Inbyggt vs "Dedikerat" ljudkort?

Permalänk
Medlem

Inbyggt vs "Dedikerat" ljudkort?

Jag sitter på ett par Plantronics GameCom 367 samt ett Logitech X-210 högtalarset. Använder i dagsläget det inbyggda ljudkortet (ADI® 8 -Channel High Definition Audio CODEC, enligt specifikationen, förstår om det inte säger så mycket )

Jag har inga enorma summor att lägga på ett ljudkort men föreställ er att jag skulle köpa ett Creative Sound Blaster Audigy SE.

Hur stor skulle skillnaden egentligen bli?

Permalänk
Avstängd

tror inte skillnaden blir så stor eftersom dagens moderkort har sjukt bra ljud kort

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Esseboy
tror inte skillnaden blir så stor eftersom dagens moderkort har sjukt bra ljud kort

hoppas att du skojar med mig? 75% av marknaden använder realtek...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Esseboy

Sjukt bra skulle nog kunna bytas ut mot sjukt medelmåttigt istället. Visst har de blivit sjukt bättre mycket bättre mot förr, men de har en lång väg kvar tills de är 'sjukt' bra.

Det sagt, ett Audigy SE är nog inte den bästa eller lämpligaste uppgraderingen idag heller, gå helst upp lite i pris. Det behöver inte bli överdrivet dyrt med ett billigt X-fi eller Xonar.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Avstängd

mitt inbyggda ljudkort dvs ett realtek tappade en kanal så jag investerade i ett creative soundblaster x-fi titanium. Måste säga att ljudet blev otroligt mycket bättre. Mycket mer detaljer hördes. Sedan köpte jag lite bättre lurar dock inget märkvärdigt o ljudet blev ännu en gång mycket bättre.

Så skillnad är det allt på bra ljudkort kontra de inbyggda ljudkorten men man bör nog ha vettiga lurar eller högtalare för att märka hela skillnaden.

Det är väl det klassiska att kedjan är inte starkare än den svagaste länken.

Permalänk
Medlem

visst jag e jätte irriterad nu men snälla, varna människor som ger fel info. Dom ska inte yttra sig om något dom inte kan. det gör bara skada.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quickzor
visst jag e jätte irriterad nu men snälla, varna människor som ger fel info. Dom ska inte yttra sig om något dom inte kan. det gör bara skada.

Ursäkta men, jag kan inte klaga på mitt inbyggda ljudkort. Hur kan vi veta att det är du som har rätt i detta fallet?

Vi köpte nytt till föräldrarnas dator bara för att vi skulle ha surroundsystem. Och jag kan ärligt talat inte säga att ljudet blev bättre, iaf inte av vad man hörde. Att tillägga är att de har en dator byggd 2005, så inga nymodernigheter är det icke. Var ett Creative soundblaster audigy x-fi eller nå i den stilen. Kostade väl 300:- eller nå förra året.

Visa signatur

Intel Quad Q9400(2,66ghz)|nVidia GTS250|4GB RAM|Hitachi Deskstar 1TB hdd|Windows Vista Home Premium 32-bit|Logitech G19|Qpad 5K

-Hardstyle-

Permalänk
Inaktiv

Det beror lite på vad man menar med "bra ljud", en del tycker att det är "kristallklar diskant och suverän bas" medans andra tycker att det är "oförändrat ljud, varken mer eller mindre". Och allt mellan det ovanstående.

Personligen tycker jag att man sågar inbyggda ljudkretsar alltför ofta. C-media tex har jag inga goda erfarenheter av men däremot andra, exempelvis Realtek ALC883. Det blir lätt överdrivet när man diskuterar ljudsystem för dator överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MammaMumin
Det beror lite på vad man menar med "bra ljud", en del tycker att det är "kristallklar diskant och suverän bas" medans andra tycker att det är "oförändrat ljud, varken mer eller mindre". Och allt mellan det ovanstående.

Personligen tycker jag att man sågar inbyggda ljudkretsar alltför ofta. C-media tex har jag inga goda erfarenheter av men däremot andra, exempelvis Realtek ALC883. Det blir
lätt överdrivet när man diskuterar ljudsystem för dator överhuvudtaget.

Början på en bra signalkälla är iaf lite störningar, relativt rakt frekvenssvar och duglig kanalseparation.

Här har du just ett nedkortat test av ett ALC883 faktiskt, testkört mot mitt lätt moddade Xonar DX för 700 pix, testen gjordes med ett par veckors mellanrum därav versionsskillnaden då jag blåste om maskinen precis före realtek-testet.

Samma kabel användes och samma dator användes. Nu kanske mitt realtek hade en dålig dag, vad vet jag? Ska dock sägas att Asuskortet som det satt på inte hade den bästa reakteklösningen, gigabytes kort brukar vara lite vassare där. Men om något visar det att det inte bara är ljudkretsen utan själva integrationen på kortet likaså som påverkar resultatet, det kan skilja brutalt mellan moderkort med samma krets tyvärr.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

En uppföljande fråga:

Hur stor är skillnaden mellan olika ljudchip som sitter på olika moderkort?
De allra flesta verkar ju stödja HD Audio, men hur stor skillnad är det t.ex. Realtek ALC888 och VIA VT1828S.

Permalänk
Medlem

Tro mig, om du har ett ljudkort som ska omvandla digitalt till analogt är skillnaden förjävla stor jämfört med en cd spelare.

Sitter själv på nått skitkort och pallar knappt lyssna på musiken jag har på datorn, cd spelare är 100 ggr bättre rent ljudmässigt vs vanligt ljudkort.

Testa å hör skillnaden!

PS. har dock lite bättre högtalare XTZ 99.26 + XTZ W12.16 med rotel förstärkare.

Visa signatur

E8300 4,1 GHZ 24/7 - Antec Sonata III - 8800GT 700 / 1750 / 920 - 4GB Corsair PC6400

Permalänk

De flesta Realtek-kort har relativt okej speccar. Problemet är moderkortstillverkarnas implementering av dem. Jag har ett ALC1200, dvs. ett ommärkt 883 i min burk, och det kommer inte ens i närheten av den prestanda som roxkz har uppmätt.

Visa signatur

Luxman!
Senast redigerad av Freezer7Pro, 2009-07-15 klockan 19:32