Skrivet av walkir:
@ROGBear:
Håller med dig i allt du nämner.
Körde även Technical Preview av Windows 10 On ARM när det hade samma ikoner som Windows 10X/Win11 samt funktioner som senare blev exklusiva för 11:an.
Tror faktiskt det var en miss av Microsoft att inte släppa Windows 10X som det var tänkt.
Ja, problemet med Windows 10X var ju att MS inte riktigt hade en genomtänkt plan. Internt håller de fortfarande på och utvecklar systemet, 10X är ju Windows Core OS (numera Windows Core PC) i form av ett helt nykonstruerat system. Att de kallade 10X för just det säger ju också mycket om hur sent namnändringen av 21H2 "Sun Valley" skedde eftersom det är uppenbart att de fortfarande ville använda namnet "Windows 10" även för sitt nya system.
Det som stoppade 10X var att de dels insåg att lansering av ett nytt Windows som om det vore Chrome OS i samma segment vore problematiskt på längre sikt, dels krävde det ny hårdvara (man kunde inte uppgradera till 10X) och dels var inte win32-kompatibilitetslagret/modulen klar eftersom de hade en del problem att få legacyprogram som krävde låg åtkomst till systemet att rulla i denna miljö.
Resultatet blev att 10X inte skeppades och i princip ersattes av Windows 11 SE som nu lagts ned.
Man får inte heller glömma att Windows 10 varit deras övergång till rullande release. Hade de följt tidigare principer hade Windows 11 släppts hösten 2018 och Windows 12 (med pandemin inräknad) 2022.
Med Windows 10 blev det rolling release istället och det som tidigare hade varit en ny version blev nu en feature update. Således är Windows 10 22H2 ett modernt Windows i lika hög grad som Windows 11, trots namnet. Skillnaderna mellan W10 1507 och 22H2 är långt större än skillnaderna mellan W10 22H2 och Windows 11, även med 25H2 inräknad.
Man får inte heller glömma att MS till skillnad mot 10an inte lockar med t.ex ett DX13 och liknande.
Windows 10 har också mycket hårt marknadsförts och propagerats som det säkra systemet, inte minst runt 2019-2020 när Windows 7s mainstreamsupport upphörde. Det var mycket lågande predikningar om hur totalt överlägset W10 var säkerhetsmässigt över 7an och därför är det rent underhållande att nu se detta så "säkra" system plötsligt bli jättejättefarligt.
"Windows 10 är ett mycket säkert operativsystem fram t.o.m oktober 2025, därefter blir det mycket farligt, var god och formatera om C: och installera Windows 11, det är mycket säkert ända tills det inte är säkert längre!"
Jag ser inga fördelar med Windows 11 över Windows 7 och 10 samt Linux. Om 11an varit den feature update det ursprungligen handlade om och således hetat Windows 10 25H2 idag hade jag fortfarande behållit LTSC 2021 som i det läget sannolikt baserats på 20H2 (21H2 hade ju varit W11).
Argumenten för 11an verkar mest bestå av "lära sig något nytt", "uppdateringar", "jag har inte haft ett enda problem" i lite olika former.
"Kör Windows 11, det får uppdateringar och är säkert, installerar senaste spelet med kernel anti-cheat nu!"
Nu får jag närmast samma känsla av att köra Windows 10 som när jag körde Mac OS 8/9 och X en gång i tiden.
11an labbar jag med som VM, hittills har jag inte sett någon anledning att köra den och nej, artificiell inkompatibilitet modell "vi kollar din Windowsversion och är den 10 blockerar vi programmet!" funkar inte här, sådan mjukvara håller jag mig borta från.
Nu väntar jag bara på att PC för Alla skall skriva att det är "oansvarigt" att använda Windows 10.
Edit: Argumenten modell: "Windows 10 var säkert fram t.o.m oktober 2025 eftersom det fick uppdateringar som patchade säkerhetshålen, när dessa upphörde blev det farligt, därför var det säkert 2020 när 7an slutade uppdateras och farligt sent 2025" bemöter jag med ett motargument: Linux.
Vill man ha ett säkert operativsystem utifrån perspektivet uppdateringar är det Linux som gäller direkt. Många uppdateringar hinner flyta genom systemet under den månad det tar för MS att få ihop nästa Patch Tuesday-variant.