GXT 295 eller HD 5870 ?

Permalänk

GTX 295 är totalt överlägset på prestandan, men 5870 dricker mindreström och kostar mindre.

Välj efter budget.

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sthlmskille82
GTX 295 är totalt överlägset på prestandan, men 5870 dricker mindreström och kostar mindre.

Välj efter budget.

Hur får du ihop att "GTX 295 är totalt överlägset på prestandan" egentligen? Vad har du sett som alla andra missat?

Permalänk

5870 364 dagar om året, den sista dagen vet jag fan inte

Visa signatur

Allting går upp för mig när solen går ner.

Permalänk
Citat:

Välj efter budget.

Emm överlägset? Haha

Att ta GTX 295 nu vore dumdristigt, lägg pengarna på en HD 5870 istället

Ska GTX 295 jämföras så ska det jämföras med HD 5870 i CF xP

Visa signatur

Balle

Permalänk
Avstängd
Citat:

Dags att läsa lite tester, "totalt överlägset" är att ta i ända från tårna.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpim666
Jag röstade på GTX 295 för jag trodde ingen annan skulle göra det.

Finns alltid såna konstiga människor som du i omröstningar..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Hur får du ihop att "GTX 295 är totalt överlägset på prestandan" egentligen? Vad har du sett som alla andra missat?

Ni kanske har varsitt öga, för båda verkar ha lite enögda tolkningar av kortens prestanda, själv sade du ju:

"Ganska korkat att köpa ett GTX295 idag, inte bara för att HD5870 sparkar den sönder och samman (kom ihåg, SLI skalar sällan 100%-igt)."

Både att GTX295 är totalt överlägset och att HD5870 "sparkar den sönder och samman" (GTX295) är inte med verkligheten överrensstämmande.

GTX295 presterar för det mesta bättre, men HD5870 presterar bättre i vissa spel. M.a.o. GTX295 ger generellt lite bättre spelprestanda.

Dock skulle jag inte köpt ett GTX295 pga andra orsaker som redan nämnts i tråden (dubbelkort, varmt, effektkrävande, högljutt, ingen DX11, dyrt).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Old KnotVillage
när kommer x2? Q4... men någon som vet något mer?

Jag läste på... xtremesystems forum tror jag, att någon som känner någon som jobbar på ett centrallager i stil med captech fick höra att 5870x2 lanseras 19 Oktober.

Rumors ska ju aldrig tas på blodigt allvar men sist hade faktiskt killen rätt så..

Tiv

Edit:

Citat:

Quote:
Originally Posted by jaredpace View Post

No idea, that is the date i heard. sept 23 5870, sept 29 5850, oct 12 5770, oct 19 5870x2

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpim666
Jag röstade på GTX 295 för jag trodde ingen annan skulle göra det.

Någon måste göra det

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Ni kanske har varsitt öga, för båda verkar ha lite enögda tolkningar av kortens prestanda, själv sade du ju:

"Ganska korkat att köpa ett GTX295 idag, inte bara för att HD5870 sparkar den sönder och samman (kom ihåg, SLI skalar sällan 100%-igt)."

Både att GTX295 är totalt överlägset och att HD5870 "sparkar den sönder och samman" (GTX295) är inte med verkligheten överrensstämmande.

GTX295 presterar för det mesta bättre, men HD5870 presterar bättre i vissa spel. M.a.o. GTX295 ger generellt lite bättre spelprestanda.

Dock skulle jag inte köpt ett GTX295 pga andra orsaker som redan nämnts i tråden (dubbelkort, varmt, effektkrävande, högljutt, ingen DX11, dyrt).

"dubbelkort, varmt, effektkrävande, högljutt, ingen DX11, dyrt" är det som gör att HD5870 sparkar GTX295 sönder och samma i mitt tycke, dumt av mig att inte nämna det kanske.

Prestanda verkar GTX295 vara lite bättre på fortfarande, men med tanke på att HD5870 är ett nytt kort och har tidiga drivrutiner bör den dra ifrån framöver med lite tur.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Lite som du skriver så är det ett HD5870 ett klart köp. Sen har korten visat att dom har potential att uppvisa dubbla hastigheten jämfört med föregående HD48xx kort. I många spel visas dock inte detta, och det finns mycket prestanda att hämta med kommande drivrutiner ett tag framåt. Bli inte alls förvånade om kortet går om GTX295 i prestanda, och speciellt i DX11 spel där det kommer göra sin rätt och snyggare grafik.

nVidia sägs återställa detta i senaste eller kommande drivrutin så att man ska kunna köra ett Radeon kort med ett PhysX kort. Dock är det inte så motiverat då OpenCL är påväg och kommer öppna upp fysik och GPGPU med DC11.

Lägg pengarna på ett HD5850.

Insåg själv när jag radade upp argumenten att det inte finna något annat val egentligen. Men har man en oförklarlig förkärlek åt Nvidia så är det bra med lite moralisk support för att kunna bryta sig loss och följa förnuftets röst. Det är här Ni kommer in

Angående PhysX så ligger motiveringen i om jag vill lira äldre titlar. När det gäller drivrutiner så vill jag så långt det är möjligt köra supporterade och senaste, så om det du säger stämmer så är det ytterligare en spik i kistan för Nvidia från min sida.

Nu återstår bara att invänta lanseringen av EKs vattenblock för 5870

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.Mabuse
Nu återstår bara att invänta lanseringen av EKs vattenblock för 5870

http://www.ekwaterblocks.com/shop/ek-fc5870.html
Bara att klicka beställ

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lideri
http://www.ekwaterblocks.com/shop/ek-fc5870.html
Bara att klicka beställ

Men va' f... kollade ju igår kväll! Ja, ja... nu har jag inga ursäkter kvar. He He.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
"dubbelkort, varmt, effektkrävande, högljutt, ingen DX11, dyrt" är det som gör att HD5870 sparkar GTX295 sönder och samma i mitt tycke, dumt av mig att inte nämna det kanske.

Prestanda verkar GTX295 vara lite bättre på fortfarande, men med tanke på att HD5870 är ett nytt kort och har tidiga drivrutiner bör den dra ifrån framöver med lite tur.

Att ni jämför ett kort med en dubbel GPU konfiguration med ett singel är väl lite taskigt? HD 5870 i CF ska jämföras

Visa signatur

Balle

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TeKGubben
Att ni jämför ett kort med en dubbel GPU konfiguration med ett singel är väl lite taskigt? HD 5870 i CF ska jämföras

Spelar mindre roll, GTX295 får spö hur man än vänder och vrider på den. Och nej, inte nödvändigtvis i prestanda alltid, men i _allt_ annat.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TeKGubben

Absolut. 5870 CF ska dock jämföras med Fermi SLi, inte GT200 SLi, och då vet vi alla vad som händer

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Ni kanske har varsitt öga, för båda verkar ha lite enögda tolkningar av kortens prestanda

Sant. Jag berättar sanningen och anders.149 är en ATi-fanboy/mytoman.

Har man inga förutfattade meningar så ser man direkt att GTX 295 är överlägset ett 5870 prestandamässigt, vilket var vad jag sa. Sa dock även att 5870 dricker mindre ström och kostar mindre. Valet beror, som jag skrev, på budget. Spelar inte pengarna roll så är GTX 295 det solklara valet för att få överlägsen prestanda.

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk

Snarare, om pengar inte är ett hinder alls och man inte bryr sig om något annat än prestanda (kvalitet, ljudnivå, värme, teknik osv) är GTX 295 ett lite lite bättre val. Dvs ett oerhört märkligt val.

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Absolut. 5870 CF ska dock jämföras med Fermi SLi, inte GT200 SLi, och då vet vi alla vad som händer

Har man inga förutfattade meningar så ser man direkt att GTX 295 är överlägset ett 5870 prestandamässigt, vilket var vad jag sa. Sa dock även att 5870 dricker mindre ström och kostar mindre. Valet beror, som jag skrev, på budget. Spelar inte pengarna roll så är GTX 295 det solklara valet för att få överlägsen prestanda.

Ska kortet jämföras med Fermi så får vi vänta, men när kortet väl lanseras så kommer HD5870 ju få stryk av rätt självklara anledningar (lanseringstid, den beräknade prestandan).

Självklart kommer ju kortet testas mot Fermi när den väl lanseras men tills dess så är ju ändå Nvidias flaggskepp ett bra kort att jämföra med. Egentligen är ju frågan om inte GTX280 är rätt kort att köra med, i och med en GPU och kraftigaste sådanna kort från Nvidia.

Sluta trolla, jag är färglös. Läser du vad jag skriver sedan så instämmer jag med Wrongtarget. Prestanda är inte allt vet du förhoppningsvis? Visst, GTX295 är snabbare ibland men i övrigt så är HD5870 överlägesen i och med en enda GPU för ungefär samma prestanda, tystare drift, snålare i drift, avsaknad av DX10.1 och DX11 samt att den fortfarande är riktigt dyr.

Sluta förtala och drägga dig, har du haft ögon att se med hade du nog sett att om jag nu varit fanboi så hade jag varit Nvidia-fanboi. Jag har inte en enda AMD-produkt i drift för tillfället.

Du ska sluta ta det personligt när folk kritiserar GTX295.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Spelar inte pengarna roll så är GTX 295 det solklara valet för att få överlägsen prestanda.

Sen att kortet inte stödjer dx11 så att man inte kan nyttja nya spel till fullo pga kortet är för gammalt spelar mindre roll?

Kom inte och säg att spelen kommer dröjja med att nytja dx11 för det är 20 dx11 spel påväg ut redan det närmsta året.

Permalänk
Avstängd

Ta 5870 så slipper du ett helvete vid namn 'Microstuttering'.

Visa signatur

[Asus Rampage II Gene /w NB Mod Noctua NC-U6] [Intel Core i7 920 @ 4.0GHz] [Gigabyte Geforce GTX 480 @ Stock] [Corsair Dominator GT 1600MHz 3x3GB - 7-7-7-20] [Corsair HX620W] [Antec Mini P180 Black]

Permalänk

Skulle vilja säga inget av dom. Vänta ett tag och se vad som kommer. Det kommer nog bättre från både rött och grönt håll

Visa signatur

Dator 1: Intel core i7 3930K @ 4,7Ghz, Asus P9X79 Deluxe. Crucial Ballistix Tactical Tracer DDR3 (32GB),Crossfire 2x MSI Radeon 7970 OC Edition 3GB, Tagan 800W NA, SanDisk 120GB systemdisk, EK 360 kit + 120mm extraradiator.
Dator 2: AMD FX 8350, Gigabyte 990FXA UD3, Crucial ballistix DDR3, Nvidia GTX 480, Corsair 650W, 2x OCZ Agility, Thermaltake bigwater 760 vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Exakt vad menar du med överlägset? Sitter du och drömmer eller är överlägset totalt olika för dig och mig?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Hmmm, ditt överlägset är ugnefär som Coca Colas bäst i test, där 52% föredrog Cola over Pepsi

Vist 295 är något snabbare i de flesta väloptimerade spel, CF/SLI är helt klart känsligare för optimering än ett single kort, men överlägset är i alla fall i de festas värld mer än några % eller 3 fps.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag har inga förutfattade meningar om något av korten, men kollar jag på alla grafer och diagram får jag fram att 295 vinner över 5870 ytterst lite vid prestanda, och förlorar stort på alla andra plan.

Är det något fel på mig?

Visa signatur

9950X3D - 3090 - 2x48GB 6000@30

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av celoz
Jag har inga förutfattade meningar om något av korten, men kollar jag på alla grafer och diagram får jag fram att 295 vinner över 5870 ytterst lite vid prestanda, och förlorar stort på alla andra plan.

Är det något fel på mig?

Nej

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Har man inga förutfattade meningar så ser man direkt att GTX 295 är överlägset ett 5870 prestandamässigt

Beror på vad man tittar på. När DX11 spelen kommer ut och om testerna mellan DX10 och DX11 stämmer får man bättre prestanda med ett 5870.
Inte nog med det, 5870 kommer ha snyggare spel och med den mängden spel som redan är i utveckling så ser det ljus ut för DX11. Ser ut att bli nya DX9.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bazooka_tim
Skulle vilja säga inget av dom. Vänta ett tag och se vad som kommer. Det kommer nog bättre från både rött och grönt håll

Det kommer alltid bättre, snabbare och snyggare produkter så skulle jag följa ditt råd så kommer jag aldrig kunna färdigställa min dator.

Möjligen är det tillrådligt att vänta om ny teknik står runt hörnet. Om jag inte missat något i nyhetsrapporteringen så är kommande produkter från AMD och Nvidia bantade varianter på existerande produkter. Lite billigare, lite långsammare... med ett undantag; Fermi - som inte är i produktion än.

Jag finner det inte heller troligt att prisbilden blir i närheten så attraktiv som för HD5870. Någon krönikör spekulerade i hurvida Fermi ens kommer i konsumentprodukter inledningsvis. Skulle den profetsian slå in så känns Fermi ännu mer avlägset. Men det är ren spekulation.

Beställer inom en vecka. Har det inte kommit något upphetsande innan dess så blir det en HD5870.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skulle satsat på 5850 som i mitt tycke är mycket mer prisvärdare än 5870.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Vilket skämt.

90% av GTX295-prestanda

85% av GTX295-prestanda

85% av GTX295-prestanda

102% av GTX295-prestanda

91% av GTX295-prestanda

91% av GTX295-prestanda

Du tycker alltså att det där är att vara totalt överlägset?

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Vilket skämt.

... snipp ...

Du tycker alltså att det där är att vara totalt överlägset?

Och precis som folk har sagt 100 ggr tidigare, detta är med beta-drivers. Man kan nog räkna med att 5000-seriens prestanda ökar med runt 5 % när nya och optimerade kommer. Klivet kommer bli ännu större när DX11 kommer igång ordentligt.
Att säga att GTX 295 är 'totalt överlägset' är jävligt krystat.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet