AMD Dragon – Phenom II

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av h3b0
Arga arga AMD anhängare.

Prestanda per Krona: core i7 vinner. (3000kr - i7 920 vs X4 Phenom II 940 Black Edition)

För de som vill uppgradera sina gamla riggar så är ju PII ett alldeles utmärkt val, dock så tror jag inte den slår så hårt hos de som ska bygga nytt, speciellt med tanke på överklockningen.

(ps. Varför ett så långt och jobbigt namn? försöker AMD kompensera?)

Processorn vinner presta/kr - ja - men glöm inte bort att sen har du 4-5000kr på minnen och moderkort mot amds ~2000kr

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Phenom 2 är bra men inte bäst. Väntar tills AM3 kommer sen blir det en funderare kring hur mycket pengar man faktiskt vill lägga på datorn.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Har i och för sig redan läst massa andra phenom 2 tester men jag är överlag positivt överaskad av prestandan, trodde den skulle prestera något sämmre.

Om någon trott att den skulle krossa I7 var de antagligen bara dåligt pålästa, p2 är ingen ny design. I7 presterar otroligt bra men det lär ju inte vara samma marknad som p2, intel planerar väl inte att fasa ut core 2 på ett bra tag och det är väl där som nya phenom är tänkt att kunna vara ett alternativ.
Nästan lite synd att jag antagligen inte har något som helst att tjäna på att köpa p2 för tillfället personligen, är rätt sugen annars.

Hur smart det blir att köpa p2 framöver lär ... trumvirvel... bero på vad de kommer kosta.

Permalänk
Medlem

Faktiskt riktigt trevliga resultat, speciellt i högre upplösningar. Var liknande resultat i dom previews som funnits ute. Verkar va en mycket fin spel-processor

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Hur många kör spel i 1024x768 idag som dessa processor är aktuella för? Begriper inte hur personen tänker som tycker det är korrekt konsumentupplysning. Tvivlar starkt på att det handlar om brister i kunskapen.

Jag kör spel i 1024x768, när jag spelade matcher i BF2 så hade jag 800x600...gubbarna blev lite "fetare" då.

Visa signatur

The Bishop

Permalänk
Medlem

Vad menar ni med aggressiv prissättning?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Palme_570
trevligt måste ju dock säga att jag skulle vilja sett en core 2 q i 3ghz som jämförelse också

Hade varit kul.Men Intel 3.0 är klart dyrare.Men man får tänka på q9550 har 12mb också.Ändå slår AMD deras 2.83 med 12mb.Vore kul jämnfört med 920 mot q9550 också.Men också clockade intel mot amd. Jag tror och hoppas AMD ger större försprång vid klockning. Så fall har väl AMD rätt bra läge.

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
För de som köper nytt:
CPU - moderkort - RAM
PII: 3000 + 1500 + 500 = 5000 kr
Ci7: 3000 + 3000 + 2000 = 8000 kr

För de som ska uppgradera från gammalt:
PII: 3000 kr
Ci7: ingen möjlighet

Core i7 vinner, eller?

Tillkommer minne också.
AMD ger absolut mest prestanda per krona.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Läs på här exempelvis så blir det lättare och förstå varför Phenom är en mycket bra spelprocessor (den bästa). För att bli bra i spel så måste processorn leverera när det är mycket action, att intel kan rusa spel vid låg aktivitet gör inte speciellt mycket för spelupplevelsen

Phenom II L3 cache är 48-way set associative

Förstår man hur dessa processorer är konstruerade så förstår man också varför det går och starta så mycket program på Phenom utan att pretanda försämras nämvärt.

Intel (Core 2) är mer gjord för att man skall titta på datorn medan den utför något krävande, den gillar inte att köra flera program samtidigt. L2 cachen där har jag för mig är 8-way set associative. Den måste ränna iväg till arbetsminnet oftare (betydligt oftare) jämfört med Phenom II för samma mängd cache och blir det trasslig minneshantering så gillar den det inte. Startar du ett/några program till så kan det snabbt bli kaos.

Kör du en Phenom II så kan du säkert kolla video samtidigt som du spelar crysis warhead. Att göra samma sak på Core 2 är inte och tänka på. i7 har lite mystisk cache verkar det som, den kan vara hysteriskt snabb eftersom de verkar försökt kompensera bristerna i cachen med enorm bandbredd, men den kan även vara lite seg beroende på vad för typ av program som körs

Det vore kul att veta vad du har för belägg för dit påstående ang associativiteten och dess inverkan på prestandan. Det är inte så att jag misstror dig i detta specifika fall, för så instatt i dessa två system är jag inte men som jag kommer ihåg det så är associativiteten en balansgång där högre associativitet ger färre konfliktmissar men en högre komplexitet och latency. Istället för alla extra ledningar som krävs vi högre associativitet kan man implementera tex en victimcache eller dyl som kan ge bättre prestanda.

Jag vill minnas att när jag simulerade detta så var det väldigt sällan som mer än 4-8 way gav någon prestandavinst. Naturligtvis skulle inte AMD köra med 48 way om det inte var så att det gav prestandavinster för deras arkitektur men att jämföra talen med intel rakt av ger ju ingen information då intel istället kan han andra saker som för dem ger bättre prestnada.

Jag har även svårt att se hur associativiteten kan ha speciellt stor betydelse för att köra fler processer samtidigt och hur kaoset skulle kunna uppstå.

Visa signatur

asus A7V266-E / amd1900+ /2x ibm 120GXP 80GB raid 0 / 2x 256M ddr cas 2.5 / gfs 3ti200 /

Permalänk
Medlem

Hade varit roligt att se en jämförelse med dagens snabbaste grafikkort, om I7's snabbhet spelar någon roll. Då i riktiga speltest.

Då blir det lättare att avgöra om man får någon "verklig" nytta.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

Skulle varit intressant att se resultaten i lite högre upplösning också, andra tester som gjorts verkar indikera lite "bättre" resultat för Phenom II. 1024x768 känns lite futtigt kanske >.>

Visa signatur

Ryzen 5 5600X - SCYTHE SCMG-5PCGH - TUF GAMING X570-PLUS - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 4000MHz - Samsung 980 Pro NVME - Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB EAGLE 2.0 - EVGA BQ 850W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av warh0g

En annan fråga, tolkar jag det rätt att Phenom II som kommer nu stödjer både DDR2 och DDR3? dvs. Jag kan köpa en PII och köra på min AM2/DDR2 rigg och sedan upgradera moderkort och minnen till AM3/DDR3 och köra på samma PII processor?

Tyvärr inte, du kan inte plugga in AM2(+) CPUs i ett AM3 moderkort så att köpa en AM2+ PII just nu är inte en bra affär om du planerar att uppgradera Moderkort / RAM senare. AM2(+) och AM3 har nämligen olika mängder pins förutom att AM2(+) saknar DDR3 minnesstöd.

De PIIor vi ser nu är framförallt prisvärda för att få vettig prestanda ur ett AM2+ system, inte en processor att bygga runt för framtiden. Då får vi vänta en månad till på AM3 versionerna.

Skulle jag bygga nytt system nu så skulle jag nog överväga en AM3 bräda med både DDR2 och DDR3 stöd när AM3 kommer. På så sätt kan man skjuta lite på DDR3 kostnaden och köra en stund på sitt gamla RAM.

Permalänk
Medlem

Hur kan P2 vinna Futuremark CPU men förlora overall mark mot Intel? Dom körs ju på samma grafikkort ändå?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Avstängd

Anledningen till att de testar i 1024x768 är just för att grafikkort mm inte är i vägen. Ni kan själva googla reda på grafikkortsprestanda men här är huvudnyheten Phenom II. Testar man på upplösningar som är mer "realistiska" så kommer processorn inte vara den begränsande faktorn.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leeloo
Jag hade också velat se en jämförelse mot t.ex. Core 2.

Jag undrar när AMD kan komma upp över Intel igen...

Det kommer nog dröja ett tag

För er som ville se test med fler cpu så har guru3d ett test som E8400 och Q6600 är med i

http://www.guru3d.com/article/amd-phenom-ii-x4-920-and-940-re...

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Geeks
SweClockers

Nu har vi uppdaterat med maxade inställningar. Kom ihåg att det är 1024 som spelar mest roll i detta fall eftersom grafikkortet flaskhalsar i 1920.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem

Jag spelar inte så värst mycket...Tycker att Phenom är ett val för mig som håller på med olika krävande program..Priset kommer nog rasa ganska fort..Då är det bara att klippa till....Då priset är viktigt för mig..

Det där msi moderkortet har jag dreglat på länge...Ska nog slå till nu på ett sådant....

Bra test....

Permalänk
Medlem

Jag vill se PII med DDR3..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H_Celine
Tyvärr inte, du kan inte plugga in AM2(+) CPUs i ett AM3 moderkort så att köpa en AM2+ PII just nu är inte en bra affär om du planerar att uppgradera Moderkort / RAM senare. AM2(+) och AM3 har nämligen olika mängder pins förutom att AM2(+) saknar DDR3 minnesstöd.

De PIIor vi ser nu är framförallt prisvärda för att få vettig prestanda ur ett AM2+ system, inte en processor att bygga runt för framtiden. Då får vi vänta en månad till på AM3 versionerna.

Skulle jag bygga nytt system nu så skulle jag nog överväga en AM3 bräda med både DDR2 och DDR3 stöd när AM3 kommer. På så sätt kan man skjuta lite på DDR3 kostnaden och köra en stund på sitt gamla RAM.

På MSI Sida står det att DKA790GX Platinum som de har i testet är AM3 cpu redo.... Står så på moderkortets sida med...Vad de menar exakt, vet jag inte...Men fattar det som att det går att plugga i en am3 på detta kort...

----------
Update... en bios update räcker för att am2+ kort ska stöda am3 med chipset 740 eller mer...Det gäller msi's produkter..Andra märken har jag inte hunnit kolla opp...
---------

http://global.msi.eu/html/popup/MB/45nm/en/index.html

http://global.msi.eu/index.php?func=proddesc&maincat_no=1&cat...

Permalänk

Phenom II är den enda cpu som får bättre resultat med högre inställningar i GTA 4. Det är ju trevligt.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

Alltså, DDR3 minnen kommer inte göra att AMD vinner ändå men det kommer bli mycket dyrare.

Jaha vi får inte glömma att Q9550 klarar ca 4GHz och den kostar lika mycket som PII 940.
Hur ser framtiden ut? Vad jag vet ska Phenom II hålla till 2010/2011 och då måste de piffa upp Phenom och det brukar då bara bli små prestandaförbättringar medan Intel kommer med "i5" som sägs prestera bättre än dagens i7.

Tråkigt, detta är ju inte alls spännande

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk

i5 kan väl inte bli bättre än i7 då det är en bantad version av i7.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Alltså, DDR3 minnen kommer inte göra att AMD vinner ändå men det kommer bli mycket dyrare.

Jaha vi får inte glömma att Q9550 klarar ca 4GHz och den kostar lika mycket som PII 940.
Hur ser framtiden ut? Vad jag vet ska Phenom II hålla till 2010/2011 och då måste de piffa upp Phenom och det brukar då bara bli små prestandaförbättringar medan Intel kommer med "i5" som sägs prestera bättre än dagens i7.

Tråkigt, detta är ju inte alls spännande

Varför skulle i5 prestera bättre när det är en budgetplattform? Det vore helt idiotiskt av intel då de skulle dömma i7 till undergång. Nästa arkitektur från intel är dock inte så väldigt långt in i framtiden.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av beowulfswe
Viss skillnad i AnandTech recension http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=3492

Precis. Där har vi en riktigt recension. Har precis läst igenom den. Gillar djupgående recensioner som också förklarar lite varför olika CPU:er presterar som dom gör. Sweclockers recension sa typ inte mycket. Lite skärpning tack!

Bl a fick man reda på att Cool and Quiet faktiskt funkar utan prestandaförlust på Phenom II. Mycket trevligt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Avstängd

Så har SweClockers gjort en recension igen, och -Boris- ska kommentera, igen.
Vad säger han då? Jo, mycket bra jobbat! Inga konstigheter någonstans, jag hade gärna sett lite bättre prestanda på Phenom II i spel dock, men jag antar att det inte riktigt är erat fel. Bra med olika upplösningar.

Man kan självklart inte begära att ni ska kunna mäta er med Anandtech som gör de bästa recensionerna på nätet med sina jämförelsevis djupgående förklaringar och analyser. De är ju experterna liksom.

Men jag är helnöjd med denna recension. Självklart är det alltid kul med mer tester, men det får man väl acceptera.

Förresten, om ni har lite tid över och har grejerna kvar, kasta in ett Unreal-benchmark.

Permalänk
Medlem

Jaha hade den komit för 1 år sen eller lite tidigare hade den varit bra, nu är den bara (åtminstånde för mig) helt ointressant oavsett pris.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Nu har vi uppdaterat med maxade inställningar. Kom ihåg att det är 1024 som spelar mest roll i detta fall eftersom grafikkortet flaskhalsar i 1920.

Inte många som kör i 1024 nu för tiden...om grafikkortet/korten flaskar kan ni inte se till att få in några demo kort så ni kan göra 3x grafikkort så får vi se om det flaskar lika mycket i 1680x1050, 1920xXXXX

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Varför skulle i5 prestera bättre när det är en budgetplattform? Det vore helt idiotiskt av intel då de skulle dömma i7 till undergång. Nästa arkitektur från intel är dock inte så väldigt långt in i framtiden.

Det är bara rykten men tänk på att den är mycket nyare än nuvarande i7. i7 ska i så fall få en uppdatering så att den tar nya i5. Men i5 ska ta gamla i7 och då är AMD körda.

Men det låter lite väl bra för Intel men det finns lite rykten.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

som alla andra säger - när i5 kommer är amd rätt så körda om de inte gör en markant prissänkning. det är verkligen förra årets prestanda till förra årets priser...

schysst med gta iv benchmark btw, håller inte med om att prissättningen är särskilt aggressiv dock, och absolut inte nu när vi befinner oss mitt i en kris då både amd och intel försöker ta ut samma priser som gällde för ett år sedan

Visa signatur

i7 12700kf | gigabyte b760 ds3h ax ddr4 | 2x16gb kingston 3600mhz | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + wd black sn750se 1tb + samsung 860 evo 1tb | seasonic focus gx 850w | tr phantom spirit | fractal r3 | dell alienware 34 ips | win 11 | death adder chroma | cherry tkl

Permalänk

Har nu beställt Phenom II X4 940 med ett Asus M3A79-T Deluxe sant 4GB 1066MHz Dominator minne från komplett. Får hoppas att jag får det imorn.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D, 32GB 3600MHz CL16 RAM, RTX 7900XTX, Fractal North