Nytt grafikkort till gammal härk...gärna billigt

Permalänk
Medlem

Nytt grafikkort till gammal härk...gärna billigt

Sitter på/med en
p4 3,2
1,5gbram
nvidia 6600 256mb ddr2 pcie
300watt agg (19A)

vad ska jag byta till för kort om det ska ge en bra prestandavinst och agget ska klara driva det samt inte flaska för mycket? Har kollat lite på ati4670 men jag är inte säker på det riktigt. Vilka kort rekommenderar ni? Ös på med förslag för jag har fastnat lite i graffeträsket. Har dock bra koll på vilka modeller som finns, men inte vilka som min härk orkar med... Spelar BF2, Fallout3 mm. Gärna så billigt som möjligt under 1000-lappen iallafall men gärna billigare.
/Mange

Permalänk
Avstängd

HD4670

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

4670 är ett bra alternativ men enligt atis hemsida så rekommenderas ett 400W nätagg, kan vara att det räcker med ett 300W!

Kanske ett ATI HD4550
http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=GIGPCXHD4...

Ett 300W nätagg skall klara det enligt ATI´s hemsida!
http://ati.amd.com/products/Radeonhd4500/requirements.html

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510

Permalänk
Avstängd

HD4670 har inga problem att köras på ett 300w-agg så länge datorn inte är fullproppad med hårddiskar.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Med 300watt agg skulle jag också rekommendera Radeon HD 4550.

Permalänk
Avstängd

med en av de fetaste processorerna du kan ha drar ett system med HD4670 max 160w, den här "watt-hysterin" måste få ett slut, det börjar bli löjligt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
med en av de fetaste processorerna du kan ha drar ett system med HD4670 max 160w, den här "watt-hysterin" måste få ett slut, det börjar bli löjligt.

Håller med dig. Sitter med en UPS som klarar av 300W och med en dator som har bl.a ATI HD4850 och har inga problem med att den stängs av korrekt när jag provat det.

Blir inte överbelastad när jag spelar heller även om Dead Space inte är så strömkrävande kanske?

Är väl tillverkarna som vill skydda sig mot stämmningar i USA kanske?

Permalänk
Medlem

Fast inte deras fel. Hade man istället skrivit en kombination av Ampere, watt och effektivitet hade det förmodligen sett annorlunda ut. Olika tillverkare av nätagg varierar ju kraftigt i kvalitet. Att ett grafikkort "kräver" Xwatt enligt ATI/nVidia är bara ett sätt en form av enklare garanti att grejerna skall funka. Om de tar in i kalkylen att ett taskigt nätagg på 600w levererar 60% effektivt, dvs 360w, så kan man tänka sig att det är något åt det hållet som faktiskt krävs rent wattmässigt. "Något" förenklat haha.

Visa signatur

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit

Permalänk
Medlem

Låter ju bra för min del det här. Tror ni att jag kommer få en märkbar prestandahöjning eller kommer proppen att flaska för mycket??? Vill gärna se mer än en meter bort i fallout3 tex:)

Permalänk
Medlem

Proppen kommer att flaska lite men du kommer att få en otrolig prestanda boost ändå.

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510

Permalänk
Medlem

Jippie!!! Då blir det att investera eller rättare sagt slänga lite pengar på ett 4670... Hoppas det funkar annars får jag väl köpa ett nytt agg/chassie... Tack för hjälpen allihopa! Har någon några andra förslag så skriv gärna.
/Mange