Permalänk

Ja de gör dom säkert.

Men det är ju knappst värt det.

När man kan ställa frågan här ...hah

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlackViper
Ja de gör dom säkert.

Men det är ju knappst värt det.

När man kan ställa frågan här ...hah

Indeed my friend. Då var vi överens.

Visa signatur

.: In Trance We Trust :.

Permalänk

Nä men seriöst nu alltså pojkar och flickor.

Självklart är alla här snäla och berättar hur man ska göra och så utan betalning.

Då kanske man kan göra bilder gratis också. Visst, är det en liten bild som bara ska användas

privat, då kan man säkert hjälpa till.

Men det jag menar är att det tar så mkt långre tid att göra en bild så att då vill folk gärna ha

betalt för de dom gör.

Permalänk

Tackar, nu börjar det nå fram.
Och angående att du inte fick något bra svar på frågan hör ju inte hit, det är ju inte så att eros kräver att du ska göra en bra bild eftersom han trots allt inte betalar för den.
Men jag tycker det är självklart att man ska hjälpa andra efter bästa förmåga om man väl svarar, sen om det handlar om windows, *nix, grafik, medicin, handboll o.s.v. har ju mindre betydelse.

Permalänk

Du har så rätt så rätt! Men anledningen till att jag tror folk på GF blir tokiga när man frågar om hjälp är att det finns en speceillt avdelning för jobb men ingen tycks kunna posta sina frågor där

Permalänk
Medlem
Citat:

Du har så rätt så rätt! Men anledningen till att jag tror folk på GF blir tokiga när man frågar om hjälp är att det finns en speceillt avdelning för jobb men ingen tycks kunna posta sina frågor där

Forumet var så konstigt uppbyggt.
När jag upptäckte den delen av forumet övervägde jag att be nån mod flytta över tråden dit men med tanke på svaren jag fick på forumet lätt jag det bero.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Det är snarare så att folk postar trådar där de vill att medlemmarna ska göra saker gratis, precis som i det här fallet. Det samma gäller www.graphicdesignforum.com (och alla andra communitys för grafiker?), de försöker livnära sig på något och folk förväntar sig att de ska göra det gratis "för att det är en bra grej att ha i portfolion", så det är väl självklart att de blir irriterade efter ett par gånger.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem

Är det någon som ens tänker på hur lång tid det tar för en grafiker att göra en bild? Några timmar är inte ens minimum i vissa fall. Visst säger ni och påpekar att de inte behöver lägga ner så mycket. Då säger jag bara att det inte finns något värre än att inte göra ett jobb riktigt.

Så, att göra en bild riktigt åt någon är som att ta någon och be dem komma hem och installera om datorn, installera all mjukvara och hårdvara och trimma datorn lite. Båda tar lång tid att göra, men bilden tar mer arbete på sig. Sedan kan vi ju jämföra; Hur många kan göra en bra bild och hur många kan installera om en dator?

Jag snackar varken skit om GF-folk eller Swe-clockers, jag är båda delarna själv. Sedan dessa uppfattningar om hur GF-folk är, är rent av löjliga, när skall folk sluta med förutfattade meningar egentligen?

Sist kan jag säga att vissa vägrar göra en bild om det tar tid som är bättre till annat eller om det är ett tråkigt arbete, därav pengarna man kräver. Erkänn att ni inte sticker hem till någon och installerar om datorer jättegärna gratis, visst vill man ha pengar för det med, även om det bara handlar om en 50-lapp. Eller skall jag be någon komma hem till mig och installera in ett vattenkylningssystem gratis? Tror inte att ni skulle göra det om det inte vore i ren protest mot detta inlägg.

Jag kan säga detta eftersom jag är både datanörd och grafiker/tecknare, Swe-clockare och GF-besökare.

Cheers

Visa signatur

Jag har kvar min gamla avatar som en påminnelse om att även jag har varit ung och dum. Idag är jag, tack och lov, bara dum.

Permalänk
Medlem

Nja.. jag har fixat datorer gratis.. både folk jag känner och folk jag inte känner.. jag gör det för att jag tycker att det är kul.. likaså har jag gjort hemsidor gratis..

Jag pular ju ändå med min dator.. och gör massa skithemsidor som jag aldrig lägger upp bara för att jag gillar att göra det.. då kan jag lika väl hjälpa folk..

Jag ser inget fel i att fråga.. det finns alltid folk som jag som kan tänka mej att hjälpa.. och han har fåt svar i denhär tråden av folk som vill hjälpa.. och jag förstår som inte varför folk ska spamma ner tråden då och klaga på att folk inte gör det gratis när det uppenbart finns folk som gör det..

(Detta var inte bara riktat till dej InAction..)

Visa signatur

Don't jump to conclusions before the gun is loaded

Permalänk
Medlem

Jag kan nämna att jag gjort grafik oräkneliga gånger själv åt folk. Jag har installerat om gratis själv också. Men det jag nämnde var att man inte alltid 'jättegärna' gör det.

Aja, lika bra man inte bryr sig, man spammar topicen som sagt bara. -.-

Visa signatur

Jag har kvar min gamla avatar som en påminnelse om att även jag har varit ung och dum. Idag är jag, tack och lov, bara dum.

Permalänk
Medlem

........

va ett fasligt gnäll på er. måste det vara så svårt att göra någonting gratis nuförtiden? aldrig tänkt på hur dom som gör hjälparbeten o sånt resonerar.. nä fy f*n säger jag bara... göra en bild som max tar 10-20 min o göra.

det är väl ändå inte så att han ska använda den till sitt företag som har 2000 personer anställda och syns överallt i media? nä han ska antagligen ha den till en hemsida eller nåt. tsss hade jag kunnat hade jag gjort den själv.

Permalänk
Medlem

Re: ........

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kurre
va ett fasligt gnäll på er. måste det vara så svårt att göra någonting gratis nuförtiden? aldrig tänkt på hur dom som gör hjälparbeten o sånt resonerar.. nä fy f*n säger jag bara... göra en bild som max tar 10-20 min o göra.

det är väl ändå inte så att han ska använda den till sitt företag som har 2000 personer anställda och syns överallt i media? nä han ska antagligen ha den till en hemsida eller nåt. tsss hade jag kunnat hade jag gjort den själv.

Vad jobbar du med?

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem

Om vi kunde hålla oss till vad tråden handlar om istället för att diskutera vad som är rätt eller fel skulle jag bli väldigt tacksam.

Alla hjälp är mer än välkommen (främst riktat till Hoomie och Fronda som jag har fått någotsånär postiva svar från. )

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Buzz @ http://www.3dbuzz.com/ har utbildat och hjälp grafiker ett bra tag, och han har aldrig direkt tagit betalt av någon.

Permalänk
Medlem

Att ni bara orkar...

Visa signatur

Sveriges största guide till tv-serier - http://www.tv-serieguiden.com/

Permalänk
Medlem

Just nu jobbar jag inte. Har inte slutfört min skoltid ännu.

Permalänk
Medlem

Jag kan säga att jag fått hjälp på GF med ett mycket större jobb, nämligen att vektorisera en bild som skulle tryckas på t-shirt Flera stycken som fixade och mailade mig vektoriserade versioner av denna bild

* edit: felstavning

Visa signatur

Death is just a lame excuse to lay still and do nothing.

Permalänk
Medlem

Tyvärr är jag inte allt för skicklig, men det är iaf något..
Den finns även i 844x1036 om du vill ha.
Kan flasha till texten om du vill, skrev den bara som du gjorde på din bild nu.

Det är riktigt svårt att hitta bra bilder på eld på google-imagesearch.. har haft problem med det förut också, någon som vet någonstans där man kan hitta bra bilder på flammor där det inte sår en massa folk i vägen och så?

Visa signatur

I just love the fact that there is a global integer variable named 'i'. Just think, you will never need to declare your loop variable again!
To avoid collisions where a loop that uses 'i' calls another function that loops with 'i', be sure to stack 'i' and restore it when your function exits.

Permalänk
Medlem

Gör ett försök jag med...

Blev kanske en smula mer dramatisk än vad du var ute efter?

Visa signatur
Permalänk

Det finns ju andra språk än svenska och engelska att söka efter eldbilder med

tyska: feuer
franska: feu
italienska: fuoco
portugisiska: fogo
spanska: fuego
ryska: пожар

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MadModder
Det finns ju andra språk än svenska och engelska att söka efter eldbilder med

tyska: feuer
franska: feu
italienska: fuoco
portugisiska: fogo
spanska: fuego
ryska: пожар

Så sant, bra tips, tack.

Visa signatur

I just love the fact that there is a global integer variable named 'i'. Just think, you will never need to declare your loop variable again!
To avoid collisions where a loop that uses 'i' calls another function that loops with 'i', be sure to stack 'i' and restore it when your function exits.

Permalänk
Medlem

heh folket på gf.org har bättre attityd än många andra.

Permalänk
Medlem

Re: ........

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kurre
tsss hade jag kunnat hade jag gjort den själv.

Nej, det hade du inte. Men det inser du inte för du kan inte, och då är det jävligt lätt att komma med sådana utspel.

Nu ska jag förklara för alla er varför det i 99% av fallen är värdelöst att fråga en grafiker (en RIKTIG grafiker, inte hobbypularen). En riktig grafiker vet att det inte finns något enkelt jobb. Alla jobb har sina egna små konstiga vändningar och de beror mer eller mindre ständigt på det faktum att det inte är grafikern själv som bestämmer hur saker och ting ska se ut. Visst finns det ofta svängrum för idéer, men i slutändan bestämmer kunden alltid. Och kunden kan i 99% av fallen inte heller kommunicera ordentligt. Därmed alla turer kring revisioner. Om man redan från början visste exakt vad kunden ville ha (något som kunden själv aldrig exakt vet) så skulle man aldrig behöva göra olika förslag för att komma fram till rätt resultat. Och anledningen till att man gör allt detta är för att göra kunden nöjd. En nöjd kund är en bra kund. Oavsett om det är gratisjobb eller inte.

Nu kommer då argumentet: "Men nu diskuterar du ur ett proffisionellt perspektiv, detta handlar ju bara om en liten pluttbild till någon hemsida eller dylikt". Ja, det är sant, men faktum kvarstår att det handlar inte om att grafikern själv ska bli nöjd, det är kunden. Även om kunden är en liten hobbyist som bara ska ha grafiken till en liten hemsida eller försöker smyga till sig grafik till företaget. Även om kunden säger att det inte är så noga med hur resultatet blir, så finns det alltid förhoppningar. Antingen så har kunden i fråga tur när det gäller gratisjobb och hittar någon som faktiskt pallar med den psykiska press det innebär att var någons verktyg utan att få någonting tillbaka. Och kom inte och säga ära eller erfarenhet, för ära ger inte mat på bordet och erfarenheten av brinnande popcorn är inte direkt högst på listan av önskvärda erfarenheter.

Med andra ord så finns det endast EN sida som tjänar på ett gratis grafikjobb i de allra flesta fallen (och alla som innefatta "enkla 10-minuters jobbLOLOLOOMGWTF!!!oneone!"), och denna sida är kundens. Grafikern lägger ner tid och själv i ett arbete som han eller hon förmodligen aldrig kommer ha nytta av, och därmed har slösat bort värdefull tid. Och det är en jävla skillnad på grafikerjobb och att förklara för någon hur man installerar en hårddisk. Varenda jävel som lekt med lego kan pula in en hårddisk, men ingen kan veta exakt vad kundens önskemål är, det i sig är en konst att reda ut.

Så när ni ber någon som inte bara är hobbyist som pular med lensflares i photoshop på fritiden, så gör det med lite aktning och respekt, eller håll tyst. Annars blir det som det blir. På samma sätt som när man går till en bagare och ber honom baka en bulle, för jag menar, det måste ju vara mycket lättare att bara baka en bulle lite snabbt än att baka ett par hundra. Eller be en programmerare skriva ett program med inte så jättemånga knappar, för det är bergis knapparna som gör det svårare att skriva program. Faktum är att oavsett vem ni ber om hjälp till erat "10-minuters jobb som man egentligen skulle kunna lära sig göra själv men är för lat" så gör det med lite aktning och respekt, eller ta er den lilla tid det krävs att själva lära er något. Jämt ska alla ha allting gratis, bortskämda snorvalpar ;o)

Visa signatur

Puss i ljumsken.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Untitled
Gör ett försök jag med...

http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload6/clouds.jpg

Blev kanske en smula mer dramatisk än vad du var ute efter?

Den bilde bläv ju ret tuff om jag för seja det Untitled

Visa signatur

Ja jag vet att jag är dyslektiker och skriver som en krattat.
Men jag är lika söt en då :)