Värt att spendera 3300:- istället för 2500:- på en dator?

Permalänk
Medlem

Värt att spendera 3300:- istället för 2500:- på en dator?

Mina föräldrar är ute efter att köpa sin första egna dator. De är främst intresserade av att surfa och titta på film. Därför behövs ju inte särskilt mycket kraft. Samtidigt är det skönt om datorn inte slår i taket bara för att de vill titta på 1080p-material.

Då och då kommer det erbjudanden om datorer för 2500:- med exempelvis Celeron 1007u och Celeron n28xx-serien från Intel och olika processorer ur E-serien från AMD. Är dessa tillräckligt bra för att koppla till tv:n och spela full hd-filmer? Som jag har förstått det beror det förvisso kanske också på hur materialet är kodat men kan man vara trygg med att de kan visa det mesta man slänger till dem?

Jag har även tittat på lite dyrare datorer och eftersom processorkraften inte är jätteviktig, så länge den är "tillräckligt bra" (lagglöst vardagssurfande), vore det trevligt ifall man kunde välja en AMD-dator, som ska vara kända för relativt bra integrerad grafik till en billig penning.

Som det ser ut nu väljer jag mellan dessa tre datorer:

2500:- Asus R512CA - Intel Celeron 1007u med HD 4000
http://www.mediamarkt.se/mcs/product/ASUS-R512CA-SX148H,90952...

2800:- Packard Bell ENTE69BM Intel Celeron n2820 med Bray Trail grafik, enligt CPU Boss (gissar att de menar Bay Trail)*
http://www.mediamarkt.se/mcs/product/PACKARD-BELL-ENTE69BM-28...

3300:- Lenovo G505s AMD A8-4500m med Radeon HD 7640G
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/199666-l...

Är det värt att lägga 800:- mer för snabbare processor och bättre grafikprestanda? Jag sitter själv på en gammal billig häck till bärbar dator och skulle uppskatta om jag kunde märka skillnad när jag sätter mig vid deras nya (lär få hjälpa till en hel del, särskilt i början). Den lär i alla fall inte upplevas som för gammal och trött lika fort.

*
Här kan man läsa jämförelser mellan 1007u och n2820:
http://cpuboss.com/cpus/Intel-Celeron-N2820-vs-Intel-Celeron-...
http://www.cpu-world.com/Compare/556/Intel_Mobile_Celeron_Dua...

Visa signatur

Vad är viktigast: att skriva av dig eller att bli förstådd?

Permalänk
Medlem

Jag har en Intel NUC med Celeron 2820-processorn.

Den duger så länge datorn kan ta vara på hårdvaruaccelerationen i grafikprocessorn.
Flash i 1080p går alltså bort helt. Samma gäller för streamingtjänster som använder sig av olika plugins för att fungera, t.ex Netflix.

MKV, MP4 osv i VLC/MPC-HC fungerar alldeles ypperligt!

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga, spendera lite extra på ett vettigt grafikkort och en snabbare processor. Det behövs idag. Man kan tro att man inte behöver något snabbt, men det gör man. Med tanke på att hemsidor idag pumpas fulla med java, bilder, text, musik, strömmande video/musik så behövs det något som kan hantera och rendera allt snabbt och bra. Så lägg hellre några hundra extra än för lite. Det är tumregeln när det gäller datorer. ( I mitt tycke )

Visa signatur

AMD RYZEN 7 7700X / B650 AX-Y1 / 32GB RAM DDR5 / RX 9070 XT Reaper 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av meastro:

Jag skulle säga, spendera lite extra på ett vettigt grafikkort och en snabbare processor. Det behövs idag. Man kan tro att man inte behöver något snabbt, men det gör man. Med tanke på att hemsidor idag pumpas fulla med java, bilder, text, musik, strömmande video/musik så behövs det något som kan hantera och rendera allt snabbt och bra. Så lägg hellre några hundra extra än för lite. Det är tumregeln när det gäller datorer. ( I mitt tycke )

Ja, det är sant. Hemsidorna är proppade med vansinnigt mycket jox. Dock tänkte jag lägga in Adblock åt dem så mycket ska de nog komma undan ändå. Men Lenovon har då kanske tillräckligt mycket "extra"? De/vi har nämligen en snäv budget och absolut tak ligger nog på 3500:-. Flash i 1080p är inte något krav och Netflix använder de inte heller. Däremot kanske de använder Swefilmer nån gång, annars mycket SVT och material från hårddisken.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tänk på att SVT Play och många andra streamingtjänster bygger på Flash.

Visa signatur

GPU:

Permalänk
Medlem

När det gäller laptop skulle jag köra på Intel CPU med Nvidia/AMD gpu. Men amds apuer är riktigt prisvärda med

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanruda:

Tänk på att SVT Play och många andra streamingtjänster bygger på Flash.

Sant men det är inte nödvändigt att köra allt i 1080p. De tittar mycket på vanlig tv, vilket ju är mycket lägre upplösning, och som sagt: budgeten är hårt pressad.

Intels gamla Celeron T1500 med Intel GMA X3100-grafik som har max 358 MB tilldelat RAM (enligt: http://www.ciao.se/Fujitsu_Siemens_Amilo_Li_2727__656282#prod...) fixar faktiskt att streama 720p från Swefilmer, utan större problem och det är helt okej upplösning.

Men det är skönt att få höra lite hur mer insatta tänker. Det ger mer kött på benen inför ett beslut.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja, absolut. 720p duger gott alla dagar!
Ville bara meddela de erfarenheter jag har så du/ni inte blir besvikna på ert köp

Men som sagt, videor där den kan använda hårdvaruacceleration fungerar alldeles ypperligt vid 1080p.
CPUn brukar kan knappt vakna ur vänteläge där

Visa signatur

GPU:

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag skulle tipsa dig om att kika på InregoDirekt.se
De köper upp större partier med datorer, servers och dylikt från företag som byter utrustning eller säljer av den.

Du får riktigt fina maskiner till en spotstyvel av vad de kostade när de kom.
Det handlar alltså om rekondade maskiner (alltså mycket bra beg. skick) och tillbehören som medföljer är oftast det enklaste, för en laptop - en laddare.

Allt levereras i prydliga kartonger och du har 1års garanti på sakerna om något krånglar.

Vi har köpt saker från dem i över 8år till vårt företag, allt från laptops, stationära maskiner, skärmar till servers och printers.
.. om du vill skina lite extra kan du ju säga att du slår ett slag för miljön med

Skämt åtsido, detta är proffsmaskiner till konsumentpriser.

https://www.inregodirekt.se/begagnade_produkter/barbart/tillv...

Tyckte X300'an såg fin ut, något klen cpu kanske, men snyggt med SSD även om den var i det mindre laget, men X300'an är en föregångare till Ultrabook'en och skall inte jämnföras med Celeron/AMD E -maskiner.

Dell E6400 är annars en maskin jag själv arbetade med för några år sedan och den är väldigt mycket prestanda/laptop för pengarna. Bygget håller även hög kvalitet.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanruda:

Ja, absolut. 720p duger gott alla dagar!
Ville bara meddela de erfarenheter jag har så du/ni inte blir besvikna på ert köp

Ja, det är bra att du är vaken. Besvikna blir vi nog inte, särskilt inte nu.

Skrivet av andreas_dock:

Jag skulle tipsa dig om att kika på InregoDirekt.se

Jo, jag har kikat där och även på El Green men det knepiga där är att många datorer har äldre processorer och då blir det genast svårare att jämföra igen. Har dock hittat ytterligare några processoralternativ att kolla upp (liksom att datorer med dedikerade grafikkort kan dyka upp ibland).

En fråga har jag dock: Kan en bättre processor, som exempelvis core i3 eller i5 Ivy Bridge, göra det möjligt att spela upp 1080p Flash (om grafikkretsen fortfarande är HD 4000)?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

En fråga har jag dock: Kan en bättre processor, som exempelvis core i3 eller i5 Ivy Bridge, göra det möjligt att spela upp 1080p Flash (om grafikkretsen fortfarande är HD 4000)?

Absolut. Det borde inte vara några problem alls.

Visa signatur

GPU: