Muskampen 2025: Segraren korad!

GeForce GTX 4xx-tråden (GF100)

Permalänk
Medlem

Väntar så på att GTX 400 ska komma ut i handeln då jag tycker att mitt 8600GS begränsar mig lite nu

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orici
GeForce GTX 480 : 512 SP, 384-bit, 295W TDP, US$499

GeForce GTX 470 : 448 SP, 320-bit, 225W TDP, US$349

http://vr-zone.com/articles/nvidia-geforce-gtx-480-final-spec...

Inte så bra att länka till vr-zone eftersom de bombarderar med en massa trojaner och spam-reklam..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av furuliden
gah

Men Jonas, du läser inte vad jag skriver.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

Jag vill ha ett KRIG. Dvs PRISKRIG mellan AMD/ATI och INTEL/Nvidia.

Om en månad kommer AMD's 6-kärniga processorer ut och kan kanske konkurrera med i7 980X.

Men vi får snart se vad AMD/ATI kommer att svara med för att konkurrera med GTX 470/480. Billigare 5850/5870 och 5970 eller nåt annat i "rockärmen".

Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel

Permalänk

http://hardware-infos.com/news.php?news=3476 Benchmark på Nvidia Geforce GTX 470 vs HD 5870

Visa signatur

| Silverstone raven rv02 | Intel Core i7 920 @ 3.5ghz + Corsair H50 | Kingston DDR3 HyperX 1333MHz 6x2GB | XFX Radeon 6870 | ASUS P6T SE | Chieftec Super Series 750W |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zerorepent
http://hardware-infos.com/news.php?news=3476 Benchmark på Nvidia Geforce GTX 470 vs HD 5870

Om det där stämmer så stackars nvidia...

Visa signatur

Dell XPS 8100, i7 860, GTX 260 1,8gb 648/1476/1113
Macbook 2010 2,4GHz, 2GB ram, 250GB HHD

Permalänk
Musikälskare

Ja sjukt om de stämmer, men de tror jag inte

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen

Personligen tycker jag inte det låter helt osannolikt, speciellt om man tänker på att drivrutinerna inte är färdigutvecklade än heller. Så de har ju fortfarande en chans för prestanda ökning närmre release.

Visa signatur

| Silverstone raven rv02 | Intel Core i7 920 @ 3.5ghz + Corsair H50 | Kingston DDR3 HyperX 1333MHz 6x2GB | XFX Radeon 6870 | ASUS P6T SE | Chieftec Super Series 750W |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen

Asså jag blir glad om det stämmer för jag ska köpa ett HD 5870 kanske men samtidigt är det synd om nvidia om det stämmer

Permalänk
Medlem

Är det här deras "rocket sled" eller har jag missuppfattat något?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Agemman
Är det här deras "rocket sled" eller har jag missuppfattat något?

Du har inte missuppfattat någonting ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gusekm

Varför är det stackars nvidia?

Det är ju deras näst bästa kort mot AMDs bästa kort (singlegpu)

Det där ser väl bra ut tycker jag.

Vad hade du förväntat dig för resultat?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

Det ryktas lite om att alla reviews om GTX480 som kommer släppas den 26:e kommer vara gjorda med 512 SP versionen av 480, men det kortet som säljs i butikerna kommer endast ha 480 SP.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Det ryktas lite om att alla reviews om GTX480 som kommer släppas den 26:e kommer vara gjorda med 512 SP versionen av 480, men det kortet som säljs i butikerna kommer endast ha 480 SP.

Det vore fantastiskt dumt. Även om 512 versionen kommer senare så skulle folk ta det som rent lurendrejeri.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem

Det känns som om Fermi hade presterat bra så hade AMD redan varit ute med en prissänkning eller nyhet om nytt kort för att kontra. De måste ändå ha tillgång till tidig insiderinfo.

Har inga höga förhoppningar när det gäller prisvärdhet.

Bollen ligger helt i AMD's stall för första gången på länge.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem

Om det stämmer så är jag den sista att bli förvånad. Nvidia tycks ju gilla att lura folk genom att byta namn så varför inte gå ett steg längre??

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gusekm

Nja, 470 hade ju duktigt mycket bättre minimal fps i Crysis, HAWX och Farcry 2.
18 eller 21 fps märker inte så många skillnaden på men om får mindre än 3 fps så har de flesta svårt att pricka utloggningsmenyn med muspekaren. Däremot så såg ju siffrorna i Dirt2 dåliga ut för 470. Nvidia får hoppas att de kan förbättra drivrutinerna.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A7V
18 eller 21 fps märker inte så många skillnaden på men om får mindre än 3 fps så har de flesta svårt att pricka utloggningsmenyn med muspekaren. Däremot så såg ju siffrorna i Dirt2 dåliga ut för 470. Nvidia får hoppas att de kan förbättra drivrutinerna.

Att de är sämre i dirt2 är väl inte så märkligt, som jag förstått det så utvecklades dirt2 i nära sammarbete med ATI därav den bättre prestanda för ATI-kort.

Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam

Saknas en solklar vinnare fortsätter antagligen diskussionen efter den 26:e.
Då kommer det finnas olika vinnare för olika spel och även för olika inställningar inom samma spel tex upplösning, AA, AF och skuggor.
Testsaiter vill ofta kunna skriva bäst i test! så enkelt är det sällan, du är tvungen att kika på vilka spel du använder och villka inställningar som passar dig.
Om pris/prestanda inte skiljer sig mer än 20%, tycker jag gott att man kan handla med hjärtat och strunta i fall en den griniga typer kallar en för fanboy pga detta.
Efter några månader struntar du i de extra hundringarna du gav men tänker fortfarande på vilken hårdvara du har.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9600 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zerorepent
Att de är sämre i dirt2 är väl inte så märkligt, som jag förstått det så utvecklades dirt2 i nära sammarbete med ATI därav den bättre prestanda för ATI-kort.

jo men om nu Dirt 2 har hatt "sammarbete" med ATI vad ska vi ta alla andra spel då som skriker nVidia loga på skärmen innan man ens kommer in då ? typ CrySis som dom flesta andvänder som bench spel fortfarande pga av sin utomordentliga optimering det är ju ett nVidia spel och endå hänger ATI på de, tycker inte man kan ta fps från olika spel och bencha eftersom alla spel är uppbygda för olika gfx kort med "sammarbete" med antingen ATI eller nVidia, samma veva var det ju för med Counter-Strike alla med ATI kort hade det bättre för sig ett tag innan nVidia fixade till sig med sina drivers men att 480 som single gpu ligger i kretsarna på Watten som 5970 som är ett dual gpu va kommer 480x2 ha då ? 400-500 watt eller ? akta värme utveckling

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D][MB: Asus ROG Strix B650E-F Gaming]
[GPU: Power Color RX 9070xt Red Devil 16GB -70mV/-10PL/2668MHz Vram OC]
[Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 Stealth][RAM: G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000MTs CL30]
[PSU: Asus ROG Strix 1000W Aura][Case: Lian Li O11D Evo RGB Black]
[DAC/Amp: Asus Xonar Essence One][Lurar: Sennheiser HD650]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Om pris/prestanda inte skiljer sig mer än 20%, tycker jag gott att man kan handla med hjärtat och strunta i fall en den griniga typer kallar en för fanboy pga detta.
Efter några månader struntar du i de extra hundringarna du gav men tänker fortfarande på vilken hårdvara du har.

Bra skrivet. I like

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, instead the palace becomes a circus.”

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Avstängd

hoppas att den med 512 cuda cores kommer ut april 6 skulle gärna betala runt 6000 för den kanske 6500

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A7V

Vid den upplösningen är det säkert inget annat än minnet som tar slut för HD5870. 1 GB är helt enkelt för lite vid 2560x1600 och lite AA.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem

Alltså, jag får spasmer snart på att behöva vänta så länge Kan inte bara alla reviews släppas så man får veta prestanda och köpa det man vill ha? >.< får ryyyyck :(!!!

Permalänk

http://www.fudzilla.com/content/view/18183/1/

GTX 470 215W TDP. Men som sagt, det är fud, så det bör tas med en skottkärra salt.

För övrigt vore det kul att veta när AMD kommer svara med HD 5890. Lanseras HD 5890 <$399 så tror jag att det kommer bli det absolut mest populära prestanda-kortet. Dessutom rättfärdigar inte prestandan i HD5870 prislappen på $379, så det vore kul om man kunde få ner den prislappen till ca $329 i och med ett släpp av HD 5890. Då gissar jag att AMD kommer sitta bra till - oavsett hur GTX 4x0 presterar.

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk
Medlem

Varför bryr sig alla så mkt om TDP? det är väll bara hur mkt kortet drar eller? Och alla här på SWEC sitter väll med sina 10000Watts nätdelar endå så vad fan spelar det för roll?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oneone
Varför bryr sig alla så mkt om TDP? det är väll bara hur mkt kortet drar eller? Och alla här på SWEC sitter väll med sina 10000Watts nätdelar endå så vad fan spelar det för roll?

Ström kostar också pengar.
Dessutom ju mer ström du matar den med ju varmare kommer den att bli. Så vill man överklocka är det inte så bra om de drar allt för mycket, blir allt för varm.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sthlmskille82
http://www.fudzilla.com/content/view/18183/1/

GTX 470 215W TDP. Men som sagt, det är fud, så det bör tas med en skottkärra salt.

För övrigt vore det kul att veta när AMD kommer svara med HD 5890. Lanseras HD 5890 <$399 så tror jag att det kommer bli det absolut mest populära prestanda-kortet. Dessutom rättfärdigar inte prestandan i HD5870 prislappen på $379, så det vore kul om man kunde få ner den prislappen till ca $329 i och med ett släpp av HD 5890. Då gissar jag att AMD kommer sitta bra till - oavsett hur GTX 4x0 presterar.

4890 kom typ ett år efter 4870 , undrar om 5890 inte är lite längre bort än denna/nästa månad i alla fall.

prissänkning är nog ett säkrare bet

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | SN850 2TB + MP600 1TB + 2x 4TB SSD RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara