GXT 295 eller HD 5870 ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sthlmskille82
Ja, med ~25% marginal. Det lär ju bli svårt för ett kort som är ca dubbelt så snabbt som GT200 teoretiskt att slå... eller inte

Du jämför ett totalt optimerat dubbel-GPU kort mot ett singelkort som är helt nytt och bara har beta drivers än sålänge. Det är dessutom sämre på alla andra sätt och kostar mer pengar. Om du nu är så objektiv samt ha "koll" som du försöker utge dig att vara/ha, så borde du se att nVidia's värstinglösning med dubbla GT200 GPU'er knappt besegrar ETT HD5870. Du kommer få se HD5870 passera GTX295 i prestanda.

[QUOTE]Vilket har vad med vad att göra? Fermi kommer, självklart, få nya drivers som kommer boosta dess prestanda med, och då är vi tillbaka på ruta ett.[/QUOTE]

Lässvårigheter? Läs om läs rätt så ser du vad som jämförs med vad. Du ställer ett helt nytt enkelkärnigt kort mot ett dubbelkärnigt kort där det nya kör beta drivers och dömer ut det efter det. Det fungerar inte så. Det är exakt samma sak som att ställa Fermi mot HD5870X2 om 3 månader, och köra Fermi på beta drivers och fastslå kortets prestanda. Är du dum på riktigt? Sluta trolla. Du kan vara glad om Fermi kan konkurrera mot HD5870X2 överhuvudtaget. Lyckats dom komma i närheten så ska jag kalla HD5870X2 kortet för "överlägset" som du gör (även om Fermi skulle nå upp till 90% av dess prestanda), och extra särskilt om jag är MEDVETANDE om att nVidia kortet kör tidigare beta drivers

[QUOTE]Hehe, jo det gör vi visst. Det går absolut att göra väldigt grova överslagsräkningar på hur ett kort kommer prestera baserat på specifikationerna. Vi vet kanske inte vad alla nya funktioner med cache/gigathread etc kommer att innebära för real world performance, men vi vet hur pass många stream processorer Fermi innehåller och vi vet hur pass stark bandbredd kortet kommer ha. Det gör absolut att vi kan göra grova överslagsberäkningar.[/QUOTE]

Vi? _Du_ vet inte som sagt, men teoretiskt som 2xGT200 gpu'er i spel som presterar som 110% utav HD5870, men där HD5870 snart kommer passera med bättre drivrutiner. AMD har HD5870X2 färdigt, har utmärkta yields, och inga problem alls tillskillnad från nVidia. Dom har redan kommit långt på nästa modeller och nästa arkitektur. Det man förväntar sig är att Fermi ska vara ett snabbt GPGPU kort. I spel så räkna som bäst med dubbla prestandan över GTX200, och det har vi ju sett att det inte räcker till för att kontra ATI.

[QUOTE]Det släpps ca 3 månader efter HD5870. En gpu-generation varar oftast 18 månader.[/QUOTE]

Återstår att se. Sen behöver jag ingen upplysning om hur långt en gpu-generation varar. Du verkar däremot behöva upplysningar om det ena och det andra.

[QUOTE]Och nVidia kan släppa Fermi X2.[/QUOTE]

"Kan". För det första är det enorma grafikprocessorer som drar mycket ström och kostar mycket att tillverka genom sämre yields. För det andra så återstår det att se. Du vet lika lite om vad AMD har för uppdateringar eller för prestanda på sina eventuellt kommande uppdaterade kort. Det tar dessutom tid att designa ett dubbelkärnigt grafikkort, vilket du missar. Du missar också att det kan bli extremt dyrt och icke prisvärt mot konkurrerande produkter.

[QUOTE]nVidia är i den bästa sitsen på väldigt länge. Visst, dom förlorar årets julhandel överlägset, men nästa år vinner dom. Framför allt nästa julhandel när priserna rasat.[/QUOTE]

Vet inte om man ska skratta åt dig. Dom är desperata över att HD58xx är såpass lyckad som den är, och har inget alls som kan konkurrera med dom korten. Det är anledningen till att dom lägger ner sin tillverkning och får stå och titta på medans HD5xxx serien säljer som smör i solsken. Dom har inte ens ett fungerande Fermi kort själva, utan håller i en plastprotes under sin uppvisning. Dom förnekar det in i det sista, för att sen erkänna. Dom går ut med att DX11 inte är viktigt, och mindre viktigt än Cuda och PhysX, vilket är patetiskt och väldigt inkompetent. Faktiskt mer inkompetent än deras förra påstående om DX10.1 som dom inte hade, som dom nu i 40nm GT2xx implementerade och drog tillbaka sina uttalanden. Dom har sålt av enorma mängder aktier vid lanseringen utav HD5xxx. Alla speltillverkare sitter med AMD's hårdvara då dom är först med DX11 och senaste teknologin. Räcker det?

[QUOTE]Jag slängde helt enkelt in det för att visa att jag inte är en fanboy, utan är färglös.[/QUOTE]

Vi ställer inte ut gröt till tomten längre.

[QUOTE]8800GTX var dubbelt så snabbt som det bästa singelkortet på marknaden när det släptes. HD5870 är ~20-25% snabbare än det bästa singelkortet, GTX 285, på marknaden. Så antingen ljuger du, eller så var du helt enkelt inte närvarande när 8800GTX släptes.[/QUOTE]

Nej, 7950GX2 fanns och 8800GTX var inte dubbelt så snabbt som varken det, eller X1950XTX. Scenariot idag är annolunda också då det inte fanns ett dubbelkärnigt X1950XTX då, vilket är det scenario du vill jämföra med.

[QUOTE]AMD/ATi suger definitivt inte. Dom har helt klart valt rätt väg med billigare och mindre chip, och har gett nVidia en stor huvudbry. Och RV870 hade vart en lika stor vinnare som RV770 var om kortet hade haft högre bandbredd, lättast genom att köra 384 bitars bus istället för 256 bitars. Hade så varit fallit så hade vi inte haft denna diskussion nu, utan vi hade fått en till storvinnare från ATi. RV770 var trots allt tveklöst den största succén GPU-världen någonsin skådat.[/QUOTE]

Du spekulerar i att det är bandbredden som stryper HD5xxx prestanda. Du har fel. Man har testat att överklocka minnet rejält och se den procentuella ökningen i prestanda vilket visar små skillnader, medans frekvensökning utav grafikprocessorn ger mycket mer och skalar väl i prestanda. Dom har desutom erfarenhet sedan R600 utav 512-bit minnesbuss, och det är inte värt den extra prestanda förhållandevis till den ökning man måste tillta i kärnyta genom fler transistorer i fler minneskontrollers och styrning utav ring-bussen. HD5xxx serien drar iväg med rejält mycket mer prestanda och fortfarande låg energikonsumption. Massor av potential och nya funktioner. Det kör beta drivers, är utan DX11 titlar och utan OpenCL stöd.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orici
Och det kommer dom att göra.

http://www.fudzilla.com/content/view/15795/1/

Fudzilla är en säker site har jag hört. Så säker att jag matar dom med nyheter:

http://www.dailytech.com/Barcelona+Benchmarks++Dont+Believe+E...

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Snark, slutade läsa vid sia 3.
Vilket gäng småpojkar som anslutit sig till sweclockers. Nog har det alltid varit mycket tjaffs här, som det ser ut här så blir det aldrig sista rutan. Går ni medvetet in på dessa trådar för att diskutera samma skit saker om och om igen eller är det bara total slump? Helt omöjligt att det är en tillfällighet.
Släpp det bara ffs, ingen bryr sig.

.- Allt är bra, ati är bra, nvidia är bra, dx11 är bra, physx är bra allt är bra -.

Visa signatur

7700K @ Stock | 16GB Budgettrams | MSI 1060 3GB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you

Årets svar-på-tal?

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Oops, mitt tips till sthlmskille82 är att inte posta här mer, fly med den lilla heder du har kvar

Visa signatur

Minns ljudet av 3.5"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av h3b0
Oops, mitt tips till sthlmskille82 är att inte posta här mer, fly med den lilla heder du har kvar

Varför lastar du mig för att Orici länkade till Fudzilla? Vad har jag med det att göra? Dags att ta av dig ATi-glasögonen?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kraeshok
Kommer ta ca 6-9 månader minst ytterligare från när de visar upp första gamingkortet av Fermi innan dem kan äns tänka på att lansera en GX2 variant.. Vi pratar om närmare ett år här om vi är realistiska.

Du har inte en blekaste aning om när nVidia kan eller kommer ha ett GX2-variant av Fermi. Inte ens en pytteliten aning

Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Teori är en sak, praktik en annan. Tills det att Fermi faktiskt testats så kan ingen säga huruvida kortet kommer att vara BallsToTheWallAwesome eller inte.

Eftersom att Fermi bygger i grunden på GT200 så går det absolut att göra grova överslagsberäkningar, främst med tanke på att kortet inte kommer ha kass bandbredd som HD5870.

Citat:

Teoretiska 2ggr GT200 kommer inte direkt vara strömsnålt, jag har svårt att tro att det kommer att komma ett Fermi x2 för oss vanliga dödliga på ett bra tag. Och priset vill jag inte ens tänka på.

Kortet kommer vara aningen strömsnålare än GT200 eftersom att chippet är aningen mindre än GT200. Förvisso minimalt mindre (tydligen gjordes uppskattningar när Fermi-chippet visades upp till ca 550mm^2, som kan jämföras med 576mm^2 för GT200). Och innan nån ATi-bot säger det: Ja, jag vet att GT200b ligger på 470mm^2. Det spelar dock ingen roll. Det går tveklöst att få ner strömförbrukningen genom tex nedclockning. Poängen är dock att du, jag eller någon annan verkligen inte har en blekaste aning när ett GX2 kan tänkas släppas.

Citat:

Du tror inte att AMD går segrande ur det här priskriget också? Fermi är större än Cypress, det betyder att det kommer kosta mer att tillverka.

Och det är f.ö en förjävla usel sits Nvidia sitter i. AMD hinner placera hela Cypress/Evergreen-serierna på marknaden innan Nvidia hinner lansera första kortet. Utöver det så missar de troligtvis julrushen och har inget att konkurrera med ö.h.t. fram tills Fermi släpps.

Som jag skrivit i tidigare poster: Jag har redan sagt att det är klart att nVidia förlorar årets julhandel. Jag sa däremot att nVidia sitter i en riktigt bra sits nästa år med kort med potentiellt överlägsen prestanda och priser som sjunker med tiden. nVidia kan även introducera kort med trasiga delar av die:en där man blockerar vissa delar och säljer dessa till riktigt bra priser. Och till nästa julhandel, ~1 år efter releasen av Fermi, så kommer priserna definitivt ha blivit riktigt bra. Dessutom så är det ett känt faktum att väldigt många mellansegmentskort och budgetkort säljs baserat på hur pass bra de bästa korten från båda företagen presterar mot varandra. Dvs, om Fermi storspöar RV870 så kommer många mellansegmentskort/budgetsegmentskort att säljas helt beroende på att många kommer att tro att nVidia är "det som gäller" eftersom att de har prestandakronan i high end-marknaden. Det finns massvis med artiklar att läsa om detta på större hårdvarusidor som tex Tom's Hardware etc.

Citat:

Eller för att du inte riktigt vet vad du pratar om.

Du är exakt hur gammal? 5 år?

Citat:

Du jämför ett totalt optimerat dubbel-GPU kort mot ett singelkort

Nej, 25%-siffran rörde GTX 285 vs HD5870. Läs om, läs rätt.

Citat:

nVidia's värstinglösning med dubbla GT200 GPU'er knappt besegrar ETT HD5870

nVidia's värstinglösning med dubbla GT200 GPU'er utklassar HD5870. Det enda som kan få en att tro annat är ATi-fanboyism.

Citat:

Du kommer få se HD5870 passera GTX295 i prestanda.

Ofan? Du kan inte berätta vart du köper dina spåkulor där du kan förutse detta? Dags att sluta hitta på saker?

Citat:

Det är exakt samma sak som att ställa Fermi mot HD5870X2 om 3 månader

Självklart inte, då HD5870 ställs mot ett dubbelkort från generationen som föregick HD5870. Fermi och HD5870 tillhör samma generation. Det hade vart som att jämföra GTX 285 mot ett HD4870X2. Tänk om, tänk rätt.

Citat:

Du kan vara glad om Fermi kan konkurrera mot HD5870X2 överhuvudtaget.

Om Fermi kan konkurrera så innebär det att ETT chip från nVidia kan konkurrera med TVÅ chip från ATi från samma generation. Det vore, självklart, en tragedi för ATi.

Citat:

Återstår att se. Sen behöver jag ingen upplysning om hur långt en gpu-generation varar. Du verkar däremot behöva upplysningar om det ena och det andra.

Skön comeback

Citat:

"Kan".

Läs ovan.

Citat:

Dom har inte ens ett fungerande Fermi kort själva

Hehe, jo det har dom visst Dom har däremot inga retail-exemplar klara.

Citat:

Dom går ut med att DX11 inte är viktigt

Först och främst, DX11-spel blir vanlighet om typ 2 år med all säkerhet, så visst är DX11 fruktansvärt oviktigt idag och säkerligen fram till generationen efter RV870/Fermi. För övrigt: självklart säger dom att DX11 är oviktigt och CUDA/PhysX är viktigt. Det är ett företag vi pratar om. Hade AMD/ATi setat i samma sits så hade dom sagt _exakt_ samma sak. Väx upp ffs.

Citat:

Vi ställer inte ut gröt till tomten längre.

Nej, men du och dina gelikar ställer ut fanboyism till detta forum vilket är tragiskt.

Citat:

Nej, 7950GX2 fanns

7950GX2 var ett dubbelkort, inte singelkort, som jag syftade på när jag skrev "8800GTX var dubbelt så snabbt som det bästa singelkortet". Tänk om, tänk rätt.

Citat:

Fudzilla är en säker site har jag hört.

Du sa till honom så att jag slapp, det tackar jag för.

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur du kan säga att Nvidia sitter i en bra sits när dom förlorar julhandeln.

När Fermi kommer har förmodligen ATi 5890 och liknande higher end kort med optimerade drivrutiner medans Fermi fumlar runt med beta drivers.

Jag bryr mig inte vilka som är bäst nästa år. Jag köpte ett 5850 1GB för 240$ eftersom mitt 8800GT är ganska trött. 5850 kommer att funka för mig i 2år eller så tills det är dags o byta igen och då kommer det bli samma heta diskussioner som nu

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knuckles
Förstår inte hur du kan säga att Nvidia sitter i en bra sits när dom förlorar julhandeln.

När Fermi kommer har förmodligen ATi 5890 och liknande higher end kort med optimerade drivrutiner medans Fermi fumlar runt med beta drivers.

Jag bryr mig inte vilka som är bäst nästa år. Jag köpte ett 5850 1GB för 240$ eftersom mitt 8800GT är ganska trött. 5850 kommer att funka för mig i 2år eller så tills det är dags o byta igen och då kommer det bli samma heta diskussioner som nu

Läs ovan.

1. Jag skrev att nVidia sitter i en bra sits sett till gpu-generationen totalt sett, som brukligen varar 18 månader - inte till 24 December 2009.

2. Jag jämför RV870 med GT200 och Fermi. Vad du hade för kort tidigare är oväsentligt.

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk

Tja, rent språkligt är det rätt att säga att GTX 295 är överlägsen 5870 prestandamässigt, i snitt. I DX9/10.

Överlägsen:

"... som är bättre än (alla) andra i samma klass, som klarar mer än (alla) andra"

Däremot "totalt överlägsen" kan rimligen inte stämma, då det implicerar att den alltid är bättre, vilket den inte är. Jag orkar inte kollla hur noga som helst, men ca 4200 kr är nog det billigaste man kan köpa ett GTX 295 för idag.

För det priset får man (nästan) två st Radeon 5850, vilket blir en prestanda "totalt överlägsen" GTX 295 (om vi följer sthlmskille82s ordval), vilket åtminstone gör GTX 295 till ett väldigt dåligt val, i alla situationer.

Behöver man inte de 3 extra fps:en man får i ett fåtal spel till en extra kostnad av 1000 kr kan man gärna köpa ett 5870. Tycker man ändå att det är kul med två grafikprocessorer och behöver några extra fps kan man spara ett par hundra kronor till och köpa 2 x 5850.

(Förutsatt stöd för Crossfire, men lägger man 1000 kr extra på 3 fps då man vill ha ett GTX 295 kan man nog köpa ett nytt moderkort som har stöd för Crossfire också.)

- Det finns ingen som tjänar på att köpa ett GTX 295, om man över huvud taget tänker, är prismedveten och smart som konsument. Men det är ju inte alla, naturligtvis.

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orici
Visst kan man jämföra dom men det är inte rättvist

Nej, helt rätt. Det är inte rättvist mot ATI då Nvidias kort har dubbla chip. Vi kan ju jämföra mellan 5870 och GTX 285 istället då.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av feffes
Snark, slutade läsa vid sia 3.
Vilket gäng småpojkar som anslutit sig till sweclockers. Nog har det alltid varit mycket tjaffs här, som det ser ut här så blir det aldrig sista rutan. Går ni medvetet in på dessa trådar för att diskutera samma skit saker om och om igen eller är det bara total slump? Helt omöjligt att det är en tillfällighet.
Släpp det bara ffs, ingen bryr sig.

.- Allt är bra, ati är bra, nvidia är bra, dx11 är bra, physx är bra allt är bra -.

Det är ju därför man läser de här trådarna, hur kul hade det varit utan ogrundade argument, smutskastning och totala överdrifter
Jag misstänker då att folk söker upp de här trådarna och trollar gärnet, för så dumma kan ju folk inte vara

Citat:

Varför lastar du mig för att Orici länkade till Fudzilla? Vad har jag med det att göra? Dags att ta av dig ATi-glasögonen?
.......

Känns skönt att någon i alla fall håller tråden vid liv

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk

Hehe de som argumenterar att om pengar inte är ett hinder så kan man ta ett GTX 295 säger ju emot sig själva, då man istället behöver bara köpa 2 st HD 5870 för att utklassa 295'an ;). Och det kostar väl 1000-1500 kr mer?

Visa signatur

Balle

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Det kanske är dags för dig att ta av dig solglasögon nu i höst/vintermörkret och ta och kolla synen. Du kan ju inte medge att GTX295 är totalt överlägsen när den är sämre på allt utom lite prestanda i vissa program mot för HD5870. Att kortet sedan är ett dubbelGPU-kort och har månader bakom av sig av optimering och utveckling av drivrutiner.

Dina 25% du gnäller om gällande GTX285 mot HD5870 är även de rätt lustiga, de flesta av oss anser att det är en bra ökning, 100%'ig prestandaökning mot för förra generationens snabbaste kort händer hur ofta? Aldrig? Mhm.

Lugna ner dig lite nu, du har redan förlorat argumentationen.

Permalänk
Medlem

GTX2XX har haft det svårt att gå runt ekonomiskt även fast de sålt bra. Hur Fermi ska gå runt, har jag svårt att se. Det vi får hoppas på, är att Nvidia slutar upp med deras idiotiska försäljnings metoder, och lever kvar för Konkurrensens skull.

Visa signatur

MSI 890FXA-GD70 -l- AMD Phenom II X6 1055T~3.75GHz -l- 4GB (2x2GB) DDR3 Corsair XMS3 -l- Sparkle GeForce GTX 470~CC 721MHz MC 1750MHz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sensuella Sven
Vi kan ju jämföra mellan 5870 och GTX 285 istället då.

Självklart inte. 5870 och GTX 285 tillhör olika generationer. RV870 skall jämföras mot Fermi, och RV790 skall jämföras mot GT200b. Punkt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du bevisar återigen din inkompetens inför alla. Du kommer dessutom att gå förlorande ur diskussionen, dels för att tiden kommer styrka vissa av mina påståenden, och dels för att du i nutid har helt fel i en del du skriver. Du tar dessutom bort text från dina citeringar gjorda av min text, samt svarar inte på allt vilket styrker att det börjar brista i vettiga motargument.

Citat:

Du har inte en blekaste aning om när nVidia kan eller kommer ha ett GX2-variant av Fermi. Inte ens en pytteliten aning

Precis lika lite vet du, och även om fler saker som jag kommer till.

[QUOTE]Eftersom att Fermi bygger i grunden på GT200 så går det absolut att göra grova överslagsberäkningar, främst med tanke på att kortet inte kommer ha kass bandbredd som HD5870.[/QUOTE]

Här är en av dom saker du inte har svarat på, och du fortsätter med idiotiska påståenden som att HD5870 har kass bandbredd. Det är du som är rätt kass i det här läget.

[QUOTE]Kortet kommer vara aningen strömsnålare än GT200 eftersom att chippet är aningen mindre än GT200. Förvisso minimalt mindre (tydligen gjordes uppskattningar när Fermi-chippet visades upp till ca 550mm^2, som kan jämföras med 576mm^2 för GT200). Och innan nån ATi-bot säger det: Ja, jag vet att GT200b ligger på 470mm^2. Det spelar dock ingen roll. Det går tveklöst att få ner strömförbrukningen genom tex nedclockning. Poängen är dock att du, jag eller någon annan verkligen inte har en blekaste aning när ett GX2 kan tänkas släppas.[/QUOTE]

Du skriver att andra använder spåkulor, och att andra vet så lite när du spekulerar häftigare än någon annan i tråden om det folk vet desto mindre över. På texten ovan är du dessutom inte kompetent nog att bedömma att energikonsumption inte endast har med kärnyta att göra, utan tillverkningsprocessen som delar in många aspekter såsom densitet, transistortyp, läckage och opererande spänning för arkitekturen, samt arkitekturen i sig självt. Kort och gott, du vet inte vad du pratar om.

[QUOTE]Jag sa däremot att nVidia sitter i en riktigt bra sits nästa år med kort med potentiellt överlägsen prestanda och priser som sjunker med tiden.[/QUOTE]

Jag skrev ganska ingående varför nVidia ligger i en dålig sits, vare sig du tror på tomten eller inte så är verkligheten sådan. Dom har dessutom svårt att hålla sig inom bättre priser med sin filosofi att tillverka grafikprocessorer. Jämför effektiviteten, dvs prestandan förhållandevis till kärnytan, och sedan dess snabbt minskade yield så fort du börjar nå större kärnytor. Det är bland annat anledningen till att dom slutar tillverka hela GT200 serien, för att dom får sälja med förlust annars. Dom har dessutom ruskigt små marginaler, vilket fler nVidia partners har bekräftat, och tom vart förbannade och dragit sig ur.

Potentiellt skriver du? Är det den potentiella spåkulan då? Jag har ju ganska så saftiga belägg för det jag skriver tillskillnad från dig. Det är bara att fråga efter dom så ska jag ordna det. Vad har du själv visat? Inte något alls.

[QUOTE]nVidia kan även introducera kort med trasiga delar av die:en där man blockerar vissa delar och säljer dessa till riktigt bra priser.[/QUOTE]

Välkommen till halvledartillverkningen.

[QUOTE]Och till nästa julhandel, ~1 år efter releasen av Fermi, så kommer priserna definitivt ha blivit riktigt bra.[/QUOTE]

Så är Fermi inte aktuell och åtminståne AMD har en ny gpu-arkitektur.

[QUOTE]Dessutom så är det ett känt faktum att väldigt många mellansegmentskort och budgetkort säljs baserat på hur pass bra de bästa korten från båda företagen presterar mot varandra. Dvs, om Fermi storspöar RV870 så kommer många mellansegmentskort/budgetsegmentskort att säljas helt beroende på att många kommer att tro att nVidia är "det som gäller" eftersom att de har prestandakronan i high end-marknaden. Det finns massvis med artiklar att läsa om detta på större hårdvarusidor som tex Tom's Hardware etc.[/QUOTE]

Jag hoppas du får betalt av nVidia.

[QUOTE]Du är exakt hur gammal? 5 år?[/QUOTE]

Är det lämpligt att börja förolämpa folk nu också för att argumenten brister?

[QUOTE]Nej, 25%-siffran rörde GTX 285 vs HD5870. Läs om, läs rätt.[/QUOTE]

Bättre på minnet så det blir lite bättre än en guldfisk, då du själv också jämförde GTX295 mot HD5870. För att påminna dig så var det när du skrev att GTX295 är "överlägset". Läs om läs rätt själv till nästa gång.

[QUOTE]nVidia's värstinglösning med dubbla GT200 GPU'er utklassar HD5870. Det enda som kan få en att tro annat är ATi-fanboyism.[/QUOTE]

[QUOTE]Ofan? Du kan inte berätta vart du köper dina spåkulor där du kan förutse detta? Dags att sluta hitta på saker? [/QUOTE]

Du har alltså så svårt att se att nuvarande beta-drivrutiner bromsar kortet?

Kolla igenom testet och jämför med t.ex HD4890 och HD4870X2 som absolut inte ska kunna vara snabbare än HD5870:

http://www.guru3d.com/article/radeon-hd-5870-review-test/1

I dom spel där drivrutinerna fungerar ser man att kortet drar iväg med hästlängder. För att citera guru3d själva:

Citat:

In fact on occasion it's even faster here and there than a GeForce GTX 295. See this is not a measly small upgrade, no Sir. ATI doubled up everything on the Radeon HD 5870 making sure you will get a grand gaming experience. And oh my gawd, I just realized what a beast the 5870 X2 will be.

Anyway, the results speak for themselves, and the good news is... we used an early beta driver for testing. Why is that good news you ask? Well, overall performance will only get better with future driver updates. If history has taught us one lesson, that is it.

[QUOTE]Självklart inte, då HD5870 ställs mot ett dubbelkort från generationen som föregick HD5870. Fermi och HD5870 tillhör samma generation. Det hade vart som att jämföra GTX 285 mot ett HD4870X2. Tänk om, tänk rätt.[/QUOTE]

Det är du som inte tänker. Det finns ingen motsvarighet till varandra, utan man köper det grafikkort som är bäst NU. Givetvis så vill du se att Fermi ska vara ett svar. Lika mycket kan ett svar vara från ATI efter Fermi. Det är inte nVidia som styr rytmen som du i din värld tror. Som sagt, AMD har levererat och visat upp något samt har inga problem. Dom har även Hemlock fullt redo, stor frekvenspotential med god skalning. Fermi kommer få det svårt.

[QUOTE]Om Fermi kan konkurrera så innebär det att ETT chip från nVidia kan konkurrera med TVÅ chip från ATi från samma generation. Det vore, självklart, en tragedi för ATi.[/QUOTE]

Du har fortfarande inte förstått att man ser på vad man får för pengarna. HD4870X2 byggdes med två mindre kärnor medvetet, för att bygga stora monolitiska grafikprocessorer som nVidia gör blir kostsamt och svårt. HD4870X2 kostar som ett GTX285 och presterar skiten ur det som referens, vilket visar vem som är en tragedi.

[QUOTE]Hehe, jo det har dom visst Dom har däremot inga retail-exemplar klara.[/QUOTE]

När jag skrev att jag hoppas att du får betalt av nVidia så var det ett skämt. Snarare sorligt det du skrev. Hade du vart betald hade du varit både idiotsäker och försäkrad över att Fermi INTE finns fungerande. Det är anledningen till att dom inte visat upp något. nVidia's CEO förnekade in i det sista att det handlade om en plastprotes, vilket han skäms över att hålla i som chef när folk väntar på något resultat ifrån dom.

[QUOTE]Först och främst, DX11-spel blir vanlighet om typ 2 år med all säkerhet, så visst är DX11 fruktansvärt oviktigt idag och säkerligen fram till generationen efter RV870/Fermi. För övrigt: självklart säger dom att DX11 är oviktigt och CUDA/PhysX är viktigt. Det är ett företag vi pratar om. Hade AMD/ATi setat i samma sits så hade dom sagt _exakt_ samma sak. Väx upp ffs.[/QUOTE]

Först och främst, du har ingen aning. Sen innebär DX11 en mängd olika saker som är bra mycket större än CUDA och PhysX. Det är bara namn på mjukvarustandarder när du egentligen kan köra exakt samma sak på ett ATI kort. Microsoft är huvudnyckeln för dom flesta applikationer, och OpenCL och DC11 öppnar upp en enad standard för alla GPGPU kapabla grafikkort.

[QUOTE]Nej, men du och dina gelikar ställer ut fanboyism till detta forum vilket är tragiskt.[/QUOTE]

Där kom det. Har du sett din egen text? Jag styrker det jag säger med vettiga argument och vet vad jag talar om. Du sitter och både spekulerar hej vilt, gör mindre förolämpningar mot andra, och bevisar din inkompetens gång på gång. Någon fanboy är jag inte, utan facineras utav hårdvara som är effektiv och prisvärd. Jag har haft många nVidia kort, och har vart med sedan RIVA128 tiden, och innan det.

[QUOTE]7950GX2 var ett dubbelkort, inte singelkort, som jag syftade på när jag skrev "8800GTX var dubbelt så snabbt som det bästa singelkortet". Tänk om, tänk rätt.[/QUOTE]

8800GTX presterade inte dubbelt upp utav ett X1950XTX överlag, även om kortet var ett genombrott prestandamässigt. Fortfarande så är det mer än prestanda som spelar in i bilden.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Just det här med generationsväxling och bara jämföra mellan "samma generation":
Om Fermi kommer ut i Mars skall det inte alltså jämföras med vare sig HD5xxx generationen eller HD6xxx generationen eftersom det ligger helt mellan ATIs generationer. Det kommer att slå alla kort i sin generation! Ha, där fick ni Ati!

Självklart kommer Fermi att slå HD5xxx. Det är en del av det eviga staffetloppet i grafikkortsutvecklingen. Jag förstår inte hur folk kan bli emotionellt upprörda av det?

Påminer om den gamla historien med norrmannen som skulle kolla blinkersen:

"Fungerer"
"Fungerer icke"
"Fungerer"
"Fungerer icke"
"Fungerer"
"Fungerer icke"

Om man nu lägger till fanboyattityden så får historien en extra dimension av löjlighet, (inget illa ment men ni som får en "där fick ni er känsla"):

"Fungerer - Ha, nu vinner lampan!"
"Fungerer icke - Faan"
"Fungerer icke - Faan"
"Fungerer icke - Faan - mörkret fuskar!"

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Självklart inte. 5870 och GTX 285 tillhör olika generationer. RV870 skall jämföras mot Fermi, och RV790 skall jämföras mot GT200b. Punkt.

Men nu verkar det som om Fermi är nästan en halv generation senare.
Det återstår att se hur Fermi presterar, Nvidia har inte skrutit om dess grafikprestanda utan mest om vad duktigt det är på andra saker.
Jag tror att Fermi kommer att bli väldigt duktigt på många saker, men inte så märkvärdigt på grafik.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Intel Arc B580 | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/8gy1xr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9060 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Keeper of the Bamse
Citat:

Det finns ingen motsvarighet till varandra, utan man köper det grafikkort som är bäst NU.

TACK! Där kom det! Förstår inte grejen med att man är låst till att jämföra singel/dubbelGPU-kort för sig, utan man jämför ju värstingkorten i det här fallet, då blir det ju 295 mot 5870.

Kul att läsa eran dagisdebatt f.ö.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

shit vilken tråd!

jag tycker det är kul att ni dömmer ut ati och hyllar nvidia, vad jag vet finns det knapt tillförlitliga källor från nvidias sida, även fast dom själva gått ut med lite "läckt" info så skulle jag knappast tro på den källan.

förövrigt så kanske alla ska ta nåra andetag och lugna ner sig lite.

en till intressant grej är ju att atis 5xxx serie är dx 11 kort och kommer förmodligen inte vissa sin fulla potential förens dx 11 spel kommer till marknaden.

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SprengdPanda
Det är exakt det man kan, eftersom det är det enda att jämföra med.

Du måste ju inse att allt annat vore dumt. Självklart, hade 300 serien faktiskt varit ute, hade det varit en annan sak. Men nu är inte det fallet, då jämför man med vad som finns.

Ja kan, kanman ju men det är ju inte rättvist...

GTX295 har 2GPUer 5870 har en så där är det ju inte jämt, förutom att om man tar bort ena GPUn på GTX295 så har den Absolut 0 att komma med sen då 5870 nästan tar det med bara 1GPU...

MVH

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen
TACK! Där kom det! Förstår inte grejen med att man är låst till att jämföra singel/dubbelGPU-kort för sig, utan man jämför ju värstingkorten i det här fallet, då blir det ju 295 mot 5870.

Kul att läsa eran dagisdebatt f.ö.

Många sätter på sig sina metala skygglappar (som Thomas H så fint uttryckte det) och konstruerar förutsättningar som stärker de egna argumenten. Vidare kan man gödsla med ovikommande spekulationer för att flytta fokus från kärnfrågan (och den egna inkompetensen?). Men den logiken fungerar bara i den lilla perspektivet. Dessa individer blir ändå oftas genomskådade - synd bara att de själva inte vill inse det´.

Jämförelser är just för att belysa skillnader mellan olika alternativ. Det handlar inte om rättvisa, det handlar om att lyfta fram fakta.
I mitt fall vill jag ha fakta som underlag för beslut. Trams hjälper föga.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Keeper of the Bamse
Citat:

Ursprungligen inskrivet av InluZion
Ja kan, kanman ju men det är ju inte rättvist...

GTX295 har 2GPUer 5870 har en så där är det ju inte jämt, förutom att om man tar bort ena GPUn på GTX295 så har den Absolut 0 att komma med sen då 5870 nästan tar det med bara 1GPU...

MVH

Vadå inte rättvist? Det är det väl. 5870 är det starkaste AMD har kommit ut med hittills och 295 är det starkaste som nVidia har kommit med hittills. Varför kan man inte jämföra de två starkaste korten?

Sen att man kan slänga in ett till 5870 för att få ännu bättre prestanda, sure, men då kan man ju köra in ett till 295GTX också om man känner för det.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Sen att man kan slänga in ett till 5870 för att få ännu bättre prestanda, sure, men då kan man ju köra in ett till 295GTX också om man känner för det.

Förutom att stödet för 4 GPUs är skit och 2x5870 är mycket bättre än 2xGTX295. Skillnaden i prestanda ligger väl runt 90% snabbare med dubbla 5870 och ca 130% i DX11.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

PUH...äntligen kom denkomentaren som belyser att man jämför inte rättvisa utan fakta... Klart och tydligt är 5870 kungen fortfarande....... men jag väntar inte att att alla förstår varför det är nyttigt att jämföra orättvist. Jag själv väntar inn Fermi, men har inga problem efter lite erfarenhet med att Ati faktiskt är ett köp med bättre ekonomi i relevans till prestanda, även efter den releasen.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shagy
PUH...äntligen kom denkomentaren som belyser att man jämför inte rättvisa utan fakta... Klart och tydligt är 5870 kungen fortfarande....... men jag väntar inte att att alla förstår varför det är nyttigt att jämföra orättvist. Jag själv väntar inn Fermi, men har inga problem efter lite erfarenhet med att Ati faktiskt är ett köp med bättre ekonomi i relevans till prestanda, även efter den releasen.

Jag förstår vad du menar, men sen när Fermi kommer kanske ATI-pojkarna börjar svamla om någon ny modell som kommer komma, då får man inte jämföra Fermi med 5870 för det är orättvist

Visa signatur

www.bamseclockers.com

Permalänk
Avstängd
Citat:

Jag förstår vad du menar, men sen när Fermi kommer kanske ATI-pojkarna börjar svamla om någon ny modell som kommer komma, då får man inte jämföra Fermi med 5870 för det är orättvist

Klart man får jämföra Fermin med 5870 då, så länge den har 1GPU, okej man kan ju jämför 1xGPU VS. 2xGPUer, men jag tycker det ska vara GPU mot GPU, inte GPU mot GPUer, det är ju lite som en krog fight, 5 mot 1 som sparkar på han när han ligger...

men man kan jämför. Men jag tycker inte att det är helt rätt sen att det är båda parters starkaste kort, ja må så vara....

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Precis på samma sätt Nvida-gossarna, nu håller på att svamla om Fermi, som komma skall?

On topic HD5870.

1) Billigare.
2) Strömsnålare.
3) DX11.
4) Kommer vinna mer med nya drivrutiner, passerar troligtvis GTX295 i styrka på så sätt .
5) Bättre urval av moderkort om man vill köra CF kontra SLI.
6) Skalar bättre med två HD5870 CF jämför med två 295 GTX SLI.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Intel Arc B580 | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/8gy1xr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9060 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Håller med dig, absolut, men nu existerar inte den modellen än och då tycker i alla fall jag att det är mest rättvist att jämföra singelkort mot varandra och dualkort mot varandra och i den kampen står det i så fall 1-1 just nu.

PS: Jag är inte någon fanboy, ni får jämföra precis hur ni vill, jag bara poängterar vad som är mest rättvist och personligen håller jag mig till att alltid bara köpa den bästa singelkortsmodellen på marknaden, oavsett tillverkare. Jag litar inte på dubbelkort/chip's-varianter.

Permalänk
Medlem

Är det inte en myt att nya drivrutiner gör korten mycket bättre?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coopdeo
Är det inte en myt att nya drivrutiner gör korten mycket bättre?

Nope. Allt eftersom optimeringar görs och spel patchas kan dom nyttja prestandan av din dator bättre.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken