Muskampen 2025: Segraren korad!

Religion - Världshistoriens största bluff?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Mätt hur?

Men "en annan väg" implicerar att det finns en väg till att börja med, så låt oss höra. Vad är ateisternas väg?

Jag har inte hittat denna väg, så jag skulle tycka att det vore kul om du berättade lite om den.

Jag tror det är vägen som leder till helvetet :/

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk

Ni som tror på skämtet - är allting i bibeln sant och skall man ta det ordagrant?

Visa signatur

Ruby (on rails) är fint!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Billy Bob
Men uppenbarligen finns det ju inte bara en väg eller hur. Buddisterna har en väg, muslimerna en annan, hinduerna en till osv i det oändliga.

Så avsaknaden av kristendom är buddhism, hinduism eller islam?

Vad jag ville komma fram till var att ateister (och syftar jag på dem existentialistiska) menar att det inte finns någon förbannad väg att gå.

Vad du säger när du säger att det finns en väg att gå (och att denna är den rätta) är att alla andra går fel väg.
Jag säger att alla vägar är lika fel/rätt/obetydliga, det finns ingen annan än vi som bryr oss.

Religion är filosofisk fascism som håller sig kvar med skuldkänslor och hot.

Även om jag säger att det inte finns någon gud (vilket det naturligtvis inte gör) så skulle jag aldrig få för mig att säga att "du går fel väg", vilket ni implicerar med ert trams.

"... we were created by the blind and inevitable process of evolution, the death of the physical body is the end of personal existence, and we live in a pointless universe." (Susan Blackmore) lev med det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bongo-apan
Ni som tror på skämtet - är allting i bibeln sant och skall man ta det ordagrant?

Om du läser igenom tråden så ser du att frågan redan är besvarad av de kristna. Svaret de ger är väl ungefär att mycket är sant men att det även finns en hel del som inte kan tolkas bokstavligt.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Vad jag ville komma fram till var att ateister (och syftar jag på dem existentialistiska) menar att det inte finns någon förbannad väg att gå.

Nej vad nu det spelar för roll. En väg är väl likväl en väg hur många som än råkar tro på den.

Citat:

Vad du säger när du säger att det finns en väg att gå (och att denna är den rätta) är att alla andra går fel väg.

Ja givetvis. Annars vore väl synkretism eller liknande ett lysande alternativ.

Citat:

Även om jag säger att det inte finns någon gud (vilket det naturligtvis inte gör) så skulle jag aldrig få för mig att säga att "du går fel väg", vilket ni implicerar med ert trams.

Det är ju det du säger hela tiden din gök. Och jag säger att gud (som naturligtvis finns) är den enda vägen.

Citat:

"... we were created by the blind and inevitable process of evolution, the death of the physical body is the end of personal existence, and we live in a pointless universe." (Susan Blackmore) lev med det.

"Ty så älskade gud världen att han utgav sin enfödde son, på det att var och en som tror på honom, inte ska gå förlorad utan ha evigt liv." (Jesus.)

Tmi: ungefär så ja, fast att allt är sant

Visa signatur

My ego is my god. Given authority by the enlightenment of science, the enlightenment of the age of freedom. Freedom - the name in which we legalize all. The name in which we tolerate all.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Nej vad nu det spelar för roll. En väg är väl likväl en väg hur många som än råkar tro på den.

Va?!
Förstod du ens själv vad du svarade och på vad?

Citat:

Ja givetvis. Annars vore väl synkretism eller liknande ett lysande alternativ.

Ehm... what ever floats your boat...

Vill du blanda ihop olika illusioner så får du väll göra det, men de är fortfarande illusioner.

Citat:

Det är ju det du säger hela tiden din gök. Och jag säger att gud (som naturligtvis finns) är den enda vägen.

Ja, och jag kallar dig för fascist.

Citat:

"Ty så älskade gud världen att han utgav sin enfödde son, på det att var och en som tror på honom, inte ska gå förlorad utan ha evigt liv." (Jesus.)

Neeej... det är vad människor som levde långt efter hans påstådda död och som antagligen aldrig träffat honom påstod att han sa. Du förstår väll att det inte är samma sak va?

Permalänk
Citat:

Whatever makes you happy.

Citat:

Neeej... det är vad människor som levde långt efter hans påstådda död och som antagligen aldrig träffat honom påstod att han sa. Du förstår väll att det inte är samma sak va?

Om du menar författaren var han en av jesu lärjungar. Ärligt talat, måste du uttala dig sådär om saker du verkligen, verkligen inte vet nåt om. Kör på med din neodarwinism istället okej.

Visa signatur

My ego is my god. Given authority by the enlightenment of science, the enlightenment of the age of freedom. Freedom - the name in which we legalize all. The name in which we tolerate all.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Whatever makes you happy.

Uppenbarligen inte, fascist.

Citat:

Om du menar författaren var han en av jesu lärjungar. Ärligt talat, måste du uttala dig sådär om saker du verkligen, verkligen inte vet nåt om. Kör på med din neodarwinism istället okej.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Johannes_evangelium
"Moderna forskare daterar det till mellan 90-100 e Kr."

Gäsp...

Permalänk
Citat:

Uppenbarligen inte, fascist.

"Moderna forskare daterar det till mellan 90-100 e Kr."

Gäsp...

Haha ja det är korrekt. Eller tror du han skrev det på bb kanske? Eller tror du han blev en lärjunge som gammal gubbe? Eller visste du inte att johannes var den ende apostel som inte dog martyrdöden utan av ålder? Var det nåt mer?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Haha ja det är korrekt. Eller tror du han skrev det på bb kanske? Eller tror du han blev en lärjunge som gammal gubbe? Eller visste du inte att johannes var den ende apostel som inte dog martyrdöden utan av ålder? Var det nåt mer?

"De flesta moderna forskare anser att författaren var en okänd person, och att det är osannolikt att han var ögonvittne eftersom hans nedteckningar skedde så pass lång tid efter Jesu liv."

Du ser inte att denna historia är lite svår att få ihop?
Om denna person verkligen skulle ha existerat under de tidpunkter som påstås av många kristna så levde han till år 110.
Detta under en period när medellivslängden var under 40 år.

Kul att se hurpass långt du kan sträcka dig för att få ditt trams att gå ihop.

Permalänk
Citat:

"De flesta moderna forskare anser att författaren var en okänd person, och att det är osannolikt att han var ögonvittne eftersom hans nedteckningar skedde så pass lång tid efter Jesu liv."

Du ser inte att denna historia är lite svår att få ihop?
Om denna person verkligen skulle ha existerat under de tidpunkter som påstås av många kristna så levde han till år 110.
Detta under en period när medellivslängden var under 40 år.

Kul att se hurpass långt du kan sträcka dig för att få ditt trams att gå ihop.

Nej det ser jag inte. Hur ser du det? Du glömmer (vet väl inte om snarare) att han skrev tre brev också. Daterade till samma tid.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Nej det ser jag inte. Hur ser du det? Du glömmer (vet väl inte om snarare) att han skrev tre brev också. Daterade till samma tid.

Och det är relevant för att... ...

...

Vad?

Varför är det troligare för att det finns fler brev han inte kunnat skriva?

Permalänk
Citat:

Och det är relevant för att... ...

...

Vad?

Varför är det troligare för att det finns fler brev han inte kunnat skriva?

Varför är det så otroligt att han skrev dom då. För att du säger att medelåldern var 40 år?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Varför är det så otroligt att han skrev dom då. För att du säger att medelåldern var 40 år?

Men, för att medelåldern VAR under 40 år.

http://en.wikipedia.org/wiki/Life_expectancy

Seriöst, kan ni inte börja påstå att all fakta (utöver bibeln) är planterad av djävulen för att få oss att vända oss ifrån "Jesus ord"?

Accepterar ni historia och biologi så förlorar ni.

Permalänk
Citat:

Men, för att medelåldern VAR under 40 år.

http://en.wikipedia.org/wiki/Life_expectancy

Seriöst, kan ni inte börja påstå att all fakta (utöver bibeln) är planterad av djävulen för att få oss att vända oss ifrån "Jesus ord"?

Accepterar ni historia och biologi så förlorar ni.

... och enligt dig kan man inte bli äldre än 67 idag. Är det det du menar?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

... och enligt dig kan man inte bli äldre än 67 idag. Är det det du menar?

Ja precis, det är precis vad medellivslängd betyder.

Du försöker, good for you!

Fråga dig hurpass många som blir över den dubbla av dagens medellivslängd.

Permalänk
Citat:

Ja det är väl det du menar. Ingen kan bli äldre än medellivslängden. Heller icke att förglömma (från din länk): "In many instances life expectancy varied considerably according to class and gender", dvs, det beror på.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ja det är väl det du menar. Ingen kan bli äldre än medellivslängden. Heller icke att förglömma (från din länk): "In many instances life expectancy varied considerably according to class and gender."

Nej, jag menar att det inte är troligt att en man (och män har lägre medellivslängd än kvinnor) blir över 100 år när medellivslängden var under 40.

Vi talar inte om dåtidens äldsta man, utan en "slumpmässig" individ.

Det vore som om du antog att någon slumpmässig människa idag blev 150 år för att du skulle få en historia att gå ihop, skulle det inte tyda på något?

Permalänk
Avstängd

Nåååååd! Jag har inte låtsas om den här tråden i flera dagar nu och hoppats att det bara förs vettiga och givande diskussioner om teism och ateism. En tråd fri från kreationism och pseudovetenskap. Sedan kunde jag inte låta bli att kika in lite i tråden. Och vad finner jag? Fortfarande finns det folk som inte kommit längre än att de tror att jorden är 6000 eller 10000 år gammal. Suck.

Återkommer senare för att bemöta kreationistflummerierna lite mer specifikt.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Nåååååd!

Inflikar bara lite lättsamt om det ironiska om att be om nåd från ovan i en tråd där du vill motvisa religionen.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | 64 GB 3200 MHz CL16 DDR4 | xfx RX 6800 16GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC Q27G4X, AOC 24G2U

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xerent
Inflikar bara lite lättsamt om det ironiska om att be om nåd från ovan i en tråd där du vill motvisa religionen.

Icke då! Jag ämnar inte att motbevisa någon religion. Jag ämnar "motbevisa" pseudovetenskap, dvs kreationism. Tro får folk göra bäst de vill, rationellt eller inte, men kreationism är förutom pseudovetenskap även vantro.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Bibeln är till en stor del ren historia. Mycket av det som står där har hänt.
Sedan att det har förskönats med religion är en annan sak.

Varför kan inte allt ha hänt?
När blir någon fjanthistoria i bibeln endast påhitt/"förskönad" av er kristna?

Visa signatur

Ruby (on rails) är fint!

Permalänk
Citat:

Nej, jag menar att det inte är troligt att en man (och män har lägre medellivslängd än kvinnor) blir över 100 år när medellivslängden var under 40.

Det vore som om du antog att någon slumpmässig människa idag blev 150 år för att du skulle få en historia att gå ihop, skulle det inte tyda på något?

Men omöjligt? Och vadå 150, snarare 134

Bongo: tror han menar att mycket av det som står rent historiskt har blivit bevisat. Genom andra källor, arkeologiska fynd, utgrävningar osv.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Men omöjligt? Och vadå 150, snarare 134

Bongo: tror han menar att mycket av det som står rent historiskt har blivit bevisat. Genom andra källor, arkeologiska fynd, utgrävningar osv.

Okej, så näst intill allting som ni(?) anser ha hänt är bevisat?

Jag är bara nyfiken och är verkligen inte insatt i det här.

Visa signatur

Ruby (on rails) är fint!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bongo-apan
Okej, så näst intill allting som ni(?) anser ha hänt är bevisat?

Jag är bara nyfiken och är verkligen inte insatt i det här.

Beror på hur man definierar "näst intill allting". Men ta det här då; i gt (nt också för den delen; kejsare, härskare, kungar, uppsatta män av olika slag) beskrivs olika kungar, imperier osv. Sånt återfinns ju i andra, utomstående källor också som man kan jämföra med. Och att då säga att det är falskt bara för att det står i bibeln blir ju larvigt. Då förnekar man ju historien.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag förstår iofs hur du tänker och det är ju delvis rätt, men det finns ju nånting konkretare med religionen än att bara finnas till på nåt sätt och skänka tröst i svåra tider. Och eftersom det egentliga syftet, med iaf kristendomen, är att berätta för världen att det finns en annan väg att gå så kommer den nog inte att minska utan istället öka ju längre tiden lider.

Bara ett litet instick sådär

Du vet att siffrorna inte talar för något av det du sa, så har svårt att tänka mig att det någonsin kommer gå ur färre antal per år än det gör idag.

Visa signatur

Övriga Ämnen - Enbart för människor som är seriösa!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skogix
Du vet att siffrorna inte talar för något av det du sa, så har svårt att tänka mig att det någonsin kommer gå ur färre antal per år än det gör idag.

Pratar du om sk? För då pratar vi inte ens om samma sak.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

...
...

Du nöjer dig med andra formuleringar och då har jag inte räknat in de inlägg där du implicit menar saker och ting.
Här får du några citat av dig själv.

Citat:

Citat:

Gå och dö...

Citat:

Och jag säger att du inte har en förbannad aning om vad du talar om.

Citat:

Det är uppenbart att du är totalt ovetande om evolutionsteorin.

Citat:

Sluta vara så förbaskat obildad.

Citat:

Det enda jag kan påpeka är din brist på kunskap

Citat:

Isåfall har jag inga problem med att kalla dig idiot.

Citat:

Men snälla lilla du

Citat:

Du känner inte till ett skit om neodarwinism.

Så vad vill du ha sagt egentligen? Det är ju knappast så att du inte använder dig av personangrepp i vart och varannat inlägg?

Citat:

Citat:

Och som vanligt har du uppenbarligen ingen förståelse för hur man för ett någorlunda rimligt resonemang (För att inte göra dig ledsen så inkluderade jag en liten kort kommentar om dig då du gillar att diskutera inblandade parter.).
1 - I dessa siffror ingår barnadödligheten, dvs när du väl kommit förbi det stadiet är sannolikheten att bli över snittåldern större.
2 - I din artikel som du så fint länkade till står det att maxålder inte ökat allt för mycket med nyare mediciner mm, utan bara snittåldern. Dvs på den tiden var det inte heller helt orimligt att bli någorlunda gammal.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Pratar du om sk? För då pratar vi inte ens om samma sak.

Vi pratar nog kristendomen överlag. Dock vet jag inte om man ska räkna med alla "popkristna" idag som jag skulle tro utgör 80% av alla mellan 13-20 (i sverige då ).

Visa signatur

Övriga Ämnen - Enbart för människor som är seriösa!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skogix
Vi pratar nog kristendomen överlag. Dock vet jag inte om man ska räkna med alla "popkristna" idag som jag skulle tro utgör 80% av alla mellan 13-20 (i sverige då ).

Siffrorna talar inte direkt för nåt du säger heller

Visa signatur