GXT 295 eller HD 5870 ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sensuella Sven
Jämförelse av prestanda ja för att se vilken/vem som är bäst, vilket ett race går ut på... ...men ändå en orättvis sådan...

Nu gör du samma tankevurpa igen.

Syftet med ett race är att komma först i mål.
Syftet med en jämförelse är att granska egenskaper.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd

Visst, men det är ändå en orättvis jämförelse, både bilarna mot varandra och grafikkorten mot varandra. Det är en jämförelse man helt klart KAN göra men man BÖR inte göra det.

GTX 295 är ett kort med dubbla GPU, från förra generationen, helt klart prestandavinnare (om man bortser från Asus MARS kort) överlag i den generationen, tack vare sina dubbla GPU.

HD 5870 är ett kort med en enda GPU, från denna nyare generationen, överlägsen prestandavinnare hittills bland kort med en enda GPU (något annat vore ju en skam trots allt).

Man kan jämföra dessa två mot varandra prestandamässigt, visst, men det kommer aldrig kunna vara en rättvis jämförelse för varken GTX 295 eller för HD 5870 då det är två väldigt olika kort från två helt olika generationer.

Dessutom kallar inte jag att jämföra vilket kort som pumpar ut flest fps för "att jämföra egenskaper".

Permalänk
Avstängd

Fermi och Cypress tillhör inte heller samma generation, Fermi ligger flera månader bakom. Om AMD skulle annonsera nästa generation när Fermi släpps, ska vi då sluta jämföra Cypress och Fermi?

Nej, vi jämför det som finns tillgängligt, allt annat är idiotiskt.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Avstängd

Ni kan jämföra vad ni vill. Celeron mot i7, Pentium 3 mot i5, Geforce 4 mot HD 4850, X58 mot X38 m.m...

Ni verkar inte förstå hur jag tänker och vad jag menar så vi kan lika gärna släppa det nu direkt.

Det är nog uppenbart vilket jag anser vara det bästa köpet utav de två trots att jag normalt sätt brukar föredra Nvidia's kort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Visst, men det är ändå en orättvis jämförelse, både bilarna mot varandra och grafikkorten mot varandra. Det är en jämförelse man helt klart KAN göra men man BÖR inte göra det.

Så jag ska köpa ett grafikkort så "bör" jag inte jämföra två alternativ fast man "kan" eftersom det skulle vara "orättvisst"? Hör du inte hur dumt det låter?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.

Permalänk
Medlem

Kanske hade varit enklare om de bara fanns en aktör Inget att jämföra med, inget att be betraktad som idiot bara för att man väljer "fel" alternativ gentemot massan.

Ja köper inte grafikkort särskilt ofta, senaste gången var de på vippen att de blev ett HD 4850, De blev ändring i sista stund eftersom en klan kompis redan hade ett HD 3850, å de kortet va helt ospelbart i spelet vi lira (rtcw). Man fick mecka nåt kopiöst för att fixa till de 3 fps man fick. Då va valet inte så svårt, ja tog de säkra före de osäkra å köpte Nvidia.

Ja spelar endast fps online å då vågar ja inte chansa att lägga ut flera tusen kronor på att de "kan" funka utan går på beprövat koncept: Nvdia.
Om mitt val sen sticker folk i ögonen... man vill ju att de ska funka till de man vill använda de till, inte flasha som signatur i ett forum, eller vilken bench man fick i olika tester.

Spelen ja lirar förtillfället är COD4. När ja köpte COD2 så va de nån Nvidia logga på baksidan, oxå där dumt å chansa utan ta de säkra före de osäkra. Ibland kan "gammal" teknik funka bättre, å de borde väl va de viktigaste: att de funkar, inte att de är de senaste

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Fermi och Cypress tillhör inte heller samma generation, Fermi ligger flera månader bakom. Om AMD skulle annonsera nästa generation när Fermi släpps, ska vi då sluta jämföra Cypress och Fermi?

Nej, vi jämför det som finns tillgängligt, allt annat är idiotiskt.

Så bara för att nVIDIA släpper sin generation lite senare än AMD så är dom inte i samma generation ? Hur tänker du egentligen....

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orici
Så bara för att nVIDIA släpper sin generation lite senare än AMD så är dom inte i samma generation ? Hur tänker du egentligen....

Lite senare? Det rör sig om månader, inte veckor.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag förstår fortfarande inte på dej.. Dom tillhör visst samma generation även om dom inte lanseras exact samtidigt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag inte att det är så intressant att snacka generationer. Man köper det som finns ute idag och man jämför med det som finns ute idag, ganska enkelt.

Om det är något som är på väg kan det ibland vara värt att vänta på. Nu vet ingen vart prestandan och priset hamnar på, jo man kan gissa men inget vet än vad priset hamnar på (Möjligtvis tillverkaren). Men det ska vara en rejält mycket bättre produkt om det skall vara värt att vänta några månader till med tanke på vad nypriserna brukar ligga på.

Det är lite för mycket ovissa delar för att man skall kunna börja snacka om kommande prylar än. Det som finns idag finns idag och det är vad man kan jämföra mot än så länge.

Resten är det ingen här som har koll på, vissa drömmer om att dom visste men sånt kan man hålla för sig själv eller åtminståne inte påstå som att man visste. Det är skillnad på hopp, tro, och ren fakta.

De som kommer med enligt dom ren fakta kan ju gärna dela med sig av den, för mig är annars trovärdigheten = en påse skit.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snozan
Kanske hade varit enklare om de bara fanns en aktör Inget att jämföra med, inget att be betraktad som idiot bara för att man väljer "fel" alternativ gentemot massan.

Ja köper inte grafikkort särskilt ofta, senaste gången var de på vippen att de blev ett HD 4850, De blev ändring i sista stund eftersom en klan kompis redan hade ett HD 3850, å de kortet va helt ospelbart i spelet vi lira (rtcw). Man fick mecka nåt kopiöst för att fixa till de 3 fps man fick. Då va valet inte så svårt, ja tog de säkra före de osäkra å köpte Nvidia.

Ja spelar endast fps online å då vågar ja inte chansa att lägga ut flera tusen kronor på att de "kan" funka utan går på beprövat koncept: Nvdia.
Om mitt val sen sticker folk i ögonen... man vill ju att de ska funka till de man vill använda de till, inte flasha som signatur i ett forum, eller vilken bench man fick i olika tester.

Spelen ja lirar förtillfället är COD4. När ja köpte COD2 så va de nån Nvidia logga på baksidan, oxå där dumt å chansa utan ta de säkra före de osäkra. Ibland kan "gammal" teknik funka bättre, å de borde väl va de viktigaste: att de funkar, inte att de är de senaste

Öppna ögonen lite. Du kommer missa väldigt mycket om du tänker som du gör men å andra sidan är det ju ditt problem om du vill låta dig utnyttjas och betala överpriser. Och jag vet inte om du har upptäckt det än men det finns faktiskt massor av testsajter som du kan kolla på så att du inte köper grisen i säcken.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Jag skulle tagit hd5850 istället för gtx295 utan tvekan.

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk
Medlem
Citat:

[B]Spelen ja lirar förtillfället är COD4. När ja köpte COD2 så va de nån Nvidia logga på baksidan, oxå där dumt å chansa utan ta de säkra före de osäkra.[/B

Nvidia logga? lol :s spelar fan ingen roll

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem

Varför diskuteras detta än? 5870 är så himla självklart, hade lätt byt min 295 mot en.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Härligt att du avstod från HD4850 eftersom den föregående generationen inte klarade av det spel som du ville spela. Sen vad du rent konkret menar med att >>mecka<< med grafikkortet är ju väldigt svårt att förstå.

99 fall av 100 datorrelaterade problem beror på skit framför tangentbordet. Personer som helt enkelt inte vet vad de sysslar med vilket leder till att de personerna upplever att datorn krånglar för dem. Vilket är en illusion eftersom det är personen själv ifråga som har skapat sitt eget problem, som han inte har egen kunskap till att lösa.

Det är en stor mänsklig egenskap att skylla sina egna tillkortakommanden på andra människor eller i bästa fall på maskiner.

[QUOTE]Ja spelar endast fps online å då vågar ja inte chansa att lägga ut flera tusen kronor på att de "kan" funka utan går på beprövat koncept: Nvdia.
[/QUOTE]

Jag skulle väldigt gärna titta på den statistik som du lutar dig mot när du gör din bedömning att Nvidia skulle fungera bättre i >>online-spel<< än dess konkurrent. För jag förutsätter ju att du har någon slags konkret fakta när du uttalar dig på det sättet du gör.

[QUOTE]
[/QUOTE]

Men den kommentaren kan man bara konstatera att du har fallit offer för marknadsföring.

"-Att tänka innan man talar är som att torka sig i arslet innan man skiter"
Arne Anka

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av REALIN
Nvidia logga? lol :s spelar fan ingen roll

Haha ja... Tänk om man skulle ha vissa spel med ATI-logga och vissa med nVidia-logga då? Vad jobbigt det skulle vara om man var tvungen att byta grafikkort mellan olika spel.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Citat:

Cypress är AMDs senaste generation. Fermi kommer bli nVIDIAs senaste. Och allting är relativt

Visa signatur

Balle

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orici
Jag förstår fortfarande inte på dej.. Dom tillhör visst samma generation även om dom inte lanseras exact samtidigt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av TeKGubben
Cypress är AMDs senaste generation. Fermi kommer bli nVIDIAs senaste. Och allting är relativt

Orici läs vad tekgubben säger här.

Samma generation? De är inte ens samma produktlinjer. Hela generationsdiskussionen är artificiell. Nvidia och Ati har inte gemensamma generationer. Vilken generation av intels processorer är "samma" som AMDs?

Vi kan tala om senaste generation. "Samma" generation är ett fullständigt innehållslöst påstående.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Härligt att du avstod från HD4850 eftersom den föregående generationen inte klarade av det spel som du ville spela. Sen vad du rent konkret menar med att >>mecka<< med grafikkortet är ju väldigt svårt att förstå.

99 fall av 100 datorrelaterade problem beror på skit framför tangentbordet. Personer som helt enkelt inte vet vad de sysslar med vilket leder till att de personerna upplever att datorn krånglar för dem. Vilket är en illusion eftersom det är personen själv ifråga som har skapat sitt eget problem, som han inte har egen kunskap till att lösa.

Det är en stor mänsklig egenskap att skylla sina egna tillkortakommanden på andra människor eller i bästa fall på maskiner.

Med "mecka" mena ja ändra/lägga till en massa cvars för å få de å flyta Precis samma grej man fick göra när AMD släppte sina Dualcore (4200+ å framåt), man fick ladda ner en "optimzer" för å få spelet spelbart.

Har spelat online spel i ca 10 år (är 32) så lite har man lärt sej under årens lopp. RtCW är väldigt dåligt optimerat för ATI kort, kanske beroende på OpenGL

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
*Reprimander*

Ignorance is bliss

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Med "mecka" mena ja ändra/lägga till en massa cvars för å få de å flyta Precis samma grej man fick göra när AMD släppte sina Dualcore (4200+ å framåt), man fick ladda ner en "optimzer" för å få spelet spelbart.

Har spelat online spel i ca 10 år (är 32) så lite har man lärt sej under årens lopp. RtCW är väldigt dåligt optimerat för ATI kort, kanske beroende på OpenGL

Det är bara att lägga ner skrönan. Rtcw kan du maxxa ut på ett gammelt 9700PRO. Rtcw använder sig av en modifierad Q3 motor, och Q3 motorn fungerar utmärkt på ATI kort. I Quake4 som också använder en modifierad och senare version av Quake3 motorn är tom snabbare på ATI kort.

Optimizern behövdes inte i alla lägen, och det var en svaghet i operativsystemet.

Behövs inte knåpas för att få spel att fungera med någon av tillverkarna. Dom kör samma API'er och har väldigt tätt samarbete med både Microsoft och spelutvecklare. UT2003 var ett TWIMTBP (the way it 's meant to be played) nVidia spel, och ändå var ATI korten mycket snabbare. Låt dig inte luras av marknadsföring.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Det är bara att lägga ner skrönan. Rtcw kan du maxxa ut på ett gammelt 9700PRO. Rtcw använder sig av en modifierad Q3 motor, och Q3 motorn fungerar utmärkt på ATI kort. I Quake4 som också använder en modifierad och senare version av Quake3 motorn är tom snabbare på ATI kort.

Optimizern behövdes inte i alla lägen, och det var en svaghet i operativsystemet.

Nej men så bra Vilken osis för hela rtcw comunityn att du inte fanns till hands när samtliga med HD 38xx- 48xx serien hade stora fps bekymmer

Oj kan man maxa de med ett gammalt 9700 kort? Då vill ja se en demo av dej spelandes tex assault (där för övrigt man fick vänta till Nvidia 8800 serien för å få 125 fps).
Ser framemot att få se din demo med stabila 125 fps på assault/village med ett 9700 kort

(som du redan vet, eftersom du kan allt om rtcw så fanns de en bugg i Q3 motorn som gjorde att man kunde hoppa längre å högre med hjälp av fps 43, 76, 125, 333)

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.Mabuse
Så jag ska köpa ett grafikkort så "bör" jag inte jämföra två alternativ fast man "kan" eftersom det skulle vara "orättvisst"? Hör du inte hur dumt det låter?

Du förstår inte vad jag menar, det är det enda jag "hör".

Permalänk
Medlem

http://www.pcper.com/article.php?aid=796&type=expert&pid=1

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Rent generellt så är en jämförelse alltid rättvis så länge dess parametrar och den empiriska metoden inte skiljer sig mellan testobjekten. Att resultatet sedan inte känns rättvist får den som observerar själv stå för.

Att jämföra ett äldre fx5200 med ett nyare hd4870 är alltså rättvist så länge testmetoden inte förändras för de båda. Likaså en jämförelse mellan 295gtx och hd5870. Att jämföra med ett kort som ens inte finns ute på marknaden är ju helt ologiskt eftersom det inte ens "fysiskt" går att jämföra. Hypotetiskt möjligtvis..

OnT: 5870 helt klart!

Edit: Ang. ovanstående staplar så tillägger jag att det är ETT test(prestanda) med vissa parametrar som jämförs.

Permalänk
Medlem
Citat:

Du förstår inte vad jag menar, det är det enda jag "hör".

Om jag inte förstår dig så hade jag sagt det. Du kanske skulle försöka det själv?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Nej men så bra Vilken osis för hela rtcw comunityn att du inte fanns till hands när samtliga med HD 38xx- 48xx serien hade stora fps bekymmer

Oj kan man maxa de med ett gammalt 9700 kort? Då vill ja se en demo av dej spelandes tex assault (där för övrigt man fick vänta till Nvidia 8800 serien för å få 125 fps).
Ser framemot att få se din demo med stabila 125 fps på assault/village med ett 9700 kort

(som du redan vet, eftersom du kan allt om rtcw så fanns de en bugg i Q3 motorn som gjorde att man kunde hoppa längre å högre med hjälp av fps 43, 76, 125, 333)

Jag fick stabila 60fps i RTCW med mitt 9700
Inte nog bra för att utnyttja buggar men nog snabbt för att kunna maxa spelet och få stabil FPS.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Avstängd
Citat:

Sen när är det ett måste att ha maximal fps för att kunna säga att man maxar?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

... jag köper Nvidia...

Snacka om att Nvidia lyckats med marknadsföringen
Det är tack vare personer som dig som Nvidia kan fortsätta att sälja produkter med sämre prestanda/krona. Folk i allmänhet har ingen aning om vad de köper. De tar kortet med "snyggaste låda".

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lideri
Snacka om att Nvidia lyckats med marknadsföringen
Det är tack vare personer som dig som Nvidia kan fortsätta att sälja produkter med sämre prestanda/krona. Folk i allmänhet har ingen aning om vad de köper. De tar kortet med "snyggaste låda".

Vi brukar referera dessa personer som "den stora massan".

Visa signatur