GXT 295 eller HD 5870 ?

Permalänk
Medlem

GXT 295 eller HD 5870 ?

Går i köptankar...

Vad jag kunnat utläsa från div. siter så har GTX295 överlag något bättre prestanda än HD5870, men det har ett pris; GTX295 är c:a 1000kr dyrare, förbrukar c:a 100W mer under last och har inget stöd för DX11.

Nuvarande 8800GTX fungera i stort tillfresdsställande (även om den lätt blir överhettad i mitt P182 chassi). Så både Nvidia och AMD lär rimligen överträffa mina förväntningar på den punkten. Det kan bara bli bättre, eller hur?

I samband med Nvidias utspel att låsa tillgången till PhysX om man även använder grafikkort från AMD gör att jag blir kluven på ett mycket motsägelsfullt sätt. Jag ogillar inlåsningen som jag tycker är både oetisk och respektlöst och vill i ren protest kasta mig över AMD. Samtidig vore det trevligt att kunna använda min 8800GTX som PhysX-kort och tvekar därför att lämna Nvidia.

Å andra sidan kräver dubbla grafikkort ännu mer ström som mitt tilltänkta Corsair HX620W inte orkar driva...

Jag föredrar främst FPS/TPS som Gears of Wars och Counter-Strike Source, och TBS som Command & Conquer-serien. Så en HD5870 kanske är det förnuftiga valet. Dock vore jag tacksam för era tankar och funderingar innan jag slår till. Jag är intresserad av sakliga argument och betackar mig för pajkastning.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Hd5870

En gpu, mindre strul, kallare, drar mindre ström, eyefinity och stortsett samma prestanda.

Priset är inte helt fel heller.

*Finns absolut ingen anledning att köra gtx 285 gtx 295.

Permalänk

Köp ett 5870 ladda ner en crack och använd 8800 gtx som Physkort

Permalänk
Medlem

Radeon HD 5870

Permalänk
Avstängd

HD5870 är rejält mycket billigare, men inte mycket sämre.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erik Arvidsson
Köp ett 5870 ladda ner en crack och använd 8800 gtx som Physkort

En funderare. Borde jag inte kunna använda äldre drivrutin, eller missar man något då?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.

Permalänk
Medlem

5870 alla dagar utom torsdagar...

Nej men skämt åsido så är det 5870 som gäller!

Lägg övriga pengar på något annat kul, cpu kylare (och klock cpu'n) mera minne, ett snyggt tangentbord, en xbox 360 handkontroll för windows elelr något annat skojs!

Permalänk
Medlem

när kommer x2? Q4... men någon som vet något mer?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3390mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk

Jag tror omröstningen talar sitt tydliga språk...
I stort sett alla skulle köpa 5870 kortet.

Mer om hur du gör för att kunna annvända ditt 8800gtx som PhysX kan du läsa här: http://www.sweclockers.com/nyhet/9929-nvidias_physx-sparr_kna...

Permalänk
Inaktiv

Undrar vilka smarthuvuden som röstade på ett 295? Jag menar. 5870's singlegpu är i stort sett samma prestanda som 295, som är en två gpu's.

Finns det ens några fördelar med 295 ärligt talat.

Permalänk
Avstängd

HD4890 för 1750kr inkl frakt, borde väll ge mest fps/kr just nu? x)

Permalänk

HD5870

Visa signatur

Fractal Design Define R2 Svart | Corsair HX750 | Intel Core i7 920 2.66 D0 @ 3.2Ghz 1.025 Vcore | Asus P6T Deluxe V2 | 6GB Corsair Dominator CL8 1600 | Western Digital Caviar Black 1TB | XFX ATI Radeon 6950 2GB | Intel 510 120GB SSD | Windows 7 Home Premium 64-bit

Permalänk
Moderator
Testpilot

Jag skulle vilja höra argumenten från de tre som röstat på GTX 295.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.Mabuse
En funderare. Borde jag inte kunna använda äldre drivrutin, eller missar man något då?

Jo det går bra, tex runt 180.

Visserligen gillar jag Nvidia, men är egentligen bara till vissa få specifica saker som kan motivera i princip nått Gforce kort idag, tex där CUDA stöds som i Adobe program och liknade.
Så gå du på 5870, skulle jag ta alla dar i veckan framför GTX295.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

5870 alla 8 dagar i veckan!

5870:
+ Ett kort
+ DX11
+ Eyefinity
+ Lägre strömförbrukning
+ Priset
+ Nyare teknik
- Lite sämre än GTX295

GTX295:
+ Du kan köra med PhysX, fast det kan du nog med 5870 också
+ Lite bättre än 5870
- Dyrare
- Drar mer ström
- Har inte DX11
- Äldre teknik
- Varmare

Alltså, 5870 är ett solklart val!

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Single gpu alla dar framför SLI som inte heller alltid funkar prima, Single gpu failar aldrig.

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem

Ja då var det väl definitivt. Det är en no-brainer enligt mig.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

HD5870 är det bättre valet men jag skulle föreslå att du väntar till GT300 kommer ut så att du åtminstånde har något att jämföra emot, för man kan inte jämföra HD5870 imot GTX 295.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Jag skulle vilja höra argumenten från de tre som röstat på GTX 295.

Jag röstade på GTX 295 för jag trodde ingen annan skulle göra det.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Tja, om nu någon skulle ge mig ett av korten så skulle jag ha valt Gtx 295, men det är ju mest för att Nvidia's linux-stöd är bättre. Stöd för SLI har funnits till Linux sedan ett par år. Jag har inte sett några löften om när Crossfire kommer till Linux. Därav min poäng till Gtx 295.

Men om man spelar (i) Windows så är ju 5870 det bättre valet. Man kan ju alltid trycka in ett till om man behöver mer prestanda längre fram, speciellt med tanke på att 5870 drar mindre ström.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Inaktiv

Ganska korkat att köpa ett GTX295 idag, inte bara för att HD5870 sparkar den sönder och samman (kom ihåg, SLI skalar sällan 100%-igt). Största problemet är väl att Fermi kommer ut om 1-6 månader och då sitter man med ett onödigt dyrt kort som är gammalt.

Enda direkta anledningen att köpa ett GTX295 idag är om man sitter och foldar då i dagsläget Nvidiakorten är effektivare. Det bör jämna ut sig när GPU3-klienten kommer dock.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orici
för man kan inte jämföra HD5870 imot GTX 295.

Det är exakt det man kan, eftersom det är det enda att jämföra med.

Du måste ju inse att allt annat vore dumt. Självklart, hade 300 serien faktiskt varit ute, hade det varit en annan sak. Men nu är inte det fallet, då jämför man med vad som finns.

Permalänk
Medlem

Att köpa ett grafikkort idag för 4500 kr utan DX11 känns helt fel (undantaget är om man köper nytt grafikkort igen inom ett halvår...).
Tänk er att redan i vår sitta med ett svindyrt grafikkort som inte klarar alla grafikeffekter i de nya spelen, det skulle vara riktigt deprimerande...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av teejee
Att köpa ett grafikkort idag för 4500 kr utan DX11 känns helt fel (undantaget är om man köper nytt grafikkort igen inom ett halvår...).
Tänk er att redan i vår sitta med ett svindyrt grafikkort som inte klarar alla grafikeffekter i de nya spelen, det skulle vara riktigt deprimerande...

Precis!

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av teejee

Med tanke hur Nvidia nyligen snackade ner DX11 så kanske det inte behövs på Nvidias kort. Ett GTX295 kanske räcker bra nog i framtiden och får med Nvidias egna låsta variant av DX11-funktioner ändå tillgång till detta i spelen som är TWIMTBP.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Old KnotVillage
när kommer x2? Q4... men någon som vet något mer?

Relevans?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av r3mpuh

Du kanske missade rubriken, men jag står och väljer mellan två helt andra kort.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Ja då var det väl definitivt. Det är en no-brainer enligt mig.

Tja, det var väl vad jag kom fram till också. Syftet var mer bekräftelse på min tankeprocess.

Citat:

HD5870 är det bättre valet men jag skulle föreslå att du väntar till GT300 kommer ut så att du åtminstånde har något att jämföra emot, för man kan inte jämföra HD5870 imot GTX 295.

Det finns två uttryck jag verkligen inte gillar och du har lyckats pricka båda; "vänta" och "du kan inte jämföra". Bra jobbat

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SprengdPanda
Det är exakt det man kan, eftersom det är det enda att jämföra med.

Du måste ju inse att allt annat vore dumt. Självklart, hade 300 serien faktiskt varit ute, hade det varit en annan sak. Men nu är inte det fallet, då jämför man med vad som finns.

Visst kan man jämföra dom men det är inte rättvist

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av r3mpuh

Hur mycket skiljer det mellan 4890 och 5850? Har ett 9800 GTX+ nu och det börjar må dåligt, har 7k undanlagt till datorn men sparar ju helst så mycket som möjligt.

Visa signatur

E8400@3,97 | GA-EP35-DS3L | 5850 BE @ 805 | Corsair Dominator@1081 4x1 GB | Corsair VX550W
MS Intellimouse 3.0 | Logitech Illuminated<3| Steel QcK+ | Steel 5hv2 | Samsung T220 (pissdålig skräpskärm)
Macbook Pro '10 | iPhone 3GS 16GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.Mabuse
Går i köptankar...

Vad jag kunnat utläsa från div. siter så har GTX295 överlag något bättre prestanda än HD5870, men det har ett pris; GTX295 är c:a 1000kr dyrare, förbrukar c:a 100W mer under last och har inget stöd för DX11.

Lite som du skriver så är det ett HD5870 ett klart köp. Sen har korten visat att dom har potential att uppvisa dubbla hastigheten jämfört med föregående HD48xx kort. I många spel visas dock inte detta, och det finns mycket prestanda att hämta med kommande drivrutiner ett tag framåt. Bli inte alls förvånade om kortet går om GTX295 i prestanda, och speciellt i DX11 spel där det kommer göra sin rätt och snyggare grafik.

[QUOTE]Nuvarande 8800GTX fungera i stort tillfresdsställande (även om den lätt blir överhettad i mitt P182 chassi). Så både Nvidia och AMD lär rimligen överträffa mina förväntningar på den punkten. Det kan bara bli bättre, eller hur?

I samband med Nvidias utspel att låsa tillgången till PhysX om man även använder grafikkort från AMD gör att jag blir kluven på ett mycket motsägelsfullt sätt. Jag ogillar inlåsningen som jag tycker är både oetisk och respektlöst och vill i ren protest kasta mig över AMD. Samtidig vore det trevligt att kunna använda min 8800GTX som PhysX-kort och tvekar därför att lämna Nvidia.

Å andra sidan kräver dubbla grafikkort ännu mer ström som mitt tilltänkta Corsair HX620W inte orkar driva...

[/quote]

nVidia sägs återställa detta i senaste eller kommande drivrutin så att man ska kunna köra ett Radeon kort med ett PhysX kort. Dock är det inte så motiverat då OpenCL är påväg och kommer öppna upp fysik och GPGPU med DC11.[/B][/QUOTE]

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bbx8
Hur mycket skiljer det mellan 4890 och 5850? Har ett 9800 GTX+ nu och det börjar må dåligt, har 7k undanlagt till datorn men sparar ju helst så mycket som möjligt.

Lägg pengarna på ett HD5850.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Visst kan man jämföra dom men det är inte rättvist

Välkommet till livet..