Permalänk
Medlem

Firefox, ser du problemet?

Sitter här och knackar på vad som förhoppningsvis ska bli min nya sida.

Har nu sprungit på ett problem dock.
När man byter mellan startsidan och infosidan så hoppar hela sidan ~10px åt höger. Startsidan och portfoliosidan ligger dock lika. Samma fenomen förekommer förståss när man går från portfoliosidan till infosidan.

Det mystiska är att när jag ber några kompisar med FF titta på sidan så märker de inte av problemet.

Jag börjar nu undra om det kan vara ett lokalt problem hos mig?

Så frågan är: uppstår detta fenomen i din firefoxläsare?

Följdfråga är ju om någon ser någon vettig lösning på det hela, men det är kanske mycket att hoppas på...

Länk till sidan: http://byllen.ath.cx/

Visa signatur
Permalänk
Medlem

det beror på att scrollbaren tittar fram och försvinner imellan dem

Permalänk
Medlem

Ja ta mig tusan... Skarpsynt av dig!

Ska se vad som muppar till det så.

Tack!

EDIT: Vet inte om det är fulhackvarning över det hela men overflow: hidden; i body-stylen löste det hela.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag får aldrig någon scrollbar i ff 0.8.

Permalänk
Medlem

Varför sätta hidden, vill du inte att folk ska kunna se hela sidan?
Nu kan man ju inte se det som står längst ner på vissa sidor.
Tänk på stackarna med låga upplösningar!!!

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt hur du menar disken.
Testade just sidan i 800*600 och det gick bättre än väntat.

Hidden döljer ju egentligen inget vidkommande vad jag vet utan endast sådant som ligger utanför det som jag vill ska synas. Om det ser annorlunda ut i din läsare får jag forska vidare.

Kan ta en till CSS-fråga när vi ändå är igång.
Jag vill ha ett streck som går mellan mittrutan och vänsterrutan. Använder just nu en border-left på mittrutan och det fungerar bra så länge den innehåller mer än vänsterrutan. Men när det blir tvärtom får jag problem (kan testas genom att läsa ett inlägg i taget via vänsterrutan). Någon som kan se en bra lösning på detta? min-height hade ju varit klockrent, men den fungerar förstås inte i IE...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag ser inte allt som står på din sida, och jag kör i 1280x960.
Behåll scrollbaren, den är där för en anledning

Jäkligt snygg sida btw

Det du nämnde sist där, menar du att den menyn hamnar utanför hela designen? hade samma problem på min sida, löste det med en tabell, lite fult men kom inte på nåt annat sätt :/

Permalänk
Medlem

Argh! Hur dum får man va.

Löste ett problem och ställde till med ett annat. Tack för att ni har överseende med min seghet.

Löste det för tillfället genom att göra tvärtom, ha scrollen där hela tiden.
Stör ni er på att den finns där?

Tack för omdömet och tipsen Ibis, ska kolla över det.

EDIT: Hmm, inte snyggt i IE :/
Tänk om, tänk rätt...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har stött på ett liknande problem, löste det temporärt genom att kompensera med fetare tables.

Permalänk
Medlem

Nu hoppar scrollbaren fram, bäst är nog att ha den där hela tiden. Skulle tippa på att det är overflow: scroll

Permalänk
Medlem

Hur är det man brukar säga? Om man inte kan gå över berget får man gå runt det?

I alla fall, har nu gjort en halvt om halvt icke föredömlig lösning genom att göra alla sidor ungefär lika höga. Stämmer bra i upplösningarna 800*600 1024*768 och 1280*1024 nu i alla fall tror jag. Får se om jag kommer på en mer permanent lösning senare.

Kan ju passa på att fråga lite löst redan nu om det är något ni tycker jag borde rätta till designmässigt?

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Snygg sida. Kör 1600*1200, har inga scrollrelaterade problem - kan dock bero på sidan är fört kort för att behöva scroll

Kritik: Menyn är dålig. Den "göms" bakom mer framhävande text, det är inget som man direkt "fastnar" för, och därför missar man nästan den ... annars snygg sida. Ett enkelt förslag för att fixa till menyn - centrera den, ändra font till den som är i den vänstra menyn, och kör samma blåa färg.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk

för mig hoppar den 10 p till vänster när jag klickar på info

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tack för tipset. Har stirrat mig blind på sidan och ser inte såna detaljer längre.

Har pysslat om lite, förstorat upp texten några pixlar och matchat in det i färgschemat. Också ökat avståndet mellan länkarna något. Huruvida menyn tjänade på att centreras har jag svårt att avgöra... är fortfarande lite fundersam över det. Låter det vara över natten så bestämmer jag mig sen.

jonasy: menar du att jag skulle ha "Georgia, "Times New Roman", Times, serif" som font family på menyn?

Deathstar: Vad har du för upplösning?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vic
Kan ta en till CSS-fråga när vi ändå är igång.
Jag vill ha ett streck som går mellan mittrutan och vänsterrutan. Använder just nu en border-left på mittrutan och det fungerar bra så länge den innehåller mer än vänsterrutan. Men när det blir tvärtom får jag problem (kan testas genom att läsa ett inlägg i taget via vänsterrutan). Någon som kan se en bra lösning på detta? min-height hade ju varit klockrent, men den fungerar förstås inte i IE...

Jag klurade på samma sak för några månader sen, och till slut kom jag på att man kan lösa det genom att ha border-right på den vänstra rutan, border-left på den högra rutan, och sen använda position:relative för att flytta ihop rutorna så linjerna ligger precis ovanpå varandra.

Permalänk
Medlem

det visste du säkert redan, men gästbokssidan är helsne. fomuläret hamnar utanför sidan och... en avlång vit rand som jag antar att du loopar som bakgrund ligger nedanför sidan. IE 6 1024x768

Permalänk
Medlem

Malesca: Har tänkt tanken tidigare och testat den också men jag har inte lyckats på nått vettigt sätt. Rutorna bara puttar bort varandra. Är det nått särskilt man måste tänka på om man ska positionera ovanpå varandra? Hmm, minus-margin kanske kan lösa det...

sl0w, fullt medveten om att den inte ser rätt ut alls. Dumpade bara upp formulären till en början innan jag drog till jobbet. Tack för att du uppmärksammade det iaf.

EDIT: margin-left: -1px; löste problemet! Yay!

Återstår bara att lösa den där jäkla scrollern... ingen som vet något bra sätt att ha konstant y-scroll men ingen x-scroll? Finns ju en CSS-variant men jag tror den bara funkar för IE...

Visa signatur