Köpare vill anklaga mig, hur är lagen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aniron
Men du kan ju inte räkna med att den ska klara en viss överklockning med dina komponenter bara för att den gjorde det med trådskaparens?

Men nu fixar den ju inte ens originalhastigheten? Det borde man iaf kunna kräva.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaleid
Säljaren uppgav 3.7Ghz vid 1.45v. Vilket hade passat mig perfekt för jag orkar inte alltid hålla på med att överklocka plus att det är inte för hög volt = värme att kyla ner. Jag körde ca 20 min i uppgivna Mhz, det kraschade i ett spel som använder sig av 1 kärna, Thief 2. Då backade jag till 3200Mhz på original volt (1.35v). Ändå grafikkortet som sätter stop i nästan alla fall fall (4850) Jag har inte underdimensionerad kylning. Det är inte passivt fast det står så i signaturen...

Oturligen så sålde jag mitt 720 till min polare men han ska få behålla den.
Blir att jag blir tvungen att köpa en ny CPU...

Hmm om jag har förstått detta rätt så funkar den felfritt i orginal hastigheter men inte i samma klock som tidigare ägaren hade?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Citat:

Alla Phenom II. Jag kollar förstås upp sådant innan jag köper
Är datoranvändare sedan 97. Haft både det ena och det andra

Tror du behöver nått av dessa bios för att du ska få full support för CPUn
ta en titt, och kolla vad du har för version i ditt moderkort nu,

http://www.biostar.com.tw/app/en/t-series/bios.php?S_ID=395

Tillverkare borde ha samma info på sina olika länders sidor
inte gamla på en och betydligt nyare på en annan.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Åsa-Nisse
Men nu fixar den ju inte ens originalhastigheten? Det borde man iaf kunna kräva.

Jo, det ska man kunna, givet att det inte är du som har haft sönder den med din oförsiktiga överklockning. När du satte i processorn första gången, vilken frekvens körde den i då? 800MHz? 3700?

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Så du grillade alltså processorn när du klockade ihjäl den istället för att först testa den i originalklock och sakta öka som normalt. Är det korrekt uppfattat?

Nej, det tog minst 1h att få igång i normal hastighet. Jag fick ställa in mycket manuellt. Den har inte varit grillad på något sätt. Jag har en bordsfläkt som extra hjälp vid sidan om och vet att men ska akta sig för högre temperaturer.

Och japp, normal hastighet tycker jag man ska kräva. Då hade jag åtminstone kunnat sälja den vidare själv eller hur? Det hade inte varit ett problem. Att sälja är enkelt.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Avstängd

http://www.biostar.com.tw/app/en/t-series/cpu_support.php?S_I...

Intressant lista, min processor finns inte med där.....eller har jag missat något. Det kan också vara så att även om köparen uppdaterat bios så den ska fungera med 955, så kan detta bioset vara kasst. Eller vad vet jag, kanske ni på sweclockers vet mer, och kan ge mig lite tips?

Däremot detta moderkortet stödier cpun....men detta är en A3+

Permalänk

Okej så de är du som e köparen..
Till och börja med så är 1,45v väldigt högt för den lilla klockningen och kan vara mycket väl så att han har försökt pressa den och bränt den, eftersom den redan ligger väldigt högt i spänning..

Har du tittat på den så att den inte ser bränd ut på undersidan??
Alla pinnarna kvar och är dom raka?

Han har alltså lappat den överklockat den och ändå säljer den,, då får jag det att låta som att säljaren inte har vetat vad han håller på med!! Alltså skulle jag också vara förbannad!

Testa att ställa in optimala inställningar i bios, alltså låt datorn välja själv och se om det fungerar...

Blir det inte bra av allt detta så är de fel på skiten och jag tycker inte du skall sälja tillbaka den för halva summan, va kännar du på de liksom?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Jo, det ska man kunna, givet att det inte är du som har haft sönder den med din oförsiktiga överklockning. När du satte i processorn första gången, vilken frekvens körde den i då? 800MHz? 3700?

I 1.05v i 800mhz. O har 2st operativsystem så de påverkar inte. Nästa steg var på 1600, en halvering av normala. Sista steget var originalhastighet, 3200Mhz på 1.325v
Märk att jag har en gigantisk kylare så jag höll koll på tempen (coretemp). Och vcore har aldrig varit ett steg över 1.45v.. vdroop sänker ytterligare.

Grillning är att steka över 1h. Jag har inte kört med mer än ca 10min (vilket jag påpekat till säljaren, han vet) Inte haft tid o intresse..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Citat:

I 1.05v i 800mhz. O har 2st operativsystem så de påverkar inte. Nästa steg var på 1600, en halvering av normala. Sista steget var originalhastighet, 3200Mhz på 1.325v
Märk att jag har en gigantisk kylare så jag höll koll på tempen (coretemp). Och vcore har aldrig varit ett steg över 1.45v.. vdroop sänker ytterligare.

Grillning är att steka över 1h. Jag har inte kört med mer än ca 10min (vilket jag påpekat till säljaren, han vet) Inte haft tid o intresse..

Menade inte "grillad" nödvändigtvis i temperaturhänseende, mer generellt; stekt, trasig, kaputt.

Vilket moderkort är det egentligen du har? Kan man få se en skärmdump från mainboard-fliken i CPU-z?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thebelfry
Okej så de är du som e köparen..
Till och börja med så är 1,45v väldigt högt för den lilla klockningen och kan vara mycket väl så att han har försökt pressa den och bränt den, eftersom den redan ligger väldigt högt i spänning..

Har du tittat på den så att den inte ser bränd ut på undersidan??
Alla pinnarna kvar och är dom raka?

Han har alltså lappat den överklockat den och ändå säljer den,, då får jag det att låta som att säljaren inte har vetat vad han håller på med!! Alltså skulle jag också vara förbannad!

Testa att ställa in optimala inställningar i bios, alltså låt datorn välja själv och se om det fungerar...

Blir det inte bra av allt detta så är de fel på skiten och jag tycker inte du skall sälja tillbaka den för halva summan, va kännar du på de liksom?

Optimala inställingar ä numero uno. Likaså byta bios alt. nollställa helt.

Tro mig, det tog minst 1h bara få igång den. Jag trodde det var bios fel.
Jag säger inte att han inte är totalt okunnig. Däremot så kan han ha fel.

1.45v är inte speciellt högt. Jag undrar dock om inte han har tidigare försökt att pressa den ytterligare. Nu har han en 965 som han har klockat högre.

Som köpare skulle vem som helst vara förbannad av att ha betalat 950kr och inte få en fullt fungerade vara. Jag skulle lagt av vid 800mhz. Det var ett tecken på att allt inte står rätt till. Alla pinnar är kvar. Kollade det direkt.

Han tjänar en sak på det. Han har inte gjort en av hans köpare förbannad. Jag tycker personligen att man som säljare ska ha ett intresse av att kolla ifall sakerna fungerar. Speciellt om man säger att det fungerar 100%

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Vcore 1,45 är inte högt vid 3,7Ghz, ja har inte brännt den heller, för jag hade bra kylning. Kollar ni runt lite så ser ni att det i vissa fall kräva 1,45v att få processorn stabil.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Az1337

Intressant lista, min processor finns inte med där.....eller har jag missat något. Det kan också vara så att även om köparen uppdaterat bios så den ska fungera med 955, så kan detta bioset vara kasst. Eller vad vet jag, kanske ni på sweclockers vet mer, och kan ge mig lite tips?

Däremot detta moderkortet stödier cpun....men detta är en A3+

Aghaaa ja stämmer var jag som blandade ihop A2 och A3

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Avstängd
Citat:

Menade inte "grillad" nödvändigtvis i temperaturhänseende, mer generellt; stekt, trasig, kaputt.

Vilket moderkort är det egentligen du har? Kan man få se en skärmdump från mainboard-fliken i CPU-z?

Visst:

Fullt tillräckligt det jag ska ha det till. Jag är inte ute efter super klockningar utan nöjer mig med mindre. Läste recensioner innan köp.

Kan även nämna att jag kör med IGP atm så det belastas inte speciellt mycket alls. Plus att det är mindre värme.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

fungerade cpun när du skickade den och du vet det, så har du absolut inget o oroa dig för.

förövrigt skulle polisen inte bry sig om detta, då det isf skulle handla om bedrägligt beteende och inte bedrägeri. dvs löseri på resurser att utreda.

skulle jag tippa på.

men rättast vore ju o ta tebaks cpun o ge tebaks pengarna, testa cpun själv o se så allt funakr o sälja den pånytt.

har också hållt på o byggt datorer och skit i 15 års tid, och jag hävdar också att moderkortet e ganska useless
biostar moderkortet e bajs. simple fact.

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus Xi Extreme - Cpu: Intel Core i9-9900K - Cpu kylare: Corsaid h100i PLatinum - Gpu: MSI GeForce GTX 1080 - Chassi: Corsair Carbide 100R Silent Edition + EVGA 1000W PSU - Hårddisk: x2 Samsung 970 EVO 500GB nvme - Minne: 64B DDR4 3200mhz - Skärmar: 2x AOC Agon AG241QX 144hz,1ms

Permalänk
Medlem
Citat:

Ska snabbt min sida på det hela också Jag är nämligen köparen.
Jag har massvis med referenser på köpar sidor. Mitt samvete är rent.

1. CPUn har fullt stöd i moderkortet (Biostar ta790gx3 A2+)

Här har vi problemet.

Det moderkortet stöder inte processorn enligt tillverkaren.

Du kanske har förväxlat din moderkortsmodell "Biostar ta790gx3 A2+" med den något nyare "Biostar TA790GX A3+" som stöder processorn. Ditt moderkort gör det tyvärr inte, och det borde du ha kollat upp bättre innan du köpte.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Men det intressant är att köparen har A2+ kort, och enligt biostar finn inte phenom II 955 med på listan, säger inte det er något. 955 finns däremot med på A3+ kortet, men det är inte samma moderkort vad jag vet.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tfwo
fungerade cpun när du skickade den och du vet det, så har du absolut inget o oroa dig för.

förövrigt skulle polisen inte bry sig om detta, då det isf skulle handla om bedrägligt beteende och inte bedrägeri. dvs löseri på resurser att utreda.

skulle jag tippa på.

men rättast vore ju o ta tebaks cpun o ge tebaks pengarna, testa cpun själv o se så allt funakr o sälja den pånytt.

har också hållt på o byggt datorer och skit i 15 års tid, och jag hävdar också att moderkortet e ganska useless
biostar moderkortet e bajs. simple fact.

Jag har haft problem med powercolor personligen. Artifakts med två kort. Men det blir en anekdot och inte något som är statistiskt tillförligtligt.
Finns massvis med personer som inte har problem med sina powercolor.

Om mitt moderkort är dåligt så bör den säkerligen ha haft problem med phenom II 720 också, som belastade systemet betydligt mera då jag försökte komma upp i högre frekvenser.

Oavsett så hoppas jag att det fungerar normalt när säljaren får tillbaka CPUn. Om det inte fungerar på mitt moderkort så erkännar jag felet. Då ska jag undvika att använda 955 på denna. Då är misstaget helt mitt. OCH jag kan tänka mig byta mobo, som säljare redan vet.

Men det vore inte skoj att behöva testa med andra moderkort först... ett skicka tillbaka till säljaren är knappast enormt tidskrävande.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Enligt listan finns ej min processor med på ditt moderkort, och detta är enligt biostar. Låt detta bli bevisen, detta talar om att ditt moderkort helt enkelt inte kan klara min 955, och att felet ligger hoss, dig, eller? Vad kan annas delet vara?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Jag har haft problem med powercolor personligen. Artifakts med två kort. Men det blir en anekdot och inte något som är statistiskt tillförligtligt.

Om mitt moderkort är dåligt så bör den säkerligen ha haft problem med phenom II 720 också, som belastade systemet betydligt mera då jag försökte komma upp i högre frekvenser.

Någon kollade och moderkortet var tydligen inte kompatibelt med cpun som omnämns.

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus Xi Extreme - Cpu: Intel Core i9-9900K - Cpu kylare: Corsaid h100i PLatinum - Gpu: MSI GeForce GTX 1080 - Chassi: Corsair Carbide 100R Silent Edition + EVGA 1000W PSU - Hårddisk: x2 Samsung 970 EVO 500GB nvme - Minne: 64B DDR4 3200mhz - Skärmar: 2x AOC Agon AG241QX 144hz,1ms

Permalänk
Medlem
Citat:

Handlar inte om att moderkortet är dåligt, det har helt enkelt inte stöd för Phenom II 955.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Men det är bara att kolla i supporten ganska uppenbart att ditt moderkort inte stödjer 955.an. Däremot stödjer den 720.

Simpelt.

Det är bara bita i det sura äpplet du har kollat fel. så är det..

Shit happens...

Permalänk

Känns som att båda vill verka väldigt ''skillade'' och kunniga med flera års datorvana, men på sättet ni beskriver era problem mot varandra och hur ni lägger upp detta på en tråd här på sweclockers, så känns det som att båda två är okunniga och inte vet vad ni håller på med!

T.ex; Man startar inte en dator med ny processor och knappar in vad den andre personen hade för klock! Vem som helst med lite överklocknings vana vet att man alltid börja på orginal klock.

Lappar man en processor så gör man det för att man vill få ut mest möjlig prestanda ur den, och detta tolkar jag som att du AZ har försökt dig på att max överklocka prollen, och det verkar ju som att du inte lyckades så bra!! Från 3,2 till 3,7 behövs ingen lappning!!!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Handlar inte om att moderkortet är dåligt, det har helt enkelt inte stöd för Phenom II 955.

Kanske har ni rätt. Ändå så bör säljaren ta den tillbaka och åtminstone testa.

Edit: ingen lösning. Nu har han blockerat mig t o m genom msn.

And again.. 800mhz @ 1.05v är knappast en överklockning.

Blir som så att jag testar med ett annat mobo. Om jag har haft fel så erkännar jag det direkt och ber om ursäkt för att jag har slösat andras tid.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Att en PhII 720 skulle ha "belastat" mobot mer är tyvärr inte direkt sant, det är dessutom ganska ovidkommande, du har köpt en begangnad cpu, det är alltid en risk, sen har du köpt en cpu som inte är kompatibel med ditt mobo, kolla upp vad en 955 har för TDP jämfört med en 720, det finns en drös mobos som inte pallar 955/965 & ditt är ett av dom.

Kort & gott, gör om gör rätt...

Att kräva att säljaren ska ta tillbaka en vara enkom pga av något som du själv har orsakat är att ta i en smula, hade jag sålt varan i fråga hade jag mer än gärna hjälpt till med lite snabb support & råd men jag hade nog tvekat att ta tillbaka varan i detta fallet...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk

Ytterligare en fråga:
Är det någon av er som har använt sig av ESD armband vid montering?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thebelfry
Ytterligare en fråga:
Är det någon av er som har använt sig av ESD armband vid montering?

Nej. Aldrig använt. Vad gäller denna CPU så har jag inte rört pinnarna.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Tack medlemmar, jag sa sanningen. Kommer ej ge tillbaka pengarna eller ta emot cpun, köparen visste vad han gav sig in på om han nu va så skillad, och jag skrev att den fungerade för mig, vilket den gjorde. Om Sedan köparen inte få den att fungera, eller om hunden åt upp cpun, skiter jag i. Vad köparen gjort med cpun efter han har fått den i sin ägo, det vet inte jag, ellerhur. Han påstår att jag sålde en defekt grej, då kan jag påstå att han sabbade den, eftersom den fungerade när jag hade den, samt bildbevis att den kördes i 3200Mhz. Detta bör räcka för mig.

Permalänk
Medlem

Videon som postades visar en desktop med grafiska fel, detta är hyffsat svårt att få till med en ostabil cpu, det handlar snarare då om att mobot inte kan hantera den mänged ström som 955:an kräver, testa ett bättre mobo så kommer det säkerligen att gå bra & ni kan va nöjda bägge två. (men se för guds skull till i förväg att det mobot klarar 955/965... )

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Citat:

Nej. Aldrig använt. Vad gäller denna CPU så har jag inte rört pinnarna.

Spelar ingen roll vart du tar på den, har du inget ESD armband på dig kan den ta skada!!