fått nya features såsom CoPilot så sent som i slutet av 2023.

Ogillar däremot att även LTSC-utgåvorna numera har feature creep i samband med vanliga rollups. Lite därför jag stannat på LTSC 2019 som känns som det sista "äkta" LTSC versionen. Kan väl smälta att det har fått Core isolation memory integrity och andra säkerhetsfunktioner i klass med Windows 11, men i grunden är OS:et relativt orört sedan hösten 2018.

Permalänk
Medlem

@ROGBear:
Hade faktiskt velat se någon försöka hacka min Windows 7 SP1 x86 (uppdaterad -24) samt min Windows 10 LTSC 2019 (uppdaterad i september) utan att ha fysisk tillgång till dessa.

Sen kan jag visa hur sårbara deras Windows 11 maskiner är

Kan tillägga att jag inte tror på att enbart förlita sig på Windows egna inbyggda säkerhet.

Permalänk
Medlem

@ROGBear

Du är uppenbarligen inte okunnig, så det är synd att du lägger så mycket tid på att förvränga/trolla/medvetet misstolka vad andra skriver.

Windows 11 är inte svårare att använda eller mer ologiskt än någon annan version av Windows. Att det går att hitta en handfull ludditer på ett nördforum som är nostalgiska över den gamla estetiken ändrar inte på det.

Av alla jag hjälpt eller byggt dator åt de senaste tio åren så har jag inte stött på en (1) som velat återgå till Windows 7, efter att ha kört Windows 10 i 2-3 veckor.

Att likheterna är mycket större än skillnaderna i 8/8.1/10/11 är nog de flesta medvetna om som har några mer djupgående kunskaper om Windows. Oavsett att de ändrat modell för vad stor/liten version innebär, där det är inkrementella förändringar och förbättringar snarare än ”ett nytt OS”, så är senaste versionen av W11 ändå en egen unik version.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Windows 11 är inte svårare att använda eller mer ologiskt än någon annan version av Windows.

Du har bevisligen inte sett min pappa på 80+ framför Windows 11

Men visst, numera använder han 11:an utan större problem sedan 3-4 år tillbaka.

Sen är det bara att inse att vi alla är olika. Har suttit med DOpus och Norton Commander i över 30 år nu, så har svårt med samtliga inbyggda filhanterare i samtliga OS på marknaden. Snarare välkomnar att Windows 11 snyggat till gränssnittet och förenklat utseendet.

Out-of-the-box så är Windows 11 betydligt trevligare än Windows 10 enligt mig. Allt känns modernt, snabbt och snyggt!

Men jag har själv en förmåga att vilja anpassa allt i min omgivning efter egna behov, där jag inte riktigt får Windows 11 att ge med sig alla gånger.

Har däremot haft samma "motgångar" i Windows sedan 3.11-tiden.

Något säger mig att det inte är Windows i sig det är fel på, utan personen på andra sidan som har svårt att anpassa sig

Jag våldför mig på precis samma sätt i macOS och GNU/Linux så långt det går. Trodde att alla gjorde anpassningar i CSS-filerna för GNOME i Ubuntu